2015-11-07, 07:33
Medlem
andersaanderssonas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
God morgon.
#Finner ingenting sensationellt i nåt du tar upp i ett efterförlopp - om man lägger till faktorer som ett stort stresspåslag, förstagångsmord och därmed irrationell.
Jämförelse som handlar om stress i efterförlopp:
UO slog till på offentlig plats, tidig kväll (blitz attack) Offret hölls troligen vid liv nåt dygn och sen ses det irrationella i efterförlopp. Han stryper henne men använder övervåld - detta sägs förekomma utifrån stress och panik. Offret dör inte så fort som förövaren tänkt sig, offret har ljud för sig. Han kör sen bilen (riskmoment urlastning), dumpar på en plats där det fanns stora möjligheter att dölja kroppen bättre (lägga saker över som finns på platsen tillgängligt) och det är en illa vald plats.
Efter mord ses således irrationella handlingar - hur välplanerat det än kan vara innan i tanke och/eller handling. Själva mordet kan överväldiga förövaren - det går inte att förutse reaktioner.

#Finns ingenting som jag ser som snitslat. Det är en resväg.
Snarare ser det ut som att han har rafsat ihop lösa, små saker (kan ha ramlat ur LH:s jacka och han kan ha stoppat dem i sin egen jackficka sen) och kastar sen sonika ut dem genom rutan. Utom hjälm och jacka - de större sakerna.

#Det unika i detta mord är avsaknad av penetrering och/eller sexuella fysiska handlingar med BO. Ett annat unicum vore att gå från noll till hundra - Dock är inte NB kartlagd än. Detta får mig osökt får mig att tänka på Russel Williams. Fläckfritt förflutet, högutbildad, familj och hur normal som helst och som debuterar tvärt vid 44 års ålder och chockar hela sin omgivning. Williams hade dess innan brutit sig in hos kvinnor och hade en trosfetisch. Han var fullständigt vidrig och filmade sina offer. Han hade med sig ett kit (rep, tejp) och hade iakttagit offret från sin bil innan. Han rekade innan. Sexualsadist, tejp, strypning. Jag rekommenderar verkligen länkarna jag saxat ur:

I artikeln finns flertal reflektioner från experterna, men inget verkar stämma på Williams. En hyoptes är slutligen följande:

God morgon!

Sexbrott utan penetrering finns beskrivet sedan tidigare.

Hängning av annan person finns beskrivet sedan tidigare.

Du ser inget som är snitslat. Kolla ytterligare en gång på bild sidan 12 i PU. Då blir frågan. Vad anser du vara en snitslad resväg. Kolla den markerade vägen. Det handlar om ett antal kilometrar med upphittade ledtrådar. Eller menar du att den markerade vägen är felaktig.

Jag har aldrig skrivit ordet sensationellt. Jag har använt ordet unikt. Där unikt i sammanhanget innebär att ingen tidigare använt detta förfaringssätt.

Han kastade sonika ut dem genom rutan skriver du. Helt korrekt! Men du vill fortfarande inte vidgå att han gjorde det ett och ett längs en längre sträcka. Det är ju just detta som är det unika. Beskrivningar att ägodelar dumpats i klump finns redan. Känns som att vi pratar förbi varandra.

Tack för länkarna!

Alltid intressant att läsa om mördares modus operandi.

