2015-11-05, 19:42
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LOE2
Det var väl förbud mot att elda där - den regelmässiga rutinen var att köra högen till en tipp. Om MGM visste detta kan man väl inte veta och om gården följde alla regler kan man inte heller vara säker på.
I lagenlig anda, ja - men det fanns väl nån mer ärlig variant också.
CB
Citat:
Det finns en hög med sly och grenar bredvid. En hög i vilken Gunnar
brukar slänga ogräs och annat skräp som han eldar upp.
GJ
Citat:
Gunnar berättar att platsen där rishögen ligger är den plats de brukar elda
kvistar, gräs, skräp m.m. Det var ganska länge sedan det eldades.
NB
Citat:
Har du hört talas om det att man skulle göra det?
Jo, jag vet att Gunnar brukar ju elda skräp
2015-11-05, 19:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gormer
En sak jag inte fått grepp på,
När spred han ut spåren på traktorvägen,?
Han var ju synlig på grusvägen från Blomberg till Martorp på bägge hållen
Va det på natten eller?

Exakt vad som hände vet väl bara NB.

Personligen tror jag han slände ut det i "spenaten" under sin hastiga färd till Martorp. I det läget kunde han inte ana att det åkern skulle finkammas!

Hans stora misstag i det läget var nog att han trampade så våldsamt på gasen, så att många noterade hans framfart. Hade han glidit långsamt fram till Martorp hade väl inte någon noterat händelsen alls. Han och hans bil var en "naturlig" del av landskapet.

Likadant från Martorp till bostaden.

Förmodligen adrenalinpåslaget.
2015-11-05, 19:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Exakt vad som hände vet väl bara NB.

Personligen tror jag han slände ut det i "spenaten" under sin hastiga färd till Martorp. I det läget kunde han inte ana att det åkern skulle finkammas!

Hans stora misstag i det läget var nog att han trampade så våldsamt på gasen, så att många noterade hans framfart. Hade han glidit långsamt fram till Martorp hade väl inte någon noterat händelsen alls. Han och hans bil var en "naturlig" del av landskapet.

Likadant från Martorp till bostaden.

Förmodligen adrenalinpåslaget.

Då måste han kört traktorvägen först och sen kommit ut på blombergsvägen sista biten och kört i full speed så dammet rök enl vittne,tillbakavägen hem var nog raka vägen på grusvägen
2015-11-05, 19:52
Medlem
Har vi någon expert här på de nya elmätarna som visar timmätning ?
2015-11-05, 19:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av birkaboo
Står det i FUP är det säkert helt rätt. Jag återkommer med artikel. Där var en intervju med Irina men det kan ju vara en tolkningsfråga också.
Visst. Man kan inte heller vara säker på vilken innebörd någon lägger i orden, men traditionellt förknippas väl kokerska med matlagning i storkök, medan kock förknippas med restaurang och lite mera sofistikerad yrkesutövning. Hur som helst uppfattar jag hennes situation som att hon ville komma efter till Sverige och fick ta det påhugg som erbjöds. Hon städade och hjälpte till på olika sätt på Martorp också, så hon var nog beredd på sysslor inom ett brett spektrum av okvalificerade tjänster.
2015-11-05, 19:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Där satte du fingret på något som är centralt och begrundansvärt.
Denne mördare, Nerijus, i likhet med andra som tiger still om sina dödliga illgärningar
och förvägrar de anhöriga sanningen om de närmare omständigheterna kring mördandet,
håller i sin hjärtlöshet inne med berättelsen om offrens sista minuter i livet, känner hur
de äger de döda även efter dödandet och onekligen ger det en viss maktkänsla.
De är fullt medvetna allesammans om att de anhöriga inget hellre vill än att få vetskap
om vad som egentligen utspelade sig och hur deras nära och kära hade det i sina sista
stunder i livet och så länge ovissheten består är det en sönderslitande plåga hos dem
och den plågan kan nog en sån kallhamrad bastard som balten NB riktigt erhålla njutning
av att få vålla.

