2015-11-09, 21:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Ja, om man drar tre varv runt stången så bromsar man. Men om man drar tre varv runt stången och låter snöret gå runt lasten, eller ett fäste i det, i varje varv så fungerar utväxlingen.

Jag har aldrig trott att det är två takter i tvåtaktsolja. Om du tror att jag trodde det undrar jag vem det är som har en fågelhjärna.

XeniaOnatopp är inne och briljerar... här också. Måste ha en otrolig kompetensbredd!
Varifrån kom din absurda idé om självmord?
2015-11-09, 21:34
Medlem
Gusselbys avatar
Citat:
Nej, det är det inte. Jag tror familjen skulle känna sig lättad om det visade sig att Lisa valde att ta sitt eget liv och dog på ett relativt snabbt och smärtfritt sätt, jämfört med de fruktansvärt morbida scenarier som har beskrivits här.
Har du möjligtvis någon statistik på hur vanligt det är att någon hänger sig och sedan hittas 2-3 kilometer bort med tejp runt mun, näsa och öga som satts dit ovanpå rep och hår?
2015-11-09, 21:36
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Ungefär samtidigt som Lisa befann sig ensam vid sin scouter har ett vittne sett en man vid ladan på andra sidan vägen.

När mannen ser att kollegorna åkt iväg går han över vägen och ropar något till Lisa som inte hör något eftersom hon lyssnar till musik i öronproppar under hjälmen. Kanske hade han tänkt säga att han råkat skära av pulsådern och behövde hjälp och har kanske ett snöre från ladan lindat runt armen. Han såg sig omkring och när han kommit ända fram till Lisa la han snöret runt hennes hals, sparkade henne i höger knäveck så att knäna vek sig. Hon sträckte upp händerna för att befria sig från snaran och blod från näsa och mun hamnade på hennes händer och jacka. Hon förlorade medvetandet innan hon förstått vad som hände. Motivet var mordlystnad, eventuellt kombinerat med någon form av nekrofili.

Efteråt hämtade han sin bil för att föra bort kroppen. Hade litauerna bott i huset bakom cafeterian och haft en ljusblå Toyota, som de som bor där har, så hade de blivit misstänkta och omhändertagna eftersom en sådan sågs på platsen för mordet vid tiden för mordet. Vid behov hade en mordplats konstruerats i ladan eller någon annanstans och bevisningen hade slutligen blivit tillräcklig för tingsrätt och hovrätt.
Vilket vittne?
2015-11-09, 21:37
Medlem
henkesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZeroTranquility
Ska man lösa ett fall så måste man vrida och vända på det!

Man behöver inte diskutera tomtar och troll bara för det. Polisen har inte legat på latsidan. Du har en 3000 sidor lång grundlig FUP. Vad mer kan man begära egentligen. Bevisen pekade tidigt åt bara en riktning, och bevisen brukar tala sitt tydliga språk.
2015-11-09, 21:38
Medlem
Citat:
Tre törnar ger åtta gånger utväxling. Men, räcker snöret för en sådan växel? Det kräver åtta gånger så långt snöre som ingen utväxling alls. Och varför skära av det när kroppen ska tas ned? Det är bara att släppa på hissen.
Fel. Utväxlingen växer exponentiellt. Tre törnar tolkat som 2,5 varv med de fria ändarna parallella ger "e upphöjt till 5", om friktionskoefficienten för enkelhets skull antas vara icke orimliga 1/pi, = 148. I praktiken är detta ett lås. Man måste förstås fixera med en knop för att få båda händerna fria. Knopen kan slås med en hand eller kan även den vara löst förberedd.

Nu undrar jag om vi talar om samma sak. Du kanske tänker dig taljor ("hiss") ? Jag talar om törnar runt slangen, någon dm per fullt varv, vid belastning åtsittande. Inga tillbehör av något slag, bara snöre. Växel kanske är ett olyckligt ordval, låsslinga, friktionsbroms är ord som förekommer i sammanhanget. Gör mitt garderobsexperiment - du kommer att bli förundrad och fascinerad. Det föreslagna lyftet är känt av många yrkeskategorier och bland jägare, som behöver hänga upp en djurkropp i skogen.

Vi skulle behöva en tavla att rita på !
2015-11-09, 21:39
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LOE2
Fel. Utväxlingen växer exponentiellt. Tre törnar tolkat som 2,5 varv med de fria ändarna parallella ger "e upphöjt till 5", om friktionskoefficienten för enkelhets skull antas vara icke orimliga 1/pi, = 148. I praktiken är detta ett lås. Man måste förstås fixera med en knop för att få båda händerna fria. Knopen kan slås med en hand eller kan även den vara löst förberedd.

