2015-11-05, 06:29
Moderator
v50s avatar
Rubrik justerad

/ Moderator
Citera
2015-11-05, 08:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av staffanwestberg
Ett problem med Flashback verkar dessvärre vara - rent allmänt alltså - att här finns många som inte kan tänka sig en svarthårig syriansk man som oskyldig ("för alla arabiska män förtrycker väl kvinnor") och de fåtaliga kvinnor som finns här, eller som åtminstone framställer sig som sådana, verkar vara feminister i de flesta fall ("en kvinna är alltid oskyldig och mannen alltid skyldig när en man misstänks för våld och mordförsök").

Dessa förhållanden är direkt kontraproduktiva i detta fall. Man önskar folk ville prova på mer att läsa på själva istället och bilda sig en egen uppfattning åtminstone.

Vakna säger jag. Svenskt rättsväsende är en katastrof. Eller har folk glömt bort att Christer Pettersson dömdes i en första instans som Palmes mördare t ex?

Ett tips är att läsa på mer om kvinnans måenden, vad folk säger om henne i bekantskapskretsen och liknande. Förlossningspsykos är t ex ingen lek utan en mycket allvarlig störning som kan påverka under lång tid.

Mannens advokat har öppet uppgett sin uppfattning om att det är fråga om justitiemord vilket är mycket ovanligt.
Du är en mycket sjuk man, antagligen är du ett resultat av att ha tittat för mycket på programmet "Vilse i pannkakan" när du var liten. Kvinnan kan omöjligt haft en förlossningspsykos, deras barn var två år vid tidpunkten och förlossningspsykos får man inte av att göra en abort som kvinnan gjort.
Om nu din vän är oskyldig, varför fanns det då en massa blodfläckar på flera ställen inne i lägenheten? Absoluta merparten av dessa blodfläckar var enligt analyserna som gjorts från BO, inte GM. Din vän lyckades helt enkelt inte med att ljuga tillräckligt övertygande. Domstolen utesluter att blodet på din vän kan ha kommit dit efter att han kastat ut kvinnan från balkongen.
Varför hade din vän sår på kroppen som skapats genom att kvinnan skrapat sina naglar mot din väns hud?
Nä sluta att försvara din vän och inse att han är ett svin, oavsett vilken nationalitet han har.
Sedan det där med Christer som du drar upp, om du varit insatt i det fallet borde du kunnat begripa att en mycket stor anledning till att han blev frikänd berodde på polisen inkompetens, dom fumlade helt enkelt med utredningen.
Citera
2015-11-05, 09:05
Medlem
Äpplet faller inte långt från trädet ....
Sådan far sådan son ....

Gm:s familj har världens rykte i Södertälje.
Kyrkorna är rena maffiaverksamheten ... prästerna monster ... men mycket kommer snart upp till ytan.

Advokaten och hans lilla sekreterare lika så ..

http://lt.se/nyheter/sodertalje/1.3235523-balkongdomd-forsvunnen-kramas-pa-facebook
Citera
2015-11-05, 09:16
Medlem
HD har med denna domen återtagit lite tilltro till rättsväsendet.
Citera
2015-11-05, 10:42
Medlem
Nymphias avatar
Citat:
Du vore en perfekt politisk journalist. Dessa är duktiga på att ta lösryckta uttalanden, texter osv, och sedan förvanska det.

Fortfarande kvarstår faktum att mannens fotavtryck inte fanns där. Det är bara att läsa FÖRUNDERSÖKNINGSPROTOKOLLET. Man kan inte slänga ut någon från en balkong utan att själv befinna sig där, eller hur?

Slutrader:

Att komma fram till den misstänktes oskuld är väldigt enkelt med minsta lilla sunda förnuft och erfarenhet av att läsa förundersökningar. Man måste ta med allting, och släppa egna fördomar, förutfattade meningar osv. Du måste kunna värdera mänskligt beteende. Om det därtill finns stora luckor i de tekniska undersökningarna inser man väldigt snabbt att alla avgörande bitar saknas i denna förundersökning för att ens gå till åtal.

Så man kan fråga sig vad du är ute efter? Om du vill slicka arslen på våra domstolar kan du göra det någon annanstans tycker jag. Eller varför inte söka jobb där? Eller så är du en feminist som tror på att kvinnor är änglar såsom i barnsagorna? Har du någonsin mött en kvinna med psykiska problem och som dessutom drabbats av förlossningspsykos?

