Citat:
Ursprungligen postat av
Thurizas-09
Plattroende som ser planeten som någon sorts jävla skiva ger jag inte mycket för, men om Jorden kan tänkas vara cirkelformad utesluter inte idén om att det är en platt himlakropp.
Vad finns då på "undersidan"? Så jag ställer mig till alternativet att vi lever på ett klot.
I den platta jorden brukar man inte se jorden som en "himlakropp" i den bemärkelsen att den svävar inte i rymden. Rymden svävar runt jorden, men jorden själv är inte lokaliserad i rymden.
Vad som finns under jorden vet man alltså inte. Vissa har spekulerat att utanför rymden finns "himlen" där Gud finns, och stjärnor är hål i rymdkupolen, och himlens ljus skiner igenom den.
Citat:
Och i så fall varför skulle några högt uppsatta inivider vilja tuta in i mänskligheten att Jorden är rund? Vad skulle det egentliga syftet vara?
Det är ett sätt att indoktrinera människor. Om man kan få människor att tro på en helt felaktig världsbild, så blir all annan indoktrinering också lättare, och man kan lätt addera nya lögner på den runda jorden, som Big Bang, evolutionsteorin osv. Den runda jorden är också ett sätt att få människor att sluta tro på Gud, för att en rund jord skulle kunna skapas av Big Bang och naturlagar, men en platt jord kan bara skapas av Gud.
På det sättet tar man bort tron på Gud och andligheten från människor, så att auktoriteter som NASA blir gudar istället, som människor tror på och följer. Det gör också att människor blir materialistiska, och börjar avguda köttsliga lustar, och på det sättet blir de enklare att kontrollera.