2015-11-08, 22:46
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Första förhöret med NB, direkt efter hämtningen, innan kroppen är hittad. FUP sidan 1426.
Citat:
Har du några frågor nu innan vi börjar?

Varför, kanske.

En gång till?

Varför, typ.

Varför vad då?

Varför är jag frihetsberövad?
---
Alltså bara på grund av ett förhör så har man tagit mej med tvång från huset?
(...)

Jaa, jaa, vi har ju rätt och hämta folk utan, utan en kallelse innan.

(Djup suck) jag förstår.
2015-11-08, 22:47
Medlem
skaraborgskan1982s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gusselby
Ha, ha, var det det enda du hittade?

Nej, men måste jag ta med allt?

Det blir ett heltidsjobb ju. ;-)
2015-11-08, 22:49
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hasselmuz
Det där är klockrent!

Eller så är oturen framme igen. En annan balt råkar befinna sig på samma väg vid samma tid. Lik Nerijus är han också.

En annan detalj som är klockren, är nedanstående som passar väl i tid för fickringningen 18:26 tycker jag.

Jag kan föreställa mig att NB tog en första kontakt med offret 18:25-18:26.

FUP s.312 citat;

När han passerade Blombergs gård och cafét ser han hur det kommer ut en man ifrån
ladugården på höger sida. Han säger att mannen såg ut som han hade varit inne i ladugården
och tittat inte arbetat.
Det var inget arbete igång den dagen.
Janne beskriver mannen som 25 -40 år gammal, han var av medellängd mellan 175 – 185
cm, Janne själv är 180 cm och han tror att denne man var något kortare än honom. Han hade
blå kläder på sig, troligen blå jeans och en något ljusare blå jacka av midjemodell. Han hade
mörkt hår av medellängd och Janne uppfattade det som att håret var rufsigt. Mannen hade
skäggstubb, inget skägg. Han var ljushyad och normalbyggd. Janne säger att det var "en
kille" ingen gubbe. Han såg inte smutsig ut och såg inte ut att vara någon missbrukartyp.
När han passerade Blomberg tar det fem minuter att ta sig ner till pizzerian. Han säger att han
kollat kvittot och han betalade den kl 18.31. Han gick sedan ut till bilen och körde mot
hemmet samma väg som tidigare. Han borde därför ha passerat Blomberg igen vid 18.37.

Han lade inte märke till något/någon där då. Han såg ingen bil eller någon person vid cafét.

EDIT;NB har sett J köra åkandes på sin moped, han kommer på tanken att kolla läget vid caféet, där ser han en ensam moped samt en bil, han förstår att det finns en viss chans att en av tjejerna på caféet kommer att lämna helt själv. Snabbt in i ladan och förbereder tejp och snöre, ser Lisa runda hörnet, snabbt över vägen, resten vet vi.
Senast redigerad av OY 2015-11-08 kl. 22:54.
2015-11-08, 22:50
Medlem
Får hoppa in i tråden igen då man inte kan släppa det helt enkelt och har en annan teori!
L står vid sin moppe och gör sig klar när N ropar från andra sidan vägen där han står med sin katt i famnen, min katt är skadad kan du hjälpa mig, L som är för väluppfostrad och på grund av sin ålder lire naiv går mot honom med hjälmen på huvudet, han säger att han behöver ringa sin fru men hans mobil fungerar inte, han frågar om hon kan hålla katten och om han får ringa på hennes mobil. L tvekar och han frågar om det går bra om hon har tid L L börjar ta upp sin mobil och säger , Ja det är klart och det är det pappan hör. Svinet tar emot mobilen och ger L katten , repet han har med sig slänger han snappat runt halsen på henne och han stampar på mobilen. Drar in henne i repet och det sim händer sedan vet vi.
När hon hänger död så hämtar han plastsäckarna han redan klippt upp och virar dessa runt kroppen ändå upp över huvudet innan han tar ner henne , borta vid Byssjan klipper han av säckarna och försöker få in henne i skåpet men jackan måste av för deb tar för mycket plats och har blod på sig.
Han bränner snabbt upp plastsäckarna men måste vänta med jackan tills nästa gång det ska eldas och eftersom and blod finns på den så får det inte hittas ihop med kroppen för när han har hanterat kroppen har han haft engångshandskar i nästan alla moment utan när han drog ner byxorna och behövde knyta repet runt röret. Han slänger ut lite grejer i naturen för att stoppa upp de som söker , planen är att lägga kroppen i brasan nästa gång det ska eldas
2015-11-08, 22:52
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Timeout
Jag har sett bild på lastaren i fup och även bild på skopan som inte var monterad på lastaren när bilden togs. Skopan var delvis fylld med vatten.
Har funderingar på om han fraktade Lisa i skopan till Martorp och därefter spolade den med vatten för att förstöra spår...?
Det troligaste är ändå att han fraktade Lisa till Martorp i sin bil inlindad i byggplast som han måste ha haft tillgång till i och med alla renoveringar.

