2015-11-08, 19:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
IB?
http://www.expressen.se/gt/advokaten-letar-andra-garningsman-i-slasken/

Inte ens IR hade en chans att dammsuga någon slask före rättegången.

IR. Hon visste självsäkert VAD hon skulle leta efter, enligt henne själv.
2015-11-08, 19:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av catami
Åtstramningen kan ha skett redan vid ingången till ladan. Örhängena hintar om någon form av batalj redan där. Dessutom gällde det ju att inte flickan skulle kunna skrika.
Det fanns många möjligheter att skära sig lätt i ett finger på vägen fram till hängning i röret. Det blå repet skars kanske vid flera tillfällen. Vid själva strypningen, vid hängningen och när kroppen skulle plockas ner från röret. Såna där blå snören har en tendens att sno ihop sig, enligt egen erfarenhet. Han kanske var uppe med kniven runt röret för att lossa på snörena, som inte ville släppa sitt fäste.

Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Den största åtstramningen skedde vid hängningen. Om snörena snor sig går det inte att hissa.

Man kan knyta en snara som är lika lätt att lossa som att dra åt. Det blå snöret jag känner igen från egen verksamhet gör ingen skillnad när det gäller själva strypsnaran. Om man däremot virar den några varv runt ett föremål, kan snaran i vissa fall sno ihop sig med sig själv.
Betänker man att det var lite bråttom, lite tidsbrist och ihop med skakiga känslor, kan väl en kniv varit ett bra verktyg att lösa problemen med. Kniven från köket hade säkert en baktanke. Snören skulle skäras... så långt hade kanske mördaren planerat sitt dåd som jag tror hade en enklare handlingsplan.
2015-11-08, 19:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Det var dessutom nertrampat gräs som föranledde gårdskillen att kika in.

Vem mer innan honom menar du gått in där söndag eller måndag, tänker du?

Han som inte såg hjälmen och den färgglada jackan? Han som inte kände någon lukt och inte märkte dragspår?
2015-11-08, 19:45
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av countrychick
Jag tror att den absoluta majoriteten är övertygad om att NB är skyldig, både här på Flashback och "ute i verkligheten".

Dessutom upplever jag att det är ganska få även här på Flashback som inte tror på åklagarens version och NB:s skuld. Min gissning är att ni alternativteoretiker är mellan 5 och 10 personer.

Alternativteoretikerna kanske upplevs som många eftersom dessa postar inlägg precis hela tiden (och uppenbarligen tillbringar väldigt lite tid afk) och många andra skribenter har helt enkelt gett upp att att skriva inlägg eftersom alternativisterna inte verkar mottagliga för logiska resonemang. De verkar mer tro på att den som skriker högst eller skriver sista inlägget i en diskussion också är den som har rätt.

Jag tror att folk hetsar upp sig, i den mån de gör det, för att det är frustrerande att diskutera med någon som man aldrig når fram till och som hittar på vad som helst och sen påstår att det är bevis.
Alternativt så ställer alternativisten upp ett eget hypotetiskt resonemang (som helt saknar stöd i fuppen) och sen drar man en slutsats utifrån detta som då alltså "måste" vara sann.
Så funkar det inte för de flesta utan jag, och många med mig, vill gärna bygga våra resonemang på de fakta som framkommit och dessutom använda oss av logik, sannolikhet, vetenskap och erfarenhet när vi ställer upp hypotetiska resonemang.
Likaväl som att folk inte vill mata troll så vill man inte heller mata alternativteoretikerna, jag tror det är därför många gett upp att skriva i tråden.
Det var väldigt bra reflektioner om den här tråden och vad som pågår. Tack.
Det kan vara som så att folk tappar lusten men också hamnar på samma låga nivå trots otal försök att diskuterar intressanta saker, att åberopa oetisk låg nivå.
En hel del åker ut med badvattnet slutligen också via en viss favoritknapp som vissa brukar febrilt - men har själva skrivit så dumt att det har skapats ett visst klimat till slut. Riktigt illa och jag undrar vad det är för liv?
Det är väldigt synd eftersom det är ett intressant ämne, men hackas dialogerna sönder hela tiden så fungerar det inte - och det är synd att ett så litet antal personer ska hindra så många i en tråd.
Det vore bra med en ignorefunktion.

