2015-11-10, 20:33
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Jag tycker däremot att din observation var ytterst intressant. I förlängningen skulle det även tyda på att BO varit vid liv fram till den 9/7 eftersom jag utgår ifrån att likfläckarna stämde med offrets placering i skåpet. Så hade inte varit fallet om vi enbart förutsätter att BO flyttats efter att likstelhet upphört.

Skulle arrangemanget i slaktrummet i så fall endast vara spår efter dominanslekar ifrån NB:s sida, och att han tog offret levandes därifrån? Vart fördes hon i så fall?
2015-11-10, 20:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
You could be on something there...

Men om GM har skurit av snöret som du ritar så måste det rimligen bli ett skärmärke i plast-röret, såvida han inte har en otroligt skarp kniv. Ett nylonrep av den där typen kräver en del karvande IMO.
Jag har inte FUP här så jag kan tyvärr inte kolla fotona själv nu.

Sedan är ju frågan varför han skulle skära vid röret öht om snöret ligger ett par varv runt röret som du ritat. Det lättaste förefaller tveklöst vara att skära den lastade vertikala delen i ett enda snabbt snitt.
Oj, du hade redan sagt samma som jag. Jämt samma.... Jag kan gå hem....

Då ska jag vara artig och bidra till Xenias lilla scenario. Om vi förutsätter att först lasten skars ner och det vi nu talar om är en renskärning, så är ju snörbindan lös och han kunde skära snörena inifrån utan att skada slangen. För att hålla snörena på plats lägger han handen på.

Vi har nu placerat en riktig rackare (!) på hängplatsen, kanske rentav på hinken. Han är helt stirrig, skakar i hela kroppen, tankarna far, tarmen är i uppror. C-B-A-aj, där slant kniven ! Helvete, blod !
2015-11-10, 20:37
Medlem
everythingiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Jag funderar också över den gula "byggplasten". Läst FUP med dom "ögonen"utan att hitta något.

Den "sticker" helt klart ut på något sätt. Ja, den har inte riktigt den färg man förväntar sig. Åtminstone inte jag, som har ytterst begränsad erfarenhet och spekulationsförmåga.

Den har säkert sin hemvist i någon rulle? Kan inte föreställa mig något annat.

Någon?

Mycket riktigt är det en byggfolie som man använder när man bygger... den är av ett polskt fabrikat. Den är dubbelvikt och blir nog tre meter när man vecklar ut den ungefär. Mycket lämpligt om man vill frakta en kropp i bilen utan att lämna ett enda spår efter den. Någonstans så finns det säkert en sådan plast med Lisas dna på... om den inte har eldats upp, vilket borde vara det troligaste. Om inte NB varit så klurig att han knölade in den i väggen vid torpet som han höll på att snickra på...
2015-11-10, 20:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ToZon
Kan det vara det man kallar "byggfolie" som används vid bl.a ångspärrar. Har för mig att NB nämnde att de hade tidigare jobbat i Martorp i byggnad som inrymmer djuren och satt upp "ångspärr" eller liknande. Det finns sådan i blåaktig färg men gul vet jag inte.

Jag är övertygad att han nyttjat "nära till hands" saker som kan knytas till byggnation och arbetsplatsen. Han har haft järnkoll på vad som kunde användas och vetat var det finns. Det var inte för oskull man noga kontrollerade kärran i ladugården som möjligt hjälpmedel till transportfordonet.

Jag var tidigt inne på byggembalage av något slag som sannolikt fanns/funnits på arbetsplatsen, nyttjat det och gjort sig av med emballaget. Det kan t.o.m. vara så att det finns kvar i området men ingen har tagit notis om det eller det är helt enkelt gömt i omgivningarna och inte upphittat. Han har haft ett antal resor att enkelt göra sig av med emballage och kan även gjort sig av med det utan att IB/AB ens tagit notis om det, skräp som skräp.

Helt rätt ute!
2015-11-10, 20:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skotten324
Hårstrået vid röret - har någon sett en längdangivelse på det? Verkar konstigt att det smetar fast på väggen!

På TV igår, i programmet om seriemördare, använde mördaren sin fru och ibland även ett litet barn som " trygghetsfaktor" för offret när han plockade upp dem! IB + NB ?
Sitter inte den ena änden i kanten på hålet i väggen ? Men det kan väl sitta elektrostatiskt också ?

