2015-11-08, 14:57
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
De låg ju listigt (om än lite slarvigt) placerade på andra sidan rishögen och vittnar om att MTM haft bråttom men ändå velat gömma undan sakerna. - De som "borde" ha hittat sakerna har inte letat ordentligt.Det blodet har avsatts sent i tid och planteraren i så fall ha vetat att MTM grejat med rören därinne - vilket MTM säger att han inte har. Sedan är ju en hel del annat också "planterat" på samma plats. - Att med en fuktig tygbit suga upp "lite" från blodfläcken på röret hade heller inte räckt till de regelrätta blodbilder från MTM man fann på t.ex. jackan. Uppsugningen hade också satt spår i blodfläcken.Brottet talar för en ensam - mycket ensam - GM. Tidsfönstret är avhängigt GM:s begränsade tid och hans behov av alibi. MTM företer också tecken på ett speedat nervsystem. - Åklagaren har givetvis varit beroende av analysresultaten.

Vad anser du att joggerskans berättelse och utpekande talar för?
Blodet kan vara taget från annan plats. Berättelsen talar för att en man som liknar NB och hade en annan bil ville ha hjälp med att hitta till Medelplana.
2015-11-08, 15:02
Medlem
powderfuckers avatar
ni som tjaffsar om handskar och sånt fattar väl att handsken var av när han runkade?
2015-11-08, 15:05
Medlem
Hyltrans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hasselmuz
Tur för dom att man hittade DNA 2007. Som inte tillhörde någon av dessa tre, tack vare det blev dom släppta.

Men tänk om det är planterat?

Jag tror inte på medveten plantering, i detta fall eller fallet Lisa Holm, och på den tiden då det brottet begicks fans inte DNA teknik på det sätt som det finns idag, man blev lurad av vad man hade då.

Men jag tror att om några år då man kanske kan åldersbestämma DNA så kommer vi att komma närmare sanningen i det här fallet.

Jag tror att all kontaminering på Lisas kläder kommer från det där blå repet som herr och fru Balt lekt med i Ladan.
2015-11-08, 15:07
Medlem
rotesaus avatar
Flera sidor har handlat om NB´s egna avsättning av blod, samt brist på avsättning av blod. Utan stöd av något erkännande eller beskrivning/hypotes i FUP om det, går det ändå att dra en uppenbar slutsats.

Föremål som hanteras med insida hand/handflata/fingrar:
Balsnöre
Hjälm
Trosor
Kniv
Dörrhandtag, ratt, mm som hör till bilen, samt dörrhandtag till byggnader.

Föremål som hanteras/vidrörs med utsida hand/knogar/ovansida handled:
Byxor
Jacka
Plaströr

Slutsatsen blir att NB´s egna blod enbart finns på ovansida/utsida hand, då genom skada/sår - alternativt avtorkningsblod från egen näsa/mun - Avtorkat med utsida hand.
Rent generellt är det inte ovanligt att män torkar av sig med just utsidan handen.
2015-11-08, 15:07
Medlem
Addhocs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Kan han inte ha setts som rätt oskyldig klient? De bara grep ju den där duktige arbetaren som hälsar på alla? Inte att nån annan kanske klarat av det bättre i slutändan (förutom anförandet), men jag undrar om hon trodde målet skulle vara enklare? Hon kanske har fått en av de värre på tråden, vad vet man vad detta mynnar ut i.. dupering kanske är svaret på NB-gåtan.

Jovars, hon förstod nog inte vidden av haveri här. Tror inte att annan försvarare skulle kunnat ändra utgången av detta heller, men någon annan hade nog kunnat prata mer övertygande i alla fall.
2015-11-08, 15:08
Medlem
skaraborgskan1982s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klasAndersson198
jag lade in en fråga igår men har inte haft tid gå igenom allt svammel för att se om någon haft något konkret att kommentera

Har nu läst om den gröna teleskoplastaren ,främst för jag känner ett av vittnena från förr !!

AJ och sonen ser den alltså ute och köra på dagen , flera förhör om den ,bla hävdar Ulrik Lind med fru att den stod i den öppna porten på baksidan av Ladan kl 20.20
....... men sen då ?? inga mer förhör ?
vem hade ställt den där ?
vem flyttade den ? och när ?

vad jag kan förstå så fanns bara Grävmaskinen som stod INNE i ladan där när dom började söka ?
fattar det som att teleskoplastaren stod på sin plats inne i den låsta spritfabriken på Måndag morgon?
eller ?

nån som har nåt svar ?

läser man Ulrik Lind och fruns vittnesmål sid 51-64 så är det för mig ! inte utrymme för några tvivel .
Ulrik ser lastaren i porten ca 20.20 ,noterar att den är en speciell som han känner igen ,
När han får reda på att Lisa saknas ,så ringer han den han tror äger den ,får då höra att Arrendatorn Åslund köpt den , han visar polisen på plats var den stod , han kan med säkert ange dag och tid !!

jag har inte talat med Ulrik på många år men har inte hört annat än att han fortfarande är en helt normal tillförlitlig person !!!

vad gör polisen åt detta vittnesmål ???? det placerar ju maskinen i Ladan på söndag kväll ......
men vem har kört den dit ???????? när ?????? varför ???????

