2015-11-08, 13:05
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Du drar för stora växlar på det jag skriver. Att man tillåter att banker liksom andra företag går i konkurs innebär inte nödvändigtvis att spararna i banken måste förlora sina pengar. Vi har en statlig insättargaranti och staten kan därför rädda spararna utan att för den skull banken räddas. Detta är en försäkring som staten står för.

Det bästa vore dock om privata företag istället erbjöd den försäkringen på marknadsmässiga villkor men att det är helt frivilligt för en enskild bank att teckna en sådan försäkring eller inte. Då får du som kund också välja om du sätter in dina pengar i en bank som har en sådan försäkring eller om du föredrar att utsätta ditt sparkapital för viss risk och därmed slippa betala för den försäkringen. Inte helt olikt från vad som gäller idag, insättargaranti eller inte, du väljer.

Du kommer också med svepande påståenden som att massor av företag skulle stanna på direkten om en storbank föll. Det är inte ovanligt med sådana svepande påståenden när just banker diskuteras men konkretisera dig tack.

Okej jag trodde du ville skippa insättningsgarantin. Förvisso så gäller den bara privatpersoner? Men om företag osv går i konken p g a bankkonk så är även det katastrofalt till synes. Okej, om man skulle lagstifta om en försäkrings för bankernas ev. krascher. Går det att göra? Jag menar det är ju ohyggliga belopp sådant försäkringsbolag - och isf måste ha solidt; de kan ju inte i sin tur tillåtas att lånas...?!!
Men som privatperson eller företagare, så har vi ju fullt upp med våra liv och verksamheter. Att de ska kunna beakta och värdera dessa banker soliditet med extra och kanske extremt komplex variabel isf: nämligen deras banker kapitalförsäkring för sitt kapital. Är inte det en extra mycket farlig nivå av komplexivitet? Om sådana försäkringsbolag skulle finnas, vad säger att de ska vara robusta? De måste ju isf ha rent exakt solidt kapital att kunna täcka samtliga bankers krascher. Eller en hög andel i alla fall.

Jag vet inte. Det kanske skulle kunna fungera. Kapitalismen har ju en förmåga att göra marknader på alla nivåer och aspekter. De kan ju inte fungera som dagens banker i Europa där man inte har en bråkdel av de pengarna man lånar ut. För så är det väl? Jag vet att politikerna har krävt av bankerna att de ska kapitaliseras vilket de har dragit sig för länge; det är ju inte konstigt, då de vill att pengar ska 'arbeta' och inte bara vara en reserv.

Men du tror alltså att privatpersoner kan beakta den extra komplexitivtetsnivå av risk (vilken är fundamental dessutom), kan läggas på privatpersoner och vanliga företagare?

När människan tog sig till månen, så inbegrep det mer än 200000 människor hela tiden vid varje tidpunkt i nästan 10 år (vilket är helt omöjligt idag). Det sägs att alla inblandade inklusive presidenten oroade sig nästan varje natt för att sin egna del eller andras delar inte skulle fungera; och dessutom att hela idén var hopplös eller omöjlig. En idag finns det många som tror att det är fake. Och alla som dog. All oro. All oro över fienden skulle ha herraväldet i rymden. Visserligen så var det ett politiskt projekt, inget vetenskapligt projekt, och ekonomiskt en katastrof. Man band upp 200000 av de smartaste människorna i nästan 10 år för detta.
Men detta var under krig. Det kalla kriget. Folk övade i USA i början av 60-talet för händelse av Sovjetiskt kärnvapenattacker - och då fanns det inget skydd alls.

Lite av vad jag försöker säga. Det finansiella systemet med försäkringar som du pratar om. Hur skulle det kunna vara överblickbart? Det är inte Science. Det är inte naturlagar. Panik är den starkaste och farligaste riskfaktorn som bekant inom ekonomi. Är det rimligt att vanligt folk måste beakta en ytterligare fundamental variabel för deras kapitals vara eller inte?
Tanken om ett stort geopolitiskt försäkringsbolag är intressant. Men vi har ju ändå globaliseringsprocessen som fördelar, generar, bankruttiserar allt parallellt. Det är ingen naturlag ens att den globala tillväxten är nödvändig; dvs positiv. Om den blir negativ så kommer den att hota vilket försäkringssystem som helst, och då kommer politik inte, geopolitik. Det finns ju redan. BRICS försöker ju slita sig loss från dollarn. Hur ska BRICS och ASEAN, den nordamerikanska pakten och EU kunna växa och samordna sig globalt. Det finns inget försäkringsbolag som kan inkludera dessa.

Titta bara på kriget i Syrien. Läser man i NYtimes så skriver att det är den nya fokalpunkten. Iom USA phracking-olja så är de självförsörjande och exporterar redan idag - de behöver inte Mellanösternländerna. Saudiarabien har svarat med att dramatiskt sänka priset och USA svarat igen med unilateralt släppa Iran löst: som har världens största oljetillgångar. Saudiarabien valde franska flygvapensystem för första gången före amerikanska. Så de forna bundsförvanterna Israel, Saudiarabien och de övriga är inte så mycket allierade längre med USA. Levnadsstandarden sänks varje månad i Saudiarabien, men pengar finns, och jihadister blir fler för varje dag. Turkiet har tappat sin geopolitiska betydelse för USA - men inte för Europa, utan de stöttar kriget p g a landet hotas av inbördeskrig. Idag köper Irak ryska vapen och iom IS som sträcker sig över både Syrien och Irak: och båda vill ha ryska vapen. De säger Irak själva. Libyen existerar inte som land längre och det finns inga gränser så de flesta flyktingarna kommer därifrån - från hela afrika in i Europa. Och det finns inget som tyder på att vare sig Libyen eller Syrien blir 'länder' igen. Europa är inte rädda för Ryssland; utan den okontrollerade immigrationen som ställer till det över hela europa. Ni pratar om Bostadsbubbla? Men tror ni den existerar som separat liv. Det är geopolitik, kontrollerad eller okontrollerad. Hur mycket makt ekonomer och politiker här och i Europa har just nu. Det kan man begrunda. Matematiskt så ser jag det som ett kaotiskt system, dvs det rör sig på randen mellan total oordning och ordning.

Nästan alla stora och många mindre politiska stater och ekonomier har berott på folkförflyttningar. Hela Europas historia handlar om det sen folkvandringstiden; krigena är sekundära logiska konsekvenser. Så var det i USA. Spanjorerna samlade från Chile ända till Arizona. Där gav de upp. Fanns inget guld. Fransmännen kom från Canada och vile ha råvaror och ner till södern. Men det var i på östkusten de engelska emigranterna som flydde England som vann, till slut. De vann för att de blev fler. Alla krig i Nordamerika var egentligen helt meningslösa. De som kom och bosatte sig, skulle bli fler, för varje generation och för var våg av immigranter. Till slut erövrade de rubbet. Men 'hastigheten' är ju lite annorlunda idag. 200000 till Sverige kanske i år, och 500000 till Tyskland på ett år. Nästa år. Nästa år.

Jag har svårt att se att några försäkringssystem skulle kunna fungera på de högsta nivåerna nu när världen är i 'fluid state' som de säger i NYTimes. Det måste vara omöjligt av de skälen jag bl a har framfört. Och då har vi ändå inte beaktat Kina och alla gömda variabler. En vacker idé dock. För jag kan geopolitik och historia av olika skäl och det kan man inte negligera. Men jag är inte ekonom; men det är inget som kan leva det enskilda livet som ni beskriver i tråden. Jag tycker det är skrattretande faktiskt i all välmening.

Det intressanta är att kraschen 2008 baserades på systematiska lögner av professionella ekonomer på alla nivåer - och hel del har blivit dömda. Ett av de största bedrägerierna i historien. Ekonomer är inte vetenskapare, för de ljuger för lätt p g a girighet, och folk tror på dem för lätt. Men det viktigaste är väl att låtsas att vara 'säker'. De är duktiga på.

Jag vet att de som läser avancerad ekonomi på högre nivå, linjen internationella relationer och ekonomi t.ex.. De knytar ihop den ekonomiska biten, geopolitik och andra aspekter. Så om du kan koppla ihop ditt förslag i vidare perspektiv, så är det hyperintressant.
2015-11-08, 13:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yppsilon
Som sagt. Jobba på en bank med belåning innan du påstår att lån inte ges ut utan reellt godtagande att låntagaren klarar av belåningen adekvat.
Du kan således fortfarande inte lämna någon slags redogörelse.
Är det då inte lämpligare att du backar på påståendet.

Citat:
Du pratar teori. Praktiken är annorlunda. Varför tror du krisen utlöstes förut? Varför tror du staten, alltså du och jag, gick in med skattemedel för att rädda dem? Kanske för att rädda resterande pengar?
Vilken kris?
När har jag som skattebetalare gått i och räddat VEM?
Du behöver bli mer specifik och prata mindre i svepande påståenden.

Citat:
När svenne lånar pengar på banken ökas bankens värde.
Vad får dig att tro att ägarna värderar upp banken bara för att det ökat lånestocken?

Bankens värde kan däremot öka om den blir mer lönsam.

Citat:
Dina investerade pengar blir. Mer. Värda.
Vad är det för investeringar du avser här? Du behöver bli mer specifik och tala mindre i gåtor.

Citat:
När svenne sen konkar och banken står utan teckning till investeringen. Måste hålet fyllas upp.
Läste du inte vad jag skrev ovan. Eller förstod du inte vad jag skrev.
Jag tar det igen: "Om banken inte ser till att Svenne säljer panten och löser lånet innan kreditförlust uppstår så är det bankens ägare så åker på att betala den."
Om en kreditförlust uppstår tas den från bankens egna kapital. Det är alltså ett problem för ägarna.

Citat:
Alltså värdet av våra investerade pengar.
Återigen vilka investeringar?

Citat:
Konkuransen funkar enbart när en marknad är hälsosam. Vid en finanskris kollapsar konkurenskriterierna. Sen hopas jag att du förstår att konkuransen är reglerad i lagstiftning. Alltså kan du inte relatera till teorier om konkurans när de är reglerade.
När har man som bankkund hindrats att byta bank. Så väl som långivare som låntagare?
Om du inte kan säga att detta har förhindrats så kan du inte heller säga att konkurrensen inte skulle finnas.
Speciellt för låntagare finns idag god information om bankernas in/utlåningsvillkor.
2015-11-08, 16:07
Medlem
Yppsilons avatar
Du investerar när du placerar dina pengar i en bank. Annars kan du ha dem fysiskt. Eller?

Kriterierna för att anta låneansökan går inte emot en gemensam redogörelse för alla lån. Alltså kan du belånas hos flera kreditorer utan att ha råd. Har du klart föe dig nu?

En bank kan gå i konkurs utan att du har fått tbx dina pengar. Eller?

En banks värde skrivs upp ifall den besitter fler tillgångar. Eller? Hur tror du lönsamhet ökar egentligen?

Våra skattemedel gick in som garant för banker då de saknade kapital. Kapital som är spekulativt som kreditvärde. Eller?
2015-11-09, 03:38
Medlem
slemhogs avatar
Det går åt rätt håll på räntefronten också Statens ökande lånebehov för massinvandringe höjer räntan i Sverige och sen är USA på G nu också.

http://www.dn.se/ekonomi/manga-nya-jobb-i-usa/

"271.000 ny jobb tillkom i USA i oktober, vilket med råge överträffade förväntningarna. Nu talar allt mer för att räntan i landet höjs i december.

Amerikanska ekonomer hade räknat med att 185.000 arbetstillfällen skulle skapas under oktober månad, men det blev nästan 50 procent fler.

Flest jobb tillkom i näringsliv, vård, handel, restauranger och byggsektorn. Abetslöshetsnivån i USA föll till 5 procent, den lägsta nivån på sju och ett halvt år. Samtidigt ökade den genomsnittliga timlönen med 0,4 procent.

Sammantaget förväntas alla faktorer bidra till en räntehöjning från Federal Reserve Bank i december. Tidigare i veckan uttalade sig exempelvis Janet L Yellen, ordförande för Federal Reserve, om att en räntehöjning var ”en klar möjlighet” om konjunkturen fortsatte att peka uppåt."
2015-11-09, 08:23
Bannlyst
När hörde vi för första gången talas om ett USA "som är på väg tillbaka" och att detta bäddar för höjda räntor? För 5 år sedan?
2015-11-09, 08:36
Medlem
Trillskes avatar
USA har gått bra länge, det gick bara "dåligt" under finanskrisen. Räntorna är inte bara frikopplade från tidspreferenser (hos privata låntagare), de har inte heller någon självklar koppling till att ett land "går bra", hur mycket Sune med vänner i den här tråden än vill kunna förklara saker på det sättet. Däremot bör den amerikanska räntan vara på väg upp ändå.
Senast redigerad av Trillske 2015-11-09 kl. 08:39.
2015-11-09, 10:14
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mertillen
När hörde vi för första gången talas om ett USA "som är på väg tillbaka" och att detta bäddar för höjda räntor? För 5 år sedan?
USA är inte frikopplat från globaliseringens pris och kostnadspress, konsumentvaror tappar normalt i pris rätt snabbt, även matkostnaderna sjunker och så nu bränslepriser.
USA har dessutom inte laborerat med minusräntor som idioterna här i landet.

När Sverige framstår som ett ekonomiskt självmord så kommer våra räntor sticka.
2015-11-09, 10:44
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xenix1
Okej jag trodde du ville skippa insättningsgarantin. Förvisso så gäller den bara privatpersoner? Men om företag osv går i konken p g a bankkonk så är även det katastrofalt till synes. Okej, om man skulle lagstifta om en försäkrings för bankernas ev. krascher. Går det att göra? Jag menar det är ju ohyggliga belopp sådant försäkringsbolag - och isf måste ha solidt; de kan ju inte i sin tur tillåtas att lånas...?!!

Det var ett alldeles för långt inlägg för att jag ska ha tid för hela det nu, berör därför bara det första stycket.

Jag är som jag skrev för att insättargarantier ska vara valfritt. Du som sparare ska kunna välja om du vill betala den försäkringen om du vill eller inte. Lagstiftning är alltså tvärtom det jag inte förespråkar.
2015-11-09, 19:50
Medlem
biljons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trillske
USA har gått bra länge, det gick bara "dåligt" under finanskrisen. Räntorna är inte bara frikopplade från tidspreferenser (hos privata låntagare), de har inte heller någon självklar koppling till att ett land "går bra", hur mycket Sune med vänner i den här tråden än vill kunna förklara saker på det sättet. Däremot bör den amerikanska räntan vara på väg upp ändå.

Räntehöjningen i USA kommer knappast att ske då Yellen är demokrat och Obamas politik måste glorifieras minst fram till nästa val. En rejäl höjning skulle gynna republikanska president wannabes oerhört.
Möjligtvis kommer det en symbolisk minimal höjning pga att Fed haft hög svansföring ett tag nu.
2015-11-10, 04:08
Medlem
slemhogs avatar
http://www.di.se/artiklar/2015/11/9/vill-skarpa-krav-pa-storbanker/

"Om förslaget blir verklighet kan bankerna tvingas dra in 1.190 miljarder dollar (över 10.300 miljarder kronor) till 2022 i obligationslån eller andra värdepapper, som kan konverteras om bankerna fallerar, rapporterar Reuters.

FSB vill med kraven skydda skattebetalare från att få notan i knät vid allvarliga finanskriser, som den 2008, och se till att ägare och investerare tar smällen om en bank går omkull."

Detta borde resultera bankerna blir betydligt restriktivare med osund utlåning.
2015-11-10, 04:12
Medlem
slemhogs avatar
http://www.di.se/artiklar/2015/11/9/privatekonom-botten-ar-nadd/

"Efter att vårens toppnotering ser bankernas bolånemarginaler ut att bromsa in. I april och maj nåddes rekordet på 1,66 procent. Men sedan juni har de dalat. I september landade den genomsnittliga bolånemarginalen på 1,62 procent enligt nya siffror från Finansinspektionen.

”Det kan vara så att vi har sett botten för räntorna som ju har varit historiskt låga”, sa Karin Hellgren, informationschef på SBAB, till Di då.

Jens Magnusson, privatekonom på SEB, bekräftar SBAB:s prognos: Bolåneräntornas botten är nådd eller nära i tid.
"Ytterligare en sänkning av reporäntan, som är på en extrem nivå, skulle få ett begränsat genomslag på boräntan. Man vill inte ha minusränta på privatkonton", säger han.

"Marknadsräntor och bostadsräntor går upp av flera skäl. Bland annat kommer upplåningskostnaden att förändras, vilket var det främsta skälet till att SBAB höjde", säger han.
2015-11-10, 13:00
Medlem
Trillskes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slemhog
http://www.di.se/artiklar/2015/11/9/vill-skarpa-krav-pa-storbanker/
[b]
Vore ju fantastiskt, och dessutom helt i sin ordning. Planekonomiska sverige skulle dock förstås streta emot rejält.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in