2015-11-11, 10:32
Medlem
gubbroras avatar
Situationen är enligt mig följande; SD har under ett antal år gjort en imponerande prestation från att ha varir ett marginellt kuf-parti till riksdagens tredje största parti och efter senaste valet haft en imponerande tillväxt i opinionen. Skälet till detta är enligt mig hänförligt till en enda sak, SD har framstått som dom som tagit problemen med bristande integration och ett allt för generöst flyktingmottagande på allvar.

Istället för att diskutera sakfrågan har de övriga partiera försökt tiga ihjälp SD och media har fösökt stimatisera partiet och enskilda medlemmar. Detta har i stor utsträckning varit kontraproduktivt. SDs kanske främsta prestation är framtivingat av DÖ då övriga partier framstod som en i det närmaste politisk kartell.

Detta agerande har lett till att väljare som sett och upplevet de problem som flyktingmottagande och bristande integration inneburit sett sig ha enbart ett alternativ, SD. Det innebär att t.ex moderater som inte omfamnade "öppna era hjärtan" har valt att gå till SD. Min slutsats är att man inte gått till SD man har gått från Moderaterna (t.ex). Detta är något som ofta är vanligt i mellanvalsperioder då partisympatier tenderar att vara svagare.

När DÖ dog försvann SDs argument som enda oppositionsparti, när nu i princip samtliga partier diskuterar olika former av begränsningar i flyktingmottagndet så försvinner SDs övertag även här.
SD riskerar då att bli ett parti som andra och kommer att bedömas på hela sin politik och på sina politiker och det förtoende väljarna har för dessa.

Detta inser naturligtvis SDs ledning men man vet inte hur man ska hantera detta. Den patetiska presskonferensen med annonskampajner och fokomröstningen kan tyda på ett inslag av osäkerhet och desperation. Min bedömning var från först stund att det var trams och att det hela var riktat innåt för att visa att partiledningen hade kontroll och var aktiva. Det har nu visat sig att man inte har en susning om vad man håller på med. Det svaga insatser partiledningen gjort för att försvara flygbladen visar att man saknar kontroll.

Min tro är att vi kommer att få se hur SD sakta men säker kommer att sjunka i opinionen då kommer det att bli intressant att se hur detta påverkar samanhållningen i partiet. Hittills så har man kunnat tysta kritik med ständigt stigande opinionssiffror men frågan är vad som händer när dom börjar sjunka och folk ser hur man riskerar att förlora sina mandat.
Citera
2015-11-11, 10:40
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gubbrora
Situationen är enligt mig följande; SD har under ett antal år gjort en imponerande prestation från att ha varir ett marginellt kuf-parti till riksdagens tredje största parti och efter senaste valet haft en imponerande tillväxt i opinionen. Skälet till detta är enligt mig hänförligt till en enda sak, SD har framstått som dom som tagit problemen med bristande integration och ett allt för generöst flyktingmottagande på allvar.

Istället för att diskutera sakfrågan har de övriga partiera försökt tiga ihjälp SD och media har fösökt stimatisera partiet och enskilda medlemmar. Detta har i stor utsträckning varit kontraproduktivt. SDs kanske främsta prestation är framtivingat av DÖ då övriga partier framstod som en i det närmaste politisk kartell.

Detta agerande har lett till att väljare som sett och upplevet de problem som flyktingmottagande och bristande integration inneburit sett sig ha enbart ett alternativ, SD. Det innebär att t.ex moderater som inte omfamnade "öppna era hjärtan" har valt att gå till SD. Min slutsats är att man inte gått till SD man har gått från Moderaterna (t.ex). Detta är något som ofta är vanligt i mellanvalsperioder då partisympatier tenderar att vara svagare.

När DÖ dog försvann SDs argument som enda oppositionsparti, när nu i princip samtliga partier diskuterar olika former av begränsningar i flyktingmottagndet så försvinner SDs övertag även här.
SD riskerar då att bli ett parti som andra och kommer att bedömas på hela sin politik och på sina politiker och det förtoende väljarna har för dessa.