Nu undrar jag om vi talar om samma sak. Du kanske tänker dig taljor ("hiss") ? Jag talar om törnar runt slangen, någon dm per fullt varv, vid belastning åtsittande. Inga tillbehör av något slag, bara snöre. Växel kanske är ett olyckligt ordval, låsslinga, friktionsbroms är ord som förekommer i sammanhanget. Gör mitt garderobsexperiment - du kommer att bli förundrad och fascinerad. Det föreslagna lyftet är känt av många yrkeskategorier och bland jägare, som behöver hänga upp en djurkropp i skogen.

Vi skulle behöva en tavla att rita på !
Skaffa en tavla, rita, fotografera och publicera. Förklarar också varför man måste skära av repet när man tar ner lasten.
2015-11-09, 21:40
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZeroTranquility
Vilket vittne?
Jan Rundkvist FUP sidan 312.
Senast redigerad av iesho 2015-11-09 kl. 21:42.
2015-11-09, 21:41
Medlem
Snowsmiles avatar
Citat:
Okej, men snöret måste hållas sträckt annars släpper låset. Varför skära av det?

Därför att han knöt det runt stången, det har du ju själv listat ut med hjälp av repanalys (som jag förövrigt håller med dig om).

Men skulle fortfarande vilja ha mer info om hur han kunde flytta kroppen i tidluckan med suicide scenariot, men inte genom att tvinga LH.

Bara att lägga upp suicide scenariot är verkligen vidrigt i skenet av de fakta som finns!!!!

Ger upp , det är ingen idé att försöka få dig att förstå någonting om logik överhuvudtaget.... du blandar briljanta iakttagelser men verkar oförmögen (eller bara trollar) att se en helhetsbild med logiska sammanhang....

Och nej din utväxlingsteori funkar bara om du har kullagrade block, inte med friktionsvändningar....
Senast redigerad av Snowsmile 2015-11-09 kl. 21:45.
2015-11-09, 21:41
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Ungefär samtidigt som Lisa befann sig ensam vid sin scouter har ett vittne sett en man vid ladan på andra sidan vägen.

När mannen ser att kollegorna åkt iväg går han över vägen och ropar något till Lisa som inte hör något eftersom hon lyssnar till musik i öronproppar under hjälmen. Kanske hade han tänkt säga att han råkat skära av pulsådern och behövde hjälp och har kanske ett snöre från ladan lindat runt armen. Han såg sig omkring och när han kommit ända fram till Lisa la han snöret runt hennes hals, sparkade henne i höger knäveck så att knäna vek sig. Hon sträckte upp händerna för att befria sig från snaran och blod från näsa och mun hamnade på hennes händer och jacka. Hon förlorade medvetandet innan hon förstått vad som hände. Motivet var mordlystnad, eventuellt kombinerat med någon form av nekrofili.

Efteråt hämtade han sin bil för att föra bort kroppen. Hade litauerna bott i huset bakom cafeterian och haft en ljusblå Toyota, som de som bor där har, så hade de blivit misstänkta och omhändertagna eftersom en sådan sågs på platsen för mordet vid tiden för mordet. Vid behov hade en mordplats konstruerats i ladan eller någon annanstans och bevisningen hade slutligen blivit tillräcklig för tingsrätt och hovrätt.

Ditt scenario har bara hänt i din fantasi, jag undrar nog mer över hur du medicinerar egentligen?

Inget i FUP eller slask stödjer dina galenskaper.
2015-11-09, 21:44
Medlem
Skaraborg2s avatar
Intressant inlägg.

Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Polisens kunskap om Lisa Holms misstänkte mördare Nerijus Bilevicius förflutna är begränsad.

Fram till 2009 levde 35-åringen i England. Från den tiden är polisens enda spår att hans fingeravtryck kopplas ihop med en annan mans identitet.

Döms 35-åringen för mordet är polisen nästa steg att gräva djupare i hans förflutna - för att utreda om han kan kopplas till fler brott.

Vi har inte hunnit följa upp alla spår utomlands, säger kriminalkommissarien Lars Johansson.

Under utredningens gång berättar Lars Johansson att polisen har skickat ut hans namn och personnummer till ett 40-tal polismyndigheter i Europa.

