2015-11-09, 03:17
Medlem
hasselmuzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arkmike
Det krävs en rpk-undersökning för en djupare analys. Materialet kommer ändå att sekretesstämplats bortsett från utfallet fängelse eller psykvård. Vid en rättspsykiatrisk undersökning kommer man att kolla om det föreligger mental retardation, neuropsykiatriskt funktionshinder, psykosbelägenhet. Vidare finns det instrument (rorschach-test, intervjumetoder m.m.) som avslöjar motsägelser, bl a i frågeformulär typ MMI. Självklart kommer de att kunna se om han uppvisar kriterier från en eller fler personlighetsstörningar. Den vetgirige kan googla och tom upptäcka Youtube-klipp utifrån vad jag sagt. .

Det enda vi har att gå på är hans beteende i rätten och det ger inte mycket. Jag har tidigare uttryckt följande:

Uppenbarligen saknar NB förmåga att uttrycka sig verbalt och känslomässigt oavsett kulturella och språkliga barriärer.

NB ger sken av att vara näst intill helt tom med en oförmåga att relatera till sig själv och till omgivningen, bortsett från att han visst kan uppträda adekvat i vardagliga sammanhang.

Han ger mig intryck av en levande bomb med behov att agera ut sina fantasier när trycket blir för stort, dvs när det tvångsmässiga onanerandet inte räcker till.

Visserligen kan hans slutenhet delvis förklaras med brottets skamliga natur. Bara en klinisk rättspsykiatrisk utredning skulle kunna ge ett mer detaljerad bild av NB på men det kommer knappast hända. Under alla omständigheter är NB hundra procent ansvarig för sina handlingar oavsett domslut.

Självklart kan man göra andra tolkningar vilket tråden är bevis på och det är väl okej. Inte sällan säger inläggen mer om författaren än vad vi egentligen vet.

Man skulle ju vilja veta mer om hans barndom. Mycket kan ligga dolt där, var finns farsan t.ex. ? Jag har inte sett något i tråden om det.

Och han är ju pappa till en tonårig flicka utan att ha kontakt, vet inte ens var hon finns.

Varför flyttade han till morföräldrar vid 12 års ålder?

Jag tror han är besviken på livet som det har artat sig, plus någon slags störning som han kanske är född med. Kan inte utveckla mer, bara teorier eftersom jag inte har nån utbildning i ämnet.
2015-11-09, 03:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hasselmuz
Man skulle ju vilja veta mer om hans barndom. Mycket kan ligga dolt där, var finns farsan t.ex. ? Jag har inte sett något i tråden om det.

Och han är ju pappa till en tonårig flicka utan att ha kontakt, vet inte ens var hon finns.

Varför flyttade han till morföräldrar vid 12 års ålder?

Jag tror han är besviken på livet som det har artat sig, plus någon slags störning som han kanske är född med. Kan inte utveckla mer, bara teorier eftersom jag inte har nån utbildning i ämnet.

I den här artikeln verkar det som om N mamma och pappa lever tillsammans. Mamman har fått utmärkelser då hon tar hand om föräldralösa barn och även adopterat. Jag undrar hur man inte kan veta var ens biologiska barn finns ? Har dom skyddad identitet ?
http://www.expressen.se/gt/brodernas-mamma-jag-kan-inget-ata/
2015-11-09, 03:34
Medlem
Timeouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av birkaboo
Ja man vill veta. Det ska bli väldigt intressant att se om polisens kartläggning av Nerijus tid i England 2005-2009 kommer ge något utslag. Expressen skrev att polisen vid Europol kopplat ihop N fingeravtryck med två olika namn. Händelsen skulle vara en fyllekörning men N menade att hans person nr är korrekt men att polisen förväxlat namnet som tillhör hans arbetskollega Skulle inte förvåna mig om han ljuger även om detta.

Matchning av N DNA i ett Europeiskt DNA- register väntar när han väl blir dömd. Tillgång till ett internationellt mordregister är också något polisen vill få, så man kan se om liknande brott begåtts i Europa kopplat till N skriver Expressen.

Polis, militär och mps ska verkligen ha en stor eloge för det jobb dom lagt ner, döms han nu om någon ve så har samhället skyddats från ännu en galning.
Håller helt med det fetade. Stor Eloge
Ja det där monstret ska absolut inte gå fri igen någonsin!!!

Varför vänta tills domen har fallit? Kan man inte göra den sökningen i register i andra länder utan dom menar du?
2015-11-09, 03:56
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
19:22:49 lämnar NB affären i Källby. Färden hem tar 7 min; han skulle således ha varit hemma 19:29:49.
Joggerskan anländer till platsen för NB:s tänkta attack strax före 19.30 (hon var sen till en middag och kunde precisera tiden). Vid den platsen har NB 2 min kvar innan han är hemma. Han är alltså vid platsen 19:22:49 +5 min = 19:27:49. Han bör ha kört om henne och sedan inväntat henne vid det tomma huset.
Han hade som hastigast sett och hälsat på joggerskan tidigare under dagen; vid lunchtid. Utgående från joggerskans löprunda hade han sannolikt också sett henne när han var på väg mot affären, i höjd med Backeborg (s. 995).
Inne i det tomma huset fanns en dörr med handtag. På golvet låg ett till synes oskyldigt vitt snöre. - Han kände till platsen och hade förberett den. – Oroligt spejar han ut mot vägen: Ska han lyckas få syn på henne igen?
https://minfil.org/u2q6kdbdb7/6_juni.jpg
Jag kollade kartan och hon kom ut på vägen till Källby, sprang längst den en bit mot caféhållet, in på väg sida (sprang i en slynga där inne). Såg NB detta blir det bara att vänta in henne - för det fanns ingen annan väg ut såvitt jag kunde se.
2015-11-09, 04:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Timeout
Håller helt med det fetade. Stor Eloge
Ja det där monstret ska absolut inte gå fri igen någonsin!!!

Varför vänta tills domen har fallit? Kan man inte göra den sökningen i register i andra länder utan dom menar du?

Kanske har det med integritet att göra. Har för mig att jag tidigare läst att man inte får registrera/spara DNA i register innan man dömts. Inte heller om påföljden bara är böter. Det finns säkert någon i tråden som kan det här bättre och kan svara mer korrekt.
Senast redigerad av birkaboo 2015-11-09 kl. 04:06.
2015-11-09, 04:39
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Vad var sanningen om NB:s alibi tror du?
Han var inte hemma när Lisa försvann.
2015-11-09, 05:00
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nopomil
Han kallades inte, som någon redan svarat. Men uppenbarligen fick han först frågan om han ville vittna och det ville han inte. Det är olika på kreti och pleti i svenskt rättsväsende.
Ingen vågar väl kalla in en godsägare mot hans vilja.

Vore intressant att godsägaren kunde bekräfta det som bröderna säger om att han skitat i ladan.
Det har ju lagts MGM till last.
2015-11-09, 05:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Jag kollade kartan och hon kom ut på vägen till Källby, sprang längst den en bit mot caféhållet, in på väg sida (sprang i en slynga där inne). Såg NB detta blir det bara att vänta in henne - för det fanns ingen annan väg ut såvitt jag kunde se.
Man kan komma ut på vägen som går från järnvägen upp till ladan vid caféet.
Verkar lite långsökt att han skulle ha sett henne på vägen till Källby och sen på vägen tillbaks ställt sig och väntat och hoppats på att hon hade sprungit så lång slinga på den sidan vägen och komma mot honom, hon kunde lika gärna sprungit samma håll hon kom från tillbaks.
Troligare en ren tillfällighet att han sett henne när han var på väg från affären och tagit ett snabbt beslut att stanna där han gjorde och vänta in henne. Det är ca 500 m från korsningen där hon sprang ut på vägen mot caféet till stället där han stoppade henne.
2015-11-09, 05:22
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nopomil
Hur kan du fortfarande dra upp joggerskan?

Betrakta följande vittnesmål under rättegången som är det som rätten ska luta sig mot för att överhuvudtaget lägga vikt vid det här vittnesmålet som för övrigt är en del av Jönsson-klanen.

Joggerskan
Jag är fortfarande osäker på vem jag såg vid ladan men vem jag såg när jag var ute och sprang är jag inte längre osäker på
15:39, 29 October 2015
Jag vet inte vem jag såg den dagen men jag såg en av de. Jag har inte sett de bredvid varandra.

Administratorn
10:00, 2 Nohttps://www.flashback.org/f446vember 2015
Hon (joggerskan) har skickat en bild till gårdsägaren ungefär hur den skulle ha sett ut. En vit caddy eller en Citroen.
Bilden stämmer inte överens med 35-åringens bil, säger vittnet.

Vem är mest trovärdig?
Är joggerskan överhuvudtaget trovärdig?

Nej
Hon kollar vem som ser mest baltisk ut och dissar #3 AB som ju är balt. Å andra sidan ligger #12 illa till som har mörkt halvlångt rufsigt hår.
Varför gör man inte en riktig konfrontation?
2015-11-09, 05:42
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av katw
Exakt. Placeringen av dessa föremål är sannerligen inte lätta att se.

Svårt att tro att något liknande finns i Litauen, jag tror inte ens det finns i övriga Norden?

Men ett omslag till en kexchoklad, örhängen och andra småprylar ute på en åker var lättare att hitta?
2015-11-09, 06:06
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Du har alltså inga svar när din egen debatt- teknik används.

Redogör nu för din tidslinje, gärningsman och modus operandi.

Det där ska väl framgå av slutpläderingen. Gör det det?
2015-11-09, 06:20
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Han var sig inte lik på rättegången. Hur kunde hon då känna igen honom? Är han mer lik sin bror nu?
http://www.expressen.se/gt/bilderna-som-avslojar-nerijus-forvandling/

Eller #12 som hon tyckte var en magrare version av #10 (NB) och i rättssalen identifierar hon honom trots att han har magrat kraftigt. Varför vittnar hon falskt?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in