Citat:
Ursprungligen postat av
ZeroTranquility
Det är väll bra att ifrågasätta detta eftersom dem har väldigt stor makt!
Absolut men har du hört talas om konstruktiv kritik någon gång?
Det här mordet är så lågt, perverterat och smutsigt som ett mord kan bli. Nej förresten, det är ännu värre då det med stor sannolikhet handlar om ett lustmord där det inte ens finns utrymme för en våldtäkt som har gått för långt (vad som nu skulle vara "bättre" med det), ett lustmord som präglas av extrem cynism och egoism. Förövaren är ett naturens misstag, ett vanskapt undantag.
Polisen har gjort sitt bästa, de har ingen som helst anledning att vilja frejma NB, de "stämplade" honom inte från början - de bedrev ett klassiskt polisarbete som gav resultat. Det är inte en på förhand uppgjord utredning, det finns ingen korrumperad militär i bakgrunden och det är inte heller frågan om maktmissbruk från statens sida.
Vad man kan ifrågasätta är att det tydligen inte funnits ekonomiska resurser att undersöka varenda millimeter av ladan, byssjan, Lisas kropp och kläder. Det är synd då jag tror man skulle hittat mer bevis.
Självklart kan man ifrågasätta inställningen från polisens sida vad gäller auktoriserade tolkar, med all rätt, detta är inte bra och förhoppningsvis leder detta till större medvetenhet om ämnet i framtiden.
Jag kan själv tycka att man borde kallat in en bättre förhörsledare, t.ex. Monica Olhed som förhörde Ulf Olsson eller de två kvinnliga förhörsledare som fick Anders Eklund att erkänna mordet på Pernilla. Eventuellt hade det ändå inte funkat då tolken, i min mening, fungerar som ett olyckligt filter mellan två verkligheter; den misstänktes och myndighetens.
I det stora hela så tror jag polisväsendet har lärt sig en dyrköpt läxa i.o.m. Quickskandalen, man vill att det skall bli rätt, inte fel, för man har analyserat vad som sket sig där och då.