Det krävs inte alls att organisationen är korrupt. Vad du nu menar med korrupt.
Glöm inte bort att här har det varit ett tidigt tunnelseende från den 8:e juni. Vem/vilka pekade redan då ut litauerna? Vet du det?
Att vissa grupperingar/personer/befattningar åtnjuter förtroende är ju inget nytt och att andra misstänkliggörs.
Finns ganska många exempel på hur svarta misstänkts i USA när det har varit vita som varit brottslingar. Problemet är vi inte låtsas om att svenskt rättsväsendet är fördomsfullt.
Det ÄR inte en tråd om rasism/rasism inom rättsväsendet! Du är helt fel ute och det måste finnas ett bättre forum för dig där du kan vräka ur dig din frustration och hat mot organisationer och instanser.
Hade du kommit med nåt konkret än enbart din egen misstro utan förankring hade det varit en annan sak.
Litauerna hade inget specifikt span på sig - mer än en signifikant koppling(ladan). Sen finns ett tidigt förhör med A. och sen inkommer GMP.
De facto skulle de haft span på sig redan kl 03 vid dörrknackning - men där tipsar NB om en brun bil och vilseleder hela församlingen istället.
Såna här resonemang har jag flera gånger kommenterat förut i tråden. Vi kan lugnt utgå från att gärningsmannen försökt agera rationellt efter dådet (oavsett hur planerat/oplanerat det var). Därav följer dock inte att alla fattade beslut varit rationella. Den som är under stress fattar generellt sett sämre beslut - det finns det mycket övertygande forskningsbevis för. Det kan också vara så att vissa beslut framstått som rationella där och då, men senare visat sig vara feltänkta. Det är lätt att glömma att man själv sitter i lugn och ro med facit i hand när man analyserar olika beteenden.
Som jag skrev så är det fullt rimligt att anta att det framstår som rationellt i stunden att gömma kroppen temporärt på en plats nära hemmet som han känner väl och där han vet att ingen med nästan 100% säkerhet kommer förbi en sen söndagseftermiddag. Han behöver komma hem så att inte familjen blir misstänksam. Kanske tänker han också rationellt kring ett kommande alibi. Han tänker att det finns tid att flytta kroppen senare och gömma den bättre.
Varför pressa liket genom 24cm dörröppning, som fodrade 4 konstaplar att få ut dito lekamen om han skulle vidaretransportera? Fanns rymlig soffförvaring med lock etc
Ett exempel till för er i tråden som tvivlar på att polisen och åklagare kan göra fel.
Jag säger naturligtvis inte att de alltid gör fel, så illa är det inte.
Men det händer och därför kan det inte skada att det finns människor som ifrågasätter.
Om allt har gått rätt till så gör det ju inte något om någon ifrågasätter.
Nää det var väl på måndagen han hade sagt att "säg att jag var hemma denna tid" ??
Jag refererade till GWP som hade sagt att NB sa det till sin fru och bror "samma kväll" som Lisa försvann. För säker skull Frågade jag i ett inlägg om GWPs påstående stämde och fick svar från en pålitlig användare att det stämde. Då,antar jag att NB försökte skaffa alibi redan på söndagskvällen.
Citat:
Ursprungligen postat av matematiker
GWP: "En åtalad som saknar alibi för den timme då brottet begås och dessutom försökt övertala sin hustru och sin yngre bror att de skall ljuga ihop ett sådant för hans räkning. Som gjort det samma kväll som Lisa Holm försvinner och på ett sådant sätt att det tydligt visar att han i detalj känt till en händelse som han inte skulle ha haft en aning om för det fallet att han hade varit oskyldig"
Stämmer det? Var det samma kväll som Lisa försvann när MGM sade till sin bror att han skulle ljuga om tiden till polisen? Jag trodde att det var dagen efter och när bröderna skull topsa för DNA som NB sa till sin bror att han skulle ge honom alibi? Om det var på söndagskväll, då, behövs inga fler bevis mot NB, tycker jag.
Citat:
Ursprungligen postat av blackmolly123
Ja, det stämmer, NB försökte övertala sin bror och fru att ljuga om tiden när han kom hem på söndagskvällen.
Senast redigerad av matematiker 2015-11-05 kl. 16:09.
Tommie Karim, då 20 gammal, vaknade av sambon Annas skrik. Han rusade ut i köket där en främmande man stod över den livlösa Anna med en blodig kniv.
Mannen svingade kniven mot Tommie som rusade ut ur lägenheten och ner till sin pappa som bodde i samma hus. De larmade polis. Gärningsmannen flydde.
Tommie kunde beskriva gärningsmannen, men någon jakt på honom blev det inte.
Polis och åklagare bestämde sig snabbt: Det är du Tommie som är mördaren!
”Inte misstänkt längre”
Tommie Karim satt häktad i nästan två månader och var inlåst när hans älskade Anna Norell, 18, begravdes. När han släpptes ur häktet sa en polisman enligt Tommie till honom:
– Tro inte att du kommer undan. Vi kan hämta dig i morgon igen.
Tommie var fortsatt misstänkt i ytterligare fem månader innan Aftonbladets reporter kom med det glädjande beskedet:
– Du är inte misstänkt längre. Polisen har gripen en man för mordet på både din sambo och hennes fostersyster.
