2015-11-09, 21:16
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Custerson
Du pratar om lyftblock som aldrig har varit aktuellt.
"Tre törnar löst över stången" fungerar som block. Vad menar #LOE2?
2015-11-09, 21:20
Medlem
Hyltrans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av torskrygg
Är du verkligen säker på att dom funkar i verkliga livet?
Är det inte därför dom tillbringar den mesta av sin vakna tid här på Fb.
Detta är väl det enda verkliga livet för många.
Här har ju även den allra dummaste en chans att hävda sig.
Vilket ju tydligt har visat sig åtskilliga gånger.
Oförmågan att ta till sig vad som står i utredningen och att härav kunna förstå
vad som är bevisat när det gäller mordet är verkligen komisk att skåda.
Frågan är om det hade räckt med att alltihop hade filmats för att alternativtänkarna
ska förstå att vi har att göra med en totalt störd person som på ett brutalt och
fruktansvärt vidrigt sätt berövat en ung kvinna livet på grund av sitt sjuka sinne.
Måtte faan ta honom och hoppas att han i framtiden får känna på hur det är
att vara utlämnad åt någon annans lust att döda.

Hur folk funkar ute i det vanliga livet har inte så mycket med fallet att göra, tycker jag, och bara för att man inte tycker/ tror som du så betyder det inte att man är en idiot på alla sätt.

Jag tror att det finns rimligt tvivel på att den snart dömde har gjort detta helt själv eller att han inte har med saken att göra, och jag är jag rädd att en mördare går lös, jag bor inte så långt från platsen där brottet skedde och tycker mig ha all rätt till lite paranoia och anser att det är rimlig att man kan ställe lite dumma frågor på ett anonymt sätt utan att någon går i taket över det.

Citat:
Ursprungligen postat av develi
.. planteringsvägar i vatten diskuterats till leda att det givetvis inte har en bild som liknar helblod.

Jag hoppas att detta stämmer.

Vi får se vad experter säger om kontaminations hypotesen i HR och jag hoppas att jag så småningom kan övertyga mig själv om att faran är över även om jag inte tror det än.

Och än så länge har jag foliehatten på även om vissa av er anser att det inte finns något att skydda.
2015-11-09, 21:22
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LKVN
Att förhörsledarna i detta fall skulle tagit sig an en offensiv förhörsteknik tror jag inte är svaret till ett erkännande. Tvärtom faktisk, den tekniska bevisningen är vad som bör ha störst utrymme här, vilket det också har. Du har bevisning så det räcker och blir över från början av förhörena med NB till slutet, till häktningsframställningarna, till slutdelgivningen osv. Du kan alltså i lugn takt portionera ut teknisk bevisning och vittnesiakttagelser utan att "spela ut hela utredningen för tidigt". Kommer du igenstans med den taktiken som man valt här så tror, för att nästan säga vet, jag att en förhörsteknik som provokativt skall anspela på att få NB att gå i tak är sekundär i jämförelse med den valda.

NB är den typiskt passive förnekaren ”jag vet ingenting” eller ”jag skulle aldrig göra någon illa”, han kommer definitivt inte att bidra till sin egen bestraffning oavsett bevisvärdets styrka som läggs honom till last. Förmodligen går han genom båda instanser med ”ansiktet i behåll” och nekar, inget tyder på att ett erkännande finns att vänta. Faktiskt tycker jag sällan dom passiva förnekarna gör så, erkänner alltså. Dom har ju inte så mycket att hålla koll på, deras försvar är kort, inte beskrivande/detajrik. Det betyder att NB bara har ”lite tidangivelser/platser” att hålla koll på och dessa tider borde han vid detta lag kunna både framlänges och baklänges. Resten av svaren går ut på att ”han ingenting vet om nånting” trots bevisning som troligtvis ger han livstid. Att få NB uppretad av en pådrivande och aggressiv förhörsledare som spekulerar i det privata eller målar upp en konstruerad motivbild är inget i jämförelse med den tekniska bevisningen. Erkänner han inte pga den,
erkänner han troligtvis aldrig.

Den tekniska bevisningen (med släptåg) är också vad som har betydelse här. För målet, utredningen och människorna som handhar det, men inget mer.
Uppställt i ett förhör är detta inget kort att dra, vad det uppenbarar sig av den glimt vi sett. Att röra sig i dimman med sådant som rör sig mot tillmötesgåenden och liknande tassande/lockande påverkar inget av den upplevda kontroll som det medbringar. Kontrollen ger sig till känna av medvetna gungningar och tillåtelse att plocka fram vad som själv anses spä på utseendet av "oskyldig"
Att i lugn takt ge pusselbitar till en lakonisk lögnare i tron att han kommer lägga pusslet är likställt som att banka sitt huvud i väggen dessvärre. Det kommer helt enkelt inte att ske, även med övertydliga pusselbitar.

