2015-11-11, 08:10
Medlem
ieshos avatar
FUP 344:
Ann-Sofi berättade att Gerd haft 2 st litauer, män, som hjälpt henne att måla huset och kitta fönster mm under tiden 1-11 juni 2015. Hon sa att de från början var två stycken men de sista dagarna hade hon bara sett en av männen.
En man som bara försvinner efter ett mord i trakten behöver inte vara inblandad men han borde vara identifierad och hörd. Om polisutredningen var komplett och allsidig.
2015-11-11, 08:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
FUP 344:
Ann-Sofi berättade att Gerd haft 2 st litauer, män, som hjälpt henne att måla huset och kitta fönster mm under tiden 1-11 juni 2015. Hon sa att de från början var två stycken men de sista dagarna hade hon bara sett en av männen.
En man som bara försvinner efter ett mord i trakten behöver inte vara inblandad men han borde vara identifierad och hörd. Om polisutredningen var komplett och allsidig.

Vilket fordon åkte dom i?
2015-11-11, 08:23
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Nej, ett år ett par gånger om, för griftefridsbrott.
Det räcker till griftefridsbrott också, där är vi eniga!

Skämt åsido, med de beviskrav du har så skulle få mördare kunna bli fällda om de nekar. Låt säga att LH hade blivit knivskuren och att en kniv med blod från NB och LH hittas på platsen. Med din bevisvärdering är det ju bara för NB att blåneka i alla fall och säga att han skar sig på kniven då han tog upp den och la den på en annan plats.
2015-11-11, 08:33
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gormer
Vilket fordon åkte dom i?
Varför ser du inte efter själv? FUP sidan 345:
De åkte i en mindre beige personbil som hade utländska registreringsskyltar. Skyltarna såg inte ut som svenska skyltar utan de hade "fler siffror och bokstäver" sa Ann-Sofi.
Det har funnits en beige bil omskriven i FUP (t.o.m. flera).
2015-11-11, 08:33
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Det räcker till griftefridsbrott också, där är vi eniga!

Skämt åsido, med de beviskrav du har så skulle få mördare kunna bli fällda om de nekar. Låt säga att LH hade blivit knivskuren och att en kniv med blod från NB och LH hittas på platsen. Med din bevisvärdering är det ju bara för NB att blåneka i alla fall och säga att han skar sig på kniven då han tog upp den och la den på en annan plats.
Nej, det där är inte sant.

Och jag ifrågasätter inte att han blir dömd, med den bevisning och förklaringsbörda han har. Däremot ifrågasätter jag hans skuld.
2015-11-11, 08:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ToZon
Du svarar på en postning från 8 juni, det finns inga tekniker där idag, case closed.

Nej de skrev det igår ju?
2015-11-11, 08:39
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Citat:
Ursprungligen postat av Aramir2
Att någon skulle hitta en mördad ung tjej och sedan hantera/transportera kroppen utan att det finns något spår alls efter någon annan gm är inte rimligt att anta. Speciellt inte eftersom mgm inte ens själv hävdar att det är så det gått till.

Den starka bevisningen mot mgm kombinerat med att han inte har någon förklaring alls till spåren kombinerat med att inget alls tyder på annan gm når definitivt upp till bortom rimligt tvivel.

Citat:
Jag håller med om att han har en förklaringsbörda, inte mer. Om han förklarar, kan han vara oskyldig då?

Det är väl just frågan, det.
Jag är inte säker på att han kan ta sig ur det här även om han faktiskt skulle var oskyldig som du spkekulerat i. För att gå fri måste han enligt min bedömning dels berätta en historia med någon form av trovärdighet, dels presentera någon form av stödbevisning.
Om vi tar ditt alternativ-scenairo "hittade ett självmords-offer, förgrep mig på henne, transporterade bort kroppen", så skulle sådan bevisning kunna vara ett nytt trovärdigt vittnesmål om självmordsplaner hos offret, eller omfattande elektroniska spår i offrets dator med samma innebörd. Men någon sådan bevisning finns inte, och kommer inte heller att dyka upp så 5 månader efter att utredningen startade.
2015-11-11, 08:42
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Nej, det där är inte sant.

Och jag ifrågasätter inte att han blir dömd, med den bevisning och förklaringsbörda han har. Däremot ifrågasätter jag hans skuld.
OK, då tror jag att vi är eniga: som bevisläget är nu och med den (obefintliga) version NB gett så bör, och kommer, han att bli dömd för mord i TR. Se där.
2015-11-11, 09:10
Medlem
angladotters avatar
På röret var ju smutsen avskavd där snöret antas ha varit virat. Borde inte spår av denna smuts ha funnits på snörbitarna man hittat om det varit dessa som använts för att hänga upp Lisa?
2015-11-11, 09:20
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av angladotter
På röret var ju smutsen avskavd där snöret antas ha varit virat. Borde inte spår av denna smuts ha funnits på snörbitarna man hittat om det varit dessa som använts för att hänga upp Lisa?
Det var observant. I och för sig skulle just dessa centimetrar kunnat försvinna, men det försvagar åklagarens scenario och talar något för att detta scenario är fejkat.

