2015-11-05, 13:27
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vastmanlanning
Bild på Alf*onso

http://www.inhoco.com/alfonso-del-corral/

Här är en annan bild, med solglasögon, med dessa kanske han kan likna NB?

http://pololine.com/?lang=1&sec=2&gal=1478 sök på "Alf*onso".
Han star bredvid en svensk man som har ett företag inom hotellsäkerhet (H*nr*k K*nold)

http://www.affarsresenaren.se/artikel/-en-del-hotell-ignorerar-riskerna/4642

Är detta rätt man, är han verligen styvson till AJ? Eller är detta en trådsanning?
Enligt folkbokföringen har AJ:s fru en son vid namn AdC, och som har utvandrat till Dubai. Det är osannolikt att det är någon annan.
2015-11-05, 13:29
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Det som skiljer NB från din fantommördare är att NB har blodat ner LH:s kläder (i generös omfattning), har synts till på platsen inom tidsramen, har avsatt spår på mordredskapet, har etablerat sig i lokalerna (och vilka etableringar sedan...).

Vill du göra en alternativ mördare trolig får du göra mer än tjurigt framhålla att det är avlägset möjligt att en sådan finns, därför att det är teoretiskt möjligt att mörda LH utan att lämna minsta spår.

Du tänker antagligen inte klart, eftersom du väljer den hypotesen i ett läge när det är pinsamt uppenbart att det finns en mördare, som till skillnad från fantommördaren lämnat massor av spår.
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
"Massor av spår". Två slags spår, DNA och blod, och båda hade sannolikt undvikits med handskar. Även blodspår hade undvikits med handskar om han skar sig under arbetet, eller om han inte hade haft psoriasis. Källan till blodet är okänt, man blöder mycket från ett skärsår i fingret. Så, vad hade mördaren lämnat för spår om han hade handskar? Lika mycket spår som NB lämnade på tejpen? Blödande och utan handskar skulle han alltså ha tejpat Lisa utan att något spår hittats? Nja...

Och varifrån fick du "i generös omfattning"? Det är knappt synliga blodfläckar. En droppe genererar en fullt synlig blodfläck, någon sådan blodfläck har vi inte sett.
Xenia, din förmåga att undvika att ta till dig logiska resonemang, kombinerat med fungerande tankeförmåga i övrigt, är inget annat än häpnadsväckande.
Bergakungen har ägnat ett antal inlägg till att pedagogiskt belysa skillanden mellan din hypotetiske GM och den NB som åtalats för mordet.
- NB har lämnat massor av spår på brottsplats och offer¨
- Alternativ GM har inte lämnat ett enda spår. Nada. Noll.
- NB har setts omkring mord- och fyndplats, planterat falskt alibi samt ljugit för MPs sökpatrull
- Ingen har sett en alternativ GM.
- NB har onanerat och ejakulerat i ett rum med utsikt mot det café där offret arbetade.

Inför dessa fakta fortsätter du att upprepa som en papegoja att det enda som skiljer NB från en alternativ GM är ett par handskar. Men det är ju helt ovidkommande:
NB har ju lämnat spår så han var bevisligen där!
Du och jag och Bergakungen kan hypotetiskt varit med alla tre, insvepta i skyddsdräkter och med ansiktsmask. Men det är inget som utgör rimligt tvivel in en friskt tänkande männinskas sinne.
2015-11-05, 13:30
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dripatologi
Är det avvikande att byta sommardäck under dess säsong?
Det var vinterdäck på bilen. Du kan läsa om däckbytet på sid 1083f, om det intresserar.
2015-11-05, 13:32
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ankia
*
Nja, din logik haltar.
Han har i vart fall handlat rationellt när det gäller att transporterade bort kroppen från ladan. Det fanns inga som helst spår efter BO i bilen vilket tyder på att kroppen borde ha lindats in i presenning eller möjligen i plast. Presenningen eller plasten har inte återfunnits så vitt jag vet.
"Rationaliteten" i bortförandet borde väl lett till att han tänkt rationellt även när han skulle göra sig av med kroppen.

