2015-11-08, 20:29
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av katw
Exakt. Placeringen av dessa föremål är sannerligen inte lätta att se.
Svårt att tro att något liknande finns i Litauen, jag tror inte ens det finns i övriga Norden?
Alltså hypotetiskt:
Planerat rätt ok, tänker sig att det brinner väl upp och kroppen ska han flytta. Han tänker sig bevaka letandet men har som litau inte en susning om MPS - och så blir det ett historiskt eftersök gällande antal personer. Det väller in folk i byn.

Inte undra att han sa till brorsan att han önskade regn så de skulle sluta leta. Inte undra på att han var stirrig under veckan.
2015-11-08, 20:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ReedMe
Jag tycker att det verkar vara en aning krångligt förfarande. Hade varit lättare att trä säcken över hennes fötter och ben när hon hänger. Sen skära ner henne, och om kroppen inte får plats, trä en säck över huvudet och överkroppen och tejpa ihop säckarna med silvertejp. Med ett sånt förfarande kan han ha passat på att slänga repen vid diskbänken när han hämtade den andra säcken. Han ville säkert ha bort snaran från mordplatsen, men var stressad och struntade i att några stumpar blev liggande strax under upphängningsplatsen. Men, men, jag är inte världens smartaste person och kan säkert gissa fel här.
Vi är nog lika osmarta - inga definitiva slutsatser ! Men säckarna som sådana är ju mycket plausibla som emballage och det går att sätta på flera stycken, så att inget DNA läcker ut. Det var ju inga mängder blod precis. Oavsett förlopp lär ju snörhögen på diskbänken ha ingått i arrangemanget och jag skulle gärna se dem hopmatchade för att se hela konstruktionen, därav eventuellt kunna dra någon slutsats om förloppet.
2015-11-08, 20:37
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Timeout
Jag förstår inte varför du sitter och påstår saker som inte stämmer? Utredningen är väl knappast klar innan NFC har gjort sin slutredovisning eller? Bara kolla datumen i tilläggsprotokollet.

Slutredovisningen från NFC kom 13 okt och rättegången startade den 28 okt, och både försvar och åklagare måste väl för fan få tid att läsa in sig på det med!
Från den 13 okt till den 27 okt är det 14 dagar. Och från när IB fick handlingarna den 15 okt till rättegångsstart är de 12 dagar.

Underrättelse/Delgivning Försvarare
Namn Inger Rönnbäck
Underrättelse utsänd 2015-10-15
Yttrande senast 2015-10-22
Underrättselse slutförd 2015-10-22
Underrättelsesätt Handlingar överlämnade

Från Tilläggsprotokollet
Sakkunnigutlåtande
(Slutredovisning)
Datum Vårt diarienummer
2015-10-13

Sen ett kompletterande förhör med Lisas pappa den 22 okt dagen innan fup släpps.
Förhörsdatum
2015-10-22
Förhör påbörjat 10:46
Förhör avslutat 10:51

Planteraren är bara fjanteri och den kan du stoppa upp där den hör hemma!
Sluta att förvränga fakta!
Jag förvränger inga fakta. Tilläggsprotokollet innehåller ingenting i bevisvärde. Åklagaren hade samma bevisning innan tilläggsprotokollet som vid åtal, alltså behövde han inte det.
2015-11-08, 20:47
Medlem
hasselmuzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nopomil
Den akademiker du hänvisar till är godtagande och inte ifrågasättande. Ingen bra utgångspunkt.

Snarare faktabaserade, bra utgångspunkt!
2015-11-08, 20:55
Medlem
hasselmuzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nopomil
Nu har vi inte omvänd bevisbörda i Sverige som du tycks tro.

Du har alltså inga svar när din egen debatt- teknik används.

Redogör nu för din tidslinje, gärningsman och modus operandi.
2015-11-08, 21:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hyrfilm
Ingen annan som tänkte på det stora antal ciggaretter som köptes veckan efter LHs död?
(Se kvitton i FUP)
Skulle varit kul att se hur mkt ciggaretter dem köpte "i vanliga fall".
Är lite förvånad över att de köpte cigg o öl hos Handlaren i Källby. Litauer brukar alltid ha cigg o vodka till salu. Kanske bröderna kommit i onåd med "ryssen". Han som ville ha hand om arbetsmarknaden på Kinnekulle.
2015-11-08, 21:07
Medlem
Timeouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Personen som ropade in joggerskan vid ”elcentralen” uppgavs i FUP ha rökt på platsen. Cigarrettfimpen återfanns på plats och omhändertogs av tekniker för DNA analys. Här fanns alltså en ypperlig chans att ”binda” NB till händelsen. Men cigarettfimpen skickades aldrig in för analys. Varför? Jag tror att det kan vara så enkelt som att fimpen inte överensstämde med det fabrikat som NB röker. Så va det då NB som kallade på joggerskan?
I förhör är det joggerskans pappa som påstår att mannen som försöker locka in Adriana i bilen står och röker.
Hon själv säger i förhör att hon inte såg mannen röka.

