2015-11-10, 16:19
Medlem
allegragellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Den grå plastpåsen på passagerarsidan var ursprungligen något som IB sagt till om. Enligt AB var påsarna tänka att skydda sätena från smuts och damm, och när de var lediga brukade påsarna dras av. – Eftersom bara förarpåsen dragits av har NB förmodligen irriterats mer än vanligt av plasten – på samma sätt som han under veckan kedjerökt och i övrigt betett sig annorlunda.

Vet man huruvida förarsätets plastsäck satt kvar på sätet söndag kväll? Minns ingenting om detta i förhör.

Kan ju annars ha varit den säcken som Lisas kropp haft runt sig på färden till Martorp.
Senast redigerad av allegrageller 2015-11-10 kl. 16:23.
2015-11-10, 16:26
Medlem
Tingsnotariens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Är det mejeridelen? Åklagarens avser kanske att genomföra en rekonstruktion av hur hängningen kan ha gått till?

I så fall bör han redan ha genomfört den.
2015-11-10, 16:32
Medlem
rotesaus avatar
(FB) 17-åriga Lisa Holm försvann i Blomberg på Kinnekulle 2015-06-07 och hittades mördad

Citat:
Ursprungligen postat av swedinator
Far min åkte förbi tidigare idag och såg krimtekniker och avspärrningar

Skribenten "cadaro" spökar med oss. Inlägget h*n kommenterade idag är daterat 8/6. Se ovanstående.

Citat:
Är det mejeridelen? Åklagarens avser kanske att genomföra en rekonstruktion av hur hängningen kan ha gått till?
--------------
Citat:
Ursprungligen postat av Tingsnotarien
I så fall bör han redan ha genomfört den.

Ja, definitivt.
Nu har jag inte bästa lägeskollen, men vågar påstå att även om mjölkrummet måhända hålls avspärrat fram till dom, är där ingen utredningsverksamhet sedan länge nu.
Senast redigerad av rotesau 2015-11-10 kl. 16:39.
2015-11-10, 16:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
(FB) 17-åriga Lisa Holm försvann i Blomberg på Kinnekulle 2015-06-07 och hittades mördad

Skribenten "cadaro" spökar med oss. Inlägget h*n kommenterar är daterat 8/6. Se ovanstående.

--------------

Ja, definitivt.
Nu har jag inte bästa lägeskollen, men vågar påstå att även om mjölkrummet måhända hålls avspärrat fram till dom, är där ingen utredningsverksamhet sedan länge nu.

Tack. Då är det mest troligen så att man avvaktar Tingsrättens dom.
2015-11-10, 16:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av X-pert
Det du beskriver är det som kallas lärkhuvud. Den mest anonyma av knutar. Man behöver inte lusläsa Ashley Book of Knots för att få till en sådan knut.
Aha. Jag hämtade den ur min vardagliga repertoar. Jag tog nu fram mitt standardverk, Berkeman: Knopar... Jag hittade vid en hastig titt inte denna knop och hans lärkhuvud ser annorlunda ut. Det är ju det med knopar att de kan vara topologiskt ekvivalenta men se helt olika ut beroende på användning. Huvudsaken att du förstod vad jag menade och lärkhuvud låter (alltför) fint.
2015-11-10, 16:52
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tingsnotarien
Inte känna till att han kan få livstid eller inte veta vad livstid betyder? Nåväl, vi kommer inte mycket längre här.
Att han inte skulle känna till risken med eller innebörden av livstid förefaller ytterst märkligt. Hans försvarare måste rimligen ha berättat vad för straff som kan komma i fråga, eller?

Jag spekulerade för ett par dagar sedan vilka tänkbara historier NB kan tänkas dra i HR för att mildra den livstidsdom som han kommer få i TR (jag sticker huvudet heeela vägen ut där!).
Xenias "självmord-tafsade lite-arrangerade sexmord-transporterade bort kroppen" var inte med där, och om jag var han skulle jag nog inte dra den även om den var sann...

F.ö. anser jag att det juridiskt-moraliskt är helt OK om han får livstid i det fallet. Om man skulle hitta ett mord- eller självmordsoffer och sedan gör i princip allt för att det skall se ut som man själv utfört ett mord, då får man stå sitt kast.
2015-11-10, 16:55
Medlem
katws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vastmanlanning
Alla avfärdar plantering.

Men är det då så omöjligt att någon välmenande person inom polisen planterat DNA, eftersom man ju ändå var 100 % säker på vem som gjort detta hemska dåd och därför ville vara säker på att kunna döma litauerna? Om bevisningen inte räckte skulle det ju vara väldigt jobbigt.
På så sätt skulle IBs DNA kunna finnas på LH trosor, jag ser ingen annan rimlig förklaring, om nu inte IB begått brottet förstås.

Så synd att de glömde plantera där det hade varit mest graverande; Lisas kropp.
Folk härinne är så inskränkta i sina alternativa hypoteser att klockorna stannar. Är det troligare att polisen planterar bevis än att en gästarbetande litauer med dålig hygien kan vara ensam gärningsman?
Senast redigerad av katw 2015-11-10 kl. 17:00.
2015-11-10, 16:57
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Tack. Då är det mest troligen så att man avvaktar Tingsrättens dom.

Lugnt. Många troll och spöken här. Det mest effektiva är att undvika helt, men noterade att risk för en slags trådsanning förelåg här.

