2015-11-05, 05:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moretex
Ja, det är det som är frågan. DNA-testet är ju bara en markör ur en cell men det verkar inte säga något om vilken typ av cell. Har letat mycket på nätet om detta men inte funnit någon vettig information.

Du har rätt i det andra, det fanns ingen blandning i blodfläcken vid vänster ficka fram.
s.898 (860)
s.530 (492)

Han hade troligen handskar och jacka så varifrån kom detta blod. Handskarna kan ju kanske ha gått sönder i slutfasen eller att han tog av sig dom tillfälligt. Näsblod borde ha varit på golvet. Blod är på röret så mer torkat blod kan ha funnits under det fastsatta snöret och lossnat men då krävs vätska för att det ska lösas upp. Vätska kan ha funnits på handskarna eller kommit ur rörkopplingen.

Men troligast är att det är från NB och hans händer. Det bevisar fortfarande bara hantering av kroppen då byxorna var vrängda ut och in och nere vid knäväcken/fotlederna. Det stora problemet jag har är IB:s DNA på trosorna och frånvaron av NB:s DNA på snara och tejp som kan koppla honom till den dödande handligen.
Kände mig manad att läsa på mer om DNA, dessa blodundersökningar och hur dom görs.

Man behandlar objektet man vill undersöka med Luminol eller Fluorescein och belyser med lämplig ljuskälla. Blodfläckar kan nu identifieras och områden väljas ut för DNA-test.

Det intressanta här är att blodfläcken kan vara en dag eller två år gammal. Inget hindrar att ny DNA avsatt sig över en gammal tvättad blodfläck.

Vad det gäller Lisas jacka och blodfläcken där så finns även DNA runt omkring denna fläck så det går inte att säga att just över fläcken finns NB:s DNA från hans blod. Det visar bara att en blodfläck finns där och den kan vara gammal.

Detsamma gäller blodfläcken i byxlinningen.

Man skulle kunna utesluta att kläderna inte har blodfläckar som tidigare är tvättade genom att visa bilder från undersökningen. Finns det inte fler blodfläckar så ökar sannolikheten att det är NB:s blod. Finns det fler gammla blodfläckar i detta undersökningsljus och dessutom utan DNA minskar sannolikheten att det är NB:s blod. Hans DNA är naturligtvis kvar men kan då vara ett resultat av kontamination.

Det är intressant att utredningen visar bilder från "spermarummet" som är belyst för dessa fläckar men inga för förrummet där Lisa hängdes eller hennes kläder. Det skulle ha varit intressant att se fläckarna i denna belysning.

Vad jag vill ha sagt är att DNA ensamt inte verkar mycket till bevis om det är en plats som har en mycket av en MGM DNA naturligt och framför allt vad det gäller kläder. Det är en annan sak om det är på ett mordvapen eller i detta fall snara och tejp. Det vore också ett mycket bra bevis om DNA eller blod funnits på hennes bara kropp.

Kan någon mycket mer om DNA så är jag tacksam att få ovan bekräftat eller sågat så slipper jag fundera och läsa ännu mera (intressant läsning men kanske lite onödig).

Några källor:

The Fluorescein Method of Latent Blood Detection
http://www.crime-scene-investigator.net/fluoresceinmethod.html
Serology - Blood and other Bodily Fluids
http://www.ncids.com/forensic/serology/serology.shtml
Detecting Evidence After Bleaching
http://www.exploreforensics.co.uk/detecting-evidence-after-bleaching.html
2015-11-05, 07:05
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Timeout
Jag har precis suttit och läst igenom rättsläkarens förhör och en sak slog mig...
Jag tror inte att Nerijus hade räknat med att Lisa skulle dö så snabbt när han hängde upp henne så han hann inte göra det han hade tänkt göra... Han använde för tunt snöre.

Semir Hasanbegovic:*Du har sett repet, det är ett ganska tunt snöre. Som jag har förstår dig har tjockleken betydelse?
Semir Hasanbegovic:*– En tunn snara av den karaktären betyder att det går snabbare.

Just den biten kan bidra till att det saknas mer spår på kroppen.
Varför skulle en snabb död bidra till att det saknas mer spår på kroppen? Hamnar mindre främmande DNA på en död kropp än en levande?
Citat:
Ursprungligen postat av hasselmuz
Kan du redogöra för ett troligt händelseförlopp?

Med fantomen som dödade henne utan att lämna ett enda tekniskt spår. Varför är det troligt när det bevisligen finns DNA från NB i blod på Lisas kläder.? Både på utsidan och insidan, på flera ställen.

Det finns inget främmande DNA i blodet på Lisas kläder. Det finns inget främmande DNA på snörbitarna. Det finns inget främmande DNA på röret där hon hängdes. Det finns inget främmande DNA på tejpen.

Och när det tycks självklart att Fantomen inte har lämnat något DNA, så tycks det ändå mystiskt att NB inte har lämnat DNA på precis allt!

NB ska alltså, om han ska anses skyldig, lämna DNA på fler ställen än han gjort, men Fantomen behöver inte lämna något alls och ändå ha begått mord.

Förklara den logiken för mig.

Det finns alltså två helt galna personer på Kinnekulle, NB och en till.
GM hade handskar?