Jag tror likt dig att de flesta inser vidden av den tekniska bevisningen, speciellt om man följer kommentarer i media och har läst FUP. Att ha annan åsikt är fullständigt ok - problemet är snarare att det inte blir dialoger. Det är sönderhackat, det är ett ifrågasättande som inte är normalt.
Jag har svårt att tro att NB ens skulle falla genom HovR. Det absolut mest intressanta sen är i mitt tycke:
Vem fasen är han?
2015-11-08, 19:48
Medlem
katws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nopomil
Han som inte såg hjälmen och den färgglada jackan? Han som inte kände någon lukt och inte märkte dragspår?

Du vet förstås placeringen av den färgglada jackan/hjälmen på rishögen och avståndet i förhållande till byssjan? Om inte så kan det vara en fördel att läsa på om just detta.
2015-11-08, 19:48
Medlem
Citat:
Är detta en sanning som är fastslagen av någon Gud eller är det SH:s vittnesmål?

Detta framgår i förhöret med pappan. Ingen Gud alltså. Pappan visade under första förhöret på spår i marken efter mopedens placering innan han flyttade den.
2015-11-08, 19:51
Medlem
Det var någon som skrev att det är poliser ute här. Det är även militärer.
Stor ilska och personangrepp möter den som kritiserar utredningen, Brandtler, militärer och framför hypoteser om att det kan finnas en alternativ gärningsman och de som skyddar denne agm.
STOR ilska. Ilska visar på starka känslor. Vad väcker upp dessa starka känslor.

Det om något visar att det behövs en oberoende kommission som granskar fallet.

Lisa dräptes för övrigt sannolikt i hastig vredesmod. Dvs det var känslor som tog överhanden.
2015-11-08, 19:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Ett SMS (kl 18:22) kan vara försenat. Telefonsamtalet (kl 18:26) kan inte vara det, då det inte fungerar så.. Så sent som 18:26 kan det inte ha funnits någon personal kvar för Lisa att samtala med. Det fanns busstider att passa och om så vore möjligt så hade det framkommit i FUP att personal varit så försenade.
Det va dom alltså inte, ändå fördes samtalet på svenska. Varför?

Varför kan det inte varit personal kvar på platsen? Ange tid då personalen avvek från platsen.
2015-11-08, 19:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av katw
Du vet förstås placeringen av den färgglada jackan/hjälmen på rishögen och avståndet i förhållande till byssjan? Om inte så kan det vara en fördel att läsa på om just detta.

Det var en arbetare från Martorp där under veckan.
2015-11-08, 19:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av catami
Detta framgår i förhöret med pappan. Ingen Gud alltså. Pappan visade under första förhöret på spår i marken efter mopedens placering innan han flyttade den.

Ingen oberoende analys har gjorts utav spåren efter moppen.
SH är ett vittne - inget annat. Bra att du förstår det.
2015-11-08, 19:57
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av katw
Satt förut och tittade på just de bilderna - och det är rakt inte ett dåligt gömställe om det också skett i all hast. Ser man närbilden kan det tyckas märkligt men på avstånd är det inte så enkelt. Vem skulle kliva in bakom denna stora hög i brännässlorna? Troligen snart dags att tända på.
Att MPS drog igång hade han nog inte förväntat sig och insatsen var enorm. Finns samma sak i Litauen? Nån frivilligorganisation likt MPS?
2015-11-08, 20:04
Medlem
katws avatar
Citat:
Det var någon som skrev att det är poliser ute här. Det är även militärer.
Stor ilska och personangrepp möter den som kritiserar utredningen, Brandtler, militärer och framför hypoteser om att det kan finnas en alternativ gärningsman och de som skyddar denne agm.
STOR ilska. Ilska visar på starka känslor. Vad väcker upp dessa starka känslor.

Det om något visar att det behövs en oberoende kommission som granskar fallet.

Lisa dräptes för övrigt sannolikt i hastig vredesmod. Dvs det var känslor som tog överhanden.

Har min bäste herre någon känsla för vem som kan vara GM då?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in