Detta inser naturligtvis SDs ledning men man vet inte hur man ska hantera detta. Den patetiska presskonferensen med annonskampajner och fokomröstningen kan tyda på ett inslag av osäkerhet och desperation. Min bedömning var från först stund att det var trams och att det hela var riktat innåt för att visa att partiledningen hade kontroll och var aktiva. Det har nu visat sig att man inte har en susning om vad man håller på med. Det svaga insatser partiledningen gjort för att försvara flygbladen visar att man saknar kontroll.

Min tro är att vi kommer att få se hur SD sakta men säker kommer att sjunka i opinionen då kommer det att bli intressant att se hur detta påverkar samanhållningen i partiet. Hittills så har man kunnat tysta kritik med ständigt stigande opinionssiffror men frågan är vad som händer när dom börjar sjunka och folk ser hur man riskerar att förlora sina mandat.

I rättvisans namn bör ju då sägas att detta inträffar då opinionen visar på ett stabilt stöd under 13 % - att förlora mandat från a 13 % är något annat än att förlora opinion från (kanske glädjesiffror) på 22-25 %.
Citera
2015-11-11, 11:06
Medlem
gubbroras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
I rättvisans namn bör ju då sägas att detta inträffar då opinionen visar på ett stabilt stöd under 13 % - att förlora mandat från a 13 % är något annat än att förlora opinion från (kanske glädjesiffror) på 22-25 %.

Naturligtvis är det så. Men, det är bara att läsa att SD-fans här på FB så ser vilken tilltro till den ständiga tillväxten dom har. Frågan är hur sjunkande siffror kan hanteras. Ledningens sätt att hantera DÖ och flyktingöverenskommelsen tyder på en hel del osäkerhet manifisterad med flygbladet.

Det vi nu ser är hur andra partier gör något för att få förändring. SD pratar och delar ut flygblad båda utan någon som helst effekt. När nu SD blir av med sitt stakaste kort är frågan vad som återstår tillväxten för partiet beror knappast på deras näringslivs, skol eller skattepolitk
Citera
2015-11-11, 11:21
Medlem
Citat:

När nu nästan alla partier föreslår SDs politik så är ju till stor del syftet uppnått om det genomförs. Samtdigt blir det väldigt svårt att stigmatisera Sverigedemokrater på samma sätt som skett förut. Om SD då drar till sig fler och fler intressanta företrädare och politker för resten av behovet av ändringar och JÅ och MK fortsätter vinna trovärdighet i debatter och intervjuer så ser jag inte varför AKB och MUF skulle sitta med bättre kort på hand inom de kommande åren som ju kommer att överskuggas av faktumet att SD har haft rätt hela tiden och Reinfeldts uppgörelse med MP mer och mer blir ifrågasatt.

Alla som anser att SDs tid är förbi, vad är det med 7Ks naiva politiker som ska ses som så lockande?
Citera
2015-11-11, 11:35
Medlem
gubbroras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reflector
När nu nästan alla partier föreslår SDs politik så är ju till stor del syftet uppnått om det genomförs. Samtdigt blir det väldigt svårt att stigmatisera Sverigedemokrater på samma sätt som skett förut. Om SD då drar till sig fler och fler intressanta företrädare och politker för resten av behovet av ändringar och JÅ och MK fortsätter vinna trovärdighet i debatter och intervjuer så ser jag inte varför AKB och MUF skulle sitta med bättre kort på hand inom de kommande åren som ju kommer att överskuggas av faktumet att SD har haft rätt hela tiden och Reinfeldts uppgörelse med MP mer och mer blir ifrågasatt.

Alla som anser att SDs tid är förbi, vad är det med 7Ks naiva politiker som ska ses som så lockande?

Nu är verkligheten sådan att när det kommer till att bedömma regeringsduglighetså är SD till och med mindre trovärdiga än V. Det är därför de senaste agerandet av SD är så katastrofalt. Folkomröstningskravet, lögnbladet samt de patetiska uppträdandena av JÅ och MK i sina försök att försvara flygbladen har skadat partiet.

