2015-11-09, 00:07
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Nej, det behövde han kanske inte - enligt dig. Men han kanske hade andra krav på säkerhet. Än du.

Enligt dig räcker

"Jag har ingen källa för det som jag anser uppenbart. Kom med motargument istället"
(XeniaOnatopp).

Det talar för sig själv.
Tilläggsprotokollet innehöll inget, så FUP räckte för åtal och fällande dom. Varför fortsatte han förundersökningen? Vad tillförde tilläggsprotokollet?
2015-11-09, 00:08
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Källa på det fetstilta?

(Att Nerijus sagt till MP att militären redan sökt igenom området och att det var något han hittade på)

FUP s. 426 (förhör Björn Salm)

Citat:
Björn känner ingen den ena mannen då det är tredje gången han ser honom idag och det är
han med hängslebyxor som stått utanför huset på Blomberg, den mannen kommer fram till
Björn och uppger på ganska dålig engelska att polis och militär har sökt i området igår med
två stora jeepar.
Samtidigt som mannen säger detta till Björn så pekar mannen ner mot
gödselstacksområdet (riktningen markeras med pil och 3 på skiss 1), Björn får uppfattningen
att mannen menar att det är onödigt att leta i det här området.
Den andra mannen har under tiden gått in i den gula utbyggnaden och

FUP s. 1374 (förhör Nerijus Bilevecius)

Citat:
… ja och äh, ekonomians, den ekonomiansvariga Claes berättade för mig att äh, äh, dom var äh, militärer…

FUP s. 1402 (förhör NB)

Citat:
Och det är alltså Claes som säger det här till dig?
Ja, att militären söker igenom

FUP s. 231 (förhör Claes Bernhage)

Citat:
F: Har du pratat med litauerna om utifall man skulle sökt av området inne på Martorp?
S: Jag har inte pratat med dem om utifall Martorps sökts igenom eller inte. Jag har
överhuvudtaget inte pratat med dem om var i områdena man sökt.
2015-11-09, 00:09
Medlem
Citat:
Det behövde han inte göra, han hade material för åtal redan innan de sista resultaten kom in.

Jag vet inte hur mycket mer som "behövdes" men en åklagare vill så klart ha så mycket som möjligt på benen innan åtal. De får inte åtala om de inte tror att de har nog för fällande dom.
Enligt dig är ju bevisningen inte ens nog nu så enligt din bedömning hade åklagaren definitivt inte nog för åtal innan allt från NFC var analyserat och skickat till åklagare.

Och sen så är det väl ganska givet att man väntar in alla resultat om det inte redan är i princip 100%igt(vilket sällan är fallet).
Orsaken till att åtalet dröjde var att man ville ha alla resultat och så mycket som möjligt på benen samt självklart utesluta att några av spåren pekade mot någon annan.
2015-11-09, 00:11
Medlem
Timeouts avatar
Citat:
IB?
http://www.expressen.se/gt/advokaten-letar-andra-garningsman-i-slasken/

Inte ens IR hade en chans att dammsuga någon slask före rättegången.
Nu är du ute och cyklar igen!
Självklart har hon medhjälpare som hjälper henne att gå igenom slasken.

Citat från artikeln du hänvisar till
"Men Inger Rönnbäck ska inte behöva läsa igenom hela – hon vet vilka namn och uppgifter hon letar efter.
– Jag ska bilda mig en uppfattning om olika saker. Men jag får se vad jag kommer att hitta i morgon, och det kommer avgöra om jag kommer att begära kompletteringar eller inte.

Hur många kompletteringar begärde IR in?
2015-11-09, 00:16
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
(Att Nerijus sagt till MP att militären redan sökt igenom området och att det var något han hittade på)

FUP s. 426 (förhör Björn Salm)

FUP s. 1374 (förhör Nerijus Bilevecius)

FUP s. 1402 (förhör NB)

FUP s. 231 (förhör Claes Bernhage)
Frågan till CB föregicks av snack om MPS sökande, inte militärens.
2015-11-09, 00:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Timeout
Tyvärr är det så att sitter man på rättspsyk så har man tillgång till både dator och internet. Funderar ibland på hur många av dom intagna där det är som skriver på Flashback...?
Edit: Det är kanske just det att dom sitter på rättspsyk som gör att dom hatar rättsväsendet som har placerat dom där./
Så en del behöver nog inte gå så långt... kanske bara be om ett samtal...

Jag har sett mycket lågt i många trådar men den här tråden tar priset i fullständigt vansinne när det gäller att slänga anklagelser åt alla håll. Det lägsta av allt är att slänga dom på Lisas pappa.

