2015-11-09, 23:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moosky
Ulf Åsgård, psykiatriker och tidigare expert i rikskriminalens gärningsmannaprofilgrupp.
Han tar inte ställning i skuldfrågan, det är rättens uppgift, men konstaterar att misstänkta gärningsmän som svarar enstavigt och förnekar det mest uppenbara har vissa likheter.
- Min erfarenhet är att det finns en sorts personer som förnekar det uppenbara, och det är svårt personlighetsstörda personer. Andra människor med olika bokstavskombinationer ger upp efter ett ganska kort tag, säger han.
- See more at: https://www.gp.se/nyheter/vastsverige/1.2879962-den-misstanktes-forflutna-ar-ett-svart-hal#sthash.gjT5HxmV.dpuf

Intressant länk, tack ! Så om han fortsätter att tiga om sitt hemska brott lutar det åt att N är svårt personlighetsstörd. Nu vet jag inte om N nekande i 5 mån kan anses vara en kort period i sammanhanget. Men en kommande utredning lär ge svar.

Kan bara hålla med Ulf Åsgård när han kritiserar den personutredning som gjordes tidigare på N. Det borde vara självklart att man skaffade sig ref både i hans hemland och i Sverige utöver arbetsgivare och närstående. Det som står i utredningen är bara vad N själv uppger, man vet egentligen ingenting om N.
2015-11-09, 23:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Min hypotes bygger inte på taljor eller liknande, den är lika enkel som tragisk. Lisa tog ett snöre, fäste det i röret, gjorde en snara i andra änden, stoppade in huvudet och hoppade från hinken.
Varför gav du dig då in på resonemang om utväxling, friktion, hissning mm mm ? Jag hade just glatt mig åt ett genuint intresse för mekanik.

Jag måste erkänna att jag inte hänger med i dina svängar. Sannolika andra typer av gärningsman, städuppdrag, maskopi med brodern, påtvingad medhjälp till hängning och till slut självmord. För att kunna tillämpa mekanik åtminstone måste scenen vara stadigt etablerad när analysen börjar. Detta är inte avsett som ironi, jag är bara helt enkelt lost in transition. Spontant kan jag, som tidigare framfört, inte ens tänka mig att göra några betraktelser utifrån ett hypotetiskt självmord.
2015-11-09, 23:56
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brysselkool
jag svarade ju på det
Nej, du skrev att hon var medvetslös. Man sträcker sig sällan en halvmeter upp i luften när man är medvetslös.
2015-11-09, 23:58
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LOE2
Varför gav du dig då in på resonemang om utväxling, friktion, hissning mm mm ? Jag hade just glatt mig åt ett genuint intresse för mekanik.

Jag måste erkänna att jag inte hänger med i dina svängar. Sannolika andra typer av gärningsman, städuppdrag, maskopi med brodern, påtvingad medhjälp till hängning och till slut självmord. För att kunna tillämpa mekanik åtminstone måste scenen vara stadigt etablerad när analysen börjar. Detta är inte avsett som ironi, jag är bara helt enkelt lost in transition. Spontant kan jag, som tidigare framfört, inte ens tänka mig att göra några betraktelser utifrån ett hypotetiskt självmord.
Jag argumenterade mot de som hävdade att Lisa måste ha hissats upp. Jag hävdar att det är mer sannolikt att det inte förekom någon hissning.
2015-11-09, 23:58
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZeroTranquility
Kolla dem bilder från handlarn!
Om du menar kläderna så hade han just bytt kläder när de var hos handlarn vid 20-tiden.
2015-11-10, 00:00
Bannlyst
Citat:

NB hade inte handskar. Hans DNA finns på Lisas kläder.

"NB hade inte handskar"? Det kan väl inte du veta. Även om det finns DNA från honom på Lisas kläder i form av blod så betyder inte det att han inte hade handskar. Jag tror att han hade handskar under större delen av brottet. Han kan ha blött från handleder/armar. Han hade flera hudavskrapningsskador som kan ha avsatt blod, enligt rättsintyget. Det skulle också förklara avsaknad av DNA på t.ex tejprullen. När han dragit upp och ner hennes kläder, tagit ner från hängningsplatsen, burit, plastat in har förmodligen tröjärmar åkt upp, blod har avsatts.
2015-11-10, 00:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
På tal om försvararens påstående om att NB kan ha besudlat sin arbetsplats med blod som sedan avsattes på offrets kläder och röret.