Politik handlar aldrig om att ha rätt det handlar om att rätt, framför allt i opinionen. På en månad har det politiska landskapet förändrats DÖ finns inte vilket innebär att SD inte kan hävda att man är det enda oppositionspartiet, M har föreslagit stenhårda förändringar i flyktingpolitiken. Till skillnad från SD får Ms förslag efffekt så tillvida att dom dikuteras och får delvis stöd från andra vilket gör att verkliga förändringar kan komma att ske. När SD kommer med förslag så har det ingen som helst effekt eftersom dom valt att marginalisera sig bland annat med flygbladen.

Det väljarna vill ha är förändring av flyktingpolitiken inte stollar som yrar om burkor och hallalslakt samt det viktiga i att få säga neger. Att man sedan dessutom tycker att det är viktigt med jobb skatter, näringslivspolitik etc hjälper knappast SD
Citera
2015-11-11, 11:55
Medlem
Askydras avatar
Citat:
Nu är verkligheten sådan att när det kommer till att bedömma regeringsduglighetså är SD till och med mindre trovärdiga än V. Det är därför de senaste agerandet av SD är så katastrofalt. Folkomröstningskravet, lögnbladet samt de patetiska uppträdandena av JÅ och MK i sina försök att försvara flygbladen har skadat partiet.

Politik handlar aldrig om att ha rätt det handlar om att rätt, framför allt i opinionen. På en månad har det politiska landskapet förändrats DÖ finns inte vilket innebär att SD inte kan hävda att man är det enda oppositionspartiet, M har föreslagit stenhårda förändringar i flyktingpolitiken. Till skillnad från SD får Ms förslag efffekt så tillvida att dom dikuteras och får delvis stöd från andra vilket gör att verkliga förändringar kan komma att ske. När SD kommer med förslag så har det ingen som helst effekt eftersom dom valt att marginalisera sig bland annat med flygbladen.

Det väljarna vill ha är förändring av flyktingpolitiken inte stollar som yrar om burkor och hallalslakt samt det viktiga i att få säga neger. Att man sedan dessutom tycker att det är viktigt med jobb skatter, näringslivspolitik etc hjälper knappast SD

Fast å andra sidan så har ju SD relativt högt stöd inom de flesta frågorna så att försöka smutskasta dem och påstå att de bara bryr sig om burkor och halalslakt är bara fel och sänker din trovärdighet som debattör. (tänker inte ens kommentera "det viktiga i att få säga neger" då det påståendet är så dumt att det inte behöver en kommentar).

Jag tror inte att SD kommer tappa särskilt mycket innan förslagen att sänka invandringen har fått effekt. När (om) invandringen sänks till en vettig nivå så skulle jag inte kunna bry mig mindre vilket parti som får igenom det så länge det räddar mitt Sverige. Hur man än ser på det så kommer det vara tack vare SD som vi får sänkt invandring och bättre välfärd.

Sen tror jag ändå att det är viktigt att försöka hålla kvar SD i riksdagen så att de övriga inte går tillbaka in på den självdestruktiva vägen.

Jag har aldrig velat att SD skall få egen majoritet utan bara att invandringen skall sänkas så vi kan fortsätta ha vårt välfungerande samhälle och välfärd.

Skulle inte invandringen sänkas så tror jag att SD kommer fortsätta att vandra uppåt tills den sänks.
Citera
2015-11-11, 13:14
Medlem
Citat:
Nu är verkligheten sådan att när det kommer till att bedömma regeringsduglighet så är SD till och med mindre trovärdiga än V. Det är därför de senaste agerandet av SD är så katastrofalt. Folkomröstningskravet, lögnbladet samt de patetiska uppträdandena av JÅ och MK i sina försök att försvara flygbladen har skadat partiet.

Bara en dåre skulle tillmäta 7k - 7k som kört Sverige i diket - regeringsduglighet. 1)7K:s hopp är därför två: Kommunisterna i media som serverar lögner om invandringspolitiken och SD.
2) Att femti procent av väljarna inte bryr sig det ringaste om politik. Det är denna okunniga massa som är stommen i 7k:s väljarunderlag
Citera
2015-11-11, 13:20
Medlem
gubbroras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Askydra
Fast å andra sidan så har ju SD relativt högt stöd inom de flesta frågorna så att försöka smutskasta dem och påstå att de bara bryr sig om burkor och halalslakt är bara fel och sänker din trovärdighet som debattör. (tänker inte ens kommentera "det viktiga i att få säga neger" då det påståendet är så dumt att det inte behöver en kommentar).