Det finns en mängd dna bevisning som pekar i en enda riktning och en enda GM och det är Nerijus och ingen annan. Har hade ingen medhjälpare, han hann med att göra det makabra.
Det jag och många med mig vill nu är att försöka förstå VARFÖR?

Fortsätter det så här på Flashback så kommer den att bli omdöpt i folkmun till Foliehattback.
Flashback har redan dåligt rykte och inte blir det bättre av den här trådens masspostare som inte väjer för något i sin iver att få fram en annan misstänkt. Var går gränsen för dårskapen?
Ofattbart!!!

Detta är nog det bästa som skrivits i denna tråd. Instämmer helt.

Hade en oro för utredningen tidigare, tyckte de var lite för snälla mot den MGM. Detta eftersom han inte verkade benägen att samarbeta. Denne man var ju inte misstänkt för cykelstöld eller snatteri utan för att släckt livet för ung människa. Har själv medverkat i förhör med liknande personer och de brukar krokna efter 10 - 12 timmar.

När åtal väcktes och FUP blev offentlig förstod jag varför. Utredarna har gjort ett utomordentligt arbete. Det finns inte enligt min åsikt inte något tvivel om vem som är gärningsman.
2015-11-09, 00:19
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Nu är du ute och cyklar igen!
Självklart har hon medhjälpare som hjälper henne att gå igenom slasken.

Citat från artikeln du hänvisar till
"Men Inger Rönnbäck ska inte behöva läsa igenom hela – hon vet vilka namn och uppgifter hon letar efter.
– Jag ska bilda mig en uppfattning om olika saker. Men jag får se vad jag kommer att hitta i morgon, och det kommer avgöra om jag kommer att begära kompletteringar eller inte.

Hur många kompletteringar begärde IR in?
Enligt aktbilaga 136, 11 stycken. Några var redan kallade av åklagaren, och någon ströks.
2015-11-09, 00:21
Medlem
Citat:
Tilläggsprotokollet innehöll inget, så FUP räckte för åtal och fällande dom. Varför fortsatte han förundersökningen? Vad tillförde tilläggsprotokollet?

Men det vet man inte på Förhand. I Efterhanden är det lätt att se.

Men du vidkänner ändå att FUP räcker för fällande dom för NB.

Det var ju bra.
2015-11-09, 00:24
Medlem
ieshos avatar
Citat:
JAG HADE FEL!!!
Läste om den där jäkla lastaren lite mer nu och i förhör så är det flera som uppger att dom har hört av/att någon annan har sett den rulla på söndagen. Men den har inte rullat. Personen som alla hänvisar till har bara sett den stå på baksidan av ladan och säger så här i förhör.

Fup sid 61
I förhör säger Gö*** Johan***n att han pratat med Ul*** L*** på telefon och att denne ska ha sett den gröna hjullastaren köras på söndagen. Vid kontakt med Lind uppger denne att han är tidigare hörd av polisen och att hans iakttagelser rörde ladan mitt mot caféet.
Han har aldrig sagt att han sett hjullastaren på rull på söndagen, han har sett den vid aktuell lada som han sagt i det tidigare förhöret.

Se där vad fel det kan bli med hörsägen.

Jag har hela tiden varit inne på det jag fetade i ditt inlägg.
Lisa blev inrullad i plast och fraktad i Nerijus bil som ser ut som en soptipp överallt utom just i lastutrymmet där det ligger till synes ny och ren plats och allt står i perfekt ordning.
Det är AJ och en av hans söner som ser hjullastaren köra omkring på söndagen innan mordet.
2015-11-09, 00:25
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Men det vet man inte på Förhand. I Efterhanden är det lätt att se.

Men du vidkänner ändå att FUP räcker för fällande dom för NB.

Det var ju bra.
Ja, han kommer att bli fälld, han har lika stor chans som en snöboll i helvetet. Frågan är bara om han ska gå direkt i fängelse, eller om han ska passera RPU först.

Men, åklagaren hade tillräckligt med material för åtal före tilläggsprotokollet, det visste han på förhand. Varför åtalade han inte då?
Senast redigerad av XeniaOnatopp 2015-11-09 kl. 00:28.
2015-11-09, 00:25
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Vad sägs om instoppad i sopsäckar på fyndplatsen?
Vad menar du?
2015-11-09, 00:30
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Vad menar du?
Det fanns ingen rimlig anledning att ta bort emballaget på fyndplatsen om kroppen var emballerad under transporten.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in