2015-11-09, 21:47
Medlem
Grandiosos avatar
En sevärd dokumentär om en annan lustmördare, Jerome Brudos, verksam i slutet
på 60-talet.
https://www.youtube.com/watch?v=OaNobyYHndU
Senast redigerad av Grandioso 2015-11-09 kl. 21:52.
2015-11-09, 21:48
Medlem
Snowsmiles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Tidluckan är större om man inte behöver använda tid till att lura och tvinga Lisa. Dessutom finns tid efter kl 20.

Men jag är inte säker på att det var NB som flyttade kroppen.

Nej det är den inte.... eller menar du att hon hängdes innan hon skiljdes från sina kolleger?
Senast redigerad av Snowsmile 2015-11-09 kl. 21:50.
2015-11-09, 21:48
Medlem
katws avatar
Citat:
Tidluckan är större om man inte behöver använda tid till att lura och tvinga Lisa. Dessutom finns tid efter kl 20.

Nehe, vem är din teori nu som flyttade henne då? Låt höra.
2015-11-09, 21:49
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LKVN
Att förhörsledarna i detta fall skulle tagit sig an en offensiv förhörsteknik tror jag inte är svaret till ett erkännande. Tvärtom faktisk, den tekniska bevisningen är vad som bör ha störst utrymme här, vilket det också har. Du har bevisning så det räcker och blir över från början av förhörena med NB till slutet, till häktningsframställningarna, till slutdelgivningen osv. Du kan alltså i lugn takt portionera ut teknisk bevisning och vittnesiakttagelser utan att "spela ut hela utredningen för tidigt". Kommer du igenstans med den taktiken som man valt här så tror, för att nästan säga vet, jag att en förhörsteknik som provokativt skall anspela på att få NB att gå i tak är sekundär i jämförelse med den valda.
/.../
Självklart ska man ta fasta på den tekniska bevisningen – och det har man på ett mycket bra sätt också gjort. – Resten får väl överlämnas till insiktsfulla psykologer. – Det hade dock varit intressant med ett hårdkokt förhör som mer tagit fasta på brottets karaktär.
2015-11-09, 21:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LOE2
Fel. Utväxlingen växer exponentiellt. Tre törnar tolkat som 2,5 varv med de fria ändarna parallella ger "e upphöjt till 5", om friktionskoefficienten för enkelhets skull antas vara icke orimliga 1/pi, = 148. I praktiken är detta ett lås. Man måste förstås fixera med en knop för att få båda händerna fria. Knopen kan slås med en hand eller kan även den vara löst förberedd.

Nu undrar jag om vi talar om samma sak. Du kanske tänker dig taljor ("hiss") ? Jag talar om törnar runt slangen, någon dm per fullt varv, vid belastning åtsittande. Inga tillbehör av något slag, bara snöre. Växel kanske är ett olyckligt ordval, låsslinga, friktionsbroms är ord som förekommer i sammanhanget. Gör mitt garderobsexperiment - du kommer att bli förundrad och fascinerad. Det föreslagna lyftet är känt av många yrkeskategorier och bland jägare, som behöver hänga upp en djurkropp i skogen.

Vi skulle behöva en tavla att rita på !

det fetade. Osannolikt att en ickejägare känner till knuten (låset/växeln). Det är väl fullt med jägare där uppe. Alla utom NB.
2015-11-09, 21:51
Medlem
katws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kris00tian
det fetade. Osannolikt att en ickejägare känner till knuten (låset/växeln). Det är väl fullt med jägare där uppe. Alla utom NB.

Exakt. Allt är ju osannolikt när det kommer till denna hedersknyffel. Du tror inte han lärt sig knyta flugor som den duktige fiskare han var/är?
2015-11-09, 21:51
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snowsmile
Nej det är den inte.... eller menar du att hon hängdes innan hon skiljdes från sina kolleger?
Nej, jag menar att det går fortare att hänga sig själv än när någon annan gör det.
2015-11-09, 21:53
Medlem
Timeouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Ett stort tack för ditt välskrivna och faktagivande inlägg Grandioso!

2009 är NB tillbaka i Litauen innan han börjar att arbeta här 2010.

