2015-11-10, 23:47
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tingsnotarien
Inte känna till att han kan få livstid eller inte veta vad livstid betyder? Nåväl, vi kommer inte mycket längre här.
Nej, det känner han till. Han kanske inte känner till risken att inte bli trodd.

Han är ovillig att berätta att han onanerar på jobbet, något som de flesta svenska män skulle berätta i polisförhör. Då måste det ligga långt inne att berätta att han hittade en hängd svensk flicka, klädde av henne och njöt av vad han såg.
2015-11-10, 23:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Nej, det känner han till. Han kanske inte känner till risken att inte bli trodd.

Han är ovillig att berätta att han onanerar på jobbet, något som de flesta svenska män skulle berätta i polisförhör. Då måste det ligga långt inne att berätta att han hittade en hängd svensk flicka, klädde av henne och njöt av vad han såg.

Jaha, ursäkta om jag är trist, men Källa på det?
2015-11-10, 23:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Jag vet inte, men har mycket svårt för att föreställa mig att en sjuttonårig tjej har ditt resonemang i sina tankebanor när hon har att göra med en äldre man med kniv som beordrar henna att lyda. Det är kniven som talar, inte tanken på att en vanlig våldtäkt kan man ju bjuda på för att rädda sitt skinn.

Det finns ingenting som talar för att en vanlig våldtäkt ens fanns på ritbordet i det här fallet, absolut ingenting, så varför skulle offret tänka sig att det förmodligen handlade om en vanlig våldtäkt och inte en annan typ av övergrepp.

Våld mot kvinnor är vanligt i olika former, långt mer vanligare än vanliga våldtäkter kan jag tänka mig.
Resonemanget startade väl i en hypotes om att hon var fjättrad till händer och fötter före upphängning (därmed mera hanterlig). I detta sammanhang kunde man tänka sig att hon lät honom dra upp resp ner kläder "för att titta". Men jag propsar inte på den förklaringen, det finns många knep, finter och våldsamheter som har samma effekt.
2015-11-10, 23:56
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Jaha, ursäkta om jag är trist, men Källa på det?
FUP, sid 1624.
2015-11-10, 23:57
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp

Ursäkta en dum fråga men hur kan du som kvinna veta att de flesta svenska män
skulle berätta i ett polisförhör att de onanerar på jobbet? Onanerar män på ditt jobb
och går omkring och talar om det för andra?
2015-11-11, 00:00
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av torskrygg
Ursäkta en dum fråga men hur kan du som kvinna veta att de flesta svenska män
skulle berätta i ett polisförhör att de onanerar på jobbet? Onanerar män på ditt jobb
och går omkring och talar om det för andra?
Jag känner tillräckligt många män som berättar att de onanerar, även om de inte skriker ut det över Sergels Torg. Det är inte ett stort problem för dem, men uppenbarligen är det det för litauer.
2015-11-11, 00:00
Moderator
farbror_barbros avatar
Jag läste just igenom FUP med spåren på hennes kläder. Jag hade faktiskt glömt i vilken omfattning NB är körd:
jacka: 4 DNA träffar utsida,
jeans: 3 DNA-träffar in- och utsida,
träningsbyxa: 3 DNA-träffar, in- och utsida
Och så som bonus fruns DNA på offret trosor.

Tillsammans med DNA på snöret så räcker det ju till livstid ett par gånger om!
Senast redigerad av farbror_barbro 2015-11-11 kl. 00:03.
2015-11-11, 00:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Hur ska man tolka denna loggpost från måndagsmorgonen?
Åklagarbeslut ang. Tillstånd till hemlig övervakning av elektronisk kommunikation fattat. Begäran om positionering av mobiltelefon skickad till NOA kl. 08.10 Svar från NOA kom kl. 09.10 Sista uppgifter från telefonen var kl. 18.39. Från mast i riktning mot Blombergs säteri. FUP s19.
Det förekom tidigt uppgifter att mobilen hade rört sig en aning innan den försvann. Vad menas med "positionering"?
Jag kom att tänka på något annat apropå övervakning. Den gamle polisutredaren i Brottsplats Sverige sade att han möjligen hade kunnat tänka sig att polisutredarna skulle "ha haft mera is i magen". Jag fattade honom som att han menade att de skulle ha avlyssnat litauerna. Hur tänkte han ?
2015-11-11, 00:03
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Jag läste just igenom FUP med spåren påhennes kläder. Jag hade faktiskt glömt i vilken omfattning NB är körd:
jacka: 4 DNA träffar utsida,
jeans: 3 DNA-träffar in- och utsida,
träningsbyxa: 3 DNA-träffar, in- och utsida
Och så som bonus fruns DNA på offret trosor.

