2015-11-06, 17:19
Medlem
hasselmuzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoaxgammon
Ja, det är mycket märkligt. Vilken användning har polisen av hennes använda trosor om det inte är just hennes DNA de vill åt?

Polisen var i hemmet och packade ihop kläder när hon släpptes ( om jag minns rätt). Kanske glömde dom trosorna. Eller var hon med? Sedan åkte hon till Litauen.
2015-11-06, 17:20
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ell1
Nu har jag sett flertalet inlägg där folk nämner sina misstankar mot SH och kände att jag behövde flika in min åsikt. Med all fakta som finns presenterad tycker jag detta är helt skandalöst.
-"Kontrollbehov?" Han verkar vara en av få i detta land som faktiskt tar ansvar och bryr sig om vad hans dotter gör. En förälder är inte en bästis, utan ska vägleda och uppfostra.
-"Konstigt att han hittat några av fynden?" Han är utbildad inom militären, han har nog större kunskap än gemene man om hur man söker av områden.
-"märkligt att han var med så mycket i söket". Skulle han suttit hemma och rullat tummarna?? Självklart gör man allt i sin makt för att hitta sitt barn!
Med mera med mera...

Enligt mig har föräldrarna gjort alla rätt man kan göra. Stackars familj som måste genomlida saknaden efter en älskad dotter och syster som tagits ifrån dem på detta vedervärdiga vis. ALL heder till dem och minnet efter Lisa.

ell1
Jag håller med dig helt i din skrivelse:
Pappan var mån om sin dotter, och tur var att han vidtog de snabba åtgärder han gjorde för att få igång ett sök efter Lisa.
Som familj råka ut för ett sådant tragiskt öde, är fruktansvärt.
All Heder till Lisas familj, och Vi har Lisa i våra tankar hela tiden:

ingo22
2015-11-06, 17:20
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Vastmanlanning
Det var kanske någon som tänkte att eftersom frun ger NB alibi är det bäst att sätta dit henne också.
När hon väl är misstänkt och häktad kommer ingen mer att tro på henne.
Du är totalt befriad från logiskt tänkande. Vi har en obekräftad uppgift från IB som vid ett flertal tillfällen har uppvisat stora problem med att hålla sig till sanningen.
Vad är det som driver dig till att "konspirera mera"?
2015-11-06, 17:21
Medlem
hasselmuzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av atothec
Jag tror nästan att NB är oskyldig till mord. Jag är jävligt skeptisk till tidsintervallet, det är nästintill omöjligt att hinna utföra handlingarna sen gömma kroppen på så kort tid.

En egen spekulation jag har är att NB ska ner till ladan av någon anledning, till exempel hämta något, lämna något. När han kommer in ser han LH hänga där, han får panik och skär ner henne försöker kontrollera så att hon är vid liv, vilket han snabbt inser att hon inte är. Då slår det NB att hans dna finns överallt på platsen, och nu på LH också, det skapar naturligtvis mer panik.

Då han inte har alibi, och själv inte kan säga vem som utfört detta så vet han att han kommer bli misstänkt eventuellt dömd för brottet och måste gömma LH. Han åker och gömmer LH, samt dumpar hennes tillhörigheter. När han blev tagen av polisen så vågade han inte berätta om att han gömde LH i tron om att han skulle få gå fri igen.

Nu har det tagit för lång tid för att spräcka den bubblan och för att det ska låta troligt. Jävligt korkat att gömma kroppen om man inte har något med mordet att göra kan man tycka. Men man vet inte hur man själv skulle agera i paniktillstånd.

Ringa 112. ??
2015-11-06, 17:22
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CatTheHunter
Ursprungligen postat av angladotter

Men tidsintervallet är ju detsamma ändå, oavsett om det var NB eller någon annan som dödade och gömde Lisa (eller som i din hypotes en annan person som dödade och NB som gömde). Hon måste ju ha överfallits vid 18.30 och NB sågs på väg hem från Martorp strax efter 19.

