2015-11-06, 16:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hoaxgammon
Frun till NB sa att hon inte hade fått tillbaka sina trosor när hon släpptes. Hon hade däremot fått allas mobiltelefoner: sin egen, NB:s och AB:s.

Det var märkligt.
Speciellt med tanke på att man funnit hennes DNA på Lisas trosor.
2015-11-06, 16:46
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Det tycker jag att man ska. Är det tillräckligt små fläckar är problemet snarast om man ser att det alls finns en fläck utan hemoglobinet. Jag skulle alltså göra annorlunda - sätta en fläck med alldeles riktigt blod och sedan krydda den fläcken med redan uppamplifierat DNA från den person som jag vill sätta dit. Då kan man tillsätta sådan mängder att den endogena signalen från blodet inte går igenom. Det kan man iofs syna genom att testa provet med kvantitativ PCR, men sånt tror jag inte att NFC ägnar sig åt, inte i dagsläget, i alla fall.

Men det kräver kunskap och utrustning. Plus att man måste amplifiera upp precis alla mikrosatelliter som NFC någonsin använder för att vara säker på att ingen misstänker nåt.
Det här låter inte som den lille kemisten gör hemma i sitt kök. Kan man ta bort vita blodkroppar ur blod på något enkelt sätt, eller finns sådant blod att tillgå? Om man därefter tillsätter sekret kan man lura krimtekniker att tro att blodets donator är densamma som sekretets.
2015-11-06, 16:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vastmanlanning
Det var märkligt.

Ja, det är mycket märkligt. Vilken användning har polisen av hennes använda trosor om det inte är just hennes DNA de vill åt?
2015-11-06, 16:47
Bannlyst
Citat:
Enligt statistiken bör pappan vara en av de första man undersöker, men det har väl gjorts?
Att du överhuvudtaget insinuerar att SH är inblandad är så korkat och enbart pekar på vilken nivå du befinner dig.
Mannen har berövats sin ena dotter på ett fruktansvärt sätt och du har mage att ifrågasätta honom? Vad är dina problem?
2015-11-06, 16:50
Medlem
Jag tror nästan att NB är oskyldig till mord. Jag är jävligt skeptisk till tidsintervallet, det är nästintill omöjligt att hinna utföra handlingarna sen gömma kroppen på så kort tid.

En egen spekulation jag har är att NB ska ner till ladan av någon anledning, till exempel hämta något, lämna något. När han kommer in ser han LH hänga där, han får panik och skär ner henne försöker kontrollera så att hon är vid liv, vilket han snabbt inser att hon inte är. Då slår det NB att hans dna finns överallt på platsen, och nu på LH också, det skapar naturligtvis mer panik.

Då han inte har alibi, och själv inte kan säga vem som utfört detta så vet han att han kommer bli misstänkt eventuellt dömd för brottet och måste gömma LH. Han åker och gömmer LH, samt dumpar hennes tillhörigheter. När han blev tagen av polisen så vågade han inte berätta om att han gömde LH i tron om att han skulle få gå fri igen.

Nu har det tagit för lång tid för att spräcka den bubblan och för att det ska låta troligt. Jävligt korkat att gömma kroppen om man inte har något med mordet att göra kan man tycka. Men man vet inte hur man själv skulle agera i paniktillstånd.
2015-11-06, 16:51
Medlem
Citat:
Ja, det är mycket märkligt. Vilken användning har polisen av hennes använda trosor om det inte är just hennes DNA de vill åt?

Det var kanske någon som tänkte att eftersom frun ger NB alibi är det bäst att sätta dit henne också.
När hon väl är misstänkt och häktad kommer ingen mer att tro på henne.
2015-11-06, 16:52
Medlem
Mja. För det första kan IBs trosor utgöra bevismtrl om mord.
För det andra är hela cirkusen rörande lisamordet en tidsstämpel på hur uttråkade svennar skiter i tragedien....bara dom kan få ägna timmar åt att gotta sig. Både i detaljer om lisas död och om hur Holmfamiljen ska löpa gatlopp. Eller finns det högre syften med ältandet? Det vore i så fall bra med klargöranden.
Citat:
Följande förstår jag inte i detta fall:

IB:s trosor har försvunnit, IB fick inte tillbaka dem. Vad skulle polisen med hennes använda trosor till?