En pappa som riktar sig mot honom i domstolen och ber honom lugnt och sakligt men
uppfordrande att förklara hur hans DNA hamnat på insidan av hans tös byxor och en
oberörd, iskall gärningsman som mottar frågan och spottar den ifrån sig i nästa ögonblick.
Och tänker:"Jag dödade din dotter och njöt varje ögonblick medan det hände men du och
de andra ska aldrig få veta någonting om hur det verkligen var."

En mördare som behandlade sitt offer som ett värdelöst stycke kött behandlar de anhöriga
lika vidrigt för han gillar att göra det och ingenstans är att han längre att betrakta
som annat än ett fullgånget monster, tömd på allt av mänsklighet.

Han hemlighåller sanningen om detaljerna i sitt bestialiska mord och i nätterna återupplever han alltsammans gång på gång och han äger något som ingen annan någonsin ska få tillträde
till och det är nog en oerhörd njutning som detta innebär för honom.
Äger tillsammans med offret förstås. Som aldrig mer kan tala.

Mörda för sitt eget höga nöjes skull - Så sjukt blir aldrig mer friskt!

Bra skrivet Grandioso. Vi har några fall nu med samma typ av förnekelse hos gärningsmännen, de som låser in sig i nekandet oavsett hur starka bevis som vänds emot dem. De allra flesta av dem döms för sina gärningar, mot sitt nekande, när bevisen blir så starka. Det är bara en jävel som slank förbi nätet genom ett hål som plötsligt dök upp. Du vet vem jag menar.
2015-11-05, 19:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Du är inte nöjd? Vad förväntar du dig av en obduktion vid framskriden föruttnelse? Det är liksom inte en önskelåda för anhöriga! Om den erfarne obducenten ser det som sannolikt att hon dött och satts in i skåpet inom 3 timmar efter döden, men inte kan ge bestämd tidpunkt/klockslag:
Vem ska då göra det?!
Sen är det inte detta som intresserar anhöriga öht.
Pappa till Lisa har en enda fråga till försvaret:
Hur kan NB:s DNA sitta på insidan på min tös byxor?

Ja, pappans uppträdande i rätten är intressant. Liksom hans till-fullo engagemang i Blomberg under veckan. Pappans tycks vilja kontrollera vad som händer under veckan i Blomberg, såväl dag som natt. Av någon anledning.

Pappan är aktiv under rättegången, han är engagerad, han är också redan i början av förhandlingen övertygad om den åtalades skuld och agerar därefter, utan att han ens har hört den åtalade/vittnen/sakkunniga/försvarsadvokaten mm. Han ifrågasätter inte polisens och åklagarens alla brister/oegentligheter i utredningen. Pappan tycks intresserad av att den åtalade döms. Av någon anledning. Pappan tycks nöjd med den bristande objektiviteten i utredningen och polisens och åklagarens osannolika hypotes. Varför då?

Pappan har valt en suspekt sexualbrottsadvokat till målsägarbiträde.

Pappan uppträder inte som en målsägande med andra ord. Detta agerande känns alltför välbekant.
2015-11-05, 20:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Vad då gammalt blod?
Vilket gammalt blod skulle LH ha på sig? Brukar du gå omkring med blodfläckar som inte försvinner i tvätt?
Och om så vore, varför hittas ingen yttreligare främmande DNA-profil i blodspåren när de undersöks hos NFC?

Försök inse att när man undersökt en blodbesudling på LHs kläder och (endast!) hittat DNA från NB så innebär det att det är hans blod. Enbart.
Vet inte hur jag ska göra det lättare för dig, vi försöker.

Nytt blod = Färskt blod.
Gammalt blod = Gammalt blod, något som har tvättats bort från kläder men som syns i uv-belysning.

Alltså om man letar efter blod i denna belysning på jakt efter DNA så kan man markera både nya och gamla blodfläckar (tvättade).