Att det fanns vatten i skopan berodde nog på att den har stått ute och att det var regnvatten.
Kan det ha varit så att gärningsmannen kan ha använt teleskoplastaren på söndag eftermiddag
för att skjuta ihop rishögen uppe vid Martorp för att lättare kunna elda upp offrets saker?
Något som sedan blev omöjligt på grund av pådraget med poliser och annat som blev på direkten.
Hans reaktion på när godsägaren frågade om han använt maskinen tyder ju på att det var han som
använt maskinen trots att han nekade. Och att han är bra på att neka till det mesta vet vi ju numera.
Möjligen kan han ha sett flickan komma på mopeden på förmiddagen och dagen har
därefter gått åt till diverse förberedelser inför kvällen när han planerat att göra sitt drag.
Med tanke på hur rent och prydligt det var längst bak i mannens bil när bilen för övrigt såg ut som
ett slagfält så får vi med största säkerhet anta att flickan fraktats där och att plasten därefter
bytts ut mot en annan.
2015-11-08, 23:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MmeDupin
Men det direkt efter "har man inte upplevt det - jag rekommenderar det inte". Rekommenderar att uppleva att ens dotter blir sexmördad? Jag reagerade i alla fall på den formuleringen. Det är väl inte något man ens önskar sin värsta fiende.

Men skärp dig, han har upplevt det absolut värsta en förälder kan uppleva, han har varit med och letat efter sin dotter i en vecka, förlorat mer och mer hopp för varenda förbannade pryl som hittades för att sen få veta att dottern är mördad ett förjävligt sadistiskt sätt och sedan har någon behandlat henne kropp som skit, han dotter, hans barn, som han sett födas som han lekt med läst sagor för och som han varnat för fula gubbar , nu ska dom leva vidare utan henne och du tror att han orkar tänka på sina formuleringar när han sitter mitt emot sin dotters mördare
2015-11-08, 23:10
Medlem
Timeouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av torskrygg
Att det fanns vatten i skopan berodde nog på att den har stått ute och att det var regnvatten.
Kan det ha varit så att gärningsmannen kan ha använt teleskoplastaren på söndag eftermiddag
för att skjuta ihop rishögen uppe vid Martorp för att lättare kunna elda upp offrets saker?
Något som sedan blev omöjligt på grund av pådraget med poliser och annat som blev på direkten.
Hans reaktion på när godsägaren frågade om han använt maskinen tyder ju på att det var han som
använt maskinen trots att han nekade. Och att han är bra på att neka till det mesta vet vi ju numera.
Möjligen kan han ha sett flickan komma på mopeden på förmiddagen och dagen har
därefter gått åt till diverse förberedelser inför kvällen när han planerat att göra sitt drag.
Med tanke på hur rent och prydligt det var längst bak i mannens bil när bilen för övrigt såg ut som
ett slagfält så får vi med största säkerhet anta att flickan fraktats där och att plasten därefter
bytts ut mot en annan.
JAG HADE FEL!!!
Läste om den där jäkla lastaren lite mer nu och i förhör så är det flera som uppger att dom har hört av/att någon annan har sett den rulla på söndagen. Men den har inte rullat. Personen som alla hänvisar till har bara sett den stå på baksidan av ladan och säger så här i förhör.

Fup sid 61
I förhör säger Gö*** Johan***n att han pratat med Ul*** L*** på telefon och att denne ska ha sett den gröna hjullastaren köras på söndagen. Vid kontakt med Lind uppger denne att han är tidigare hörd av polisen och att hans iakttagelser rörde ladan mitt mot caféet.
Han har aldrig sagt att han sett hjullastaren på rull på söndagen, han har sett den vid aktuell lada som han sagt i det tidigare förhöret.

