2015-11-11, 10:20
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Men vakna! Fanns det aldrig någon damm på snöret så kan det inte ha orsakat märket på röret. Och om märket på röret är fejkat så är naturligtvis allt fejkat: DNA och blod och det långa hårstrå som finns, som det tycks, applicerat på väggen.
Om jag var nämndeman vore det min plikt att undersöka alla möjliga tvivel på den åtalades skuld. Men om polis/militär med hjälp av tillgänglig expertis fejkar en hängningsplats så finns inte en domare i detta land som skulle tvivla på arrangemangets äkthet. Men jag är varken nämndeman eller domare.
Många på Flashback använder just den härskarteknik som "staten i staten" skulle använda för att trycka mer alla tvivel på olagliga arrangemang, vare sig det gäller att förneka fejk eller att förneka hemliga operationer i allmänhet.

Det här är flashback och inte TR.
Tror du DAMM syns på snöret? Om det sen syns DAMM på snöret - vad i helvete ska de göra sen? DNA-bestämma dammet?

Det är 10 DNA-träffar på NB vilket är det bärande och det han kommer dömas för. Oavsett damm eller inte.
2015-11-11, 10:22
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Tror du DAMM syns på snöret? Om det sen syns DAMM på snöret - vad i helvete ska de göra sen? DNA-bestämma dammet?

Det är 10 DNA-träffar på NB vilket är det bärande och det han kommer dömas för. Oavsett damm eller inte.
Överens utom vad det gäller DNA-test av damm. Eventuellt damm på snöre ska naturligtvis jämföras med damm på slang.
2015-11-11, 10:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arkmike
Man brukar ibland säga "It takes one to know one". Pervert Park består av mer eller mindre likasinnade dömda för sexuella övergrepp. Där kommer i princip ingen undan. De tvingas bära fotbojor och det finns till och med en app som allmänheten kan scanna in närmaste förövare, med nummer och namn. Vi får bl a vara med om små nedslag i gruppträffar under en erfaren handledare. Snacka om tryck. Undan för undan plockas traumatiska händelser fram men det tar sin tid. Dokumentären rekommenderas och finns på SVT Play.
...
Repris ikväll:

Dox: Pervert Park
23:50 - 01:05

Svensk-dansk dokumentär från 2014. Pervert Park. Vad betyder det att leva som dömd sexförbrytare? I denna prisbelönta film följer vi livet på en amerikansk trailer park där alla 120 invånarna har dömts för övergrepp mot minderåriga. De har avtjänat sina straff men lever isolerade från resten av samhället. Bland husvagnarna bygger de en stark vänskap och kanske ett hopp om att starta ett annat liv. Men det förflutna är ständigt närvarande och kastar en mörk skugga över ”pervert park”.

2015-11-11, 10:26
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pre 1914
Står ju att du ifrågasätter hans skuld. Har han ingen skuld har någon annan det enär inget tyder på att lisa tog daga av sig själv.
Eller anser du att lisa begick självmord?
Att jag ifrågasätter skulden, och vad jag tror är inte samma sak. NB kan ha mördat Lisa, någon annan kan ha gjort det, Lisa kan ha begått självmord.

Men jag ser det som klart att NB har något att berätta, och om han inte gör det kommer han att dömas även i HR.
2015-11-11, 10:27
Medlem
Theforeigners avatar
Citat:
Ja, det passar väl din teori i dina 2 km långa blogginlägg?
Hon kan lika gärna vara grundlurad av fanstyget - och hon har redan berättat i förhör att han bett dem vara hemma från kl 18 samt att inte berätta om tvätten.
Han har bett dem ljuga med andra ord.

Att sen en fru frågar om han mördat flickan säger allt.

Förklara för mig hur NB visste om vilken skjorta Gustav Jönsson hade på sig då han lämnade godset och att det var GJs dotter som körde bilen, om NB inte var där då GJ lämnade godset ?
2015-11-11, 10:29
Medlem
angladotters avatar
Citat:
Damm? Hur mycket kräver du i teknisk bevisning?

... Eller rättare sagt: Hur fullständigt ointressant är detta i sammanhanget med all teknisk bevisning med DNA, hårstrån, skav och blod.
Det var inget krav alls, bara en fundering. Jag tänkte snarast på att det i så fall kanske hade kunnat visa HUR snöret hade använts då Lisa hängdes. I bevishänseende är det väl helt oväsentligt, men det kan ju alltid vara av intresse att kunna rekonstruera hur ett brott har genomförts. Är det inte det diskussionen här i tråden bland annat handlar om?
2015-11-11, 10:29
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Överens utom vad det gäller DNA-test av damm. Eventuellt damm på snöre ska naturligtvis jämföras med damm på slang.
Det är fullständigt ointressant och det är inte CSI där de sitter och analyserar ner till amöbanivå.
2015-11-11, 10:30
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:

Nu får du bestämma dig.
Citat:
Ja, det hade man. Men nu var det inte så. Det är 10 träffar med NB:s blod däremot.
Är det tio blodträffar eller tio DNA-träffar?
2015-11-11, 10:30
Medlem
Citat:
Ja, det passar väl din teori i dina 2 km långa blogginlägg?
Hon kan lika gärna vara grundlurad av fanstyget - och hon har redan berättat i förhör att han bett dem vara hemma från kl 18 samt att inte berätta om tvätten.
Han har bett dem ljuga med andra ord

Att sen en fru frågar om han mördat flickan säger allt.

@TheForeigner
Detta är klarlagt eller trycker du på info som inte vi har?
NB har bett frun och lillebror ljuga för polisen om var han befann sig tiden när Lisa försvann
Det är mycket allvarligt
Och hur visste NB förresten att det var just den här tiden som var kritisk?
2015-11-11, 10:31
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av angladotter
Det var inget krav alls, bara en fundering. Jag tänkte snarast på att det i så fall kanske hade kunnat visa HUR snöret hade använts då Lisa hängdes. I bevishänseende är det väl helt oväsentligt, men det kan ju alltid vara av intresse att kunna rekonstruera hur ett brott har genomförts. Är det inte det diskussionen här i tråden bland annat handlar om?
Om det är helt oväsentligt i bevisvärde, om det absolut inte kommer framkomma via denna tråd:
Vad är vitsen med att älta petitesser?
2015-11-11, 10:31
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
Förklara för mig hur NB visste om vilken skjorta Gustav Jönsson hade på sig då han lämnade godset och att det var GJs dotter som körde bilen, om NB inte var där då GJ lämnade godset ?
NB satt och rökte 18:00 och 19:15. Däremellan försvann Lisa.
2015-11-11, 10:32
Medlem
Fribbäs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Att jag ifrågasätter skulden, och vad jag tror är inte samma sak. NB kan ha mördat Lisa, någon annan kan ha gjort det, Lisa kan ha begått självmord.

Men jag ser det som klart att NB har något att berätta, och om han inte gör det kommer han att dömas även i HR.

Vad har du fötterna att ifrågasätta hans skuld? Ifrågasättandet av skulden betyder att du inte håller med om gärningsbeskrivningen.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in