2015-11-07, 13:05
Medlem
Visst är det underligt att sd sjunker i opinionsundersökningar nu när vi får över tusen asylsökande hit varje dag.
Alla dessa svenskar som väljer andra partier, ser de något som inte sd väljare ser?
2015-11-07, 13:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av northpolesanta
Du skriver "helt fel", då anser du alltså att opinionsundersökningen som visade att den stora majoriteten upplevde att de övriga partierna förutom SD numera hanterar migrationsfrågan på ett tillfredsställande sätt inte är korrekt? Och varför tror du att det verkar som att SD har haft en liten minskning nu på slutet då deras huvudfråga är hetare än någonsin och deras främsta problemformulering(deras påstående att invandringen är för stor) nu borde vara lättare för dem att föra fram än förut med tanke på att invandringen nu är större än tidigare under deras existens som parti?

Det du glömmer i ditt negativa resonerande är att vi talar om ett 20% parti. Inte något litet 5% skitparti. Att börja spå död och förintelse för 1-2 % tillfällig nedgång är löjligt. Kom igen när vi sett en trend över ett år.

Skrev det tidigare och det gäller fortfarande att samma gråtande kommer att inträffa när extravalet inträffar.
2015-11-07, 13:07
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av northpolesanta
"Naturlig rekyl" låter som ovetenskapligt svammel relaterat till opinionsundersökningar. Färre väljer att stödja SD i en tid då SD:s problemformulering får mer stöd än någonsin i mainstream-media. Den enda logiska anledningen till detta med tanke på hur många som enligt opinionsundersökningar vill ha mindre invandring är naturligtvis det opinionsundersökningen som tidigare presenterades visade, nämligen att den stora majoriteten numera anser att de övriga partierna hanterar migrationsfrågan på ett tillfredsställande sätt, så länge det faktumet kvarstår kommer SD sannolikt ha stora svårigheter att fortsätta växa på det sätt som de tidigare gjort.

Det inlägget visar bara att du saknar erfarenhet att analysera trender.
2015-11-07, 13:12
Medlem
Vad det handlar om är att medan det finns många inbitna SD-väljare så finns det också många andra som använt dem som ett hot för att uttrycka sitt missnöje och påverka 7K till förändring. Men när det hotet har använts allt mer så har det inte varit riktigt skarpt läge. När det är lugnare är det lätt att spela tuff. Men nu finns en riktig kris som ska hanteras. Hur många av dem som använde SD som ett tomt hot mot sina egentliga favoritpartier vill att SD ska lösa det här på riktigt?

Det är lite som att nån hållit på och tjatat "gör du inte som jag säger hoppar jag från balkongen", och till slut plötsligt får svaret "OK. Hoppa då. Varsågod. Här, jag öppnar balkongdörren. Här får du ett par lådor att klättra upp på så du kommer över räcket lättare. Vad väntar du på? Hoppa." "Nä, jag menade aldrig allvar".
2015-11-07, 13:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Det inlägget visar bara att du saknar erfarenhet att analysera trender.

Ett tramsargument om du inte visar på din egen dokumenterade erfarenhet.
Det är mycket troligt att det finns två komponenter

1) Radikaliseringen de senaste månaderna. Främst bränderna och Trollhättan.
Där går gränsen för många proteströstande SD väljare utanför FB.

2) Högern trevar sig fram mot ett nytt förhållningssätt och blir belönade för det.
Med tanke på hur långsamt detta gått så kommer det att bli helt andra siffror när de verkligen tar tag i det.
2015-11-07, 13:18
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Fick just lite frågor från Demoskops webpanel. Om man var beredd att ta emot inneboende, om MP's 2000:- skulle göra att jag ville ta in en flykting, hur jag bodde, vad jag tjänade, vad jag ville öka eller minska "volymerna". vem jag röstade på senast & vem jag skulle rösta på idag.

