Citat:
Ursprungligen postat av
klurigkluring
Du anser m a o att fläcken som jag har skapat med min lilla amatörtest inte går att DNA testa?
http://www.homokozo.se/lh-fakta.php

Vad jag först och främst ser är att den andra fläckens konturer är så extremt suddiga att det måste röra sig om en överföring och inte en direktblödning. Suddigheten beror inte bara på själva överföringen, utan framför allt på att det vatten du har använt har spräckt en stor del av de röda blodkropparna, och fått ut deras hemoglobin i lösning. Vad du överför är alltså i första hand en massa synligt hemoglobin löst i vattnet. Den allra största delen av de vita blodkropparna sitter fast i fibrinfibrer som i sin tur sitter fast i papperstussen, och låter sig inte överföras. Du kan få en DNA-signal, lite grann beroende på hur länge du har låtit provet torka innan du återfuktade det och hur mycket blod det ursprungligen var, men du ska alltså inte tro att det röda du har överfört ens tillnärmelsevis är att likna vid helblod, och du ska heller inte tro att en van kriminaltekniker tolkar din överföring som en blodfläck.