2015-11-01, 17:10
Medlem
KluvenTungas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av countrychick
Jag har bra koll även på Emad Aboras-skytten som friades och för det första anser jag att det fanns mindre bevisning i det fallet och för det andra så dömde hovrätten fel som friade honom. Något som också förhoppningsvis kommer rättas till med hjälp av resningsinstitutet.

Skytten började i det fallet snacka under rättegången (efter att ha varit tyst undrar förhören) och kunde då få till en plausibel förklaring. Något sådant räddningspaket har jag svårt att tro att NB och IR kommer lyckas prestera (och det måste ju vara något som också stämmer med hans tidigare utsagor och den bevisning som förebringats).

Jag tycker det är svårt att recensera IR:s insats. Det är, som du påpekar, svårt att göra en gräddtårta när man bara har bajs att baka med... Det är möjligt att hon drar upp en kanin ur hatten på slutpläderingen eller under nästa förhör med NB men just nu verkar hon inte ha någon strategi som kommer fria honom.

Tyvärr tror jag att någon av de "stora" brottsmålsadvokaterna skulle ha kunnat hjälpa NB bättre och kanske rikta in det mer mot griftefridsbrott och åtminstone hitta på några förklaringar till alternativa scenarion.

Anledningen till att jag säger tyvärr är inte för att jag tror att NB är oskyldig eller inte borde dömas till livstid utan för att jag tycker att alla borde ha rätt till likvärdig hjälp när de är åtalade.

Jag tror också att NB kommer byta ombud till hovrätten.
Hm, vem tänker du på i första hand? Rönnbäck är körd, Silbersky har straffat ut sig - säkert många andra likaså. Visserligen svårt att sia om framtiden, och personligen tror jag det spelar nada vem som är ombud i HovR... Hurtig?
2015-11-01, 17:11
Medlem
softmoons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoogleSEO
Från bilden utifrån och in syns ett vitt föremål som övergår i ljusblått, något av det eller skymten av det finns inte på insidan.

Du syftar på teknikerns skyddskläder?

http://www.sydsvenskan.se/Images2/2014/8/18/IDKmordbrand7.jpg
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av krutkungen
Jobbar polisen så snävt och icke-förutsättningslöst?
När man har ett hårstrå som inte kan bindas till gm?

Dessutom tre misstänkta varav två felaktiga? Kanske.
Att då inte gå vidare är märkligt. Men det kanske inte är för sent än...
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Delar din teori betr. två etapper men tror att MTM åkte hem för att hämta en kniv (kökskniven med IB:s DNA). När han kom tillbaka parkerade han här:
https://minfil.org/Tfkck0bdbf/Parkering_18.40-45.jpg
…för att inledningsvis avleda från sina förehavanden inne i ladan (FUP, s. 322ff). Vid sin blixtvisit i bostaden säger han sig leta efter en speciell sax, för att strax därpå (inom ett par minuter) åka i väg igen (s. 1110, 1291f, 1294, 1306).

Vittnet JR (s. 312) bör 18.25, ev. tidigare, ha sett MTM komma ut från ladan, och det är förmodligen kort före attacken (eller det knep MTM ska använda för att locka över LH till ladan). När vittnet 18.37 åter passerar ladan är det tomt på både människor och bilar, men då kan MTM i full fart vara på väg till sin bostad.

Explosivt förlopp; schematiskt:
18.30 Attack - LH förs efter ett kortare handgemäng till slaktrummet
18.32-18.36 LH oskadliggörs (binds och tejpas); lämnas temporärt
18.36-18.39 MTM till bostaden
18.39-18.43 Kökskniv hämtas
18.43-18.46 MTM åter vid ladan
18.46-19.05 MTM i slaktrummet
19.05 Färd mot Martorp (bilen ses av vittnet GJ; s. 190. 199)
19.10 Vittnet HJ åker förbi ladan och ser inga bilar (s. 204)

Mycket sannolika tidpunkter.

Bilen stod mest troligt där ja, söder om kafét.

NB vrider här tillbaka klockan en timma (17.35).

Ur förhör (s.1357):
Och vad är, vad är klockan ungefär när du är här och lämnar tillbaka dina verktyg då?
Äh, kvart, tjugo eller tjugofem över fem
Och vad baserar du det på?
För att när jag kommer hem, efter det att jag hade varit här så äh, så tittar jag på klockan och då är klockan antingen 17:35 eller 17:25, och det tar två minuter för mig att äh, köra bil från den platsen till äh, hemmet.

