Personligen måste jag nog gå emot strömmen och säga att det är ett ganska bra förslag. Det antal flyktingar vi tar emot ska inte vara bestämt av antalet boendeplatser som kan skakas fram från vecka till vecka. Finns det hjärterum så finns det stjärterum.
Fokus för diskussionen borde ligga på de långsiktiga samhällskonsekvenserna av flyktinginvandringen och på rimligheten i den nuvarande politiken - inte på hur många som sover på migrationsverkets reception. Det är mest en symbolisk mediastunt för att kunna sända signalen till allmänheten att "Sverige är fullt" utan att behöva diskutera de riktiga kärnfrågorna. Temporärt boende är det enklaste problemet att lösa och där är väl MPs förslag inte helt orimligt. Det svåra blir vad som händer sedan med integration, jobb, bostad, skatter, bidrag och pensioner. Om vi drar ett rep nu så bör det vara av DE anledningarna, inte att madrasserna på IKEA är slut. En genuin förändring kan bara skapas av genuin insikt hos de styrande.
Risken är att detta bara kommer att utnyttjas av de som ändå tänkt ta emot släktingar eller vänner. I ett scenario en invandrare som redan har sin lägenhet betald med skattemedel låter sin kusin flytta in och då dessutom får betalt.
Ingen direkt risk utan helt uppenbart. Tänk dig hela industrin som finns kring allt detta. Bidrag för att ta emot ensamkommande i det egna hemmet = en massa pengar, nu med skatterabatt dessutom och ska gälla för alla. Sedan ta anställning som personlig assistent åt någon släkting och få lön. Dessutom bostadsbidrag och barnbidrag och hud vet vad. De som verkligen kan och suger varenda krona ut systemet är liksom i huvudsak invandrare.
Så här kommer det låta i några månader för att värma upp folket. Sedan höjer regeringen skatten med 5000 kr/mån för ett hushåll med två heltidsarbetare kort följt av en nytt förslag där ett hushåll får 3000-5000 kr/mån i skattereduktion för varje migrant de tar in. Jag har hört så många galna idéer senaste åren att jag skulle inte bli det minsta förvånad om detta blev verklighet inom något år. Nu när jag tänker efter så är faktiskt detta redan på gång, detta förslag från MP i kombination med aviserade skattehöjningar från regimen och Voila!
Svenska regeringen: Vi ska ge dig ett erbjudande du inte kan säja nej till.
Jag röstade grönt i förra valet. Det gör jag inte i nästa.
De har tappat det. Sorgligt. För det var det enda partiet som värnade om
miljön. Men nu tror jag att deras ideologi förblindar dem från förnuftigt
tänkande. Den ena galna idén efter den andra. Sätt upp tältläger istället.
Tro mig, miljöpolicyn är bara ett knep som de fiskar röster med. MP är en riktig svinstia
Kul förresten att FB finna. Läste just inläggen på Dagens industri till en artikel om MPs "förslag".
Många initerade inlägg där. Och så PLUPP, så var hela kommentarsfältet borta.
Så fräckt mot läsarna! Jag tar dagligen del av nyheter i utländsk MSM om tex invandring och läser intresserat kommentarerna. Skulle de plötsligt ta bort dessa hade blaskan hamnat i rännstenen.
Obehagligt massmedieklimat vi har i Sverige. Och så har dom jävlarna mage att klanka på tex Avpixlat o FB.
VART FAN SKA FOLKET VÄNDA SIG NÅGONSTANS FÖR ATT KUNNA GÖRA SIN RÖST HÖRD?
Jävla diktaturfasoner i det här pisslandet. Vi måste alla hjälpas åt - höger som vänster - antirasister som rasister - att försvara yttrandefriheten får oss gräsrötter.
Som flera har varit inne på 2000kr skulle inte täcka något alls. Minst 15-20tkr/person och månad och även då skullle jag vara tveksam, skulle bli tvingad att vara hemma dynet runt som någon fångvaktare. Släppa in främmande personer i sitt hem kan bara sluta med katastrof.
Normalt hem har värdesaker på flera hundratusen och börjar de förstöra hemmet kan notan lätt dra iväg norr om 500tkr.
Den absurda och sarkastiska förlängningen av Reinfeldts tal har nu alltså blivit verklighet. Att det var Miljöpartiet som skulle anamma detta tänk är föga förvånande.
Citat:
Vi kan inte bara öppna våra hjärtan, vi behöver också öppna våra hem.
Alla partier värnar om miljön Eller ja, om du vill förbjuda allt som påverkar miljön det minsta lilla så snart som möjligt oavsett hur det påverkar människan och samhället, då är MP partiet för dig.