2015-11-09, 23:35
Medlem
FritzDaCats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av katw
DNA kan ha avsatts när han skar ner snörena och när de låg på golvet kom Lisa i kontakt med dessa snöstumpar.
Denna typ av diskussion är precis den som förintelseförnekarna begagnar sig av. Man försöker skapa tvivel genom att ignorera helheten och istället gå in på små små detaljer.

Det är inte nödvändigt att hitta förklaringar till allting. Bevisningen mot NB är tillräcklig för fällande dom. Varför mata flintskallen och de andra trollen??
2015-11-09, 23:35
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av helsan
Jag behöver inte leta för att minnas att det inte stod vart på snöret håret hittades.
Minns du vilket snöre det var då? Något måste du ha för att kunna påstå något.
2015-11-09, 23:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nopomil
Just det. Den bilen som tycks försvinna helt i utredningen. Det är inte den enda bilen som "försvinner".
Det är inte förutsättningslöst.

Polisen har inte alls utrett alternativa gm som någon påstod. De bestämde sig tidigt, redan på måndagen, för att misstänka litauerna.

Jag påstår att de gjort det och finns i slasken, advokaten har tillgång till slasken så hon kan gräva livet av sig för hon kommer aldrig hitta någon alternativ GM, den som kunde misstänkas var NB's egen bror men han har avskrivits efter sista förhöret i Litauen.

En vattentät dom kommer falla på NB och livstids fängelse är enda alternativet för att han döms för mord är redan uppenbart.
2015-11-09, 23:37
Moderator
OYs avatar
På tal om försvararens påstående om att NB kan ha besudlat sin arbetsplats med blod som sedan avsattes på offrets kläder och röret.

FUP citat;

FL
Jag förstår att du säger så för du har inte sett vad dom säger men eh, det finns, ah,
ingen som kan styrka att du har vart hemma vid den här tiden som, som du själv påstår
dessutom har du besudlat offrets kläder med blod och det kräver sin förklaring.

NB
Jag har ingen aning hur blodet kunde ha hamnat, jag har aldrig haft några sår, med undantag
denna dag, dagen innan när jag var gripen jag har skurit mig här med en spik

IR:s predikan blir direkt löjeväckande i skenet av NB:s påstående. Har han inte synkat med IR innan de påbörjade sin show inför skranket?
2015-11-09, 23:41
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Har jag drömt att åklagaren justerade den delen till hängning eller strypning?

Nej du drömde inte, åklagaren justerade åtalet till strypning/hängning. Det gick inte att utesluta strypningsförsök innan hängning sa rättsläkaren AB. Detsamma sade försvarets rättsläkare
MOF.
2015-11-09, 23:43
Medlem
Citat:
Hur hamnar offrets hår i en redan knuten knut?
Bra fråga !

Jag litar på att du utgår från ett faktum.

Utan att propsa på min förklaring kan jag tänka mig att hårstrån glider in i en löpsnara och att GM slår en fixeringsknut efter upphängning. Detta skulle möjligen tala för alternativet löpsnara.

Utan att ha tillgång till fynden blir detta bara gissningar för min del.
2015-11-09, 23:43
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Lite knepigt att lyfta en kvinna med fria händer och som inte vill samarbeta.
Men det är ju precis poängen med den "broms" som LOE2 beskrivit:
GM släpar fram offret till röret, kanske med kniv runt halsen, trär snaran över huvudet, drar åt med fri hand, pausar, lyfter offret några cm, drar åt med fri hand, pausar, upprepar...
Poängen är att varje gång han eller hon lyfter till så glider snöret lätt, och så fort han sträcker andra änden så låser det.
Offret behöver ju bara lyftas 10-20 cm totalt, sedan kan han invänta att hon inte längre orkar stå. Det hela underlättas antagligen betydligt av att offret kommer att hjälpa till med att sträcka huvudet uppåt för att inte snaran skall skära in i halsen. Otäckt och makabert, tveklöst, men i högsta grad genomförbart.
2015-11-09, 23:46
Medlem
katws avatar
Citat:
Jag behöver inte leta för att minnas att det inte stod vart på snöret håret hittades.

FUP, s 668
Citat:
Mellan tvätthoarna låg ett blått snöre, S208, med flera ändar. Dess ena ände låg ner i det
missfärgade vattnet i högra tvätthon. På snöret fanns både Nerijus Bilevicius och Lisas
Holms DNA i blandning samt ett hårstrå från Lisa Holm.
2015-11-09, 23:47
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Men det är ju precis poängen med den "broms" som LOE2 beskrivit:
GM släpar fram offret till röret, kanske med kniv runt halsen, trär snaran över huvudet, drar åt med fri hand, pausar, lyfter offret några cm, drar åt med fri hand, pausar, upprepar...
Poängen är att varje gång han eller hon lyfter till så glider snöret lätt, och så fort han sträcker andra änden så låser det.
Offret behöver ju bara lyftas 10-20 cm totalt, sedan kan han invänta att hon inte längre orkar stå. Det hela underlättas antagligen betydligt av att offret kommer att hjälpa till med att sträcka huvudet uppåt för att inte snaran skall skära in i halsen. Otäckt och makabert, tveklöst, men i högsta grad genomförbart.
Varför sitter Lisas DNA på det snöre som troligen var fäst vid röret?
2015-11-09, 23:48
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LKVN
Nej du drömde inte, åklagaren justerade åtalet till strypning/hängning. Det gick inte att utesluta strypningsförsök innan hängning sa rättsläkaren AB. Detsamma sade försvarets rättsläkare
MOF.

Strypningsförsök? Källa behövs och gärna med direkta uttalanden eller inlämnat justerat innehåll.
Försvarets inkallade barnmorska/sjuksköterska lade sig på en lägre nivå, så då återstår Överläkare Ström ansvarig på rättsmedicin i Göteborg. Vad har hon sagt? Det var hon som var på plats och även har skrivit under rättsintyget om dödsorsaken.
2015-11-09, 23:50
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av katw
FUP, s 668
Sid 671, bild 27, snöre och hårstrå var inte ens i närheten av varandra.
2015-11-09, 23:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Varför sitter Lisas DNA på det snöre som troligen var fäst vid röret?

jag svarade ju på det

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in