Vad mer behövs sägas?
Du har missförstått mitt inlägg.
2015-11-06, 17:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Goonsteady
Du är totalt befriad från logiskt tänkande. Vi har en obekräftad uppgift från IB som vid ett flertal tillfällen har uppvisat stora problem med att hålla sig till sanningen.
Vad är det som driver dig till att "konspirera mera"?

Det som driver mig är att jag inte tror att NB är skyldig till detta mord.
2015-11-06, 17:23
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Nu var inte familjens vän, PL, där som militär, utan som privatperson.

Jag funderar i helt andra banor. Pappan om handsken, sid 69-70:

Ändå hittades handsken där. Det kan ha fått pappan att misstänka(magkänsla) att det låg en hund begraven där inne i ladan, och att det fanns något att hitta där. När polisen hävde avspärrningarna 10 juni tyckte pappan att den borde leta mer. Därför plockade pappan fram tre örhängen ur Lisas smyckeskrin och bad PL lägga tre i ladan och låtsas hitta två. Därefter letade och fann polisen mer.

Detta kunde ha lett till överskott av örhängen, fler än vad Lisa hade vid försvinnandet, men det hade kunnat förklaras med misstag vid identifieringen, "Lisa hade sådana örhängen tidigare".

Att avspärrningen runt ladan släpptes, var sannolikt fler som reagerade på. Det går ej att bortse från att det kändes fel pga omständigheterna. Jag själv var nog en av de första att påtala detta i denna tråd.
Så din fundering är på det viset berättigad i samma mån som någon annans.

Det som får beaktas är att det "sista" örhänget påträffades av polis (på klinkersen) och din fundering rinner ut i att vännen till familjen då placerat örhänget på denna specifika plats, och då börjar problemet med sannolikhet uppenbara sig tydligt.

Men det är inte för många örhängen inblandat hittills.
Det framgår att Lisa hade 3 hål i ena örat och 2 hål i andra örat, totalt 5 hål i öronen (sid.604) så extra örhängen förekommer ej i fyndform (utom möjligtvis i tex sminkväska)
2015-11-06, 17:27
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av krackelerar
Det var en eländig fan som sitter och vaggar på stolen, bölar och inte har några som helst förklaringar.
Ge sig på en 17-årig flicka och utsätta henne för detta vedervärdiga och sedan döda henne för sina sjuka lustars skull det var han tillräckligt modig för.
Han lär böla ännu mer då han åker på stryk, det lär han få så fort någon får chansen att lägga händerna på honom på anstalten.
Han bör egentligen avlivas.
Tycker han visar en stor talang när det gäller att inte svara relevant på frågan. Att sitta och gunga och allt annat är precis i den linjen. Böla när egen dotter, eller egen kattunge kommer på tal. Javisst precis som en känslokall person som just fått kritik för sin kyla. nu visar den känslige hur mycket denne bryr sig.

Men varför frågar ingen om alla gånger denne bara sökte bråk i fyllan under sin ungdomstid och bara vara ute för att slå ned någon? Njutningen i deras väg ned. Vägen var inte så lång då så han sket inte ned sig och kom i byxan men det var nog ganska nära.

Personutredning kallades det men det såg mest ut som hans egna reklamblad! Krokodiltårarna är berörande för hur han lyssnar på sig själv och känslosamt släpper sin skit för andra att ta rätt på. Känns inte fel om lagen parar graferna och ger honom en riktigt kringla. Samtidigt vill jag veta vad som verkligen hänt bortom hans godtycke. Han flyttade hemifrån vid 14 års ålder säger han där vid rättegången säger han 12, är det tolkarna som är så dåliga eller han som inser att hans släktingar nu hör? Och just de lögnerna inte går länge? Att flytta hemifrån så tidigt och sedan variera uppgifterna hmmm.
Senast redigerad av GoogleSEO 2015-11-06 kl. 17:33.
2015-11-06, 17:28
Medlem
CatTheHunters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av katw
Så bra då att superjuristerna/superdeckarna/foliehattarna/whatever på Flashback kan detta mer än Hovrätten, verkligen.