Även AJ och HJ har ju sett den !!!
den står ju normalt i den låsta spritfabriken ? ett fåtal har nyckeln !

men polisen verkar ju inte brytt sig gå vidare med detta ???
för mig obegripligt .......
4 personer har sett den ute på Söndagen , men vem använde den ??

det indikerar ju på en ev medhjälpare ? ev mannen som tidigare sågs av Janne Rundqvist komma ut ur ladan ????,sid 235

för NB var ju 20.20 nere i Källby och handlade ! men AB var ju hemma ?eller ?
vad gjorde resten som hade nycklar till spritfabriken ?

polisen påstår ju dom vänt på varenda sten ........ kanske man behöver ta i lite bättre ?
och vända på stora obekväma stenar ?

lätt tro att detta släppts för det kan rubba Åklagarens gärningsbeskrivning ? fast å andra sidan varför då ta med det i FU , och inte lagt hela Lastmaskins historien i slasken .... obegripligt för mig

Den här FU ska ju vara så fantastiskt bra gjord enligt vissa ......
Men för mig som aldrig läst nån sådan förut så verkar den som ett stort frågetecken ?????
massor av otroligt märkliga !! motsägelsefulla uppgifter ......
"Gedigen" är tydligen det samma som massor av sidor ?

Även Lena Svedung avfärdar man uppenbarligen som "icke trovärdig "
tänker då på hennes inringda vittnesmål sid 109, om att hon sett/talat med en okänd som var i sällskap med AN i spritfabriken , Det var alltså INTE NB som hon anger hon känner igen

både AN och NB ,(sid 1375 tror jag ?), säger det var NB som talade med Lena .......
så antingen är Lena Svedung senil eller så ljuger både AB och NB , och det då fanns en 3dje person
på plats ......... isåfall vem ,och varför ljuga ......

nån som läst nåt mera om Lastmaskinen som jag kan ha missat i denna "perfekta" FU ?

De finns massa sådana "vakum" där man inte utreder vidare tkr jag.

Och jag kan inte säga att åklagaren stödjer upp händelseförloppet han beskriver tekniskt. Just för att de inte har följt upp det han presenterar i form av DNA osv.

Då uppstår vakum och frågor. Vilket det inte borde göra i en bra utredning.

Och förklaringen till händelseförloppet blir ett frågetecken.
2015-11-08, 15:08
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Flera sidor har handlat om NB´s egna avsättning av blod, samt brist på avsättning av blod. Utan stöd av något erkännande eller beskrivning/hypotes i FUP om det, går det ändå att dra en uppenbar slutsats.

Balsnöre
Hjälm
Trosor
Kniv

Byxor
Jacka
Plaströr

Slutsatsen blir att NB´s egna blod enbart finns på ovansida/utsida hand, då genom skada/sår - alternativt avtorkningsblod från egen näsa/mun - Avtorkat med utsida hand.
Rent generellt är det inte ovanligt att män torkar av sig med just utsidan handen.
Snöre hade blod.
2015-11-08, 15:11
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
/.../ Berättelsen talar för att en man som liknar NB och hade en annan bil ville ha hjälp med att hitta till Medelplana.
Just NB befann sig i ett minutscenario på platsen. Hur kan du underkänna ett så pass säkert utpekande; även joggerskans resonemang när hon dessförinnan fått se olika foton förstärker i hög grad att det var NB som försökte lura in henne i det tomma huset.
2015-11-08, 15:19
Medlem
Addhocs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Just NB befann sig i ett minutscenario på platsen. Hur kan du underkänna ett så pass säkert utpekande; även joggerskans resonemang när hon dessförinnan fått se olika foton förstärker i hög grad att det var NB som försökte lura in henne i det tomma huset.

Xenia och andra prestigefulla postare i den här tråden, sätter större tillförlitlighet till att joggerskan inte till 100% kunde peka ut rätt bil än att hon de facto pekade ut Nerijus som den man som försökte lura in henne i en bil.

Bilen är viktigare än trynet på karln tydligen
2015-11-08, 15:19
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gosif
Enligt FUP så säger LH till SH i telefonen innan hon lägger på: "Så nu är det klart.". Sen händer nåt med samtalet säger SH enligt FUPEN. Det hörs en mansröst och LH pratar inte längre med SH utan med någon annan som kanske är NB. Sen plötsligt stängt samtalet av.

Scary...

Det var en så kallad fickuppringning, alltså en ofrivillig uppringning. Den person som Lisa då hörs tala med måste vara hennes baneman. Det skulle kunna vara NB som då försöker locka henne till ladan.

Men då infinner sig frågan varför varför fördes samtalet på svenska??
Senast redigerad av LeeVan 2015-11-08 kl. 15:22.
2015-11-08, 15:26
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Snöre hade blod.
Han bör ha hanterat snöret med såväl in- som utsidan av sina händer; utsidan bl.a. för att reglera (veva upp) det glatta snöret. - Sedan vad en så här pass störd individ gör, eller inte gör, är tämligen meningslöst att spekulera i eftersom det finns alldeles för många alternativ.
2015-11-08, 15:35
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau

Balsnöre
Hjälm
Trosor
Kniv

Byxor
Jacka
Plaströr

Att avsätta blod är inte ett problem direkt.
Problemet är där DNA inte finns - annars låter det relevant. Han hanterar en rulle och flera meter tejp men avsätter inte minsta spår på dels en stark fästyta och dels en glatt sida som lätt fäster fingeravtryck.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in