2015-11-09, 22:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Okej, men snöret måste hållas sträckt annars släpper låset. Varför skära av det?
Återigen, vi skulle behöva en "griffeltavla".

(Står du inne i garderoben nu ?). Lägg tre (2 1/2) varv av ett snöre med höger hand framåt över stången från vänster (vid rörkopplingen) åt höger. Låt ändarna hänga löst. Gör en stor ögla eller liknande i den ände som hänger till vänster. Gör fast "något tungt" (lasten) i öglan. Lyft nu lasten till önskad höjd samtidigt som du drar till med den fria änden till höger. Släpp lasten och konstatera att du kan hålla emot lasten med ett lillfinger eller med tänderna. Fortfarande ingen kniv använd. Om du släpper taget, kommer förstås lasten att fara i golvet - gör inte det. Slå i stället en knop av lämpligt slag med den fria handen av den fria änden runt den belastade. Klart ! Fortfarande ingen kniv.

Vid nertagning är det bara töntar som försöker lirka upp knopen med naglarna - fram med kniven. Det skulle räcka med ett snitt i den ena parten ovanför knopen, så kommer hela rasket ner. Om knopen makats upp under stången, kan det vara bekvämt att först skära loss lasten och sedan skära bort linbromsen (om man vill städa).
2015-11-09, 22:07
Medlem
Citat:
Skaffa en tavla, rita, fotografera och publicera. Förklarar också varför man måste skära av repet när man tar ner lasten.
Det följer ett försök utan tavla.
2015-11-09, 22:07
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Jag har bett #LOE2 att rita och berätta.
(FB) 17-åriga Lisa Holm försvann i Blomberg på Kinnekulle 2015-06-07 och hittades mördad
Förhoppningsvis återkommer hen snart.
Din tanke om block och talja är inte fel i sig, den är bara ogenomförbar om du har ett glatt rör i ena änden, men hög friktion i öglan i andra änden.
Vad LOE2 från början ville visa med sitt förnämliga inlägg var att det är omöjligt att dra upp en kropp om man slagit snöret 2-3 törnar runt röret, MEN att kraften att hålla emot å andra sidan blir väldigt liten.
2015-11-09, 22:08
Medlem
Skaraborg2s avatar
NB - en förstagångsförbrytare?

Citat:
Ursprungligen postat av Timeout
Det är ingen som vet var han kan ha varit tidigare då han fick berätta sin egen historia i personutredningen. Där kunde han ju frisera friskt om han ville då inget är kontrollerat mer än att det fanns en fyllekörning i England där han uppgett falskt namn.

Håller med om att det ska bli intressant att få veta om hans DNA matchar någonstans för jag tror han har varit inblandad i sexbrott tidigare, men inte gått så här långt som med Lisa.
Har otroligt svårt att tänka mig att han är en förstagångsförbrytare när det gäller sexbrott.

Ja vi får väl se framöver om det ev. dyker upp något av intresse ang. NB från något annat land eftersom hans bakgrund inte har blivit kontrollerad. Ingen vet i stort sett någonting om honom - förutom det han själv har berättat. Det han själv har berättat går inte att sätta tilltro till förrän hans uppgifter har blivit kontrollerade.

Jag tror också att NB kan ha varit inblandad i sexbrott tidigare, dock inte ett så grovt sådant som på Blomberg.

Tror, precis som du, att han inte debuterade i en ålder av 35 år.
2015-11-09, 22:11
Medlem
Citat:
Tidluckan är större om man inte behöver använda tid till att lura och tvinga Lisa. Dessutom finns tid efter kl 20.

Men jag är inte säker på att det var NB som flyttade kroppen.

Edit: Ditt tillägg:

Jag hade gärna sett att någon testat om det går att lyfta Lisas vikt i ett snöre över röret. Om friktionen är hög går det inte. Om friktionen är tillräckligt låg fungerar utväxlingsteorin.

(Jag hinner som vanligt inte med i tråden, eftersom jag måste tänka och är noga med formuleringar - nu kommer svaren lite huller om buller. Ursäkta)
2015-11-09, 22:12
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Man kan tro att NB inte vet något, FUP sid 1473-74, 14 juni.
Citat:
a.
… då i måndags.
Ja.
Och när jag kom hem så pratade jag om detta med min fru.

