Citat:
Ursprungligen postat av
farbror_barbro
Vad då gammalt blod?
Vilket gammalt blod skulle LH ha på sig? Brukar du gå omkring med blodfläckar som inte försvinner i tvätt?
Och om så vore, varför hittas ingen yttreligare främmande DNA-profil i blodspåren när de undersöks hos NFC?
Försök inse att när man undersökt en blodbesudling på LHs kläder och (endast!) hittat DNA från NB så innebär det att det är hans blod. Enbart.
Vet inte hur jag ska göra det lättare för dig, vi försöker.
Nytt blod = Färskt blod.
Gammalt blod = Gammalt blod, något som har tvättats bort från kläder men som syns i uv-belysning.
Alltså om man letar efter blod i denna belysning på jakt efter DNA så kan man markera både nya och gamla blodfläckar (tvättade).
En blodbesudling för mig är just en blodbesudling, en upphöjd eller utsmetad droppe koagulerat blod, det är lätt att urskilja med blotta ögat. Vad jag ser på Lisas kläder ser ut att var gamla fläckar (byxan). Jackan ser också smutsig ut även där fram, smuts eller NB:s blod, kan det vara från golvet? Kan du utesluta det? det är ju utsmetat och har ingen form kvar av droppat blod? Även Lisas blod finns där på jackan och man kan undra var resten av spåren på golv är? Det där fram är inte undersökt och ingen uv-belyst bild visas och hade för mig gett svar på många frågor vad det gäller kläder och händelseförlopp.
Det är inte omöjligt att det är NB:s blod på jackan, det är heller inte omöjligt att det är en gammal blodfläck med smuts som ser ut som en blodbesudling med NB:s DNA, eller NB:s blod från golv (inte helt undersökt och ingen uv-bild visad). Det finns ju andra metoder att testa för blod och man kan ju alltid lägga prov under mikroskop. Jag vet inte vad som är gjort för att utesluta smuts på en gammal (tvättat) blodfläck som flaggat för blod. Dom fick väl i uppgift att ta prov for DNA i just den misstänkta fläcken som kallades blodbesudling. Så gör NFC några fler analyser av det som ser ut som blod för att bestämma blodgrupp och vem det tillhör förutom just DNA-testen (framför allt då mer DNA av olika människor hittas i samma blod)?
Kort, jag anser att DNA många gånger är osäkert, magin som löser alla fall och i många fall bidrar det starkt, men här som i stort sett enda bevis? Förr bestämmdes blodgrupp, man sökte noggrant efter fingeravtryck och fibrer, sökte motiv och kopplingar. I det här utredningen ser man inte mycket sådant och Lisa som offer anses vara ett slump. Enkelt, då slipper man det jobbet för man var fullt upptagen att jaga balter och det var kanske rätt. Det är troligt att NB är helt ensam skyldig om inte så har man gjort bort sig rejält. Om inte annat så har man lämnat luckor som gör att han kan gå fri i hovrätt.
Jag är ingen expert på detta, jag lär medan jag läser och skriver just nu. Har du bättre kunskap och information så langa gärna över länkar på det du tycker jag har fel på så kan jag lära vidare, och då lära rätt.