Citat:
Ursprungligen postat av Vastmanlanning
Oskyldigt dömd för mord - får 1,1 miljoner i ersättning
Ett exempel till för er i tråden som tvivlar på att polisen och åklagare kan göra fel.
Jag säger naturligtvis inte att de alltid gör fel, så illa är det inte.
Men det händer och därför kan det inte skada att det finns människor som ifrågasätter.
Om allt har gått rätt till så gör det ju inte något om någon ifrågasätter.
Jag refererade till GWP som hade sagt att NB sa det till sin fru och bror "samma kväll" som Lisa försvann. För säker skull Frågade jag i ett inlägg om GWPs påstående stämde och fick svar från en pålitlig användare att det stämde. Då,antar jag att NB försökte skaffa alibi redan på söndagskvällen.
DNA på flickans kläder visar att dom varit i kontakt med NB:s DNA från honom direkt eller via kontaminering (golv, handskar på GM via dörrhantag etc) från hans arbetsplats. Frånvaron av DNA på Lisas bara kropp, snara och tejp gör att NB inte kan kopplas till någon dödande gärning.
Bevisvärde vad det gäller mord =0
Bevis på att kroppen kan vara hanterad av honom, ja.
Det är ytterst sällan man när det gäller nekande mördare kan bevisa mer än att de har befattat sig med den döda kroppen. Likafullt döms nekande mördare relativt ofta för mord.
I praktiken räcker det med att bevisa att den misstänkte har befattat sig med den döda kroppen om a) det kan bevisas att offret blivit bragt om livet genom annans handaverkan (det var det Mats Alm-mälet sprack på) och b) den misstänkte inte erkänner brott mot griftefriden samt har en någorlunda plausibel story om varför.
Varför pressa liket genom 24cm dörröppning, som fodrade 4 konstaplar att få ut dito lekamen om han skulle vidaretransportera?
Det handlade inte om dito lekamen när kroppen förflyttades ur samma skåp. Tänk efter så behöver vi inte måla upp onödiga bilder.
Citat:
Ursprungligen postat av skaraborgskan1982
Kan man ens svara på dödsorsak, mordplats och hur länge L varit död med säkerhet i den här utredningen?
En miss från åklagaren är att rättsentomologen, den härlige kufen Anders Lindström, inte kom ifråga. Han hade sannolikt kunnat tidsbestämma de flugägg och -larver som, enligt obduktionsprotokollet, återfanns på offrets kropp. Det förstår jag faktiskt inte varför åklagaren hoppade över då det knappast hade skadat åtalet.
Några av de skador på offret som nämns i förundersökningen kom, enligt obduktionsprotokollet, till när kroppen krängdes ur det smala skåpet. Andra skador fastställdes härröra från när den döda kroppen släpades på golvet.
Tips till några ältare: läs stämningsansökan igen. Offret hade inte förtejpade ögon. Både LH och GM kunde se varandra om de tittade åt det hållet.
Varför ska jag skärpa mig? Det är jag som har koll - men inte du.
Hundens arbete har avhandlats tidigt. Den sökte noga, varken handske, örhänge eller andra spår hittades efter att det påstås att Lisa dödat och behandlats så som åklagaren påstår.
Läs #86632 Alla som kan hundarbete vet att det inte stämmer att hunden inget hittade efter endast fem timmar som ett bestialiskt mord begått med närmast mytiska ingredienser. Det är bara foliehattar som kan påstå att Lisa har dödats i ladan/varit där söndag kväll.
Hade Lisa hanterats som åklagaren och polis påstår hade det blivit oerhört kraftiga besudlingar av olika slag på platsen. Det finns bara ett enda strategiskt placerat hårstrå på röret.
Du har Noll Koll, som ett enkelt exempel så fann man inte hårstrået på röret, det fans med överdel i slanggenomföringshålet i väggen, alltså inte på röret. Syns tydligt på bild sid 660.
Läs hela tekniska utredningen så kanske det går upp ett ljus för dig att det har varit tumult i ladan där hon har överfallits och förts till förrummet där hon har tagits av daga.
Kryp ner under stenen och ta dig en deckarroman som sällskap.
Förutsätter att organisationen är korrupt. Svårt för försvaret att hävda utan bevis. För alternativ 1 o 2 finns det argument att hämta i FUP beroende vilken tes man vill stödja. Jag tänker på den förestående fajten mellan parterna i HR.
Han kommer att bli dömd och sanningen (vilken den nu är) kommer att mörkas, det finns ingenting som någon advokat kan eller vill göra åt det.
Men det behöver inte vara någon organisation som utfört kontamineringen, utan kanske bara en grupp privatpersoner vilka hade osedvanligt stor tillgång till allt de behövde, inklusive "förstörda" DNA-prov, blod och hemliga informationer. De kanske t.o.m. visste vem som mördat Lisa Holm (t.ex. från hemligstämplade bilder från satellitövervakning) och såg sedan till att rätt person hittades och dömdes.
But British experts said it was highly unlikely any criminal would go to such lengths. Dr Gill Tully of the Government-funded Forensic Science Service said: 'You would need a full molecular biology lab, thousands of pounds worth of equipment and a fully competent molecular biology scientist or technician.