Citat:
Ursprungligen postat av
staffanwestberg
Du vore en perfekt politisk journalist. Dessa är duktiga på att ta lösryckta uttalanden, texter osv, och sedan förvanska det.
Fortfarande kvarstår faktum att mannens fotavtryck inte fanns där. Det är bara att läsa FÖRUNDERSÖKNINGSPROTOKOLLET. Man kan inte slänga ut någon från en balkong utan att själv befinna sig där, eller hur?
Slutrader:
Att komma fram till den misstänktes oskuld är väldigt enkelt med minsta lilla sunda förnuft och erfarenhet av att läsa förundersökningar. Man måste ta med allting, och släppa egna fördomar, förutfattade meningar osv. Du måste kunna värdera mänskligt beteende. Om det därtill finns stora luckor i de tekniska undersökningarna inser man väldigt snabbt att alla avgörande bitar saknas i denna förundersökning för att ens gå till åtal.
Så man kan fråga sig vad du är ute efter? Om du vill slicka arslen på våra domstolar kan du göra det någon annanstans tycker jag. Eller varför inte söka jobb där? Eller så är du en feminist som tror på att kvinnor är änglar såsom i barnsagorna? Har du någonsin mött en kvinna med psykiska problem och som dessutom drabbats av förlossningspsykos?
Jag förstår inte sådana som dig som blir panikslagna när inte statens "sanning" får råda. Äcklande, faktiskt. Man får lite kväljningar och undrar vem du är där bakom datorskärmen.
Hoppas inte du tar illa upp av mina ord, men du ber liksom om det själv. För om man vägrar ta till sig andras kunskaper som är renhåriga, välformulerade och uppenbart trovärdiga, och själv har en störtlöjlig mästrande ton så är man värd skit egentligen.
Jag är inte ute efter något. Jag kommer faktiskt från Södertälje och har bott där i största delen av mitt liv och alla vet vem GM är och pratet går. Givetvis finns de dem som fortfarande bedyrar hans oskuld (främst hans familj), men de allra flesta har nog förstått att han är skyldig även om de givetvis blev chockade av händelsen. GM är inget litet fromt lamm heller (som du verkar tro). Han har tidigare umgåtts i kriminella kretsar med bland annat med B*rnard K*ouri som nu sitter i fängelset men han tycker väl du är en jättebra kille också oskyldigt dömd? GM är sen tidigare utredd för grova brott, han åtalades 2007 för medhjälp på mordet på K-Sigge i Södertälje men friades sedan pga. det inte fanns tillräckliga bevis.
Det jag beskriver ovan gör honom inte till de facto skyldig i detta fall. Jag försöker bara förklara för dig vad för saker GM tidigare varit inblandad i, för du får honom att låta som en mönstermedborgare som har varit skötsam hela sitt liv vilket inte stämmer. I FUP är det flera som vittnar om GM:s dåliga temperament, att han har ett stort kontrollbehov, lätt blir svartsjuk och som berättar om det tillfälle då han kastade en askkopp i huvudet på BO så hon var tvungen att uppsöka sjukhus.
Du hänger upp dig på att hans skoavtryck inte gick att finna på balkongen (som för övrigt var full av olika skoavtryck) och säger att detta är beviset för hans oskuld. Men det är alltså allt du har att komma med?
Angående förlossningsdepressionen så var det något som GM och hans försvarare tog upp. Det finns inga papper eller noteringar i BO's journal om detta,
"Skulle det vara så att man misstänker att mamman befinner sig i riskzonen skrivs en anteckning om detta i journalen."
Men du kan inte komma med några motargument/förklaringar till:
Varför hade GM städat undan blod i lägenheten?
Varför hade GM avvärjningsskador på kroppen från BO?
Varför var BO's blod på GM:s tröja?
Förklara gärna bloddropparna som fanns i hela lägenheten på balkongen, på golvet i köket, hallen, toaletten, toalettdörren.
MG förklaring till blodet på hans tröja är att han ska ha försökt lyfta upp BO efter fallet och blodet i lägenheten säger GM är från när BO tidigare blött näsblod, men en expert säger att blodet skvätt till följd av en kraft, inte av blödande näsblod. GM har i tidigare rättegångar ändrat historia om hur han fick sår på sin ena knoge.
Detta handlar för övrigt inte om vilken jäkla etnicitet GM har, utan om att GM kastade sin fru från balkongen för att dölja det faktum att han hade slagit sin fru sönder och samman. Givetvis finns de kvinnor som ljuger om brott och som hittar på saker - men nu har ju inte HD tagit hänsyn till BO's förhör överhuvudtaget utan de har gått på den tekniska bevisningen som finns och som är väldigt stark. Sen får du jättegärna försöka komma med teorier om att jag är en feminist som alltid tror på kvinnliga BO's, eller att jag är ute efter att slicka domstolarnas röv - det spelar mig ingen roll. Jag har också träffat kvinnor med psykiska problem och som har haft psykoser och vet du vad? Inget av det jag kan läsa i FUP styrker eller talar för att BO skulle ha haft några psykiska problem, förutom maken och försvaret som försöker komma med teorin om förlossningsdepression. Det är lite tråkigt att du börjar med personangrepp när du inte har något mer att komma med.
Men det är din fullständiga rätt att tycka att han är oskyldigt dömd.