Sista mediarapport om avspärrat mjölkrum finns att hitta i slutet av september, men i bilder från rättegångens första dag (syn), ser man att mjölkrummet är individuellt avspärrat.

http://sverigesradio.se/sida/images/97/3599260_2048_1152.jpg?preset=article
http://w.cdn-expressen.se/images/ac/e8/ace85a6ac108414a8bc4ac84b9a07925/16x9/645@70.jpg

Så ja, troligen hålles där stängt fram till TR-dom.
Senast redigerad av rotesau 2015-11-10 kl. 17:00.
2015-11-10, 17:02
Medlem
Snöret prydligt lagt runt röret och dammet på röret i övrigt i "pristine condition" samt Lisas DNA på bukterna som (möjligen) härrör från repet runt röret kan tyckas vara en paradox om hon inte gjort det själv. Men så behöver inte vara fallet menar jag. Om Lisa fått en smäll med tillhygge eller spark i knävecket (se bilder på Lisas Adidas-byxor) så hon gick ner på knä och sedan GM attackerar bakifrån med snöret i högsta hugg kommer hon att försöka värja sig = avsätta DNA på snöret. Om GM sedan "stryper henne till foglighet" kan hon nog stå still med snöret runt halsen på tå och samarbeta i hopp om att få leva. På så sätt finns Lisas DNA lite var stans på snöret och GM har tid på sig att lägga prydliga bukter, sträcka och knyta till.
2015-11-10, 17:09
Bannlyst
Har sett att det nämnts några gånger här och i media att Nero sökte asyl / uppehållstillstånd i sverige enligt invandrarverket.
Någon som har en aning om varför han gjorde det?
När detta gjordes?

Någon som har några tänkbara synpunkter på varför han gjorde det? Eller fakta om saken?
2015-11-10, 17:11
Medlem
Timeouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PhDSalander
Intressant. Var hittar du denna info?
Citat:
Ursprungligen postat av ME077
Jag ser inte heller något som tyder på att mattor funnits där tre dagar tidigare. Bra bilder i FUP s 848-849. Plus att Christoffer sa att han hade svårt att minnas hur det såg ut i boden den aktuella dagen (9/6).
Ja han minns ju inte ens om det fanns några stolar vid bordet eller är säker på om det hängde vita gardiner i fönstren. 2 stolar och vita gardiner ser man på bilderna i fup!
"Det brukar vara stolar framför bordet men Christoffer är osäker om han såg några stolar denna dag. Han tror det var vita gardiner som hängde i fönstret ovanför köksbordet."
Citat:
Ursprungligen postat av Qwart
Ser det ut som det legat trasmattor på golvet?
Hur har NB DNA i form av blod hamnat på insidan av LH jeans t.ex?
Nej, tittar man på bilderna så ser man inga som helst tecken på att det skulle ha legat trasmattor där. Dammet är jämnt och det enda som finns är släpspår i dammet.
Blodet är planterat vet du väl och har väl hamnat där med hjälp av någon centrifug gjort av en borrmaskin eller vad det nu var foliehattarna spånade om
Citat:
Ursprungligen postat av Gormer
Va fan det är väl ingen sommarstuga,
När använde man mysiga trasmattor i en byggbarack?
Troligen låg dom där 2007 när baracken användes som fikarum/omklädningsrum men dom är borttagna sen länge. Hade dom legat kvar skulle rester av dom ha synts då råttor har gått in i boden och den råttan är inte uppfunnen ännu som INTE tuggar sönder mattor.

Minnesbilden från hur det såg ut när han tittade in kan mycket väl ha blandats ihop med hur det såg ut för 8 år sen. Senast han var därinne var för 1 år sen.
"När var du där senast?
Det var kanske ett år sedan jag senast var där."

"Christoffer uppger att det är svårt att minnas exakt hur det såg ut denna gång eftersom han
tidigare besökt byssan då den var fikarum fram till 2007."
2015-11-10, 17:20
Medlem
Theforeigners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Timeout
Ja han minns ju inte ens om det fanns några stolar vid bordet eller är säker på om det hängde vita gardiner i fönstren. 2 stolar och vita gardiner ser man på bilderna i fup!
"Det brukar vara stolar framför bordet men Christoffer är osäker om han såg några stolar denna dag. Han tror det var vita gardiner som hängde i fönstret ovanför köksbordet."

Nej, tittar man på bilderna så ser man inga som helst tecken på att det skulle ha legat trasmattor där. Dammet är jämnt och det enda som finns är släpspår i dammet.
Blodet är planterat vet du väl och har väl hamnat där med hjälp av någon centrifug gjort av en borrmaskin eller vad det nu var foliehattarna spånade om

Troligen låg dom där 2007 när baracken användes som fikarum/omklädningsrum men dom är borttagna sen länge. Hade dom legat kvar skulle rester av dom ha synts då råttor har gått in i boden och den råttan är inte uppfunnen ännu som INTE tuggar sönder mattor.

Minnesbilden från hur det såg ut när han tittade in kan mycket väl ha blandats ihop med hur det såg ut för 8 år sen. Senast han var därinne var för 1 år sen.
"När var du där senast?
Det var kanske ett år sedan jag senast var där."

"Christoffer uppger att det är svårt att minnas exakt hur det såg ut denna gång eftersom han
tidigare besökt byssan då den var fikarum fram till 2007."

Just angående trasmattorna så säger CB "Jag minns" !!!

CB säger inte ;
"jag tror att jag minns att det låg några trasmattor" eller
"kanske låg det några trasmattor" eller dylikt.

Nej hans sa "jag minns"

FUP 458
Förhör med Berggren, Christoffer; 2015-06-14 13:30

"Christoffer fortsätter att beskriva: Jag minns att det fanns trasmattor på golvet framför skåpen."

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in