2015-11-10, 21:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blundetto
Ursäkta en lat jävel. Men har det satts något datum för tingsrättsdom?

17 november.

Du är usäktad
2015-11-10, 21:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Det finns inget spår av att händerna bundits. En flicka i livsfara hade kämpat emot.

Nej, en flicka i chock kan bli helt paralyserad av skräcken och skräck är rätta ordet för vad hon har känt, man kan bli förlamad av en stor chock. Händer och fötter kan ha bundits med repbitarna som låg kvar för det var ju just rep och tejp som var den stora grejen för GM. Det verkar som någon har frågat om hon kan göra/ låna ut något och det är då hon säger - Ja det är klart ! Därifrån ska hjärnan förstå att man gått i fälla för att sedan hamna i djup chock och slutligen när man är bunden och har ett snöre runt halsen totalt resignera , det är ett sätt att reagera när man inser att det inte finns en enda chans att komma loss eller få hjälp
2015-11-10, 21:50
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LOE2
Snörena

Xenia, du som pusslat med repen/snörena – hur förklarar du följande ?

Det finns ett fynd S208. I FUP dokumenteras det lite olika.

På sid 668 beskrivs det som ett blått snöre, S208, med flera ändar.

På sid 671 ser det ut som en knut med 6 utgående snörändar, man benämner fyndet snöret.

På sid 676 talas också om snöret.

På sid 521, 537 och 678 står det blått rep.

På sid 559 syns 3 bitar, men de benämns blått rep.

Är det språkförbistring eller har de tillvaratagit en sammanhängande härva och löst upp den ? I så fall skulle den gemensamma knuten kunna vara den låsknut som jag förväntar mig strax under slangen ? Därmed skulle det vara rätt lätt att para ihop den bärande änden med fyndet i byssjan och bitarna som legat runt slangen falla sig naturligt. Kvar blir den fria tampen. Då skulle man omedelbart se om det varit 2,5 eller 3,5 törnar runt slangen. Och Xenias gyllene snitt skulle kunna beskådas !

Är jag alltför optimistisk ?
Jag vet inte. Bilden på sid 559 är inte tagen på diskbänken där snörena hittades, så det är omöjligt att avgöra.
2015-11-10, 21:53
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Poppsan
Nej, en flicka i chock kan bli helt paralyserad av skräcken och skräck är rätta ordet för vad hon har känt, man kan bli förlamad av en stor chock. Händer och fötter kan ha bundits med repbitarna som låg kvar för det var ju just rep och tejp som var den stora grejen för GM. Det verkar som någon har frågat om hon kan göra/ låna ut något och det är då hon säger - Ja det är klart ! Därifrån ska hjärnan förstå att man gått i fälla för att sedan hamna i djup chock och slutligen när man är bunden och har ett snöre runt halsen totalt resignera , det är ett sätt att reagera när man inser att det inte finns en enda chans att komma loss eller få hjälp

Bra Svar Poppsan.
Om Lisa blev överfallen direkt inne på logen, så finns det bilder på en LEGA som hon kanske låg en kort stund:
Får man en snara runt halsen som direkt dras åt, så tar det inte lång stund innan man blir medvedslös, och död:
Hon kanske flyttades från LEGAN inne på logen, och in i slakterirum där hon hängdes upp.

Disponent
2015-11-10, 21:54
Medlem
arkmikes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PhDSalander
Jag har också för ett tag sedan skrivit om NB.s dragning till det långa blonda håret som trigger, hittar inte inlägget nu, och jag kan utan problem dra kopplingar mellan detta och hans egen uppväxt och ev sin egen dotter om det hänt saker i det förflutna. Skulle vara ytterst intressant att få veta något om vad som hände i relationen till dottern och varför de inte haft kontakt.

Jag kan rekommendera att se dokumentären som gick igår o nu finns på svt play - - Pervert Park - , om dömda sexualbrottslingar som lever i en avskild del tillsammans i trailers i USA. Deras berättelser om sina miserabla uppväxter, om de vidriga brotten de begått och om hur de ser på saken nu, gav många pusselbitar om hur det kan se ut i huvudet på någon som får sin sexualitet störd på sånt sätt att det leder till brott. Hur exempelvis någon form av eget trauma avspeglat sig i de brott de sedan begått.
Detta var framförallt pedofiler som var dömda för våldtäkt, men likheterna i bakgrund till just sexualförbrytare är inte försumbara och kan för de som är intresserade av psykologiska aspekter betr sexualbrott vara av intresse.

Självklart krävs någon form av en strukturerad samtal med den misstänkte gärningsmannen. Ett strukturerad samtal innebär att fastställa psykstatus, samtalet betar av ett antal punkter som familjekonstellation, eventuellt psykiska problem i familj, skolgången, utslag av studier, vänner etc. Intervjun kan föras över lång tid och punkterna behöver inte betas av kronologiskt. Ett dylikt samtal sker helst i en klinisk miljö. Vidare handlar det inte bara om vad NB säger. Minns Ulf Åsgårds kommentar om personutredningen - "I den är det sida upp och sida ner vad den misstänkte själv säger. Och jag har påpekat att det är väl själva fan att man inte skaffat referenser i hemlandet och Sverige, utöver hans arbetsgivare. I Litauen finns det säkert register hit och dit, och personer som inte är hans närstående, som man kunnat tala med", säger Ulf Åsgård.