Den enda träffen polisen så här långt har fått fram är händelsen med den stannade bilen i England.

Om 35-åringen döms för mordet på Lisa Holm är polisens nästa steg att försöka matcha hans DNA i ett europeiskt DNA-register.

Polisen vill också få tillgång till ett internationellt mordregister för att se om det begåtts liknande mord i Europa som eventuellt kan kopplas ihop med 35-åringen.

– Vi hade ett sådant register även i Sverige tidigare men det togs bort för några år sedan. Det är en jäkla massa papper som fylls i kring vilket modus som har använts vid brottet och så vidare. Vi ska se om vi kan få ut en sådan förfrågan,
säger Lars Johansson.

GT har sökt Nerijus Bilevicius försvarsadvokat Inger Rönnbäck för en kommentar om hennes klients förflutna.

http://www.expressen.se/gt/gatan-om-misstankte-nerijus-fingeravtryck/

Blir mycket intressant att följa vad som eventuellt kan spåras upp i detta angelägna arbete.
Lustmördarens förflutna och djupdykningar i hans störda psyke, det är vad som återstår
at ägna sig åt.

Hans skuld är oomtvistlig. Har han skuld till mer än mordet på Lisa? Var Lisa bara ett i raden
av många offer?

Att tvivla på hans skuld är att dumförklara sig själv uppriktigt sagt.
Att försöka skjuta över skulden på någon annan i dramat är att bygga luftslott och ägna
sig åt ärekränkning vilket kan vara åtalbart.

Fakta sparkar.

Ett stort tack för ditt välskrivna och faktagivande inlägg Grandioso!

2009 är NB tillbaka i Litauen innan han börjar att arbeta här 2010.

Skall bli intressant och se om hans DNA ev. matchar i något europeiskt DNA register. Troligtvis är han ostraffad sedan tidigare - åtminstone gällande ett så grovt brott som han nu är åtalad för.

Utöver Litauen, England och Sverige har han uppehållit sig i något annat land under kortare eller längre tider? Tänker då närmast på Lettland men även på Estland?

https://www.google.se/search?q=karta+lettland+litauen&biw=1093&bih=514&t bm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ved=0CDEQ7AlqFQoTCP jsxMGbhMkCFYgULAodkz0EnQ#imgrc=YhhzVKzByLh0NM%3A
Senast redigerad av Skaraborg2 2015-11-09 kl. 21:51.
2015-11-09, 21:46
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snowsmile
Därför att han knöt det runt stången, det har du ju själv listat ut med hjälp av repanalys (som jag förövrigt håller med dig om).

Men skulle fortfarande vilja ha mer info om hur han kunde flytta kroppen i tidluckan med suicide scenariot, men inte genom att tvinga LH.

Bara att lägga upp suicide scenariot är verkligen vidrigt i skenet av de fakta som finns!!!!

Ger upp , det är ingen idé att försöka få dig att förstå någonting om logik överhuvudtaget.... du blandar briljanta iakttagelser men verkar oförmögen (eller bara trollar) att se en helhetsbild med logiska sammanhang....
Tidluckan är större om man inte behöver använda tid till att lura och tvinga Lisa. Dessutom finns tid efter kl 20.

Men jag är inte säker på att det var NB som flyttade kroppen.

Edit: Ditt tillägg:
Citat:
Och nej din utväxlingsteori funkar bara om du har kullagrade block, inte med friktionsvändningar....
Jag hade gärna sett att någon testat om det går att lyfta Lisas vikt i ett snöre över röret. Om friktionen är hög går det inte. Om friktionen är tillräckligt låg fungerar utväxlingsteorin.
Senast redigerad av XeniaOnatopp 2015-11-09 kl. 21:48.
2015-11-09, 21:46
Medlem
Citat:
Ja, om man drar tre varv runt stången så bromsar man. Men om man drar tre varv runt stången och låter snöret gå runt lasten, eller ett fäste i det, i varje varv så fungerar utväxlingen.

Jag har aldrig trott att det är två takter i tvåtaktsolja. Om du tror att jag trodde det undrar jag vem det är som har en fågelhjärna.
Du bekräftar att du tänkt dig något i stil med taljor eller lyftblock. Nu när du vet att jag och andra snörbromsare inte alls menat detta, så kan du väl (efter kort besök i garderoben !) hålla med, så att vi kan röra oss framåt i diskussionen. Bli inte arg nu, vi hjälps åt, mekanik är kul !

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in