Skall bli intressant och se om hans DNA ev. matchar i något europeiskt DNA register. Troligtvis är han ostraffad sedan tidigare - åtminstone gällande ett så grovt brott som han nu är åtalad för.

Utöver Litauen, England och Sverige har han uppehållit sig i något annat land under kortare eller längre tider? Tänker då närmast på Lettland men även på Estland?
Det är ingen som vet var han kan ha varit tidigare då han fick berätta sin egen historia i personutredningen. Där kunde han ju frisera friskt om han ville då inget är kontrollerat mer än att det fanns en fyllekörning i England där han uppgett falskt namn.

Håller med om att det ska bli intressant att få veta om hans DNA matchar någonstans för jag tror han har varit inblandad i sexbrott tidigare, men inte gått så här långt som med Lisa.
Har otroligt svårt att tänka mig att han är en förstagångsförbrytare när det gäller sexbrott.
2015-11-09, 21:53
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Tre törnar ger åtta gånger utväxling. Men, räcker snöret för en sådan växel? Det kräver åtta gånger så långt snöre som ingen utväxling alls. Och varför skära av det när kroppen ska tas ned? Det är bara att släppa på hissen.
Du tänker fel, det är inte 8 ggr som i fallet block och talja. Snöret ligger bara runt röret och om det är friktionsfritt så är kraften i snöret F = mg. Man får ingen utväxling, men behöver å andra sidan inte dra en längre sträcka (vilket bevisar vad jag säger genom virtuella arbetets princip).
Med friktion kan kraften reduceras i princip hur mycket som helst, det beror på friktionskoeffficienten, se LOEs inlägg tidigare. Kraften i snöret kommer dock aldrig att överstiga F = mg, så snöret håller!

EDIT: ser att jag är typ trea på mekanik-bollen...
Men din idé om block och talja med snör-öglor i stället för lagrade hjul fungerar inte. Jag prövade nyligen när jag drog upp en båt. Friktionen när ett snöre/rep löper genom en ögla av samma snöre/rep blir alldeles för hög.
Senast redigerad av farbror_barbro 2015-11-09 kl. 22:03.
2015-11-09, 21:55
Medlem
henkesss avatar
Citat:

Edit: Ditt tillägg:

Jag hade gärna sett att någon testat om det går att lyfta Lisas vikt i ett snöre över röret. Om friktionen är hög går det inte. Om friktionen är tillräckligt låg fungerar utväxlingsteorin.

Vem var det som flyttade Lisa då? Sväva inte ut på svaren denna gång, ge ett enkelt besked. Av vad du är så "säker" på. Så kan vi övriga få en chans att kontrollera uppgifterna och tidpunkterna.
2015-11-09, 21:57
Medlem
Citat:
Okej, men snöret måste hållas sträckt annars släpper låset. Varför skära av det?

Jag fick den uppfattningen att man hade först lagt repet dubbelt, sedan virat, lindat, det dubbla repet runt halsen ett varv eller två, sedan gjort en knut under hakan. Då hade man fyra fria ändor av snöre kvar. Men hur man har hängt upp kroppen så det har jag inte funderat så mycket på. Det dubbla repet kanske förklarar varför man hittade så många olika bitar av repet.

Jag kanske har fel.. men minns att i rättegången sades att det var en knut i halsens fransida, under hakan. Lisa var nog död innan hon hängdes. Kanske hängningen misslyckades, det blev bara ett försök. Behövdes egentligen inte heller, för hon var redan död.
2015-11-09, 22:00
Medlem
katws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MegaTant
Jag fick den uppfattningen att man hade först lagt repet dubbelt, sedan virat, lindat, det dubbla repet runt halsen ett varv eller två, sedan gjort en knut under hakan. Då hade man fyra fria ändor av snöre kvar. Men hur man har hängt upp kroppen så det har jag inte funderat så mycket på. Det dubbla repet kanske förklarar varför man hittade så många olika bitar av repet.

Jag kanske har fel.. men minns att i rättegången sades att det var en knut i halsens fransida, under hakan. Lisa var nog död innan hon hängdes. Kanske hängningen misslyckades, det blev bara ett försök. Behövdes egentligen inte heller, för hon var redan död.

Kanske planerade han hänga frugan men att hon var just en Megatant och då kom han på andra tankar. Vem vet.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in