Jag tror inte att SD kommer tappa särskilt mycket innan förslagen att sänka invandringen har fått effekt. När (om) invandringen sänks till en vettig nivå så skulle jag inte kunna bry mig mindre vilket parti som får igenom det så länge det räddar mitt Sverige. Hur man än ser på det så kommer det vara tack vare SD som vi får sänkt invandring och bättre välfärd.

Sen tror jag ändå att det är viktigt att försöka hålla kvar SD i riksdagen så att de övriga inte går tillbaka in på den självdestruktiva vägen.

Jag har aldrig velat att SD skall få egen majoritet utan bara att invandringen skall sänkas så vi kan fortsätta ha vårt välfungerande samhälle och välfärd.

Skulle inte invandringen sänkas så tror jag att SD kommer fortsätta att vandra uppåt tills den sänks.

Naturligtvis är det inte tack vare SD vi får någonting. Jag har aldrig hör någon referera till Sd i några andra samanhang än invandring och integration. Så ditt påstående om att dom har trovärdighet på de flesta områden tar ja ganska lätt på. Du skriver själv att bara vi får en vettig niv på invandringen så är det inte så viktigt vilket parti som gäller dvs inte heller SD.

Du bekräftar därmed min tes att när DÖ och flyktingpolitiken tagits över av andra så spelar SD en marginell roll vilket gör att dom blir desperata och faller till jippon som flygbladen och folkomröstningskravet.
Citera
2015-11-11, 13:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kungbyxlos
Bara en dåre skulle tillmäta 7k - 7k som kört Sverige i diket - regeringsduglighet. 1)7K:s hopp är därför två: Kommunisterna i media som serverar lögner om invandringspolitiken och SD.
2) Att femti procent av väljarna inte bryr sig det ringaste om politik. Det är denna okunniga massa som är stommen i 7k:s väljarunderlag

Det borde köras en repris på "SverigeTillsammans-Vi har gjort det här förut"-jippot. Speciellt hallelujah-sången ligger rätt i tiden för en fredag kl21 på SVT1 eller som ren SD-reklam under Så mycket bättre. Dock verkar den vara borttagen.

http://nyheteridag.se/har-sjunger-de-halleluja-pa-regeringens-vackelsemote-om-integration/
Citera
2015-11-11, 13:49
Medlem
Vad säger trådens veteraner om dagens situation?
Jag tänker särskilt på Crispy och Månsan m fl.

Jag är rädd att SD:s informationskampanj som bedrivs utomlands hittills är ett PR-mässigt misslyckande.
Media lyckades angripa flygbladen på deras svaga punkt där man gjort onödigt tillspetsade framtidsprofetior kring burka och halalslakt osv.

Rent realpolitiskt är det såklart bara positivt att SD gör något - om än desperat - för att mildra migrationsströmmarna lite. För nu, mina damer och herrar, är det HELT JÄVLA KÖRT för landet Sverige inom bara några år.
Tidigare har sveriges invandringsvolymer varit mycket extrema jämfört med övriga EU. De har legat på en nivå som sakta men säkert utarmat välfärdssystemet.
Dagens situation är dock så pass extrem att den knappt längre kan beskrivas i tillräckligt starka ordalag.
Jag vill inget hellre än att det ska gå bra för Sverige, men nu har det gått så långt att jag nästan bara känner skadeglädje mot alla de människor i landet som bara hatat och förlöjligat de som varnat för migrationspolitiken. Att några av dessa cyniska mobbare drabbas riktigt hårt av den annalkande samhällskollapsen skänker mig hemskt nog en viss glädje! Samtidigt som jag känner sorg för sjuka och fattiga människor i Sverige som kommer att få kraftigt försämrade liv i framtiden.

Men angående just den inrikespolitiska dimensionen så har hittills flygbladskampanjen varit ett misslyckande, enligt mig.
Frågan är dock om den eventuellt går att spinna till något positivt framöver?