En blodbesudling för mig är just en blodbesudling, en upphöjd eller utsmetad droppe koagulerat blod, det är lätt att urskilja med blotta ögat. Vad jag ser på Lisas kläder ser ut att var gamla fläckar (byxan). Jackan ser också smutsig ut även där fram, smuts eller NB:s blod, kan det vara från golvet? Kan du utesluta det? det är ju utsmetat och har ingen form kvar av droppat blod? Även Lisas blod finns där på jackan och man kan undra var resten av spåren på golv är? Det där fram är inte undersökt och ingen uv-belyst bild visas och hade för mig gett svar på många frågor vad det gäller kläder och händelseförlopp.

Det är inte omöjligt att det är NB:s blod på jackan, det är heller inte omöjligt att det är en gammal blodfläck med smuts som ser ut som en blodbesudling med NB:s DNA, eller NB:s blod från golv (inte helt undersökt och ingen uv-bild visad). Det finns ju andra metoder att testa för blod och man kan ju alltid lägga prov under mikroskop. Jag vet inte vad som är gjort för att utesluta smuts på en gammal (tvättat) blodfläck som flaggat för blod. Dom fick väl i uppgift att ta prov for DNA i just den misstänkta fläcken som kallades blodbesudling. Så gör NFC några fler analyser av det som ser ut som blod för att bestämma blodgrupp och vem det tillhör förutom just DNA-testen (framför allt då mer DNA av olika människor hittas i samma blod)?

Kort, jag anser att DNA många gånger är osäkert, magin som löser alla fall och i många fall bidrar det starkt, men här som i stort sett enda bevis? Förr bestämmdes blodgrupp, man sökte noggrant efter fingeravtryck och fibrer, sökte motiv och kopplingar. I det här utredningen ser man inte mycket sådant och Lisa som offer anses vara ett slump. Enkelt, då slipper man det jobbet för man var fullt upptagen att jaga balter och det var kanske rätt. Det är troligt att NB är helt ensam skyldig om inte så har man gjort bort sig rejält. Om inte annat så har man lämnat luckor som gör att han kan gå fri i hovrätt.

Jag är ingen expert på detta, jag lär medan jag läser och skriver just nu. Har du bättre kunskap och information så langa gärna över länkar på det du tycker jag har fel på så kan jag lära vidare, och då lära rätt.
2015-11-05, 20:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XavvonZac
Ja, pappans uppträdande i rätten är intressant. Liksom hans till-fullo engagemang i Blomberg under veckan. Pappans tycks vilja kontrollera vad som händer under veckan i Blomberg, såväl dag som natt. Av någon anledning.

Pappan är aktiv under rättegången, han är engagerad, han är också redan i början av förhandlingen övertygad om den åtalades skuld och agerar därefter, utan att han ens har hört den åtalade/vittnen/sakkunniga/försvarsadvokaten mm. Han ifrågasätter inte polisens och åklagarens alla brister/oegentligheter i utredningen. Pappan tycks intresserad av att den åtalade döms. Av någon anledning. Pappan tycks nöjd med den bristande objektiviteten i utredningen och polisens och åklagarens osannolika hypotes. Varför då?

Pappan har valt en suspekt sexualbrottsadvokat till målsägarbiträde.

Pappan uppträder inte som en målsägande med andra ord. Detta agerande känns alltför välbekant.

Hur skulle du som förälder agera?
2015-11-05, 20:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av catami
Bra skrivet Grandioso. Vi har några fall nu med samma typ av förnekelse hos gärningsmännen, de som låser in sig i nekandet oavsett hur starka bevis som vänds emot dem. De allra flesta av dem döms för sina gärningar, mot sitt nekande, när bevisen blir så starka. Det är bara en jävel som slank förbi nätet genom ett hål som plötsligt dök upp. Du vet vem jag menar.

Vilka tänker du på och vem menar du? Vill du förklara?
2015-11-05, 20:05
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dripatologi
Ok! Allt tyder på att liket kördes direkt till Martorp efter dådet
Medan det var ljust? Med "allt" menar du väl närmare bestämt att full likstelhet ännu inte inträtt?
2015-11-05, 20:06
Bannlyst
Tycker att det är förlite matrial från förhöret med nb han har ju haft 4 timmars förhör. Och borde inte tolkens uttalanden vara med i fupen?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in