Jag förstår inte sådana som dig som blir panikslagna när inte statens "sanning" får råda. Äcklande, faktiskt. Man får lite kväljningar och undrar vem du är där bakom datorskärmen.
Hoppas inte du tar illa upp av mina ord, men du ber liksom om det själv. För om man vägrar ta till sig andras kunskaper som är renhåriga, välformulerade och uppenbart trovärdiga, och själv har en störtlöjlig mästrande ton så är man värd skit egentligen.

Jag är inte ute efter något. Jag kommer faktiskt från Södertälje och har bott där i största delen av mitt liv och alla vet vem GM är och pratet går. Givetvis finns de dem som fortfarande bedyrar hans oskuld (främst hans familj), men de allra flesta har nog förstått att han är skyldig även om de givetvis blev chockade av händelsen. GM är inget litet fromt lamm heller (som du verkar tro). Han har tidigare umgåtts i kriminella kretsar med bland annat med B*rnard K*ouri som nu sitter i fängelset men han tycker väl du är en jättebra kille också oskyldigt dömd? GM är sen tidigare utredd för grova brott, han åtalades 2007 för medhjälp på mordet på K-Sigge i Södertälje men friades sedan pga. det inte fanns tillräckliga bevis.

Det jag beskriver ovan gör honom inte till de facto skyldig i detta fall. Jag försöker bara förklara för dig vad för saker GM tidigare varit inblandad i, för du får honom att låta som en mönstermedborgare som har varit skötsam hela sitt liv vilket inte stämmer. I FUP är det flera som vittnar om GM:s dåliga temperament, att han har ett stort kontrollbehov, lätt blir svartsjuk och som berättar om det tillfälle då han kastade en askkopp i huvudet på BO så hon var tvungen att uppsöka sjukhus.
Du hänger upp dig på att hans skoavtryck inte gick att finna på balkongen (som för övrigt var full av olika skoavtryck) och säger att detta är beviset för hans oskuld. Men det är alltså allt du har att komma med?

Angående förlossningsdepressionen så var det något som GM och hans försvarare tog upp. Det finns inga papper eller noteringar i BO's journal om detta, "Skulle det vara så att man misstänker att mamman befinner sig i riskzonen skrivs en anteckning om detta i journalen."

Men du kan inte komma med några motargument/förklaringar till:

Varför hade GM städat undan blod i lägenheten?
Varför hade GM avvärjningsskador på kroppen från BO?
Varför var BO's blod på GM:s tröja?
Förklara gärna bloddropparna som fanns i hela lägenheten på balkongen, på golvet i köket, hallen, toaletten, toalettdörren.

MG förklaring till blodet på hans tröja är att han ska ha försökt lyfta upp BO efter fallet och blodet i lägenheten säger GM är från när BO tidigare blött näsblod, men en expert säger att blodet skvätt till följd av en kraft, inte av blödande näsblod. GM har i tidigare rättegångar ändrat historia om hur han fick sår på sin ena knoge.

Detta handlar för övrigt inte om vilken jäkla etnicitet GM har, utan om att GM kastade sin fru från balkongen för att dölja det faktum att han hade slagit sin fru sönder och samman. Givetvis finns de kvinnor som ljuger om brott och som hittar på saker - men nu har ju inte HD tagit hänsyn till BO's förhör överhuvudtaget utan de har gått på den tekniska bevisningen som finns och som är väldigt stark. Sen får du jättegärna försöka komma med teorier om att jag är en feminist som alltid tror på kvinnliga BO's, eller att jag är ute efter att slicka domstolarnas röv - det spelar mig ingen roll. Jag har också träffat kvinnor med psykiska problem och som har haft psykoser och vet du vad? Inget av det jag kan läsa i FUP styrker eller talar för att BO skulle ha haft några psykiska problem, förutom maken och försvaret som försöker komma med teorin om förlossningsdepression. Det är lite tråkigt att du börjar med personangrepp när du inte har något mer att komma med.

Men det är din fullständiga rätt att tycka att han är oskyldigt dömd.
Senast redigerad av Nymphia 2015-11-05 kl. 11:36.
Citera
2015-11-05, 11:18
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nymphia
Flera utredningsåtgärder har vidtagits – helt finansierade av kvinnans bröder. Det är allt från DNA-analyser av en blodfläck på mannens tröja som glömdes bort tidigare, till professorers utlåtande om fallvinkeln från balkongen samt den numera pensionerade chefen för tekniska roteln på länskrim – Sony Björk – som fick lusläsa hela förundersökningsmaterialet i jakt på kvarglömda detaljer.