Kanske hustrun var med på en kant och? LH var ju blyg och gick inte fram till vem som helst. Kanske en kvinna blir mer betrodd om hon står och gapar på LH rakt över vägen just därför? Ah, finns folk till allt här, har ju inte ens släppt tanken på LH:s pappa inte är skyldig läste jag förut här ute idag, sjukligt att tänka så. Klart han var mån om sin tös..... om inte annat BORDE det ha visat sig när han säger att han ångrar djupt att han inte hämtade henne som vanligt.
2015-11-06, 17:30
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Att avspärrningen runt ladan släpptes, var sannolikt fler som reagerade på. Det går ej att bortse från att det kändes fel pga omständigheterna. Jag själv var nog en av de första att påtala detta i denna tråd.
Så din fundering är på det viset berättigad i samma mån som någon annans.

Det som får beaktas är att det "sista" örhänget påträffades av polis (på klinkersen) och din fundering rinner ut i att vännen till familjen då placerat örhänget på denna specifika plats, och då börjar problemet med sannolikhet uppenbara sig tydligt.

Men det är inte för många örhängen inblandat hittills.
Det framgår att Lisa hade 3 hål i ena örat och 2 hål i andra örat, totalt 5 hål i öronen (sid.604) så extra örhängen förekommer ej i fyndform (utom möjligtvis i tex sminkväska)
Varför skulle sannolikheten sjunka för att det örhänget som han inte "hittade" låg på klinkersen? Hade han hittat alla tre örhängena hade det verkat konstigt. Det är konstigt nog att han hittade två, och inte ringde redan efter första fyndet utan fortsatte att leta.
Medlem
NiGoLs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CatTheHunter
Kanske hustrun var med på en kant och? LH var ju blyg och gick inte fram till vem som helst. Kanske en kvinna blir mer betrodd om hon står och gapar på LH rakt över vägen just därför? Ah, finns folk till allt här, har ju inte ens släppt tanken på LH:s pappa inte är skyldig läste jag förut här ute idag, sjukligt att tänka så. Klart han var mån om sin tös..... om inte annat BORDE det ha visat sig när han säger att han ångrar djupt att han inte hämtade henne som vanligt.

Det trodde jag också först. Man börjar ju faktiskt undra.
Medlem
hasselmuzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Nu måste jag bli sarkastisk igen. I FUP står det att han bad dom säga att han varit hemma från 18 till 20, men att han bad om det på måndagen sedan de blivit väckta på natten av poliser som berättat om försvinnandet. Han var hemma 18 enligt frun men åkte sedan iväg igen och han vill att de ska säga att han inte gjorde det. Förklaringen kan vara så enkel att han tyckte att det var obehagligt att han inte hade något alibi.

Då är det mer graverande för honom att han påstår att en som arbetar på Martorp (Claes) hade sagt till honom att det varit militärer och sökt på Martorp, vilket det var enligt Claes medan han förnekar att han berättat det för NB. Vilket tyder på att han smugit i buskarna vid Martorp och sett militärerna (4 Mercedersjeepar) och kanske sett att Claes var där också.

Men för att vara än mer objektiv då, ett par såg att den gröna hjullastaren stod bakom ladan vid Blomberg med fronten halvvägs inne i ladan 20.20 på kvällen för mordet. Mannen reagerade på att den stod där fast inget arbete pågick. Men vid den tiden var NB och hans fru och köpte pizza hos Handlarn. Möjligen skulle brodern kunna ha varit i farten eller så pågick någon annan typ av verksamhet i ladan då.

Kanske bestämde man sig för tidigt för att ladan var platsen för mordet? När man konstaterat att hans spermier fanns där så kanske vissa överambitiösa personer började plantera solkade snörbitar, örhängen och allt var det var. Medan mordet kanske hade skett hastigt utomhus på baksidan av kafeterian och Lisas kropp kanske låg inrullad i byggplast i NBs bagagelucka? Och kanske gömdes vid Martorp sedan det blivit mörkt?

Det enda som är riktigt säkert är att ingenting är riktigt säkert.

Det enda som är riktigt säkert är att Lisa har befunnit sig i Ladan.

DNA, blod, hårstrån, örhängen, handske

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in