Att moderaterna nu fullständigt svängt 180 grader och plötsligt vill stänga gränserna skänker givetvis ett visst hopp om att det kanske ändå finns framtidsutsikter för landet Sverige. Samtidigt blir jag nästan illamående av att tänka på det enorma hyckeri som detta innebär.
Moderaterna har hatat och fullständigt brännmärkt alla som ens yppat försiktig kritik mot invandringspolitiken. Man har dyrt och heligt utlovat framtida ekonomiska storvinster av invandringen och försäkrat att den är ABSOLUT NÖDVÄNDIG för att rädda pensioner mm mm. Den ena lögnen värre än den andra. Plötsligt katalyseras dock situationen så pass kraftigt att man börjar bli rädd för att ens egna skyddade boenden och politikerlöner ska drabbas och man tvingas då göra avkall från lögnerna och propagandan och börjar plötsligt tala mer och mer sanning om vilken enorm påfrestning denna invandring skapar för samhället.
Jag personligen skulle hellre EMIGRERA än att förära moderaterna en röst, trots deras nya migationspolitik. Nån jävla heder och stolthet måste man ju ändå ha i kroppen. Att rösta på dem som spottat på en i alla år går bara inte. Inte ens nu när de plötsligt erkänner att SD och övriga invandringskritiker har haft hundra procent rätt hela tiden.

Min förhoppning är att SD fortsätter att växa sig starkare samtidigt som moderaternas idé (som de dock givetvis stulit från SD) om stängda gränser införs.
Moderaterna borde nu fullständigt bombarderas med kritiska frågor i media om varför man ljugit om massinvandringens förträfflighet under alla dessa år. Journalister borde fråga om inte detta innebär att SD faktiskt har haft HELT RÄTT hela tiden.
Men givetvis görs ingenting av detta.

Trots att i praktiken SD:s ursprungliga migrationsförslag snart ser ut att genomföras så ser det samtidigt ut som att den svenska progagandaaparaten genom mainstream media lyckas undvika att ge upphovsmännen, d.v.s. SD, något som helst erkännande för detta. Jag är lite orolig för SD:s opinionssiffror nu. Jag tvivlar på de svenska väljarnas analytiska förmåga.
Jag hoppas verkligen folk har tillräckligt hög IQ för att inse att SD är de enda politikerna som inte ljugit och duperat folket under alla dessa år.
Men jag är rädd för att man instället nu premierar M.
M är absolut ett etablerat, statsbärande parti och SD är fortfarande den kontroversiella uppstickaren. Men samtidigt får man aldrig glömma att M är de som i princip har ORSAKAT hela den katastrof som vi nu står inför genom dess uppgörelse med MP om migrationspolitiken.

Att nu rösta på M är som att ge dina pengar till den person som har misshandlat dig grovt bara för att han i elfte timmen fick samvetskval och ringde en ambulans. Istället för att avlida blev du ju bara svårt handikappad.
Citera
2015-11-11, 14:11
Medlem
Askydras avatar
Citat:
Naturligtvis är det inte tack vare SD vi får någonting. Jag har aldrig hör någon referera till Sd i några andra samanhang än invandring och integration. Så ditt påstående om att dom har trovärdighet på de flesta områden tar ja ganska lätt på. Du skriver själv att bara vi får en vettig niv på invandringen så är det inte så viktigt vilket parti som gäller dvs inte heller SD.

Du bekräftar därmed min tes att när DÖ och flyktingpolitiken tagits över av andra så spelar SD en marginell roll vilket gör att dom blir desperata och faller till jippon som flygbladen och folkomröstningskravet.

Så du tror på allvar att de övriga partierna ens skulle funderat på att sänka invandringen om inte SD hade tagit 1/5 av alla väljarna och minskat de övrigas stöd med lika mycket?

Nej det jag bekräftar är att om vi får en vettig invandringspolitik så är det för att SD tvingat de andra och därmed spelat en stor roll och jag tror det är viktigt att de fortsätter spela denna roll så att de övriga inte försöker förstöra Sverige igen.
Citera
2015-11-11, 14:16
Moderator
Tinuviels avatar
Tråd utbruten ur:
(FB) Sverigedemokraterna i opinionsundersökningar

// mod
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto