Citat:
Ursprungligen postat av
Svenne-i-Banan
Nu tillmäter jag seriösa vetenskapliga utredningar aningen högre värde än dina omdömen men du missar också att jag inte alls förespråkar att staten ska gå in och ta över banker som åkt på en smäll.
Som jag skrev i mitt inlägg förespråkar jag att privata företag ska få ta stora risker om de vill det men misslyckas de ska aktieägarna få ta smällen. Förbjuder vi företag från att få ta risker dödar vi all utveckling.
Du verkar uppfatta dig själv som ekonomisk kunnig, vad de nu innebär. Ekonomi är ju ingen Science. Utomlands så gör man enorm skillnad på de naturvetenskapliga fältena kontra alla andra.
Jag tycker det är anmärkningsvärt att du skulle kunna tänka dig att t.ex. Swedbank gå i prutten? Fattar du vilka konsekvenser det får. Mängder med företag stannar på direkten, mängder med folk bankruttna; livsbesparningar försvinner bara som luft. Är det rätt? Är det något som fungerar?
Nej, det leder till katastrof av bl a de skälen jag säger. Att aktieägarna tar en den delen av smällen de kan ta. Det är ju bara arktieägarnas Swedbank-aktier som blir zero värda. De blir ju inte skyldiga något/någon. Det är ju så aktiebolag fungerar. Det är ett fundamentalt fel när det gäller banker som får låna i synnerhet av statens pengar. Går Swedbank i konken försvinner pengarna och aktierna, Verksamheten upphör. Det finns ingen du kan 'åtala'. Men den skadan som sker är ju kriminell minst sagt.
Jag tycker banker måste kunna tjäna pengar om de bedriver effektiv verksamhet med pengar. De lånar ju pengar av staten rabatterat för att sen låna ut dyrare till företag och människor. De lånar ju inte ut av sina egna pengar som många kanske tror, eller de som är insatt. (okej nu fattar jag inte hur detta funkar vid den s k minusräntan). Dessutom vid en krasch tar ju folk ut sina pengar vilket accelerar kraschen exponentiellt. Nu kan iofs banker låna pengar också på andra sätt; företagsobligationer, av internationella institutioner. Men är det en styrka i termer av stabilitet?
Vi har ju ingen guldfot längre. Pengar är helt abstrakta idag. Ingen kan sätta ett värde på pengarna i reella termer bara momentant. För pengar inte längre egentligen någon stabilitet ens teoretiskt. Övergivandet av guldfoten måste vara en världshistorisk händelse. Okej det har accelerat ekonomin p g a bl a den s k multiplikatoreffekten. Men bara fasta värden som mark, hus, lägenheter m.m. har ett åtminstone ett logiskt värde, men inte ens det är absolut på det minsta sättet. Mark, hus, fabriker kan också bli värdelösa p g a pengarnas reella värde är abstrakt. Allt är ju sammankopplat på ett sätt som ingen verkar kunna förstå. Det går inte att översätta pengar på ett garanterat sätt till något annat idag på ett stabilt sätt.
Att låta svenska banker få ha okontrollerad verksamhet utomlands borde inte få vara tillåtet. Vi tappar ju helt kontrollen då. Eller?
Det är mina enkla tankar. Du kanske kan ge ett bra perspektiv m a p det jag säger.