Att du blivit förhörd eller vad då?
Ja.
Ja.
Ja men och då min fru sa att jag inte skulle behöva oroa mig för hon sa ju att jag var ju hemma då vid den punkten hon försvann och det var vid ja, ja klockan 18:40 nånting. Ja för hon sa själv att jag var hemma redan klockan halvsex och det, det är inte förstår det är ju varför alltså det påstås att jag har gett order om att säga att jag var hemma vid en viss punkt fast jag inte var hemma. Det, det är det som jag inte förstår alls.

Nej. Kanske du ska fundera lite på det.
Jag har ingenting och fundera över.
Nej. Okej.

(Harklar sig) Du, du, du måste ju förstå nu, du måste ju förstå nu att om du inte pratar sanning för, för Malin och mig här så har ju precis Malin sagt till dig här nu att din bror och din fru, täcker inte upp för de tiderna som du har angett för oss i förhör. Det visar att om det är så att du ljuger för oss nu så ställer din bror och din fru inte upp på det längre så att om, om du nu får detta nu så är nog min tanke att de kommer, inte fortsätta att si … själva sitta och ljuga för din skull så att säga.

Och det är ingen som har bett dom om att dom skulle ljuga.

Mmm men det är det de säger till oss. Så ha med dig, ha med dig detta nu.
Och det är det som alltså det är det som är intressant för mig att få veta varför dom säger så.

Varför har du, har du sagt som du har gjort till din fru och din bror då?
Vad har jag sagt.
Att de ska uppge att du har vart hemma en tid när du inte har varit hemma samma kväll som Lisa Holm försvinner.
Jag har absolut inte sagt så.
Ord står mot ord.
2015-11-09, 22:13
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Självklart ska man ta fasta på den tekniska bevisningen – och det har man på ett mycket bra sätt också gjort. – Resten får väl överlämnas till insiktsfulla psykologer. – Det hade dock varit intressant med ett hårdkokt förhör som mer tagit fasta på brottets karaktär.

Okej då är vi alltså ense, förhörsledarnas upplägg under förhörens gång är det enda självklara med tanke på den gedigna tekniska bevisningen som finns i detta fall, allt annat vore tokfel.

Intressant är inte synonymt med rätt upplägg.

Ifall du med insiktsfulla psykologer hänvisar till den rättspsykiatriska undersökningen så är risken stor att den också blir passiv, jag tror inte NB kommer att samarbeta desto mer och så bör väl tilläggas att tolk även kommer att medverka i den undersökningen och rubba nyanserna och dämpa reaktioner, det är inte allt för lätt att göra en RPU med en tolk i följetåg.
Senast redigerad av LKVN 2015-11-09 kl. 22:30.
2015-11-09, 22:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av katw
Kanske planerade han hänga frugan men att hon var just en Megatant och då kom han på andra tankar. Vem vet.

Vad vet vi vad det rör sig i folks huvuden.

Men du kanske träffar rätt på en punkt. Först säger jag att det är vanskligt att bedömma folk utan att ha ens träffat. Men det verkar som Nerijus har haft problem med sin mamma hela livet. Mamma håller hård koll på honom även utomlands. Det är hon som bästämmer. Nerijus var nog trött på kontrollerande. Nerijus gifte sig nog omedvetet med en kvinna som liknar hans mamma.
2015-11-09, 22:15
Medlem
Citat:
Tidluckan är större om man inte behöver använda tid till att lura och tvinga Lisa. Dessutom finns tid efter kl 20.

Men jag är inte säker på att det var NB som flyttade kroppen.

Edit: Ditt tillägg:

Jag hade gärna sett att någon testat om det går att lyfta Lisas vikt i ett snöre över röret. Om friktionen är hög går det inte. Om friktionen är tillräckligt låg fungerar utväxlingsteorin.
Oops, jag glömde ju själva svaret.

Det är inte tal om att hissa, friktionen omöjliggör detta. Kroppen lyfts med ett "tyngdlyftarryck" (hoppas jag säger rätt nu): knäsvikt-armtag runt höftpartiet- upp. Hur lätt som helst för en 35-årig snickare, helt möjligt för varje normalskapt mansperson och antagligen många kvinnor också.
2015-11-09, 22:15
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Jan Rundkvist FUP sidan 312.

Ganska så viktigt Vittne men bort glömd?

Janne Rundqvist berättar att han och hans fru bor i Medelplana där de driver ett litet café och
antikhandel. De stängde sitt café kl 18.00 i söndags och brukar ha som rutin att efter de har
stängt på söndagar beställer de var sin pizza på Källby pizzeria. Janne säger att han ringde
strax efter 18 och beställde pizzan och pizzabagaren sa att det skulle ta ca 10 – 15 min innan
pizzan var klar. Han tog sedan deras firmabil, en Peugeot Partner som är röd och körde mot
Källby.