Notera, att man inte hittar spår betyder inte att han inte lämnade spår.
2015-11-05, 07:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sumping
Som sagt:
o Inga sår (bara hudavskrap) på varken BO eller GM.
o Att stoppa BO i en "påse" är ju ytterst långsökt. Var skulle han i en hast ha hittat en sådan och var skulle han sen i all hast ha gjort sig av med den nånstans?
o Din penisteori behöver väl knapp kommenteras.
Han hade ju byggplast i bilen
2015-11-05, 07:13
Medlem
XeniaOnatopps avatar
GT: Tingsrätten anmäls efter Lisa Holm-målet
Citat:
Domen i Lisa Holm-fallet meddelas om två veckor – alltså samtidigt som Rättstolkarna planerar att lämna in sin JK-anmälan. Alhem vill inte spekulera i om anmälan kan komma att skjuta upp domen.
– Anmälan ska bearbetas och sedan får tingsrätten tillfälle att yttra sig, gissar jag.
2015-11-05, 07:14
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HallowHallow
Han hade ju byggplast i bilen
Vem hade byggplast i bilen? Inte NB.
2015-11-05, 07:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moretex
Är det argumenten som blir kvar?

Argumenten är som följande, Det finns mycket som binder mgm till platsen och kroppen. Det finns enbart ett annat spår från någon annan och det är spåret från mgms fru som kan förklaras med överföring.

Övriga omständigheter och vittnesmål överensstämmer med den stark tekniska bevisningen och mgm har inte lämnat någon förklaring alls till varför spår från honom finns på BO.

Alla spår leder/pekar direkt eller indirekt på mgm och inget alls tyder på att någon annan varit inblandad.
Utan att ta någon på bar gärning eller med massa vittnen på själva handlingen så blir bevisningen i brottmål sällan starkare än så här.
2015-11-05, 07:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Vem hade byggplast i bilen? Inte NB.
Källa på det
2015-11-05, 07:24
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dripatologi
Källa på det
Fordonsundersökning i FUP.
2015-11-05, 07:32
Medlem
exquisitelys avatar
Citat:
Varför skulle en snabb död bidra till att det saknas mer spår på kroppen? Hamnar mindre främmande DNA på en död kropp än en levande?

Hon dog snabbare än vad han räknat med och därmed var hon inte längre intressant för NB i egenskap av iscensatt sexfantasi.
2015-11-05, 07:47
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Nu när NB slipper restriktioner, innebär det att han kan ställa upp på intervjuer i massmedia? Jag räknar kallt med att det borde komma allehanda intervjuer med honom i olika medier nu. Särskilt om han skulle vara oskyldig.kan man tänka att han själv vill komma till tals, men oavsett borde horder av journalister vara intresserade av att höra honom, både svenska och litauiska.
http://www.expressen.se/gt/nerijus-bilevicius-nya-friheter-i-haktet/

Så en fråga:
Om försvaret lyckas gräva fram något bevis som talar för MGM:s oskuld innan dom faller, skulle det då kunna påverka domen? Jag menar om man lutar åt att utdöma ett livstidsstraff och det inkommer uppgifter i friande riktning, då är det väl ingen som vidhåller att livstid är en ok påföljd?
2015-11-05, 07:47
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Visst är polisinsatsen imponerande och visst är polisutredningen omfattande, men de som har förstånd ser bristerna: mycket snabbt inriktades det mesta av utredningen på att säkert sätta fast den som de var övertygade om var den skyldige.

Kanske är det 90 procent, kanske 99 procent säkert eller mer att den åtalade är den bestialiska mördaren. Men alla har inte förmågan att hata en person baserat på sannolikhet. Jag själv har inget behov av att hata någon, men vill inte att fel person ska dömas och att en mördare ska gå fri. P.g.a.överambitiösa poliser, militärer och andra vänner och bekanta till brottsoffrets föräldrar.

Stjärnan och kometen som du nämner kan man läsa om här:

http://iesho.blogspot.se/2015/02/21-murder-of-swedish-prime-minister.html

Jag vet inte om du är bekant med begreppet hypotesprövning. Men i sådana här sammanhang börjar man utan en hypotes, söker möjligheter till att ställa upp en hypotes och sedan verifierar (eller falsifierar) man hypotesen.

Nu kan man naturligtvis anse att det var "fusk" att använda polisiär (och för all del allmän social) tyst kunskap, dvs det som kallas "polisiär intuition" i det här fallet. Men den viktiga delen är inte där, att gripa "fel person" har hänt förr (minns Gunnarsson, en "ful fisk" i Palmenätet) och vid den mer formella polisiära hypotesprövningen kommer i så fall misstaget att upptäckas.

I det här fallet är det inte så. En gedigen teknisk undersökning har bekräftat den inledande misstanken, och den allt vidare undersökningen har ytterligare bekräftat att den åtalade förefaller vara den som begått mordet. Inte bara solid teknisk bevisning styrker misstankarna, utan också bevisning i form av vittnesmål. Samtidigt kan ingen konklusiv bevisning visas, som negerar den bevisning som styrker brott. Hustruns närmast patetiska vittnesmål avvisades ju gemensamt av både åklagare och försvarare i detta.

Betänk också att alla tre inledningsvis misstänktes, två av dem avfördes från den grova brottsmisstanken tämligen omgående.
2015-11-05, 07:56
Medlem
Citat:
Fordonsundersökning i FUP.
Gjordes den undersökningen 20150607 kl 19-19.30?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in