2015-11-08, 16:01
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klasAndersson198
jag lade in en fråga igår men har inte haft tid gå igenom allt svammel för att se om någon haft något konkret att kommentera

Har nu läst om den gröna teleskoplastaren ,främst för jag känner ett av vittnena från förr !!

AJ och sonen ser den alltså ute och köra på dagen , flera förhör om den ,bla hävdar Ulrik Lind med fru att den stod i den öppna porten på baksidan av Ladan kl 20.20
....... men sen då ?? inga mer förhör ?
vem hade ställt den där ?
vem flyttade den ? och när ?

vad jag kan förstå så fanns bara Grävmaskinen som stod INNE i ladan där när dom började söka ?
fattar det som att teleskoplastaren stod på sin plats inne i den låsta spritfabriken på Måndag morgon?
eller ?

nån som har nåt svar ?

läser man Ulrik Lind och fruns vittnesmål sid 51-64 så är det för mig ! inte utrymme för några tvivel .
Ulrik ser lastaren i porten ca 20.20 ,noterar att den är en speciell som han känner igen ,
När han får reda på att Lisa saknas ,så ringer han den han tror äger den ,får då höra att Arrendatorn Åslund köpt den , han visar polisen på plats var den stod , han kan med säkert ange dag och tid !!

jag har inte talat med Ulrik på många år men har inte hört annat än att han fortfarande är en helt normal tillförlitlig person !!!

vad gör polisen åt detta vittnesmål ???? det placerar ju maskinen i Ladan på söndag kväll ......
men vem har kört den dit ???????? när ?????? varför ???????

Även AJ och HJ har ju sett den !!!
den står ju normalt i den låsta spritfabriken ? ett fåtal har nyckeln !

men polisen verkar ju inte brytt sig gå vidare med detta ???
för mig obegripligt .......
4 personer har sett den ute på Söndagen , men vem använde den ??

det indikerar ju på en ev medhjälpare ? ev mannen som tidigare sågs av Janne Rundqvist komma ut ur ladan ????,sid 235

för NB var ju 20.20 nere i Källby och handlade ! men AB var ju hemma ?eller ?
vad gjorde resten som hade nycklar till spritfabriken ?

polisen påstår ju dom vänt på varenda sten ........ kanske man behöver ta i lite bättre ?
och vända på stora obekväma stenar ?

lätt tro att detta släppts för det kan rubba Åklagarens gärningsbeskrivning ? fast å andra sidan varför då ta med det i FU , och inte lagt hela Lastmaskins historien i slasken .... obegripligt för mig

Den här FU ska ju vara så fantastiskt bra gjord enligt vissa ......
Men för mig som aldrig läst nån sådan förut så verkar den som ett stort frågetecken ?????
massor av otroligt märkliga !! motsägelsefulla uppgifter ......
"Gedigen" är tydligen det samma som massor av sidor ?

Även Lena Svedung avfärdar man uppenbarligen som "icke trovärdig "
tänker då på hennes inringda vittnesmål sid 109, om att hon sett/talat med en okänd som var i sällskap med AN i spritfabriken , Det var alltså INTE NB som hon anger hon känner igen

både AN och NB ,(sid 1375 tror jag ?), säger det var NB som talade med Lena .......
så antingen är Lena Svedung senil eller så ljuger både AB och NB , och det då fanns en 3dje person
på plats ......... isåfall vem ,och varför ljuga ......

nån som läst nåt mera om Lastmaskinen som jag kan ha missat i denna "perfekta" FU ?

En identisk lastare syns vid 14:30 under söndagen körandes på den väg där fynden sedan görs. Vid 19 ser GJ en bil vid ladan som han tror är arrendatorns. Vid 20:20 syns arrendatorns lastare vid ladan. Det verkar ha varit fler än NB som körde på den lilla grusvägen och uppehållit sig vid ladan den där dagen.
2015-11-08, 16:02
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av klurigkluring
Har polisen följt denna tråd tro? Hur har de annars hittat siten Urbota Inskränkthet som de har lagt en del tid på att undersöka? FUP s. 970 och framåt.

Har du sökt på typ "blomberg martorp" någon gång?
Svårare än så behöver det nog inte vara. Så har det nog sett ut länge.

En del säger att det beror på att det finns fakta där som inte censureras lika hårt som här, kan det vara så?
Senast redigerad av GoogleSEO 2015-11-08 kl. 16:04.
2015-11-08, 16:04
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Addhoc
Xenia och andra prestigefulla postare i den här tråden, sätter större tillförlitlighet till att joggerskan inte till 100% kunde peka ut rätt bil än att hon de facto pekade ut Nerijus som den man som försökte lura in henne i en bil.

Bilen är viktigare än trynet på karln tydligen

Personen som ropade in joggerskan vid ”elcentralen” uppgavs i FUP ha rökt på platsen. Cigarrettfimpen återfanns på plats och omhändertogs av tekniker för DNA analys. Här fanns alltså en ypperlig chans att ”binda” NB till händelsen. Men cigarettfimpen skickades aldrig in för analys. Varför? Jag tror att det kan vara så enkelt som att fimpen inte överensstämde med det fabrikat som NB röker. Så va det då NB som kallade på joggerskan?
2015-11-08, 16:04
Medlem
Nu skall polisen söka utomlands efter liknande fall.
Hur många tror ni de kommer att hitta?
Jag tror 0, zero, nada.
Detta fall är för spektakulärt.
Jag tror att någon iscensatt detta scenario.
2015-11-08, 16:05
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Vastmanlanning
jag förstår att NB kommer att dömas. Jag misstänker också att han är inblandad. Men däremot tror jag inte på åklagarens beskrivning av händelseförloppet, det är inte rimligt.
Det är fler personer inblandade i detta.