Se där vad fel det kan bli med hörsägen.

Jag har hela tiden varit inne på det jag fetade i ditt inlägg.
Lisa blev inrullad i plast och fraktad i Nerijus bil som ser ut som en soptipp överallt utom just i lastutrymmet där det ligger till synes ny och ren plats och allt står i perfekt ordning.
Senast redigerad av Timeout 2015-11-08 kl. 23:14.
2015-11-08, 23:11
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
19:22:49 lämnar NB affären i Källby. Färden hem tar 7 min; han skulle således ha varit hemma 19:29:49.

Joggerskan anländer till platsen för NB:s tänkta attack strax före 19.30 (hon var sen till en middag och kunde precisera tiden). Vid den platsen har NB 2 min kvar innan han är hemma. Han är alltså vid platsen 19:22:49 +5 min = 19:27:49. Han bör ha kört om henne och sedan inväntat henne vid det tomma huset.

Han hade som hastigast sett och hälsat på joggerskan tidigare under dagen; vid lunchtid. Utgående från joggerskans löprunda hade han sannolikt också sett henne när han var på väg mot affären, i höjd med Backeborg (s. 995).

Inne i det tomma huset fanns en dörr med handtag. På golvet låg ett till synes oskyldigt vitt snöre. - Han kände till platsen och hade förberett den. – Oroligt spejar han ut mot vägen: Ska han lyckas få syn på henne igen?
https://minfil.org/u2q6kdbdb7/6_juni.jpg
NB kom in i butiken 19:12, alltså mötte han i så fall joggaren i Backeborg ca 19:10. Därifrån hade hon 6 km att tillryggalägga till rendevouz kl 19:30. Inte en chans.
2015-11-08, 23:18
Medlem
Citat:
JAG HADE FEL!!!
...
Lisa blev inrullad i plast och fraktad i Nerijus bil som ser ut som en soptipp överallt utom just i lastutrymmet där det ligger till synes ny och ren plats och allt står i perfekt ordning.
Vad sägs om instoppad i sopsäckar, som syns på diskbänken ?
2015-11-08, 23:20
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LOE2
Vad sägs om instoppad i sopsäckar, som syns på diskbänken ?
Vad sägs om instoppad i sopsäckar på fyndplatsen?
2015-11-08, 23:25
Medlem
Citat:
JAG HADE FEL!!!
Läste om den där jäkla lastaren lite mer nu och i förhör så är det flera som uppger att dom har hört av/att någon annan har sett den rulla på söndagen. Men den har inte rullat. Personen som alla hänvisar till har bara sett den stå på baksidan av ladan och säger så här i förhör.

Fup sid 61
I förhör säger Gö*** Johan***n att han pratat med Ul*** L*** på telefon och att denne ska ha sett den gröna hjullastaren köras på söndagen. Vid kontakt med Lind uppger denne att han är tidigare hörd av polisen och att hans iakttagelser rörde ladan mitt mot caféet.
Han har aldrig sagt att han sett hjullastaren på rull på söndagen, han har sett den vid aktuell lada som han sagt i det tidigare förhöret.

Jag har hela tiden varit inne på det jag fetade i ditt inlägg.

Jag sätter en slant på att det är ett hantverk av hans fru IB.
2015-11-08, 23:30
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
JAG HADE FEL!!!

Fup sid 61

...

Eller kanske inte? Notera tidpunkt.

”På söndagen 150607 ca kl 14.30 var Henrik och hans far Arne ute och åkte bil. De åkte påstora vägen (mellan Blomberg och Källby) och har just svängt ut från allén vid deras bostad. Henrik iakttog då den John Deere teleskoplastare som arrentatorn har. Henrik kan inte svära på att det var arrendatorns teleskoplastare men den var identisk. Han såg den över gärdena då den körde på grusvägen nära Blombergs egendom. Den kom i riktning från Martorp mot Blomberg på den grusväg där polisen gjort fynd. Henrik såg ej vem som körde. Henrik uppger att teleskoplastaren brukar stå vid bygget mittemot cafet, Han såg den där i lördags.”

Sid: 53

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in