Tillsammans med DNA på snöret så räcker det ju till livstid ett par gånger om!
Nej, ett år ett par gånger om, för griftefridsbrott.
2015-11-11, 00:04
Medlem
hasselmuzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arkmike
Självklart krävs någon form av en strukturerad samtal med den misstänkte gärningsmannen. Ett strukturerad samtal innebär att fastställa psykstatus, samtalet betar av ett antal punkter som familjekonstellation, eventuellt psykiska problem i familj, skolgången, utslag av studier, vänner etc. Intervjun kan föras över lång tid och punkterna behöver inte betas av kronologiskt. Ett dylikt samtal sker helst i en klinisk miljö. Vidare handlar det inte bara om vad NB säger. Minns Ulf Åsgårds kommentar om personutredningen - "I den är det sida upp och sida ner vad den misstänkte själv säger. Och jag har påpekat att det är väl själva fan att man inte skaffat referenser i hemlandet och Sverige, utöver hans arbetsgivare. I Litauen finns det säkert register hit och dit, och personer som inte är hans närstående, som man kunnat tala med", säger Ulf Åsgård.

Med detta sagt kan vi ändå med våra otillräckliga lyktor se oss lite om i detta mörka rum som är NB. PhDSalander skriver bl a "Jag har också för ett tag sedan skrivit om NB.s dragning till det långa blonda håret som trigger, hittar inte inlägget nu, och jag kan utan problem dra kopplingar mellan detta och hans egen uppväxt och ev sin egen dotter om det hänt saker i det förflutna. Skulle vara ytterst intressant att få veta något om vad som hände i relationen till dottern och varför de inte haft kontakt."

PhDSalander lyfter också fram dokumentären Pervert Park och gör värdefulla iakttagelser värda att begrunda. Se ovan.

Dådet mot Lisa Holm fyller inte kriterierna för att betrakta NB som renodlad pedofil, vi har inte hela bilden. Jag ska ändå ta mig friheten att peka på ett gränsområde som möjlig trigger. Ett gränsområde mellan barn och vuxen.

Jag vet naturligtvis inte, så det får inledningsvis bli ett hugskott. Jag går runt dottern i dramat just nu.

Jag tror inte primärt triggern är det blonda håret utan det oskuldsfulla som Lisa utstrålar; det gäller såväl hennes relativa ungdom, som klädsel och flickighet. Lisa var kort sagt oskuldsfullheten själv, med andra ord ett oskyldigt försvarslöst offer. På basis av bl a erfarenheterna som invånarna i Pervert Park berättar identifierar våldsutövarna ofta sina offer med sig själva och egna problem. Lisa var i samma försvarslösa situation som han själv en gång varit. Långsökt kommer många mena och hur var det med joggerskan dagen innan, som mer talar för slumpen enligt målsägandebiträdet.

Det finns i litteraturen beskrivit hur den perverterade sexualiteten kan vara avhängig denna tidiga barndomsarena. Som sagt... bara ett hugskott.

To be continued...

Intressant i Pervert Park var också skillnaden i hur långt man hade kommit i att bearbeta den skuld man själv hade till att pedofilbrottet uppstod.

Några minimerade sin egen skuld, man "rasade och lekte med barnen helt enkelt och så uppstod en situation". Eller man hade " chattat 10 minuter med en minderårig", det var allt.

Medan andra efter år av terapi erkände att dom faktiskt utövade manipulation " grooming".

Man kan då undra om " vår" gärningsman Nerijus kan komma att erkänna sitt "skambrott". Om man kan kalla det så.
2015-11-11, 00:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Timeout
Dom använder två olika namn för samma sak. Snöre och rep. Det är blått!
Jag är med dig om det som ser ut som en knop på diskbänken på snöret/repet men någon förklaring till var den har suttit har jag inte... men att den har använts i samband med mordet på Lisa är klart i och med fynden av DNA och hårstrån.

DISKBÄNKEN MED SNÖREN OCH HÅRSTRÅ
https://minfil.org/66idkbb4b2/Lisas_och_Nerijus_Bilevicius_DNA_p__sn_re_och_Lisa s_h_rstr__p__diskb_nken.JPG
Om det nu är en knop. Vår vän Xenia, som pusslat med stumparna, är också frågande. Konstigt att lösa upp en knop utan att kommentera detta.

I min hypotes om tillvägagångssättet, där offret lyfts i ett förberett arrangemang med 2-3 törnar av snöret runt slangen, krävs en knop under röret för att fixera anordningen. Det är denna knop jag hoppas ha funnit på diskbänken. Om det vore så, så kan man antagligen rekonstruera hela upphängningen. Men detta kan vara en from förhoppning.
2015-11-11, 00:13
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LOE2
Jag kom att tänka på något annat apropå övervakning. Den gamle polisutredaren i Brottsplats Sverige sade att han möjligen hade kunnat tänka sig att polisutredarna skulle "ha haft mera is i magen". Jag fattade honom som att han menade att de skulle ha avlyssnat litauerna. Hur tänkte han ?

Förmodligen span 24/7 plus telefonavlyssning.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in