Lägger märke till att du inte skickar länkar till tidigare snitselmördare........
Senast redigerad av andersaanderssona 2015-11-07 kl. 07:40.
2015-11-07, 07:34
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Bilen är betydligt större blickfång. Angående kartan så fanns det bara en över Litauen i NBs bil. Men Adriana säger inget om någon karta alls utan att hon visade honom med mobilen. Lite märkligt att någon frågar efter vägen och inte ens har en karta att visa upp åtminstone även om han var ute i onda avsikter.
VW Caddy:
https://www.google.se/search?q=vw+caddy&espv=2&biw=1920&bih=945&tbm=isch &imgil=7KaIhWOBe219zM%253A%253B3UNIJ2fW16YkFM%253B https%25253A%25252F%25252Fen.wikipedia.org%25252Fw i ki%25252FVolkswagen_Caddy&source=iu&pf=m&fir=7KaIh WOBe219zM%253A%252C3UNIJ2fW16YkFM%252C_&usg=__UnDX jAn9KHp8u2AaOS3e7KfbAFs%3D&ved=0CDcQyjdqFQoTCODUyp u8_cgCFcEILAodFvgLqA&ei=cn09VuDTN8GRsAGW8K_ACg#img rc=7KaIhWOBe219zM%3A&usg=__UnDXjAn9KHp8u2AaOS3e7Kf bAFs%3D
VW Sharan:
https://www.google.se/search?q=vw+sharan&espv=2&biw=1920&bih=945&tbm=isc h&tbo=u&source=univ&sa=X&ved=0CCcQsARqFQoTCKDN6LS8 _cgCFQElLAodinkBlA
Bilen är inte i fokus - vem fan skulle bry sig om en bil om nån kommer fram och frågar nåt? En bil som är ställt längre in med bakänden utåt?
Under omständigheter där hon står och kollar sin MOBIL så påverkar detta givetvis hennes fokus. Har han taskig engelska är hon koncentrerad på vad fanstyget vill. Nästa fokus är givetvis att hon vädrar fara och backar undan.
Lägg därtill ett möjligt fett ointresse för bilar så är det inte ett dugg konstigt.
2015-11-07, 07:38
Medlem
develis avatar
Citat:
Fjolla kan du vara själv. Blodet på röret låg ovanpå dammet sas det. Då måste det ha droppat dit och inte kletats dit eller hur? Det var inte jag som föreslog näsblod.
Han har tagit i röret, avsatt blod +4 och övriga omständigheter kring röret är avskavning damm, ett hårstrå från Lisa och liknande snören som sitter runt hennes hals ligger på golvet direkt under. Droppat är en överdrift. Det är avsatt blod och säkerligen i samband med arrangemang - det är i nutid med tanke på dammfritt.
2015-11-07, 07:43
Moderator
Iknowafewthingss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nopomil
Varför skulle Lisa parkera moppen rätt ut mot åkern? Varför inte där moppar brukade parkeras?
Jo det indikeras.

Lisa parkerade sin moped bredvid Julias moped, Lisas pappa kom till platsen och flyttade mopeden närmare byggnaden (nordöstra delen där den hade blivit parkerad) efter att ha försökt starta den och då utlöstes larmet vid caféet.

Vad är det du grubblar över egentligen?
2015-11-07, 07:47
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av andersaanderssona
Du ser inget som är snitslat. Kolla ytterligare en gång på bild sidan 12 i PU. Då blir frågan. Vad anser du vara en snitslad resväg. Kolla den markerade vägen. Det handlar om ett antal kilometrar med upphittade ledtrådar. Eller menar du att den markerade vägen är felaktig.
jag har läst FUP och har riktigt bra koll och jag vidfasthåller min åsikt: stress, färdväg, samlat ihop små saker och kastar ut dem.[/quote]
Citat:
Han kastade sonika ut dem genom rutan skriver du. Helt korrekt! Men du vill fortfarande inte vidgå att han gjorde det ett och ett längs en längre sträcka. Det är ju just detta som är det unika. Beskrivningar att ägodelar dumpats i klump finns redan. Känns som att vi pratar förbi varandra.

Jag vill inte vidgå? Jag skriver exakt vad jag anser=inte ett dugg märkligt.

Läs nu noga:
Jag-ser-det-inte-som-konstigt-att-det-är-kastat-allt-eftersom-han-kör-bilen. Han-kastar-ut-det-han-får-tag-i. Han kör bil och rafsar i fickan samtidigt - han kan lika gärna få upp en sak i taget. Han är stressad och kan tappa saker i knä. Bland annat lär skalet ha lossnat.
2015-11-07, 07:48
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iknowafewthings
Lisa parkerade sin moped bredvid Julias moped, Lisas pappa kom till platsen och flyttade mopeden närmare byggnaden (nordöstra delen där den hade blivit parkerad) efter att ha försökt starta den och då utlöstes larmet vid caféet.

