2015-11-01, 16:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moltisanti
Bumpar denna tråd lite försiktigt..

det slog mig att uttrycket "ta det med en nypa salt" som ju betyder att man inte ska ta något på fullt allvar, eller att det inte är helt sant. Det måste ju syfta på en maträtt som är osaltad och som således inte är fullständig, därav att man måste lägga till en nypa salt.. samma sak med ett rykte tex.. det är inte fullständigt representativt av sanningen. Kan det vara så?

det kan väl vara så att man precis som man inte ska salta för mycket inte ska tro på något för mycket?
Citera
2015-11-01, 17:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moltisanti
Bumpar denna tråd lite försiktigt..

det slog mig att uttrycket "ta det med en nypa salt" som ju betyder att man inte ska ta något på fullt allvar, eller att det inte är helt sant. Det måste ju syfta på en maträtt som är osaltad och som således inte är fullständig, därav att man måste lägga till en nypa salt.. samma sak med ett rykte tex.. det är inte fullständigt representativt av sanningen. Kan det vara så?
Nej. Det kommer från de gamla romarna. Salt ansågs ha skyddande egenskaper, att ta något med en nypa salt är att skydda sig från att bli "infekterad av lögner". Ungefär.

Googla addito salis grano så borde det generera en hel del relevanta träffar.
Citera
2015-11-07, 01:47
Medlem
esants avatar
Det här uttrycket "Att skriva som en kratta", var kommer det ifrån?

Är det för att om man försöker skriva i gruset med en kratta så blir det snart bara en enda röra pga krattans alla spröt?
Citera
2015-11-07, 11:18
Medlem
Djävlar anamma!

Var kom det uttrycket ifrån, och hur har man tänkt? Att man ska anamma djävulen, typ en besvärjelse?

Sen undrar jag också över uttrycket "ta hus i helvete", varför säger man så?
Citera
2015-11-07, 12:00
Medlem
JaneCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av esant
Är det för att om man försöker skriva i gruset med en kratta så blir det snart bara en enda röra pga krattans alla spröt?
Ungefär så har jag också tolkat liknelsen. En kratta är inget precisionsinstrument och man är liksom "all over the place" om man får för sig att använda den till något mer avancerat än att räfsa ihop löv.

Dock verkar "kratta" även kunna betyda krake/kruka/ynkedom dvs själva skräpet man krattar ihop. Så frågan är väl om det inte snarare kommer därifrån?

http://g3.spraakdata.gu.se/saob/show.phtml?filenr=1/129/182.html
Citera
2015-11-07, 12:07
Medlem
JaneCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av weseeyou
Sen undrar jag också över uttrycket "ta hus i helvete", varför säger man så?
"Ta hus i " tolkar jag som "bosätta sig i" eller "slå sig ner i". Det är alltså bara en lite annan variant på "dra/gå/fara åt helvete".
Citera
2015-11-07, 12:14
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av weseeyou
Djävlar anamma!

Var kom det uttrycket ifrån, och hur har man tänkt? Att man ska anamma djävulen, typ en besvärjelse?

Snarare något som djävulen anammat.

Citat:
Ursprungligen postat av JaneC
"Ta hus i " tolkar jag som "bosätta sig i" eller "slå sig ner i". Det är alltså bara en lite annan variant på "dra/gå/fara åt helvete".

Det handlar om en parallell till »att gå åt helvete«, alltså »ta hus i« betyder ungefär »ta fart mot«.

Edit:

När jag söker på det får jag bland annat följande svar:

Citat:
Ta hus i helsike/helvete – Flera kommer att bli upprörda. "Ta hus" hade i äldre svenska betydelsen av "bära hän/barka åt". "Ta hus i helvete" betyder egentligen "Det går åt helvete". Känt i skrift sen 1836 i boken En ung mans memoirer av Karl Anders af Kullberg.
Senast redigerad av HerrGickhan 2015-11-07 kl. 12:19.
Citera
2015-11-07, 12:19
Medlem
JaneCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Det handlar om en parallell till »att gå åt helvete«
Ja, det var väl precis det jag skrev?

Citat:
Det är alltså bara en lite annan variant på "dra//fara åt helvete".
Citera
2015-11-07, 12:23
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ja, det var väl precis det jag skrev?

Du skrev »att bosätta sig i«, vilket jag tolkar som befintlighet medan »att fara« anger en riktning. Jag avsåg således innebörden i »ta hus i« som jag inte tycker att du beskrev på ett sätt som överensstämmer med den ursprungliga betydelsen, men du har kanske en annan uppfattning.
Citera
2015-11-07, 12:39
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ungefär så har jag också tolkat liknelsen. En kratta är inget precisionsinstrument och man är liksom "all over the place" om man får för sig att använda den till något mer avancerat än att räfsa ihop löv.

Dock verkar "kratta" även kunna betyda krake/kruka/ynkedom dvs själva skräpet man krattar ihop. Så frågan är väl om det inte snarare kommer därifrån?

http://g3.spraakdata.gu.se/saob/show.phtml?filenr=1/129/182.html

Det ligger nära till hands att man jämför med uttrycket stava som en kråka. En kråka som går omkring sprätter runt i gruset och skapar "oordning" vilket då kan symbolisera att bokstäverna kan hamna lite hursomhelst.
Citera
2015-11-07, 12:59
Medlem
JaneCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
men du har kanske en annan uppfattning.
Ja, delvis. Den "ursprungliga" (hur man nu definierar det?) betydelsen av "ta hus i" är väl rimligen bokstavligen "bosätta sig i"/"slå sig ner i"/"ta plats i".

Ingen av dessa aktiviteter går att utföra utan att samtidigt förflytta sig vilket gör att diskussionen känns ganska ointressant då det ena implicerar det andra.
Citera
2015-11-07, 13:04
Avslutad
Kanske tagits upp . Men. " i ett nötskal" vad kommer det ifrån?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in