2015-11-10, 19:58
Medlem
Snowsmiles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Hittade bilden i FUP nu, s.662. Jag vill hävda att det du säger är skåror är del av slangens struktur.

Det finns en rispa i underkant av röret som jag skulle säga mkt väl kan vara skärmärke, vad det nu spelar för roll hur han skar ner repet......
2015-11-10, 20:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Jodå, titta här: http://sv.tinypic.com/r/24ooe83/9
Den blå tråden är virad 2½ varv runt det svarta röret, och jag skär från höger till vänster via den gula linjen, genom snöret i punkt C, B och A. I punkt C och B skär jag av helt och hållet, i C nästan helt. Snöret mellan B och C blir 13 cm långt, en omkrets, och snöret från B till A blir skadat i punkt A 13 cm från änden.
Det var värst vad du jobbar...
Du menar väl A halvskuren ? Och du menar väl inte att snittet verkligen går med slangen som underlag utan mera symboliskt ? Annars skulle det ha blivit skåra i slangen.

Jag vet bara inte varför han skulle göra så, för när C är avskuren så är han ju klar.

Vackert exempel, dock !
2015-11-10, 20:06
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Tveksamt om det var NB som var där hos Greta, men allt är möjligt.

Men just den gula som låg i skuffen, varifrån kom den?

Ingen aning, men byggplast bör dom ha tillgång till. I FU kan man se att han har burkar och annat på den här plasten. Som skydd typ. Hantverkare bör väl ha lite plast? Oavsett så är det ett bra underlag om man ska köra en död kropp. Ganska ofta missar man då det gäller spår på just plast.
2015-11-10, 20:08
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Det är konstigt, för jag ser skåran på båda bilderna, mycket nära överkanten på bild 13. Den går från dammråttan rakt åt vänster.

Jag ser skåran, och på bild 13 ser jag också något som ser ut att vara ett antal vågräta skåror på rörets nedre del. Om NB så att säga sågade snöret med kniven så kan det förklara blodbesudlingen till höger i bild. Han bör ha haft minst en sårskada på någon eller några fingerleder eller knogarna, det är min bedömning.

Kroppsbesiktning NB FUP s.1724

Stod han bakom offret och sågade av snöret med kniven eller stod han framför offret, vänster hand, egg åt vänster i bild. Inte osannolikt att han fick sina sår på vänsterhanden genom sågrörelsen. Notera vad FUP säger om skadornas utseende. Tvärlöpande hudavskrapningar återfinns, stärker hypotesen att NB fick skadorna genom att såga med kniven några gånger fram och tillbaks.

Obekväm arbetsställning, precisionen blir lidande, lätt att ta i för mycket och slinta så att handen kommer åt röret.

2015-11-10, 20:08
Medlem
Citat:
Min hypotes, den snabba, är att bröderna lade på tak på "ladan". Det är känt.

Då gissar jag på att dom ev haft gott om byggnadsfolie, företrädesvis kanske gul. En fukt oigenomsläpplig byggfolie.

Ett hugskott möjligen. Det bjuder jag på

När dom la paa taket kan det daa ha droppat blod fraan NB ner paa röret,som man tror använts vid mordet?
2015-11-10, 20:09
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LOE2
Det var värst vad du jobbar...
Du menar väl A halvskuren ? Och du menar väl inte att snittet verkligen går med slangen som underlag utan mera symboliskt ? Annars skulle det ha blivit skåra i slangen.

Jag vet bara inte varför han skulle göra så, för när C är avskuren så är han ju klar.

Vackert exempel, dock !
Ja, A halvskuren, ursäkta mig. Jag ser skåran, och har just diskuterat den med #farbror_barbro. Det beror på hur knutarna sitter.
2015-11-10, 20:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Timeout
Själv har jag börjar scrolla förbi foliehattarnas inlägg för det är bara slöseri med min tid att läsa idiotin och jag svarar inte på dom heller. BOJKOTT!!!

Däremot läser jag gärna dom vettigas inlägg och mycket i fup för att försöka få rätsida på vad som egentligen hände.
Fakta är att Lisa är död. Strypt eller hängd. Hur fick han in henne i ladan? Vad lockade/hotade Nerijus med? Hur fraktade han henne till byssjan? Tidsschemat? Falska vittnesuppgifter som han bad sin bror och fru att ge... osv.

Ställde en fråga för ett tag sen som jag inte har fått något svar på. Den gula plasten man ser i bagaget på Nerijus bil ser väldigt ny och ren ut jämfört med resten av bilen som liknar en soptipp.
Var använder man sån gul plast? Det ser ut som byggplast men jag har aldrig sett gul byggplast. Kan det finnas mer bevis om man kan hitta varifrån Nerijus har fått den gula plasten?

Citat:
Jag funderar också över den gula "byggplasten". Läst FUP med dom "ögonen"utan att hitta något.