Vad är det du grubblar över egentligen?

Enligt de som kollat bilderna så visar inte SH den plats där Julia hade sin moppe.
2015-11-07, 08:06
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Bilen är inte i fokus - vem fan skulle bry sig om en bil om nån kommer fram och frågar nåt? En bil som är ställt längre in med bakänden utåt?
Under omständigheter där hon står och kollar sin MOBIL så påverkar detta givetvis hennes fokus. Har han taskig engelska är hon koncentrerad på vad fanstyget vill. Nästa fokus är givetvis att hon vädrar fara och backar undan.
Lägg därtill ett möjligt fett ointresse för bilar så är det inte ett dugg konstigt.

Men snälla människa hon hade ju själv beskrivit bilen och t.o.m angett möjlig bilmodell och beskrivningen stämmer inte på en Sharan.

Citat:
Adriana uppger att personen var:
ca 180-183 cm
bröt kraftigt på engelska
raka drag
ganska blek
blond
typisk östeuropé
nervöst intryck
arbetskläder (mörkare färger).
Skåpbilen var vit alt silvrig till färgen. Adriana kan inte bekräfta om det är en caddy men
säger att den liknar den modellen.
2015-11-07, 08:13
Medlem
develis avatar
Citat:
Men snälla människa hon hade ju själv beskrivit bilen och t.o.m angett möjlig bilmodell och beskrivningen stämmer inte på en Sharan.
Men snälla PeterNoster - fatta nån gång. Hon har försökt att beskriva bilen och jag ger ANLEDNINGAR till att vad orsaken kan vara att den inte beskrivs korrekt.
Hon har däremot pekat ut NB vilket är betydligt mer intressant.
2015-11-07, 08:21
Medlem
Citat:
jag har läst FUP och har riktigt bra koll och jag vidfasthåller min åsikt: stress, färdväg, samlat ihop små saker och kastar ut dem.

Jag vill inte vidgå? Jag skriver exakt vad jag anser=inte ett dugg märkligt.

Läs nu noga:
Jag-ser-det-inte-som-konstigt-att-det-är-kastat-allt-eftersom-han-kör-bilen. Han-kastar-ut-det-han-får-tag-i. Han kör bil och rafsar i fickan samtidigt - han kan lika gärna få upp en sak i taget. Han är stressad och kan tappa saker i knä. Bland annat lär skalet ha lossnat.[/quote]

Du behöver inte insinuera att jag inte är läskunnig eller förståndshandikappad.

Jag förstår fullständigt vad du menar och förstår samtidigt att du inte tycker det är konstigt. Eftersom jag tycker samma sak.

Men samtidigt förstår inte du vad jag menar och är ute efter.

Jag har också läst hela FUP. Skuldfrågan är fullständigt klar. Där mitt resonemang ingenting har med detta göra.

Jag har enbart noterat ett beteende som jag inte känner igen. En anomali från tidigare flyende mördarbeteenden. Jag vill inte komma någonstans med detta iakttagande. Jag vidarebefordrar enbart det jag själv reagerat på. Som en detalj i en helhet.

Varför.

Jag tycker det är intressant att i realtid iaktta ett unikt beteende. Något som det i framtiden kanske kommer att refereras till. Precis som jag själv en gång i tiden i realtid iakttog ett drama som gav upphov till ett nytt ord. Stockholmssyndromet. Ett av ytters få svenska ord som numera finns på engelska. The stockholm syndrome.

Det jag däremot inte förstår är din reaktion. På vilket sätt utmanar jag din och min gemensamma ståndpunkt.

Eller om du så vill.

