2015-11-05, 13:00
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LOE2
Vad sägs om näsblod ? Riklig källa, svårt att konstatera efter en vecka (inte undersökt heller).

Näsblod (riklig källa) hade nog avsatt så mycket blod överallt att till och med X-topp varit nöjd. De absolutmängder som varit aktuella här behöver inte vara så stora - en störtblödande gärningsman skall vi inte tro på. Däremot är ju uppgifterna om småsår och småskador gångbara i detta.

Det som man kanske inte tänker på här är att det behövs endast helt små mängder blod för att avsätta helt identifierbara spår.

2015-11-05, 13:05
Medlem
skaraborgskan1982s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skaraborgskan1982
Ja, om millitären inte ens var där...

VARFÖR finns deras förehavanden då i den hemliga delen?????

Jag kan liksom inte se det hemliga i det.

Och det vore mer rimligt om millitären var inkallad och man redovisar kontakt å uppdrag i den ÖPPNA delen

Och redovisar MPs jobb i den hemliga delen.

För försvarsmakten brukar ju kallas in som stöd till polisen. De är ju en myndighet och man har väl utarbetat en väl förankrad tystnadsplikt tex.
De har ju också vitt skillda befogenheter jämfört med missing people.

Då är min fråga;

Millitären var inte där och hade knte uppdrag.

Vad är så hemligt??

Kan det ha med att Litauen gick ut och bad sverige om ursäkt när de gripit trion.?

Varför gör en nation det???

Har det hänt förut? Någon som vet?
2015-11-05, 13:07
Medlem
skaraborgskan1982s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skaraborgskan1982
Kan det ha med att Litauen gick ut och bad sverige om ursäkt när de gripit trion.?

Varför gör en nation det???

Har det hänt förut? Någon som vet?

Det har förekommit att en svensk kvinna mördas av en man som har annan nationalitet.

Men har det hänt tidigare att denne mans hemland gått ut och bett om ursäkt via sin ambassad?
2015-11-05, 13:08
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vierstein
Då ska den personen ha vetat att "rätta stället" var spiklådan.
Jag har mha fotografierna försökt att lokaliser spiklådan i ladan, och fått uppfattningen att tejpen låg helt öppet vid stora ingången från kafésidan och nära den plats handsken låg. Vem som än tampades med Lisa när hon togs bör inte ha haft några som helst problem att se tejpen.
2015-11-05, 13:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KluvenTunga
Jag undrar vad trådens alternavister har för förklaring att NB bett sina anhöriga att ljuga ihop ett alibi för den exakta tidpunkt då brottet förmodats begåtts?
Det här indiciet tar bort alla tvivel och gör mig säker att NB är själva GM! Det viktigaste är att han sa det innan Lisas försvinnande hade kommit till kännedom av hans fru och bror. Det var bara GM kunde veta exakta mordtiden. Men i vilken sida i FUP som man kan läsa indiciet?
2015-11-05, 13:12
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Näsblod (riklig källa) hade nog avsatt så mycket blod överallt att till och med X-topp varit nöjd. De absolutmängder som varit aktuella här behöver inte vara så stora - en störtblödande gärningsman skall vi inte tro på. Däremot är ju uppgifterna om småsår och småskador gångbara i detta.

Det som man kanske inte tänker på här är att det behövs endast helt små mängder blod för att avsätta helt identifierbara spår.

Din spoiler, jag förstår att det är läge att avstå från att kommentera, då du uppenbarligen inte kan.
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
"Massor av spår". Två slags spår, DNA och blod, och båda hade sannolikt undvikits med handskar. Även blodspår hade undvikits med handskar om han skar sig under arbetet, eller om han inte hade haft psoriasis. Källan till blodet är okänt, man blöder mycket från ett skärsår i fingret. Så, vad hade mördaren lämnat för spår om han hade handskar? Lika mycket spår som NB lämnade på tejpen? Blödande och utan handskar skulle han alltså ha tejpat Lisa utan att något spår hittats? Nja...

Och varifrån fick du "i generös omfattning"? Det är knappt synliga blodfläckar. En droppe genererar en fullt synlig blodfläck, någon sådan blodfläck har vi inte sett.
2015-11-05, 13:13
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Jag har mha fotografierna försökt att lokaliser spiklådan i ladan, och fått uppfattningen att tejpen låg helt öppet vid stora ingången från kafésidan och nära den plats handsken låg. Vem som än tampades med Lisa när hon togs bör inte ha haft några som helst problem att se tejpen.
Det är heller inga som helst problem att läsa om hur NB tillkännager sin egen relation till tejprullen i spiklåda.
Citat:
… i ladan så anträffas en äh tejprulle en så kallad silvertejp, den låg här vid
i närheten av grävskopan äh där äh den röda ringen är äh står lådan med silvertejpen
och den var som ni ser på nedre bilden nedstoppad i en spiklåda.
Ja den minns jag så att säga jag har tejpat med så att säga … elekt … (ohörbart …) äh det
elsåg så att säga spetsen var ju av.
2015-11-05, 13:14
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Det är heller inga som helst problem att läsa om hur NB tillkännager sin egen relation till tejprullen i spiklåda.
Jag vet, och vem som helst som tampades med Lisa kan ha sett den.
2015-11-05, 13:18
Medlem
allegragellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KluvenTunga
Jag undrar vad trådens alternavister har för förklaring att NB bett sina anhöriga att ljuga ihop ett alibi för den exakta tidpunkt då brottet förmodats begåtts?

Ja, och att IBs DNA sitter på trosan, frågar igen: vem förutom NB skulle kunnat avsätta detta DNA på Lisas trosor? (Tror någon att frugan medverkade vid mordet?) Ingen, skulle jag vilja säga.
Senast redigerad av allegrageller 2015-11-05 kl. 13:25.
2015-11-05, 13:21
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dripatologi
17-åring som lider av acne?
Det var inte så jag tänkte, utan en liten "parvel" till skillnad mot stor "grabb" i inlägget som jag besvarade.

Det påstås att NB inte var på bästa fot med alla litauer i grannskapet. Någon av dessa kan ha makt nog att fullfölja hotet, utan att vara på rysk gangsterbossnivå.
Senast redigerad av XeniaOnatopp 2015-11-05 kl. 13:23.
2015-11-05, 13:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Byggplast har ev förekommit, vid det datumet/klockslaget.

"Den 7 juni 2015 lämnade Ann-Sofi och Bo sitt torp vid 19.15- tiden. Hon såg då att en av
litauerna kom ut från Gerds torp och han hade då använd byggplast i famnen. Det såg ut som
att han städade upp efter sig i huset.
"

Sid.345
Men av annan Litauisk arbetskraft
2015-11-05, 13:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av justina
Hade han bytt däck? Varför då? Hade han köpt nya däck eller hade han kört med vinterdäck långt in i juni?
Är det avvikande att byta sommardäck under dess säsong?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in