Kl. 19.30-19.35 observeras NB´s bil av 2 st vittnen, körandes i hög fart på väg från Martorp.

Han anländer till hemmet, går och tvättar sig direkt och byter kläder, tar en rök och börjar "skypa" med mamman.

Vad som är intressant är förhöret med AB där han uppger att IB börjar steka blinier strax innan eller strax efter kl 18.00. Han tror då inte att NB är hemma. Matlagningen brukar ta ung en timma enl AB och IB är fullt sysselsatt med att spela änglaspelet mellan blinierna och förlorar här tidsuppfattningen. AB börjar äta efter en stund. IB säger i förhör: "jag lagade pannkakor den e.m. Ai*arus gillar det, jag stekte och Ai*arus åt och så kom Ne*ijus senare." NB deltog alltså inte i blinikalaset utan kom hem först efteråt.
Senast redigerad av Reviews 2015-11-01 kl. 17:26.
2015-11-01, 17:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Nej, jag har inte svårt att fatta. Fläcken har två personers DNA, Lisas och NB:s. Det kan vara Lisas blod och kontaminering från NB.
Ser det inte ut som om blodfläcken är ganska stor till omfattningen?
2015-11-01, 17:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Omnes
En teori hur det skulle kunnat gå till.

Lisa smsar hem att hon är påväg med texten "nu". Säger sedan "hejdå" till sina kollegor, sätter i hörlurarna i öronen och sätter på musik.
När Lisa sitter på mopeden startklar blir hon kontaktad av NB, stänger av musiken och råkar då göra ett pocketcall". Hjälmen hänger över armen, den har hon inte hunnit sätta på sig än.
Får frågan på knagglig svenska "kan du hjälpa mig?" eller "får jag störa lite" och svarar "det är klart".
Hon följer med bort till NBs bil och får där kniven mot halsen och blir intvingad i ladan.

Det uppstår någon form av tumult i ladan eftersom både Lisa och NB blöder. Lisa kanske ramlar och faller med ansiktet mot hjälmen och börjar blöda ur munnen? NB kanske får en smäll över näsan. Blöder mycket från näsan alt mun.

Han är så inne i sina sexuella fantasier och drömmar att allt annat försvinner. Han är ute efter spänningen. Att balansera mellan medvetslöshet och inte. Att hon är maktlös när han tar för sig av henne.
Han har bundit henne med snara runt hals och sedan virat repet runt röret. Sedan har han dragit i det tills hon står på tår. Han tejpat över mun för att hon ska tystna. Han njuter av att se henne kämpa. NB tejpar runt huvudet upp mot repet för hon ska vara upprätt, kunna andas lite till. För att kunna fortsätta med sina sexuella lekar. Men hon orkar inte stå på tå mer och blir hängd.

Plötsligt vaknar NB upp ur sitt tillstånd och inser att flickan är död. Han får panik och skär ner henne. Tar in henne i bilen där skyddsplast finns (denna byter han ut senare där av inga spår). Han kör i ilfart mot Martorp. Han åker till byssjan och försöker gömma Lisa i ett litet skåp med våldsam kraft i panik och stress. Sedan tar han hjälm jacka och lägger det i en rishög för att kunna elda upp detta senare. Antagligen tänker han elda det tillsammans med Lisa. Nu hinner han inte, han måste hem och få ett alibi och han kan inte väcka uppmärksamhet.

Det han inte märker när han tar ut jackan ur bilen är att sakerna i jackfickan trillat ner på golvet. Detta märker han först när han har åkt iväg med bilen. För att inte bli upptäkt att han varit på Martorp kör han en annan väg tillbaka till cafét/ladan. På vägen tillbaks kastar han ut mobilskal, körkort, kvitton och övrigt ut i gräset för att bli av med de sista spåren av Lisa...

Gällande fruns DNA på Lisas trosor så tror jag det kommer från honom. Kanske hade han analsex med sin fru kvällen innan?

Tidsförloppet
Om han tog kontakt med Lisa 18:26 och ringde sin mamma runt 19:30 så har han ca 1 timme på sig.
Det tar 5 min till Martorp, 10 min t&r. I Martorp har han handlat snabbt och i panik. Säg att väl där tar det ca 10 min att besluta sig om var han ska placera henne och att utföra det. Antagligen är det vetskapen om rishögen som gör att han åker just dit. Om han lägger 20 min på bortforslande och gömmande har han 40 min på sig i ladan att utföra sitt dåd.