Vad är det för fel att påpeka något som aldrig tidigare hänt. Men som uppenbarligen hände i detta fallet.
Senast redigerad av andersaanderssona 2015-11-07 kl. 08:42.
2015-11-07, 08:22
Medlem
Citat:
Enligt de som kollat bilderna så visar inte SH den plats där Julia hade sin moppe.

Ang mopedens placering/nyckeln i låset.
Om NB lurade över L till ladan (och hon gick dit) borde hon ändå inte då, instinktivt, dragit nyckeln ur låset?
Tänker att NB vinkat in L precis då hon körde iväg, sedan körde/ledde han tillbaka mopeden och därav en annan placering (om så nu var fallet). Sedan tänkte inte NB på att ta med nyckeln.

Edit: det fanns ju en påse med saker på/vid mopeden; något som kanske inte talar för denna teori. Ngn som vet vad påsen innehöll?
2015-11-07, 08:28
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Det jag har pekat på är ett beteende som jag inte hört eller läst om tidigare. Naturligtvis har jag inte kännedom om alla fall. Men ett relativt stort antal.

Detta sticker alltså ut och blir då för mig intressant. Inte i bemärkelsen att någon annan skulle vara inblandad eller han skulle vara oskyldig.

Men precis som du skriver. Det är inte svårt att leva sig in i vad som hänt i detta fallet. Men varför har det inte snitslats i tidigare fall. Om du har kännedom om något liknande får du gärna ange var. Skulle vara intressant att ta del av.

Tycker du inte själv att det är märkligt att någon som har en bunt av ägodelar inte kastar alla i en klump utan i stället snitslar vägen fram till likets placering. Eller de andra ägodelarna som strötts både här och där. Ju fler som placeras ut, desto större risk för upptäckt eller hur. Och uppenbarligen har vi inte med en förståndshandikappad att göra.

Titta en gång till på bilden som finns på sid 12 i FUP. Där Lisas pappa och Missing People bokstavligen följde följde spåren fram till Martorp.

Om det nu skulle vara så att mördaren är unik, så har han skapat ett eget kapitel i kriminalhistorien. Mer betyder det naturligtvis inte.

Intressant för mig, men kanske inte för dig.
"Snitslingen" är verkligen märklig. Varför lägga ut en bana som pekar ut en själv om man sedan nekar?

Mindre märklig blir snitslingen om man antar att NB hade en medbrottsling som utförde snitslingen för att så att säga peka ut NB. I så fall bör medbrottslingen stå högre i rang än NB eftersom NB inte vare sig erkänner något eller försöker/vågar peka på någon annan.

För övrigt är det väl inte otänkbart att NB och en eventuell medbrottsling hade planerat något helt annat händelseförlopp men att något gick snett och han/de fick panik. Den märkligt korta tiden i ladan skulle i så fall få en rimlig förklaring.

Om det finns en ev medbrottsling så bör polisen ha det i bakhuvudet om de börjar leta efter liknande fall; NB måste inte nödvändigtvis ha funnits på plats. Det kan lika gärna vara den ev medbrottslingen.
2015-11-07, 08:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel
"Snitslingen" är verkligen märklig. Varför lägga ut en bana som pekar ut en själv om man sedan nekar?

Mindre märklig blir snitslingen om man antar att NB hade en medbrottsling som utförde snitslingen för att så att säga peka ut NB. I så fall bör medbrottslingen stå högre i rang än NB eftersom NB inte vare sig erkänner något eller försöker/vågar peka på någon annan.

För övrigt är det väl inte otänkbart att NB och en eventuell medbrottsling hade planerat något helt annat händelseförlopp men att något gick snett och han/de fick panik. Den märkligt korta tiden i ladan skulle i så fall få en rimlig förklaring.

Om det finns en ev medbrottsling så bör polisen ha det i bakhuvudet om de börjar leta efter liknande fall; NB måste inte nödvändigtvis ha funnits på plats. Det kan lika gärna vara den ev medbrottslingen.

Det påstås att fynd gjorts i områden som redan genomsökts. Tyvärr kan jag inte hitta någon pålitlig källa för dessa uttalanden.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in