Varför har man tagit blodprover på GM hela 4 ggr?

Varför hängs NB ut i medierna och beskrivs som en mördare innan dom ens fallit? Detta brukar inte vara fallet i andra fall där identiteten skyddas till dom fallit.

Tyvärr är det något som luktar skunk i detta fall. Korruption? Maktmissbruk? Jag vet inte. Men man börjar ju undra.
2015-11-06, 16:52
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Reflektion: Polisen är yrkesman och troligen en van (och stolt) brottsplatsundersökare. Han kommer naturligtvis inte godvilligt att gå med på att någon tomte från försvaret enkelt hittar sådant som han borde ha sett. (Det finns spanings- och underrättelsetomtar i försvaret; det kan ha varit en sådan kollega, om vi skall tro på pappa Holms antydda militära verksamhet).
Om man tar polisens utsaga för gott (det kan man visst göra) kan den ju som mest bara visa att polisen inte sett något. Mer än så visar det inte.
Han har säkert gjort sitt jobb. Jag betvivlar inte hans ord, för jag tror inte han såg nåt och kollade säkert området kring plåten han blev intresserad av. Däremot har folk gått där, papper, bräder och annat skit och kan ha flyttats ur position om det så är nån sketen millimeter. Det är så ytterst små saker i den enorma lada med skräp, halm, papper, bräder osv.
Han kröp knappast runt som en forensiker och det är förbaskat rörigt på golvet. Den kan ha flyttats ur läge mellan den 8-10. Voila, örhänget ses den 10e.
För att ändå diskutera örhängen så låg det ett sådant i slanghärvan. Här är kommentaren om detta då det hittas den 12e:
Citat:
I den södra delen på ett kalkat golv i slakteridelen under en vattenslang hittade Pa F.Hendén
ett örhänge i form av en pärla. Örhänget syntes knapp, det låg under en vattenslang.
2015-11-06, 16:54
Medlem
klurigklurings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 13stryket
Finns det några bilder läckta från sekretessbelagda materialet?

Tack på förhand
Nej, bara där hon är gömd under en hög med kläder i skåpet.
2015-11-06, 16:56
Medlem
angladotters avatar
Citat:
Det var märkligt.
Kan man inte tänka sig att hennes trosor (ett par eller flera?) försvann någonstans i tvätten under tiden hon satt häktad? För man kan väl knappast ha tagit hela hennes garderob i beslag efter gripandet?
2015-11-06, 16:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Niklas-P
Mja. För det första kan IBs trosor utgöra bevismtrl om mord.
För det andra är hela cirkusen rörande lisamordet en tidsstämpel på hur uttråkade svennar skiter i tragedien....bara dom kan få ägna timmar åt att gotta sig. Både i detaljer om lisas död och om hur Holmfamiljen ska löpa gatlopp. Eller finns det högre syften med ältandet? Det vore i så fall bra med klargöranden.

Lisas öde är en fruktansvärd tragedi.
Jag har följt detta sedan den 11 Juni just för att jag greps av Lisas öde.

Jag tycker också att det är viktigt att rätt person döms för detta brott.
Det är ändå mord och livstid det handlar om.
Jag tycker att förundersökningen lämnar många hål.
2015-11-06, 16:59
Medlem
develis avatar
Citat:
Följande förstår jag inte i detta fall:
IB:s trosor har försvunnit, IB fick inte tillbaka dem. Vad skulle polisen med hennes använda trosor till?
Säkert lukta på dem? Fetisch? Hur ointressant som helst att göra affär av.
Citat:
Varför har man tagit blodprover på GM hela 4 ggr?
För att han topsas på de skador han har, för att första provet var saliv för att erhålla DNA, för att de letar garanterat efter hennes DNA.
Citat:
Varför hängs NB ut i medierna och beskrivs som en mördare innan dom ens fallit? Detta brukar inte vara fallet i andra fall där identiteten skyddas till dom fallit.
Misstänkt mördare med förbannat högt krav på sig som han inte besvarar med annat än:
ööhh... jag vet inte..
Citat:
Tyvärr är det något som luktar skunk i detta fall. Korruption? Maktmissbruk? Jag vet inte. Men man börjar ju undra.
Nej, det luktar snarare skit om dig och ditt inlägg.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in