Då återstår bara den stora frågan.
Var är då spåren från de andra inblandade?
Har de haft en totalt heltäckande kroppsstrumpa av gummi på sig?
Endast spår efter den åtalade och hans fru finns på offrets kläder.
Hur förklarar du detta fenomen?
Och vem är det i så fall mer som är inblandad?
Det måste ni väl veta om ni ska kunna hävda er ståndpunkt.
Annars är det ju bara innehållslösa påståenden.
Att hävda en åsikt utan att ha några bevis är ju tämligen bortkastat.
Att be dig redogöra för exakt vad som är orimligt i åklagarens beskrivning är också önskvärt.
Har man en åsikt så bör den vara underbyggd av fakta och inte på vad man tror eller antar.
2015-11-08, 16:05
Medlem
Addhocs avatar
Citat:
Är det någon som kan förklara att inget främmande DNA finns på tejprullen, bara från LH?

Troligen är dödsorsaken strypning.
Sen hängdes kroppen upp i ett snöre, det var ingen snara.
Därefter sker tejpning.
Silvertejp går enligt mångas utsago inte att hantera med handskar.
Varför finns då inget icke Lisa DNA på tejprullen?

Det går inte med säkerhet att förklara. Däremot fanns Nerijus DNA på mordvapnet tillsammans med Lisas. Det är mer intressant att hans DNA finns där än alla andra platser/ting där hans DNA inte finns

Du har bara haft lite otur när du valt fokus!
2015-11-08, 16:09
Medlem
Addhocs avatar
Citat:
jag förstår att NB kommer att dömas. Jag misstänker också att han är inblandad. Men däremot tror jag inte på åklagarens beskrivning av händelseförloppet, det är inte rimligt.
Det är fler personer inblandade i detta.

Varför pratar du då oftast på ett sätt som får oss att tro att att du anser Nerijus oskyldig? Det blir liksom väldigt svårsmält.
Att du tror att han är skyldig TILLSAMMANS med ytterligare en eller två är mer lättsmält oavsett det stämmer eller ej.
2015-11-08, 16:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av torskrygg
Då återstår bara den stora frågan.
Var är då spåren från de andra inblandade?
Har de haft en totalt heltäckande kroppsstrumpa av gummi på sig?
Endast spår efter den åtalade och hans fru finns på offrets kläder.
Hur förklarar du detta fenomen?
Och vem är det i så fall mer som är inblandad?
Det måste ni väl veta om ni ska kunna hävda er ståndpunkt.
Annars är det ju bara innehållslösa påståenden.
Att hävda en åsikt utan att ha några bevis är ju tämligen bortkastat.
Att be dig redogöra för exakt vad som är orimligt i åklagarens beskrivning är också önskvärt.
Har man en åsikt så bör den vara underbyggd av fakta och inte på vad man tror eller antar.
Kanske kan Man hitta dessa spår om man undersöker Lisas tröja, skor och hennes tillhörigheter.? Dessa undersöktes inte efter spår.
Vem var mannen som Lena såg tillsammans med NB?
Vem ställde lastaren i ladan på söndag kväll?
2015-11-08, 16:12
Medlem
Citat:
Det går inte med säkerhet att förklara. Däremot fanns Nerijus DNA på mordvapnet tillsammans med Lisas. Det är mer intressant att hans DNA finns där än alla andra platser/ting där hans DNA inte finns

Du har bara haft lite otur när du valt fokus!
Men om det var fler inblandade, tycker du vi kan nöja oss med bara NB?
2015-11-08, 16:13
Medlem
katws avatar
Citat:
Nu skall polisen söka utomlands efter liknande fall.
Hur många tror ni de kommer att hitta?
Jag tror 0, zero, nada.
Detta fall är för spektakulärt.
Jag tror att någon iscensatt detta scenario.

"Liknande fall" innebär inte per automatik samma tillvägagångssätt. Självklart har han inte gjort på exakt samma sätt tidigare, om nu så skulle vara fallet.
2015-11-08, 16:14
Medlem
develis avatar
Citat:
Intygade även i rätten att det var honom som hon sett. Ett ansikte känns lättare igen än en bil. Särskilt om man inte är så kunnig på bilar. Och särskilt när ansiktet kopplats ihop med något obehagligt och hon tyckte att situationen var obehaglig när han ville ha hjälp att hitta till Medelplana.
Vaken tjej det där! Och en sjujäkla tur att hon var såpass vaksam. Annars hade hon hängt i ett rep.
Riktigt tur hade hon.. fy fan. Speciellt när man ser snöret som ligger direkt innanför dörren.
Hade nån frågat mig om bil hade jag haft referensramen Gul. Blå. Röd. Helt ointresserad och därmed okunnig.
2015-11-08, 16:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Personen som ropade in joggerskan vid ”elcentralen” uppgavs i FUP ha rökt på platsen. Cigarrettfimpen återfanns på plats och omhändertogs av tekniker för DNA analys. Här fanns alltså en ypperlig chans att ”binda” NB till händelsen. Men cigarettfimpen skickades aldrig in för analys. Varför? Jag tror att det kan vara så enkelt som att fimpen inte överensstämde med det fabrikat som NB röker. Så va det då NB som kallade på joggerskan?
Denna cigarett fimp skulle jag också vilja ha analys på.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in