Jag har mycket svårt att tro att Lisa lockades in i ladan och hängdes obunden i ett snöre av en ensam man. Lika svårt som jag har att tro på ett plötsligt självmord i en sunkig lada.
2015-11-11, 09:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
FUP 344:

Att också Gerd hade litauisk arbetskraft och att den ene av dem inte varit där dom sista dgr behöver inte betyda ngt "skumt" - han kan varit ute på andra jobb

Jag blir förundrad över den dubbelmoral och brist på eget ansvar som råder i vårt land idag

Här plockar "Svensson" in arbetskraft från när och fjärran utan att egentligen ha den blekaste aning om vilka människor dom anställer...?
Arne på Blombergs är ett klockrent exempel på detta och jag tycker att han har ett moraliskt ansvar för det fruktansvärda som hände när en ung kvinna mördas av en av hans anställda

Samtidigt sitter folk vid kaffeborden och beklagar sig över att de unga varken har jobb eller kan flytta hemifrån idag - och det är våra politikers fel?

Den girighet och egoism som har tagit överhand får konsekvenser till slut - denna gång dog en ung kvinna

Om NB döms skyldig kommer en rättspsykiatrisk undersökning göras
och jag funderar över hur är det möjligt att överhuvudtaget komma på tanken att föra bort en okänd ung vacker kvinna, mörda och hänga upp henne i taket för att sedan stuva in den döda kroppen i ett litet klädskåp?

Och NB åkte därefter hem till frun sa åt henne att tvätta upp hans kläder för att sedan börja fundera på vad dom skulle äta till kvällsmat?

GM hade varit ute kvällen innan Lisa mördades och försökt få in den kvinnliga joggaren i sin bil - hon blev rädd och sprang iväg
Då fick han upp vittringen på den härliga känsla som infinner sig hos somliga när dom ser att andra människor blir rädda
Frun och lillebror hade han redan i sin makt och det krävdes mera utmaningar

Jag tror att NB tillhör den skara av män som hatar kvinnor

Han vet vad han har gjort och han anser att han hade rätt att göra så - men tyvärr blev han upptäckt
Han kommer aldrig att erkänna brottet och han tycker fruktansvärt synd om sig själv för att han sitter där han sitter. Missförstådd

En psykopat? Nja, jag tror inte det
Kvinnomisshandlare? Ja det tror jag

En kvinno- och barnmisshandlare som har gått över gränsen och gett sig på en för honom okänd ung kvinna
Och jag är övertygad om att han som barn vuxit upp med våld.
Våld finns också i ordentliga hem, även hem som tar emot fosterbarn
Att ta emot fosterbarn är inget kvitto på att man är en god människa eller att vara 10 barnsförälder är inget kvitto på att man är expert på barn

Dessa brott är mycket ovanliga - men hur vet vi det?
Om inte Lisas pappa varit snabbt på plats då hade man kanske aldrig funnit Lisa och då hade vi aldrig fått veta vad som hänt
2015-11-11, 09:39
Medlem
Theforeigners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moosky
Kriminalteknisk platsundersökning
Undersökningen har ägt rum 2015-06-13 mellan klockan 04:40 och 06:40.
Rättsläkare Lena Ström har kommit till platsen klockan 04:40.
På bild nr 5 och 6 ses (LH) liggande på rygg. Man kan på bilderna se att silvertejp har applicerats på ansiktet, över näsa och mun, upp till ögonen.
På bild nr 7 och 8 ser man att håret ligger mellan huden på halsen och snaran.

Obduktionsprotokoll
Det högra benet och foten beskrivs huden som fläckformat avskrapad och med "något" brunröd yta. Vidare beskrivs strimformade hudavskrapningar på baksidan av det högra
underbenet. Dessa skador anges ha uppkommit då kroppen har förflyttats från fyndplatsen.
Vidare beskrivs blåmärken/underhudsblödningar på utsidan av det högra knäet och högt upp på den
högra vaden.Under rubriken Det vänstra benet och foten beskrivs punktformade och fläckformade blodbesudlingar på den vänstra fotsulan.
Under rubriken Halsorganen, punkt 54 beskrivs ett tvärbrott på tungbenets vänstra stora horn, cirka
0,6 cm från dess spets. Inga blödningar har påvisats.
I utlåtandet under rubriken Påvisade skador nämns bland annat snörfåror i halsens hud och brott på
tungbenet.

I utredningsunderlaget redovisade/påvisade skador/fynd
Snörfåror/ intryckningar i huden i halsens hela omfång motsvarande två varv med knut av det
snöre/rep som påträffades vid undersökningen på fyndplatsen
• Fläckformade brunröda hudavskrapningar på halsen utan närmare beskrivning
• Tvärbrott på tungbenets vänstra stora horn utan blödning
• Liten blödning i anslutning till sköldbrosket
• Blåmärken/underhudsblödningar på det högra underbenet
• Hudavskrapningar på det högra benet( enligt rättsläkaren som var på fyndplatsen uppkomna i
samband med att kroppen har flyttats ur skåpet)
• Framskriden förruttnelse av kroppen
• Flugägg och fluglarver i den högra hörselgången, munnen och på halsen i anslutning till
snaran

Mitt fetande.

Hur kom det punktformade och fläckformade blodbesudlingar på Lisa's vänstra fotsula ???

När Lisa hittades hade hon ju både strumpor och sko på sig.

Hade Lisa varit avklädd och sedan påklädd igen?

I så fall hänger åklagrens handligsförlopp inte ihop.

Och iom dessa punktformade och fläckformade blodbesudlingar hittades på Lisa's vänstra fotsula, varför i helsicke har Lisa's strumpor och skor inte DNA & fingeravtryck testats ???

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in