Hittills är odjuret knäpptyst, men hantverkaren har berättat en del och familjeledaren har blivit skrapad på ytan. Vilken taktik har använts, och varför har odjuret ej kommit till tals. Lägg en fundering på vad det beror på.

Jag pratar inte om att provocera, eller fjösa fram, så det riskeras bli anpassningsbart i andra änden. eller ens använda speciellt stort mått av taktik. Bara att gå direkt på odjuret och lås fast det/ta bort kontrollen. Desto enklare desto mer effektivt.
2015-11-09, 21:23
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av blackmolly123
Egentligen ska man ej gå i svaromål mot vansinnet som florerar här nu. Alternativteoretikerna tycks ha fått fritt spelrum.
Plötsligt får vi läsa inlägg efter inlägg med hypotesen att det inte alls är osannolikt att Lisa tagit livet av sig och att hennes familj skulle nog bli glada om de fick veta det. Självmordsstatistik presenteras, gäller då flickor i Lisas ålder. Statistik om hängning som självmord tas upp.
Sen, det vanliga - att åklagaren och polisen är korrumperade rasister som utövar tortyr och planterar bevis för att sätta dit den oskyldige Nerijus
. Och, allra värst är då Lisas far som själv mördat sin dotter - och militären och hela rättssystemet har hjälpt honom mörka detta. Eller, börjar det dra ihop sig till någon annan månntro, vem som helst som inte är balt?
Jävla, vita medelålders män alltså, så de beter sig, eller hur?!

Låt för helvete Lisa och Lisas familj vara nu, de är drabbade av nog med skamlösa kränkningar och förtal här i tråden!

Och, skamlösa dårar - vet ni en sak? Det bästa av allt är att hur mycket skit ni än skriver - hur dåligt ni än beter er - så kommer ni att stå där som LOOSERS när Nerijus får sitt rättmätiga livstidsstraff.
Ska man lösa ett fall så måste man vrida och vända på det!
2015-11-09, 21:25
Medlem
Snowsmiles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp

Nej det gör det inte, det funkar som en broms, det blir ingen utväxling av att slå fler varv runt en stång, det fattar en undulat. Dock så bromsar det om man lyfter lasten, så är det lätt att hålla tung last stilla pga friktionen. Ungefär lika självklart som att det inte är två takter i en tvåtaktsolja som du trodde tidigare i tråden.

För att det ska bli utväxling så måste dragen längd vara längre än aggregerad längd, ganska basic, det blir det inte ens av tvåhundra varv,om du ... inte lägger varven på varandra så det bli tjockare, men då får du omvänd utväxling... eru me, eller snurrar det i kolan?

Ibland visar du ljusglimtar i tankeverksamheten för att två takter senare idiotförklara dig själv märkligt, gör du det med flit?
Senast redigerad av Snowsmile 2015-11-09 kl. 21:29.
2015-11-09, 21:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nopomil
Söndersmulande av åklagarens plädering del 3

13 Bilen –Martorp - kniven
Åklagaren påstår att NB har använt sin bil vid transport till Martorp. Det är rena spekulationer. Det finns inga bevis på att så har skett. Åklagaren spekulerar ytterligare om att kökskniven användes till att skära ner Lisa. Det finns inga bevis varken på att någon nedskärning ägt rum eller på att denna kökskniv har använts.

14. NB - bakgrund
Åklagaren använder Långström, som inte känner till det specifika fallet, till att misstänkliggöra NB. Att han är ostraffad och inte visar våldstendenser vänds emot honom, han är en ”sen debut”. Det är ett spekulerande som inte tillför något. Det visar snarare att en svensk åklagare hemfaller åt en så låg nivå att det verkar höra hemma i ett bekant nätforum. Att NB är skötsam talar för att han inte är rätt gm – inget annat.

15. S k tvångsmässig onani
Åklagaren utvecklar sitt intresse för NB:s onanivanor genom att påstå att onanin skulle vara tvångsmässig. Han utvecklar inte vad det är, varför NB skulle tillhöra den kategorin eller varför det i så fall skulle ha någon betydelse i målet. Det är bara ytterligare en morbid spekulering av åklagaren. Mycket i utredningen verkar för övrigt backas upp av morbida tankar hos polis och åklagare. Det tyder på att svagt bevisläge när ansvariga måste ta till den här typen av argument som ska kränka den misstänkte snarare än att bevisa något. Den misstänkte görs till en spottkopp.

16. Normalt liv
Åklagaren använder NB:s normala liv som ett omvänt bevis på att han döljer något. Att han är skötsam och har fru vänds emot honom. Hade han inte haft fru hade det givetvis vänts emot honom. Detta framstår som Kafkasituation: NB kan inte göra rätt och vad han gör är fel.
Här påstår åklagaren igen att NB inte har socialt umgänge(se tid punkt) utan att undersöka hemlandssituationen och utan att vinnlägga sig om hur människorna på Kinnekulle välkomnade NB i sin sociala krets.
Att åklagaren väljer att misstänkliggöra litauern för en situation som lika gärna kan bero på svenskar är främlingsfientligt.

