2015-11-08, 17:38
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av torskrygg
När till och med GW Persson går ut och säger detta och även ber om ursäkt för att
han har tvivlat på utredningens kompetens så borde ju detta vara ett mått på hur
bra den har skötts. Särskilt som en del av de så kallade foliehattarna efter vad jag
har förstått har nämnde professor som en stor idol. Jag har väldigt svårt att förstå
syftet med att fortfarande diskutera andra teorier och hypoteser i ett vad jag förstår
helt solklart fall
GW var underbar - innan FUP. Han hade koll serru. Sen har han ju 90%-aren som nån envetet hänger kvar i, trots hans nu spiksäkra uttalanden om bra FU och rätt MGM.

Just detta fenomen visar starkt på att det är viljan att var motvalls som är det bärande.
Finns det nån snart av di lärde som inte anser att det är antingen rätt GM uttryckligen eller mycket stark bevisning? Jag tror inte jag sett nån som ens ställer sig i mitten gällande åsikt.

... Förutom en flock hyenor här.
Senast redigerad av develi 2015-11-08 kl. 17:40.
2015-11-08, 17:45
Medlem
Ingen annan som tänkte på det stora antal ciggaretter som köptes veckan efter LHs död?
(Se kvitton i FUP)
Skulle varit kul att se hur mkt ciggaretter dem köpte "i vanliga fall".
2015-11-08, 17:46
Medlem
Addhocs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Japp. Det var en annan bil och en annan GM, helt enkelt. Både vid kopplingsstationen och i ladan.

Jag måste fråga dig några enkla frågor och hoppas att jag får lika enkla svar;

1. Anser du att Nerijus är GM? JA/NEJ

2. Anser du att Nerijus är GM, men tillsammans med en till/flera GM? JA/NEJ

3. Anser du att någon annan/några andra än ovanstående är GM? förklara vem/vilka
2015-11-08, 17:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vastmanlanning
Intressant att läsa dina inlägg som alltid. Du säger att bara ett fåtal har nyckel till gamla spritfabriken, vet du vilka som har det? Jag antar att detta inte analyserats närmare för att man riktat in sig på den silverfärgade bilen som kör fort till Martorp vid halv åtta tiden.
Jag tycker också att detta borde följts upp, verkar ju inte normalt att den står där på söndagskvällen? Kan ingen förklara detta måste det vara ytterst misstänkt.

Nej jag vet inte vilka som har nyckel !
när jag skrev fåtal ,så är det en gissning att det bara är AJ med familj och Arrendatorn ,mm
det har ju varit stölder i området , och byggställningen .mm . låstes ju in där varje natt på grund av det ,
så rimligen har man bra koll på nycklarna ? en vild gissning .... 10 personer ?

Helt klart så stod den inte kvar där när Holm och polisen började söka , om den gjort det så hade ju polisen inte ens reflekterat över dessa vittnesmål ,
min enkla slutledning är att någon körde den därifrån mellan 20.20 och när Holm kom dit ? 21.....

(ser jag skrev AN istället för AB på ett par ställen ,men antar alla fattade felknappningen )
2015-11-08, 17:53
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hyrfilm
Ingen annan som tänkte på det stora antal ciggaretter som köptes veckan efter LHs död?
(Se kvitton i FUP)
Skulle varit kul att se hur mkt ciggaretter dem köpte "i vanliga fall".
17 paket på åtta dagar, till två rökare varav en röker två paket om dagen.
2015-11-08, 17:53
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vierstein
Adriana berättade att mannen luktade rök och ingenting om att han rökte. Finns det någon uppgift i FUP om någon fimp? Kanske ska vi fimpa hela fimphistorien, NB är med största sannolikhet rökt i alla fall.

”Adriana kan visa platsen. Troligen finns det fimpar kvar då mannen rökte utanför bilen”

FUP sid: 984
2015-11-08, 18:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
”Adriana kan visa platsen. Troligen finns det fimpar kvar då mannen rökte utanför bilen”

FUP sid: 984
Tackar, var som vanligt ute och cyklade vilket händer ganska ofta.
2015-11-08, 18:01
Medlem
XeniaOnatopps avatar
GT: Gåtan om misstänkte Nerijus fingeravtryck
Citat:
Uppgiften om den andre mannen har kontrollerats av den svenska polisen via myndigheter i Litauen. Lars Johansson tror inte att 35-åringen har levt med dubbla identiteter.
– Vi gick inte så djupt in på det, men på något sätt säger han att polisen har blandat ihop honom med en kompis. Jag utgår från att det fanns en sådan person då vi inte har forskat vidare i det, säger Lars Johansson.
2015-11-08, 18:04
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Citera för jag erinrar mig enbart en bild som markerar en fimp.