FUP citat;

FL
Jag förstår att du säger så för du har inte sett vad dom säger men eh, det finns, ah,
ingen som kan styrka att du har vart hemma vid den här tiden som, som du själv påstår
dessutom har du besudlat offrets kläder med blod och det kräver sin förklaring.

NB
Jag har ingen aning hur blodet kunde ha hamnat, jag har aldrig haft några sår, med undantag
denna dag, dagen innan när jag var gripen jag har skurit mig här med en spik

IR:s predikan blir direkt löjeväckande i skenet av NB:s påstående. Har han inte synkat med IR innan de påbörjade sin show inför skranket?
Nä, det verkar inte så. Jag gillar inte advokaten, men jag inser att hon måste ha haft ett omöjligt uppdrag. Allt försvar måste ju vara anpassat till motpartens upplägg och underbyggnad. Den här klienten lever ju i en egen värld. Jag kan inte föreställa mig ett resonemang i egentlig mening mellan dem.
2015-11-10, 00:02
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Om du menar kläderna så hade han just bytt kläder när de var hos handlarn vid 20-tiden.
ja jag tä nkte på det.Men vid tvätt maskinen var det några blåa jeans ?
2015-11-10, 00:03
Medlem
katws avatar
Citat:
Sid 671, bild 27, snöre och hårstrå var inte ens i närheten av varandra.

Citat:
Bild 27: Diskbänken mot östra väggen. På snöret, S208, som låg på bänken fanns en
blandning av Nerijus Bilevicius och Lisa Holms DNA samt hårstrå från Lisa Holm.
Mellan tvätthoarna säkrades ett långt ljust hårstrå, S163. Likaså säkrades ett hårstrå
under bänken, S165.

S208 har hårstrået på snöret.

FUP, s 559:
Citat:
Fem hårstrån iakttogs varav ett analyserades avseende DNA.
Resultaten talar extremt starkt för att hårstrået kommer från Lisa
Holm (Grad +4), om man bortser från möjligheten att det
kommer från en nära släkting.
2015-11-10, 00:03
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blackmolly123
"NB hade inte handskar"? Det kan väl inte du veta. Även om det finns DNA från honom på Lisas kläder i form av blod så betyder inte det att han inte hade handskar. Jag tror att han hade handskar under större delen av brottet. Han kan ha blött från handleder/armar. Han hade flera hudavskrapningsskador som kan ha avsatt blod, enligt rättsintyget. Det skulle också förklara avsaknad av DNA på t.ex tejprullen. När han dragit upp och ner hennes kläder, tagit ner från hängningsplatsen, burit, plastat in har förmodligen tröjärmar åkt upp, blod har avsatts.
Eller så deltog han i brottet bara efter att Lisa var död.
2015-11-10, 00:04
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Här i den här staden, Visaginas, bor mördarens hustru Irina Bilevicius .
Kvinnan som valt att inte ta avstånd från sin flickmördande make utan håller fast vid honom.

Varsågoda och följ med på en tur genom staden: https://www.youtube.com/watch?v=GIlO3nYggi0

Varför då? Något med fallet att göra?
2015-11-10, 00:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Men det är ju precis poängen med den "broms" som LOE2 beskrivit:
GM släpar fram offret till röret, kanske med kniv runt halsen, trär snaran över huvudet, drar åt med fri hand, pausar, lyfter offret några cm, drar åt med fri hand, pausar, upprepar...
Poängen är att varje gång han eller hon lyfter till så glider snöret lätt, och så fort han sträcker andra änden så låser det.
Offret behöver ju bara lyftas 10-20 cm totalt, sedan kan han invänta att hon inte längre orkar stå. Det hela underlättas antagligen betydligt av att offret kommer att hjälpa till med att sträcka huvudet uppåt för att inte snaran skall skära in i halsen. Otäckt och makabert, tveklöst, men i högsta grad genomförbart.
Läskigt att se mina teorier så livfullt implementerade. Men också trevligt att ha någon som förstår vad man säger !

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in