Den "sticker" helt klart ut på något sätt. Ja, den har inte riktigt den färg man förväntar sig. Åtminstone inte jag, som har ytterst begränsad erfarenhet och spekulationsförmåga.

Den har säkert sin hemvist i någon rulle? Kan inte föreställa mig något annat.

Någon?

Kan det vara det man kallar "byggfolie" som används vid bl.a ångspärrar. Har för mig att NB nämnde att de hade tidigare jobbat i Martorp i byggnad som inrymmer djuren och satt upp "ångspärr" eller liknande. Det finns sådan i blåaktig färg men gul vet jag inte.

Jag är övertygad att han nyttjat "nära till hands" saker som kan knytas till byggnation och arbetsplatsen. Han har haft järnkoll på vad som kunde användas och vetat var det finns. Det var inte för oskull man noga kontrollerade kärran i ladugården som möjligt hjälpmedel till transportfordonet.

Jag var tidigt inne på byggembalage av något slag som sannolikt fanns/funnits på arbetsplatsen, nyttjat det och gjort sig av med emballaget. Det kan t.o.m. vara så att det finns kvar i området men ingen har tagit notis om det eller det är helt enkelt gömt i omgivningarna och inte upphittat. Han har haft ett antal resor att enkelt göra sig av med emballage och kan även gjort sig av med det utan att IB/AB ens tagit notis om det, skräp som skräp.
2015-11-10, 20:10
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moosky
Ingen aning, men byggplast bör dom ha tillgång till. I FU kan man se att han har burkar och annat på den här plasten. Som skydd typ. Hantverkare bör väl ha lite plast? Oavsett så är det ett bra underlag om man ska köra en död kropp. Ganska ofta missar man då det gäller spår på just plast.

De hade väl plastat taket invändigt på Martorp, där bör det ju finnas byggplast, eller? Kanske var det plast han hämtade när han sågs komma ifrån Martorpshållet vid 19 tiden?
2015-11-10, 20:15
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ToZon
Kan det vara det man kallar "byggfolie" som används vid bl.a ångspärrar. Har för mig att NB nämnde att de hade tidigare jobbat i Martorp i byggnad som inrymmer djuren och satt upp "ångspärr" eller liknande. Det finns sådan i blåaktig färg men gul vet jag inte.

Jag är övertygad att han nyttjat "nära till hands" saker som kan knytas till byggnation och arbetsplatsen. Han har haft järnkoll på vad som kunde användas och vetat var det finns. Det var inte för oskull man noga kontrollerade kärran i ladugården som möjligt hjälpmedel till transportfordonet.

Jag var tidigt inne på byggembalage av något slag som sannolikt fanns/funnits på arbetsplatsen, nyttjat det och gjort sig av med emballaget. Det kan t.o.m. vara så att det finns kvar i området men ingen har tagit notis om det eller det är helt enkelt gömt i omgivningarna och inte upphittat. Han har haft ett antal resor att enkelt göra sig av med emballage och kan även gjort sig av med det utan att IB/AB ens tagit notis om det, skräp som skräp.

På någon bild har jag sett en container intill byssjan, stod den där fynddagen, har polisen tittat i den, finns det dokumenterat, jag kan inte hitta något om det?
2015-11-10, 20:20
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Om NB är en seriemördare försäger han sig månne i förhör den 22 juni.
Citat:
Nej, men jag försöker förklara för dig, kan också tala om för dig att äh, den litauiska ambassadören i Sverige har hört av sig till fu-ledningen…

Fu? (tolken)

... förundersökningsledningen, och beklagat att litauiska medborgare är misstänkta i utredningen, och att dom äh, står till tjänst och vill underlätta allt för oss i utredningen, så att det, det har ju, det har nog inte gått nån obemärkt förbi, vare sig i Sverige eller Litauen äh, och utifrån det så är den här uppmärksamheten så kan man säga att det är gott för polisen för det innebär också att vi får alla tänk, tänkbara resurser vi behöver, och jag tror du känner till att vi har hittat kroppen efter Lisa.

Lisas, det har, det har sagts redan

Sidan 1520 i FUP.
2015-11-10, 20:20
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ToZon

Men det vet jag. Använder man sig av öststatsarbetare så handlar man såklart även byggmaterialet på andra sidan Östersjön, det är också billigt.

Här har du din gula ångspärr.

http://folnet.pl/towar/folia-paroizolacyjna-parotec-izopar
2015-11-10, 20:30
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
Om du inte tycker att informationen i mitt inlägg är intressant så har du inte fattat vad informationen innebär !

Jag tycker däremot att din observation var ytterst intressant. I förlängningen skulle det även tyda på att BO varit vid liv fram till den 9/7 eftersom jag utgår ifrån att likfläckarna stämde med offrets placering i skåpet. Så hade inte varit fallet om vi enbart förutsätter att BO flyttats efter att likstelhet upphört.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in