Med detta sagt kan vi ändå med våra otillräckliga lyktor se oss lite om i detta mörka rum som är NB. PhDSalander skriver bl a "Jag har också för ett tag sedan skrivit om NB.s dragning till det långa blonda håret som trigger, hittar inte inlägget nu, och jag kan utan problem dra kopplingar mellan detta och hans egen uppväxt och ev sin egen dotter om det hänt saker i det förflutna. Skulle vara ytterst intressant att få veta något om vad som hände i relationen till dottern och varför de inte haft kontakt."

PhDSalander lyfter också fram dokumentären Pervert Park och gör värdefulla iakttagelser värda att begrunda. Se ovan.

Dådet mot Lisa Holm fyller inte kriterierna för att betrakta NB som renodlad pedofil, vi har inte hela bilden. Jag ska ändå ta mig friheten att peka på ett gränsområde som möjlig trigger. Ett gränsområde mellan barn och vuxen.

Jag vet naturligtvis inte, så det får inledningsvis bli ett hugskott. Jag går runt dottern i dramat just nu.

Jag tror inte primärt triggern är det blonda håret utan det oskuldsfulla som Lisa utstrålar; det gäller såväl hennes relativa ungdom, som klädsel och flickighet. Lisa var kort sagt oskuldsfullheten själv, med andra ord ett oskyldigt försvarslöst offer. På basis av bl a erfarenheterna som invånarna i Pervert Park berättar identifierar våldsutövarna ofta sina offer med sig själva och egna problem. Lisa var i samma försvarslösa situation som han själv en gång varit. Långsökt kommer många mena och hur var det med joggerskan dagen innan, som mer talar för slumpen enligt målsägandebiträdet.

Det finns i litteraturen beskrivit hur den perverterade sexualiteten kan vara avhängig denna tidiga barndomsarena. Som sagt... bara ett hugskott.

To be continued...
2015-11-10, 21:54
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Poppsan

Om man tänker sig en jacka som är neddragen bakom ryggen och två lager byxor samt ett par trosor om vristerna så förstår de flesta att offret inte hade någon särskilt stor handlingsfrihet även om hon inte var bokstavligt bunden.

Avsaknaden av NB:s hud under offrets naglar kan förklaras med att offret bar handskar och kan dessutom ha varit bakbunden enligt ovanstående hypotes.
2015-11-10, 22:02
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Disponent
Bra Svar Poppsan.
Om Lisa blev överfallen direkt inne på logen, så finns det bilder på en LEGA som hon kanske låg en kort stund:
Får man en snara runt halsen som direkt dras åt, så tar det inte lång stund innan man blir medvedslös, och död:
Hon kanske flyttades från LEGAN inne på logen, och in i slakterirum där hon hängdes upp.
Disponent
"Legan"
Citat:
I Nordanstigs protokoll beskrivs en plats i stalldelen där han ser något som han
beskriver som en ”lega”.
Efter kontroll med polispersonal samt förevisande av foton (se sidan 2) så har det
framkommit att den s.k. legan har uppkommit vid en genomsökning av
halmen/stalldelen som gjordes den 8 juni 2015.
2015-11-10, 22:04
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av develi
"Legan"

Tack
Har missat detta:::::

Disponent
2015-11-10, 22:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Om man tänker sig en jacka som är neddragen bakom ryggen och två lager byxor samt ett par trosor om vristerna så förstår de flesta att offret inte hade någon särskilt stor handlingsfrihet även om hon inte var bokstavligt bunden.

Avsaknaden av NB:s hud under offrets naglar kan förklaras med att offret bar handskar och kan dessutom ha varit bakbunden enligt ovanstående hypotes.
Detta kan vara en förklaring, om man tänker sig in i den fruktansvärda psykologi som gäller, där offret successivt anpassar sig till en allt hemskare verklighet. Graden av målmedveten ondska går inte att föreställa sig. Hon försöker förhandla sig ur situationen. I ett skede säger han att han bara vill glo lite och hon offrar sig i detta mot att få bli fri, bara för att en stund senare inse att det handlar om utpressning och att faktiskt livet står på spel.
2015-11-10, 22:12
Medlem
Fanns bensindunken i byssjan sedan tidigare el lämnade mördaren den där o hur mycket brännbar vätska innehöll den?
2015-11-10, 22:12
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Eftersom du upprepar samma mening undrar jag vad det är du vill ha sagt.
Ja, man kan ju undra.. Det finns DNA, men inte i blodet. Hahahahahaaha.
Men inte oväntat alls. Det brukar komma ett papegojande av aldrig skådat slag inträngd i ett argumenthörn. Men byr dig inte - vi andra vet att du har rätt då det är 1. blodförekomst 2. som analyserats med LCN och inte ett dugg annat.
2015-11-10, 22:13
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LOE2
Detta kan vara en förklaring, om man tänker sig in i den fruktansvärda psykologi som gäller, där offret successivt anpassar sig till en allt hemskare verklighet. Graden av målmedveten ondska går inte att föreställa sig. Hon försöker förhandla sig ur situationen. I ett skede säger han att han bara vill glo lite och hon offrar sig i detta mot att få bli fri, bara för att en stund senare inse att det handlar om utpressning och att faktiskt livet står på spel.

Jag tycker inte att man behöver föreställa sig särskilt mycket för att förstå hur pass fogligt offret kan ha varit med en galen litauisk men med en hushållskniv i handen. Bara att peka på offret med kniven och några väl valda ord på knagglig engelska så hade han henne under kontroll.

Han var större och starkare, han äldre - hon yngre, kvinna - man, lägg därtill kniven så förstår man hur han kunde lyckas med att genomföra det han gjorde utan att offret lyckades åstadkomma honom någon större fysisk skada innan snöret och tejpen kom in i bilden.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in