Det finns tyvärr många exempel på partners som ställt upp för att mata sitt monster. Dock tror jag inte att IB gjort det.
2015-11-10, 20:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av xtranger
När dom la paa taket kan det daa ha droppat blod fraan NB ner paa röret,som man tror använts vid mordet?

Knappas troligt. Det var synnerligen låångsökt. Sorry.
2015-11-10, 20:45
Medlem
everythingiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ToZon
Kan det vara det man kallar "byggfolie" som används vid bl.a ångspärrar. Har för mig att NB nämnde att de hade tidigare jobbat i Martorp i byggnad som inrymmer djuren och satt upp "ångspärr" eller liknande. Det finns sådan i blåaktig färg men gul vet jag inte.

Jag är övertygad att han nyttjat "nära till hands" saker som kan knytas till byggnation och arbetsplatsen. Han har haft järnkoll på vad som kunde användas och vetat var det finns. Det var inte för oskull man noga kontrollerade kärran i ladugården som möjligt hjälpmedel till transportfordonet.

Jag var tidigt inne på byggembalage av något slag som sannolikt fanns/funnits på arbetsplatsen, nyttjat det och gjort sig av med emballaget. Det kan t.o.m. vara så att det finns kvar i området men ingen har tagit notis om det eller det är helt enkelt gömt i omgivningarna och inte upphittat. Han har haft ett antal resor att enkelt göra sig av med emballage och kan även gjort sig av med det utan att IB/AB ens tagit notis om det, skräp som skräp.

Polsk byggfolie, såg produktens namn i FUP... finns nog inte på våra byggvaruhus, men det ska jag låta vara osagt. Byggfolie är det, en som används som ångspärr inomhus i ett uppvärmt utrymme för att det inte skall bli fuktvandring genom väggen.
2015-11-10, 20:46
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Knappas troligt. Det var synnerligen låångsökt. Sorry.

Någon som vet hur lång tid det tar att köra bil ifrån Blomberg till Martorp och sedan till Affären ????
2015-11-10, 20:47
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Skulle arrangemanget i slaktrummet i så fall endast vara spår efter dominanslekar ifrån NB:s sida, och att han tog offret levandes därifrån? Vart fördes hon i så fall?

Nej, tror det är ett stickspår som inte leder någon stans. Men jag tycker ändå observationen är tillräckligt intressant för att följas upp och förhoppningsvis då avfärdas. Skulle det vara så, så öppnar det upp för ett annat händelsescenario – dock omöjligt att förutspå vad det i praktiken skulle leda till – eller förändra.
2015-11-10, 20:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Bevisföremålen skulle jag vilja kalla för snören, inte rep. ....
Petitess, men utredarna verkar inte göra skillnad. Det står snöre ibland, rep ibland, snöre/rep ibland. I kopplingsstationen är det rep/snöre.
2015-11-10, 20:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snowsmile
Det finns en rispa i underkant av röret som jag skulle säga mkt väl kan vara skärmärke, vad det nu spelar för roll hur han skar ner repet......
Det skulle kunna spela roll i ett försök att dels rekonstruera arrangemanget och därigenom i bästa fall kunna peka på förberedelser, dels hitta en tänkbar situation då sår uppstod.
2015-11-10, 20:52
Medlem
everythingiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LOE2
Sitter inte den ena änden i kanten på hålet i väggen ? Men det kan väl sitta elektrostatiskt också ?

Det finns tyvärr många exempel på partners som ställt upp för att mata sitt monster. Dock tror jag inte att IB gjort det.

Hårstråt hamnade i kläm när röret var nedtyngt och slets loss från skalpen... när sedan lasten lättade från röret som för övrigt är en PEM-slang, så blir det till synes sittandes löst där vid hålet. Om man klurar litegrann så kan man nog räkna ut det troliga scenariot med ett hår som slängs upp... rör som trycks ned av en vikt... en vikt som lättas och ett hårstrå som rycks loss och hamnar där... jag är för trött i huvudet för att ens kunna räkna ut ett plus ett, så det får någon av scherlock holmarna här inne göra.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in