Röstningen öppen fram till imorgon, 8:e november, så man kan väl vänta någon form av publicering i nästa vecka. Om det nu inte var på uppdrag av någon som inte avser att publicera.
2015-11-07, 13:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Vad det handlar om är att medan det finns många inbitna SD-väljare så finns det också många andra som använt dem som ett hot för att uttrycka sitt missnöje och påverka 7K till förändring. Men när det hotet har använts allt mer så har det inte varit riktigt skarpt läge. När det är lugnare är det lätt att spela tuff. Men nu finns en riktig kris som ska hanteras. Hur många av dem som använde SD som ett tomt hot mot sina egentliga favoritpartier vill att SD ska lösa det här på riktigt?

Det är lite som att nån hållit på och tjatat "gör du inte som jag säger hoppar jag från balkongen", och till slut plötsligt får svaret "OK. Hoppa då. Varsågod. Här, jag öppnar balkongdörren. Här får du ett par lådor att klättra upp på så du kommer över räcket lättare. Vad väntar du på? Hoppa." "Nä, jag menade aldrig allvar".

Du borde inte skrika efter vargen med den erfarenhet du besitter. Tat' lugnt istället för att börja tro att detta är bestående.
2015-11-07, 13:30
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalle632
Haha, många Bagdad Bob här som nu gör samma sak som man tidigare anklagade 7 klövern för.
Jo, alla har fattat att 7 klövern gjorde gigantiska misstag i SD hanteringen, men ni trodde väl inte på riktigt att ni skulle få 51%? Bara sjuk inkompetens hos 7klöverns gjorde att ni kom så här långt.

Intressant att det är just flyktingvågen och SD anhängares radikalisering som för stunden sätter stopp.
Vilken radikalisering pratar du om & på vilket sätt har den ökande flyktingvågen "satt stopp"?
2015-11-07, 13:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fleshspeck1
Det du glömmer i ditt negativa resonerande är att vi talar om ett 20% parti. Inte något litet 5% skitparti. Att börja spå död och förintelse för 1-2 % tillfällig nedgång är löjligt. Kom igen när vi sett en trend över ett år.

Skrev det tidigare och det gäller fortfarande att samma gråtande kommer att inträffa när extravalet inträffar.
Jag har inte spått "död och förintelse" så vem som är löjlig i denna diskussion kan ju diskuteras. Och att säga att man först bör diskutera en förändring i opinionen efter ett år av en likartad trend är ju helt verklighetsfrånvänt. Förstår du hur mycket som kan hända på ett år inom politiken?
Senast redigerad av northpolesanta 2015-11-07 kl. 13:41.
2015-11-07, 13:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalle632
Haha, många Bagdad Bob här som nu gör samma sak som man tidigare anklagade 7 klövern för.
Jo, alla har fattat att 7 klövern gjorde gigantiska misstag i SD hanteringen, men ni trodde väl inte på riktigt att ni skulle få 51%? Bara sjuk inkompetens hos 7klöverns gjorde att ni kom så här långt.

Intressant att det är just flyktingvågen och SD anhängares radikalisering som för stunden sätter stopp.

Vad gör du på denna tråd när du kallar tittarna här för ni?
Nu verkar du ha kommit vilse min lille pojk.
2015-11-07, 13:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Vilken radikalisering pratar du om & på vilket sätt har den ökande flyktingvågen "satt stopp"?

Jag menar som jag skrev innan att stoppet för SD ökning, tillfälligt eller inte, har med dels bränderna & Trollhättan att göra och dels med att de andra partierna nu visar åtminstone en tendens att ta tag i frågan. Båda sakerna har drivits på av katastrofen.
2015-11-07, 13:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anteW
Vad gör du på denna tråd när du kallar tittarna här för ni?
Nu verkar du ha kommit vilse min lille pojk.

Vilka tittare pratar du om? Jag syftade på alla som uppför sig som Bagdad Bob, men du är kanske lite för ung för att komma ihåg honom? Själv är jag medelålders.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in