17. Broderns alibi - hustrun
Åklagaren hänvisar till hustruns uppgifter som anses ge släkting (brodern) alibi. Här väljer åklagaren att tro på en uppgift från en släkting för att det passar in i hans plädering. Samtidigt anser inte åklagaren att hustrun kan ge NB alibi. Åklagaren får bestämma sig, antingen litar han på hustrun eller inte.
Här bör tilläggas att polisen har använt otillbörliga metoder vid förhör av hustrun angående NB:s alibi. Detta bör bli föremål för en kommission att granska.

18. Osanning om ett brett perspektiv
Citat från åklagaren "Vad gäller övriga uppgifter från försvaret har utredningen hela tiden arbetat brett, alla tips har bearbetats. Faktum kvarstår att det inte finns någon annan gärningsman. Allting pekar mot 35-åringen, "

Detta är inte sant. Det vet vi nu. Förhör är inte hållna i tid/ förutsättningslösa, tekniska undersökningar är inte utförda alls eller är bristfälligt gjorda och vittnesuppgifter är inte kontrollerade. Polisen bestämde sig redan första dagarna (måndag-tisdag) för vilka de misstänkte och det har skett på ofullständig/icke redovisad grund.
Ev. bindningar mellan vittnen och manipulerade/falska vittnesmål har polis ej tagit hänsyn till. Hela fallet saknar ett helhetsgrepp och en analys av händelseförloppet. Åklagarens plädering är alltså inte endast främst uppbyggd runt spekulationer – denna sista punkt visar också att han inte håller sig till sanningen.

(Edit- rättat stavfel)

Långström känner väl till det specifika fallet, efter en dragning hos enheten för grova brott i Skövde.
2015-11-09, 21:26
Medlem
katws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZeroTranquility

Det verkligt komiska eller tragiska är att folk här anser sig bättre lämpade att lösa detta fall än de som är ämnade att göra just detta.
2015-11-09, 21:27
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZeroTranquility

Nej, man behöver inte grisa i varje inlägg, smutskasta offret eller hennes familj, fallet är redan löst och den 17 November får du första facit för hur det kommer att sluta.
2015-11-09, 21:29
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snowsmile
Nej det gör det inte, det funkar som en broms, det blir ingen utväxling av att slå fler varv runt en stång, det fattar en undulat. Dock så bromsar det om man lyfter lasten, så är det lätt att hålla tung last stilla pga friktionen. Ungefär lika självklart som att det inte är två takter i en tvåtaktsolja som du trodde tidigare i tråden.

Ibland visar du ljusglimtar i tankeverksamheten för att två takter senare idiotförklara dig själv märkligt, gör du det med flit?
Ja, om man drar tre varv runt stången så bromsar man. Men om man drar tre varv runt stången och låter snöret gå runt lasten, eller ett fäste i det, i varje varv så fungerar utväxlingen.

Jag har aldrig trott att det är två takter i tvåtaktsolja. Om du tror att jag trodde det undrar jag vem det är som har en fågelhjärna.
2015-11-09, 21:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Nej,bara som tillfällig låsning efter ett lyft.
2015-11-09, 21:32
Medlem
ieshos avatar
Ungefär samtidigt som Lisa befann sig ensam vid sin scouter har ett vittne sett en man vid ladan på andra sidan vägen.

När mannen ser att kollegorna åkt iväg går han över vägen och ropar något till Lisa som inte hör något eftersom hon lyssnar till musik i öronproppar under hjälmen. Kanske hade han tänkt säga att han råkat skära av pulsådern och behövde hjälp och har kanske ett snöre från ladan lindat runt armen. Han såg sig omkring och när han kommit ända fram till Lisa la han snöret runt hennes hals, sparkade henne i höger knäveck så att knäna vek sig. Hon sträckte upp händerna för att befria sig från snaran och blod från näsa och mun hamnade på hennes händer och jacka. Hon förlorade medvetandet innan hon förstått vad som hände. Motivet var mordlystnad, eventuellt kombinerat med någon form av nekrofili.

Efteråt hämtade han sin bil för att föra bort kroppen. Hade litauerna bott i huset bakom cafeterian och haft en ljusblå Toyota, som de som bor där har, så hade de blivit misstänkta och omhändertagna eftersom en sådan sågs på platsen för mordet vid tiden för mordet. Vid behov hade en mordplats konstruerats i ladan eller någon annanstans och bevisningen hade slutligen blivit tillräcklig för tingsrätt och hovrätt.
Senast redigerad av iesho 2015-11-09 kl. 21:35.
2015-11-09, 21:32
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Custerson
Nej,bara som tillfällig låsning efter ett lyft.
Okej, men snöret måste hållas sträckt annars släpper låset. Varför skära av det?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in