Totalt bekostade familjen cirka 80 000 kronor, enligt Ia Sweger. Men systemet kompenserar enbart för max 10 000 kronor när det gäller utredningskostnader. I samband med förhandlingen i HD träffade LT bröderna. En av dem sa: ”För oss är det självklart att göra detta för vår syster”.

http://lt.se/nyheter/sodertalje/1.3236719-balkongfallet-darfor-skarpte-hd-domen
Ja, det är möjligt - jag har inte kontrollerat om bröderna fick någon kompensation för utredningsinsatserna -- Jag har däremot läst i HD att advokaten betalades av staten, och att hon inte behövde stå för något själv i den delen ...

Detta var påståendet jag bemötte:
Citat:
Tingsrätten gjorde, i ett tidigt stadium, klart för målsäganden att man skulle behöva finansiera rättegångskostnader ur egen ficka. Detta skall ha varit en mycket stor summa likvida medel. Inte så konstigt då målet överklagats samt dragits ut oerhört mycket. Kvinnans släkt sägs ha täckt samtliga kostnader. Detta utan minsta tvekan.
En solklar felaktighet mao...

Detta var vad jag svarade ..
Citat:
Faktum är dock att hon inte behövt stå ens för de kostnaderna.... HD ansåg att det arbete som lagts ner på ansvarsdelen inte innebar merarbete utöver att driva skadeståndsdelen - och ansåg därför att advokatens begäran om ersättning (från staten då) var skälig.
Jag pratar alltså om den ersättning som advokaten begärt för sitt arbete -- samt att kvinnan inte alls behöver stå för rättegångskostnaderna - vilket hävdades.

Citat:
Ursprungligen postat av marreson
Det du skriver är direkt felaktigt. Kvinnans anhöriga har lagt uppemot 100 000 kr, enbart i utredningskostnader. Högsta domstolen har ju som tydlig policy att kompensera max en tiondel av den summan. Är dessutom långt ifrån alla som får detta beviljat..

Vet inte om du miljonär, men för en annan så får denna summa ses som ansenlig.
Nej, det du skrev var direkt felaktigt - på alla sätt.''[/b]

Citat:
Tingsrätten gjorde, i ett tidigt stadium, klart för målsäganden att man skulle behöva finansiera rättegångskostnader ur egen ficka.Detta skall ha varit en mycket stor summa likvida medel. Inte så konstigt då målet överklagats samt dragits ut oerhört mycket. Kvinnans släkt sägs ha täckt samtliga kostnader. Detta utan minsta tvekan.

Och nej, jag är inte rik - men faktum är att 100 tusen är inte en ansenlig summa ... Det är mer pengar än en månadslön - men klart överkomligt att lägga ut för något jag vill ha eller något som är viktigt.
I det här fallet är det ju dessutom inte en ensam person som stått för pengarna - utan kostnaden har fördelats på bröderna..

Edit:
Enligt domen har L yrkat på 50 226 kronor i utredningskostnader - av det får hon 10 000 kr.

Övriga kostnader - t ex rättegångskostnaden - belastar staten.
Senast redigerad av micro113 2015-11-05 kl. 11:26.
Citera
2015-11-05, 17:05
Bannlyst
Citat:
Känner till GM samt BO förhållandevis bra.

Mannen är en erfaren Discjockey. Har spelat på flera olika nattklubbar i landet.

Som ni skrivit tidigare kommer han från en prästfamilj.

Bekanta som jobbar med denne har sagt att han var en högst sympatisk person som var "lätt att ha att göra med". Kan även bekräfta att händelsen kom som en riktig chock för samtliga av mannens vänner och anhöriga.

Frågan som kvarstår är dock.. Vart befinner sig den åtalade? Är han kvar på svensk mark tro?

Kvinnan har en stor - och tämligen välbärgad släkt. Majoriteten av denna är bosatt på västkusten.

Tingsrätten gjorde, i ett tidigt stadium, klart för målsäganden att man skulle behöva finansiera rättegångskostnader ur egen ficka. Detta skall ha varit en mycket stor summa likvida medel. Inte så konstigt då målet överklagats samt dragits ut oerhört mycket. Kvinnans släkt sägs ha täckt samtliga kostnader. Detta utan minsta tvekan.

Lägg ifrån dig crack-pipan.
DJ...LOL
House Mafia...yada yada
Han var grovt kriminell.

Är GM lyst av Interpol?
Citera
2015-11-05, 17:14
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av UsernameMe
Äpplet faller inte långt från trädet ....
Sådan far sådan son ....

Gm:s familj har världens rykte i Södertälje.
Kyrkorna är rena maffiaverksamheten ... prästerna monster ... men mycket kommer snart upp till ytan.