NB är ju tydligen lite smart ändå kanske då han inte lämnar fimpar efter sig som det går att ta DNA lätt ifrån. Han tittar ju mycket på film så nåt har han väl lärt sig därifrån.

Joggerskan pekade dessutom ut Nerijus som den som var mest lik och den bilden på honom var urusel och stämde dåligt med hur han såg ut t.ex när han greps.
Han håller dessutom huvudet i en sån position på bilden att det gör det hela lite mer olikt. Hakan upp och inte mer ner som hon såg honom när dom kollade karta.

Edit: Fup sidan 986-993
Senast redigerad av Timeout 2015-11-08 kl. 21:19.
2015-11-08, 21:13
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
I förhör är det joggerskans pappa som påstår att mannen som försöker locka in Adriana i bilen står och röker.

NB är ju tydligen lite smart ändå kanske då han inte lämnar fimpar efter sig som det går att ta DNA lätt ifrån. Han tittar ju mycket på film så nåt har han väl lärt sig därifrån.

Joggerskan pekade dessutom ut Nerijus som den som var mest lik och den bilden på honom var urusel och stämde dåligt med hur han såg ut t.ex när han greps.
Han håller dessutom huvudet i en sån position på bilden att det gör det hela lite mer olikt. Hakan upp och inte mer ner som hon såg honom när dom kollade karta.
Han var sig inte lik på rättegången. Hur kunde hon då känna igen honom? Är han mer lik sin bror nu?
http://www.expressen.se/gt/bilderna-som-avslojar-nerijus-forvandling/
2015-11-08, 21:18
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Jag fortsätter min långsamma närläsning av FUP och har kommit en bit in i förhöret med NB den 14 juni, två dagar innan han blev häktad första gången. Intressant att notera hans svar. Citat från FUP, sidan 1405 och 1406.
Citat:
Vet du vad dna är för nånting?
Ja
Mmm, äh, det, det, jag påtala redan igår att det har gjorts ganska viktiga fynd i det här
området…

Ja
… ja, inte ganska, fruktansvärt viktiga skulle jag vilja påstå
Ja, det förstår jag
Ja, äh, och det handlar ju givetvis om, om äh, om mordet på Lisa Holm, ja
Okej
Det här området kommer ju dammsugas kan man säga
Okej
Är det nånting som vi behöver veta om dig gällande det här området, så är det läge och
säga det nu

Vad är ni ute efter? Vad ska jag säga?
2015-11-08, 21:22
Medlem
LeeVans avatar
Citat:

Edit: Fup sidan 986-993

NB tycks ju haft koll på DNA så det är mycket möjligt att han plockat med sig fimp / fimpar vid "elstation" och att kvarvarande dito inte tillhörde honom.
2015-11-08, 21:23
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
NB tycks ju haft koll på DNA så det är mycket möjligt att han plockat med sig fimp / fimpar vid "elstation" och att kvarvarande dito inte tillhörde honom.
Den NB som hanterade Lisas kropp kan inte stava till DNA.
2015-11-08, 21:27
Bannlyst
Citat:

Jag har mångårig erfarenhet av vittneskonfrontationer och det skall sägas
att det är en väldig skillnad på att peka ut en person på ett foto och hur det
är att peka ut en person som man ser live framför sig. Detta sagt på grund av att
en del har haft åsikter om att att den joggande kvinnan inte var säker på sin
sak då hon såg bilden på den åtalade mannen. Att hon genast ser att det är han
när han sitter i rättssalen är inget konstigt alls då detta är en helt annan sak.
Det är ju inte heller bara utseendet utan även hur personen ifråga
rör sig och hur han pratar som spelar in när man ser personen i verkligheten.
Senast redigerad av torskrygg 2015-11-08 kl. 21:54.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in