Bara en teori

Som den tjuv han (antagligen) är så hade han kanske tänkt behålla plånbok och telefon. Sen när det blev sånt jädra pådrag så insåg han att det var säkrare att göra sig av med dessa grejer och dumpade dem i ett redan avsökt område.
2015-11-01, 17:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Willow1
Vi vet ju inte vad hon upplevt. Här finns det ju hennes första vittnesmål och det senare där hon berättar om hur hon får jobba rejält för att han ska få upp den.

Brodern vittnar om att han blir agressiv av alkohol och trakasserar.

Hon har valt att vägra berätta som hon sa när rätten ringde upp henne, just vägrar berätta säger en hel del i mina öron.
MGM säger att hon är hjärtsjuk, att hon är rädd för polisen och att det är anledningen.

Här tror jag personligen att hon är rädd för honom. Om hon trodde och älskade honom skulle hon vara här vid hans sida och strida för honom.
Det finns ju kärlek och så finns det kärlek.... Jag tror att hon inser att karlen är skyldig men naturligtvis värjer sig mot tanken. Hon har förstås varit fäst vid honom på något sätt och det tar sin tid att riva upp band. Hon smiter helt enkelt, tycker att andras vittnesmål och framförallt teknisk bevisning får avgöra, så behöver hon inte klandra sig själv och kan ingen beskylla henne för att ha satt sin karl i fängelse. Hon mår naturligtvis pyton av allt det här och det kan hon nästan sanningsenligt beskriva som sjukdom.
2015-11-01, 17:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vastmanlanning
Jämför med reaktionen när IB ändrar lite på tiderna efter hård press...

Det är just det. Vi är inte lika inför lagen och definitivt inte för Skövdepolisen Grova Brott.
2015-11-01, 17:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jäija
Men hon joggerskan som träffat NB dagen innan sa att hon pratat med honom och visat honom vägen på kartan via sin mobil... men han kunde väl bara lettiska? Hur kommunicerade dessa är min frågan.
Han har ju bott i England i flera år och uppger själv att han kan en del engelska.
2015-11-01, 17:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jäija
Men hon joggerskan som träffat NB dagen innan sa att hon pratat med honom och visat honom vägen på kartan via sin mobil... men han kunde väl bara lettiska? Hur kommunicerade dessa är min frågan.
... lettiska kunde knappast någon av dem. Hans språk var litauiska och möjligen en del ryska.
2015-11-01, 17:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
Mycket bra inlägg !!!

Det finns också några av Jönsson middag deltagarna som säger att GJ nästan omedelbart efter han anlänt åkte till sin gård "för att klä om till något mer komfortabelt" det stöds av MGM i förhör som säger att han såg GJ anlända till godset men att han kom ut igen efter 5-10 minuter och åkte til hans GUM gården.

Det almenna med hela Jönssom middags deltagarna är ju en stor soppa av divergerande uppfatningar om när vad & vem hände och inte minst "kommer inte ihåg"

Det skulle dessutom vara 12 gäster. Vilka är det som inte har nämnts?
2015-11-01, 17:23
Medlem
countrychicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
Advokaten ville nog gärna förhöra AJ om hans söner, därför kunde han avböja

Nejnej, så fungerar det inte. AJ kan inte avböja på grund av att förhöret kanske rör hans söner. Det är bara anhöriga till den åtalade som kan avböja att vittna. Övriga vittnen kan, om de vägrar infinna sig, hämtas med polis. Om de sen vägrar prata i rätten kan man läsa upp vad de tidigare sagt i förhör och tex fråga om det vittnet tidigare uppgett fortfarande stämmer?

Jag har oerhört svårt att tror på skvaller som säger att AJ inte vill vittna eller att den part som kallat honom skulle valt att återkalla vittnesförhöret enbart på grund av att AJ:s ovilja.

Att domstolen inte skulle kalla honom för att inte stöta sig med honom är faktiskt ett fullständigt barockt påstående och skulle naturligtvis få den part som vill höra honom att gå i taket. Det här är en mordrättegång och det är inte vittnena själva som bestämner om de vill vittna eller inte (undantaget nära anhöriga till den åtalade).

Edit: femtioelfte puck på den tydligen. Så kan det gå om man inte hinner läsa ikapp.
Senast redigerad av countrychick 2015-11-01 kl. 17:29.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in