Advokaten och hans lilla sekreterare lika så ..

http://lt.se/nyheter/sodertalje/1.3235523-balkongdomd-forsvunnen-kramas-pa-facebook

Skyddande av brottsling - ring a bell?
"Är brottet grovt är påföljden lägst fängelse i sex månader och högst fyra år."

Främjande av flykt?
"Om brottet är grovt är straffet fängelse i lägst sex månader och högst fyra år."

Tror prästen får komma in i matchen nu

Dom kan dela cell
Citera
2015-11-05, 17:23
Medlem
marresons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Ja, det är möjligt - jag har inte kontrollerat om bröderna fick någon kompensation för utredningsinsatserna -- Jag har däremot läst i HD att advokaten betalades av staten, och att hon inte behövde stå för något själv i den delen ...

Detta var påståendet jag bemötte:

En solklar felaktighet mao...

Detta var vad jag svarade ..

Jag pratar alltså om den ersättning som advokaten begärt för sitt arbete -- samt att kvinnan inte alls behöver stå för rättegångskostnaderna - vilket hävdades.

Nej, det du skrev var direkt felaktigt - på alla sätt.''[/b]

Och nej, jag är inte rik - men faktum är att 100 tusen är inte en ansenlig summa ... Det är mer pengar än en månadslön - men klart överkomligt att lägga ut för något jag vill ha eller något som är viktigt.
I det här fallet är det ju dessutom inte en ensam person som stått för pengarna - utan kostnaden har fördelats på bröderna..

Edit:
Enligt domen har L yrkat på 50 226 kronor i utredningskostnader - av det får hon 10 000 kr.

Övriga kostnader - t ex rättegångskostnaden - belastar staten.

Där har du fel igen - Att behöva betala(!) uppemot 100 000 kr för att ha blivit utsatt för mordförsök i sitt eget hem, för att sedan bli förlamad för livet, är utan tvekan en ansenlig summa!
Citera
2015-11-05, 17:31
Bannlyst
Exceptionellt rättsfall.

Var Åklagarmyndigheten inte involverade överhuvudtaget i pläderingar i HD?
Någon som vet?
Var dömd GM närvarande?

Framgår inte av HDs domslut
Citera
2015-11-05, 17:38
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Där har du fel igen - Att behöva betala(!) uppemot 100 000 kr för att ha blivit utsatt för mordförsök i sitt eget hem, för att sedan bli förlamad för livet, är utan tvekan en ansenlig summa!
Det är inte hur du värderar summan som jag protesterat emot. Det är ditt påstående om att tingsrätten skulle ha sagt att hon skulle bli tvungen att stå för rättegångskostnader .. samt att du påstod att hon/hennes familj hade fått stå för "rubbet".
Citera
2015-11-05, 17:38
Medlem
Citat:
Ett problem med Flashback verkar dessvärre vara - rent allmänt alltså - att här finns många som inte kan tänka sig en svarthårig syriansk man som oskyldig ("för alla arabiska män förtrycker väl kvinnor") och de fåtaliga kvinnor som finns här, eller som åtminstone framställer sig som sådana, verkar vara feminister i de flesta fall ("en kvinna är alltid oskyldig och mannen alltid skyldig när en man misstänks för våld och mordförsök").

Dessa förhållanden är direkt kontraproduktiva i detta fall. Man önskar folk ville prova på mer att läsa på själva istället och bilda sig en egen uppfattning åtminstone.

Vakna säger jag. Svenskt rättsväsende är en katastrof. Eller har folk glömt bort att Christer Pettersson dömdes i en första instans som Palmes mördare t ex?

Ett tips är att läsa på mer om kvinnans måenden, vad folk säger om henne i bekantskapskretsen och liknande. Förlossningspsykos är t ex ingen lek utan en mycket allvarlig störning som kan påverka under lång tid.

Mannens advokat har öppet uppgett sin uppfattning om att det är fråga om justitiemord vilket är mycket ovanligt.

1. Hahaha du är pinsam .... oskyldig? Detta var för det första inte första gången han brukade våld mot henne ....
Han är även välkänd för sitt dåliga självkänsla som uttrycker sig i sjuk svartsjuka. Hela familjen är väl medvetna om detta men skyddar självklart sina egna.
Pappan har världens bästa förkläde men är en snuskig tyrann .... också välkänt.

2. Japp ... rättsväsendet är en katastrof ... Här borde livstid ... indraget medborgarskap ( om det nu skulle vara möjligt i detta land ) .. och sen självklart utvisning ... forever!

3. Kvinnan hade ingen förlossningspsykos. Läs läkarutlåtandet idiot .... det var endast ett försök från advokaten och den lille mannen .... LÄS PÅ!

4. Advokaten i fråga är själv misstänkt för andra brott ....
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in