(FB) 17-åriga Lisa Holm försvann i Blomberg på Kinnekulle 2015-06-07 och hittades mördad
2015-11-08, 18:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skaraborgskan1982
Apropå förhör.

Rätta mej om jag har fel här, men vägrade inte AJ att infinna sej i rätten?

Inte för att hans vittnesmål gjorde varken till eller från eftersom han uppenbarligen hörsammades och slapp(?!).

Men med det uppträdandet från honom förstår man att en del på byggden ifrågasätter polis och åklagare faktiskt.

Han kallades inte, som någon redan svarat. Men uppenbarligen fick han först frågan om han ville vittna och det ville han inte. Det är olika på kreti och pleti i svenskt rättsväsende.
Ingen vågar väl kalla in en godsägare mot hans vilja.
2015-11-08, 18:08
Medlem
Surfans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vierstein
Adriana berättade att mannen luktade rök och ingenting om att han rökte. Finns det någon uppgift i FUP om någon fimp? Kanske ska vi fimpa hela fimphistorien, NB är med största sannolikhet rökt i alla fall.

Fup.524
”Cigarettfimp – På grusparkering framför ”elstation”.

DNA Materialet har enligt överenskommelse med uppdragsgivaren inte undersökts.”
2015-11-08, 18:14
Medlem
ieshos avatar
Lisas kollega Julia åkte också moped och åkte lite före de tre som stängde, 18:20 har tiden korrigerats till. Det var Maria som slutade vid femtiden. Det sista de gjorde vid stängningen var att lägga på en metallregel på utsidan av den stängda magasindörren och låsa med ett hänglås. Vid fickringningen hörde Lisas pappa Lisa prata lugnt samt en eller två andra prata i bakgrunden. Sedan hörde han ett metalliskt ljud, som han själv liknade vid ljudet av en metallregel. Kollegorna ser Lisa gå runt hörnet med hjälmen under armen men hör aldrig mopeden starta.

När kollegorna kör söderut hindras de av en mörk bil som framförs långsamt av en äldre dam. Från en annan bil som kör i samma riktning ser vittnen en flicka bakom kafeterian göra sig redo att åka iväg på en moped. Sedan körde de ikapp en mörk bil som körde mycket sakta. Ungefär vid samma tid, c:a 18:25, kommer ytterligare en bil som kör åt samma håll. En man i den bilen tittar åt höger och ser en ung mörkhårig man av medellängd komma ut från ladan. Han kör sedan ikapp en flicka på en scoter iklädd vindtäta kläder. När han kommer tillbaka c:a 18:40 lägger han inte märke till någon vid ladan eller kafeterian.

18:20 Julia åker iväg på sin scoter
18:22 Lisa skickar SMS till pappan
18:26 Fickringningssamtalat påbörjas
18:40 Sista automatiska 'position update' från Lisa iphone

Före 19:00 blir ett vittne omkörd av en silverfärgad skåpbil som kör mycket fort söderut från Blomberg mot Källby. Strax före 19:00 syns NB komma körande mycket snabbt med sin silverfärgade VW på vägen från Martorp mot sitt hem. Hemkommen duschar han och byter kläder och låter sin fru tvätta hans arbetskläder. Sedan åker han och hans fru till Källtorp för att köpa frysta pizzor och läskedryck. I affären i Källtorp kände man igen NB men inte hans fru. Han brukade alltid komma med sin bror och de brukade alltid handlade öl och cigaretter.

Ungefär samtidigt (20.10) som NB och IB är och handlar ser en hästägare att hjullastaren står på baksidan av ladan halvvägs inne i ladan. Han reagerar på detta eftersom inget arbete verkar pågå. När Lisas pappa kommer fram till kafeterian, c:a 20:30, tar han först hand om mopeden och sedan går han runt kafeterian och tittar efter Lisa. Han tittar även in i ladan. Senare, sedan han tillsammans med kafeterians ägare hade letat efter Lisa i kafeterian, gick han även runt ladan utan att reagera på någonting.

Tillägg: det fetade sker antagligen innan den avslutande stängningen.
Senast redigerad av iesho 2015-11-08 kl. 18:21.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in