Citat:
Ursprungligen postat av
XeniaOnatopp
Tre törnar ger åtta gånger utväxling. Men, räcker snöret för en sådan växel? Det kräver åtta gånger så långt snöre som ingen utväxling alls. Och varför skära av det när kroppen ska tas ned? Det är bara att släppa på hissen.
Fel. Utväxlingen växer exponentiellt. Tre törnar tolkat som 2,5 varv med de fria ändarna parallella ger "e upphöjt till 5", om friktionskoefficienten för enkelhets skull antas vara icke orimliga 1/pi, = 148. I praktiken är detta ett lås. Man måste förstås fixera med en knop för att få båda händerna fria. Knopen kan slås med en hand eller kan även den vara löst förberedd.
Nu undrar jag om vi talar om samma sak. Du kanske tänker dig taljor ("hiss") ? Jag talar om törnar runt slangen, någon dm per fullt varv, vid belastning åtsittande. Inga tillbehör av något slag, bara snöre.
Växel kanske är ett olyckligt ordval,
låsslinga,
friktionsbroms är ord som förekommer i sammanhanget. Gör mitt garderobsexperiment - du kommer att bli förundrad och fascinerad. Det föreslagna lyftet är känt av många yrkeskategorier och bland jägare, som behöver hänga upp en djurkropp i skogen.
Vi skulle behöva en tavla att rita på !