När han passerade Blombergs gård och cafét ser han hur det kommer ut en man ifrån
ladugården på höger sida. Han säger att mannen såg ut som han hade varit inne i ladugården
och tittat inte arbetat. Det var inget arbete igång den dagen.

Janne beskriver mannen som 25 -40 år gammal, han var av medellängd mellan 175 – 185
cm, Janne själv är 180 cm och han tror att denne man var något kortare än honom. Han hade
blå kläder på sig, troligen blå jeans och en något ljusare blå jacka av midjemodell. Han hade
mörkt hår av medellängd och Janne uppfattade det som att håret var rufsigt. Mannen hade
skäggstubb, inget skägg. Han var ljushyad och normalbyggd. Janne säger att det var "en
kille" ingen gubbe. Han såg inte smutsig ut och såg inte ut att vara någon missbrukartyp.

När han passerade Blomberg tar det fem minuter att ta sig ner till pizzerian. Han säger att han
kollat kvittot och han betalade den kl 18.31. Han gick sedan ut till bilen och körde mot
hemmet samma väg som tidigare. Han borde därför ha passerat Blomberg igen vid 18.37.

Han lade inte märke till något/någon där då. Han såg ingen bil eller någon person vid cafét.
När han passerat cafét och var på väg mot Västerplana kommer han ihåg att han körde förbi
en tjej på moped. Han kan inte beskriva något kring mopeden eller tjejen i övrigt. Han fick
vänta med att passera henne pga mötande bil. Han såg inget reg nr eller märke på mopeden.
Han lade märke till att hon hade vindtäta kläder på sig men kommer inte ihåg färg.

Han kommer inte ihåg vad det var för bil han mötte, det som kommer upp i huvudet på honom är
en blå bil men inget märke på bilen.
Janne vill tillägga att han är osäker på endel saker. Han säger att han inte vill säga något som
han inte kan stå för. Han har dock kvittot som utgångspunkt och han skickar över det. Han
kommer även ihåg att just söndagen var väldigt blåsig och han kommer ihåg flaggor som
reste sig i vinden.
2015-11-09, 22:17
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LOE2
Återigen, vi skulle behöva en "griffeltavla".

(Står du inne i garderoben nu ?). Lägg tre (2 1/2) varv av ett snöre med höger hand framåt över stången från vänster (vid rörkopplingen) åt höger. Låt ändarna hänga löst. Gör en stor ögla eller liknande i den ände som hänger till vänster. Gör fast "något tungt" (lasten) i öglan. Lyft nu lasten till önskad höjd samtidigt som du drar till med den fria änden till höger. Släpp lasten och konstatera att du kan hålla emot lasten med ett lillfinger eller med tänderna. Fortfarande ingen kniv använd. Om du släpper taget, kommer förstås lasten att fara i golvet - gör inte det. Slå i stället en knop av lämpligt slag med den fria handen av den fria änden runt den belastade. Klart ! Fortfarande ingen kniv.

Vid nertagning är det bara töntar som försöker lirka upp knopen med naglarna - fram med kniven. Det skulle räcka med ett snitt i den ena parten ovanför knopen, så kommer hela rasket ner. Om knopen makats upp under stången, kan det vara bekvämt att först skära loss lasten och sedan skära bort linbromsen (om man vill städa).
Okej, det är en broms du beskriver. Men en broms hjälper inte till att lyfta. Det är fortfarande 50 kg som ska lyftas i ett snöre med ca 5 mm diameter, vilket skär in rejält i obehandskade händer. Kan du klura ut hur Lisas DNA hamnade på snöre S208, vilket jag tror vi är överens om satt runt röret och misshandlades med kniv? Och har du någon aning om hur NB kunde känna till det här?

Om jag har missförstått dig ber jag dig att rita en bild av din maskin på papper, fotografera och publicera. Eller om du kan hitta den på webben.
2015-11-09, 22:19
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LOE2
Oops, jag glömde ju själva svaret.

Det är inte tal om att hissa, friktionen omöjliggör detta. Kroppen lyfts med ett "tyngdlyftarryck" (hoppas jag säger rätt nu): knäsvikt-armtag runt höftpartiet- upp. Hur lätt som helst för en 35-årig snickare, helt möjligt för varje normalskapt mansperson och antagligen många kvinnor också.
Lite knepigt att lyfta en kvinna med fria händer och som inte vill samarbeta.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in