*

Såna här resonemang har jag flera gånger kommenterat förut i tråden. Vi kan lugnt utgå från att gärningsmannen försökt agera rationellt efter dådet (oavsett hur planerat/oplanerat det var). Därav följer dock inte att alla fattade beslut varit rationella. Den som är under stress fattar generellt sett sämre beslut - det finns det mycket övertygande forskningsbevis för. Det kan också vara så att vissa beslut framstått som rationella där och då, men senare visat sig vara feltänkta. Det är lätt att glömma att man själv sitter i lugn och ro med facit i hand när man analyserar olika beteenden.

Som jag skrev så är det fullt rimligt att anta att det framstår som rationellt i stunden att gömma kroppen temporärt på en plats nära hemmet som han känner väl och där han vet att ingen med nästan 100% säkerhet kommer förbi en sen söndagseftermiddag. Han behöver komma hem så att inte familjen blir misstänksam. Kanske tänker han också rationellt kring ett kommande alibi. Han tänker att det finns tid att flytta kroppen senare och gömma den bättre.
2015-11-05, 13:32
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av allegrageller
Ja, och att IBs DNA sitter på trosan, frågar igen: [b]vem förutom NB skulle kunnat avsätta detta DNA på Lisas trosor? (Tror någon att frugan medverkade vid mordet?) Ingen, skulle jag vilja säga.

Citat:
Ursprungligen postat av KluvenTunga
Jag undrar vad trådens alternavister har för förklaring att NB bett sina anhöriga att ljuga ihop ett alibi för den exakta tidpunkt då brottet förmodats begåtts?

Citat:
Ursprungligen postat av develi
NB är inte vem som helst: han har tampats med Lisa. Fram tills FUP så har ni alternativteoretiker haft nåt så förbannat med fel, men jag begriper inte att ni vill fortsätta skämma ut er? Alltså: Byter ni sen bara brottsfall och kör på i samma blinda framfart oavsett bevisning?

Här var några grundläggande frågor som det skulle vara mycket intressant att få svar på - gärna svar på alla frågorna i ett inlägg. Väntar med spänning.
2015-11-05, 13:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Vad är det du inte begriper? +4 är direktöverfört till Lisas kläder från NB - det utesluter således kontaminering och är det bärande bevisning. +3 vid blandning är fortsatt lika starkt. Det ses inte kluster skriver jag. Lägg därtill att blod är på insidan av hennes byxor.
Han har inte minsta förklaring till detta som är relevant.

Se allt annat som ett fantastiskt komplement ihop med vittnen.

Citat:
Ursprungligen postat av KluvenTunga
Jag undrar vad trådens alternavister har för förklaring att NB bett sina anhöriga att ljuga ihop ett alibi för den exakta tidpunkt då brottet förmodats begåtts?

Jag tror inte det är någon idé att diskutera detta utifrån fakta, för det går bara inte!

Det är något inom många människor i detta land som har gått söner. Dessa känslor uttrycks i tråden. Det är tankar som inte med fallet att göra, men fallet blir deras ventil. Värt att tänka på, när man talar om allmänhetens förtroende för rättssäkerheten att det börjar bli ett skämt på bekostnad av de som värnar om rättssäkerheten. Det är för många människor som blivit tilltufsade av rättsväsendet och myndigheter.

Det jag noterar i tråd efter tråd, är att det är riktigt illa ställt med tilliten. Folk framför, att de tror att en mördare som Litauern är utsatt för en konspiration. Fast de vet att så är inte fallet!

Ur bevishänseende är ju detta ett enkelt fall. Det intressanta är hur processen hanteras i domstol när det blir så uppmärksammat. Ifrågasättande av självklarheter visar endast på hur dåligt vissa människor mår, och att det uttrycks på detta sätt. Det är faktiskt alarmerande och borde tas på allvar. Det är en konsekvens av att rättsväsendet och myndigheter visar sin pragmatiska sida allt för ofta och kör över folk!
2015-11-05, 13:33
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Xenia, din förmåga att undvika att ta till dig logiska resonemang, kombinerat med fungerande tankeförmåga i övrigt, är inget annat än häpnadsväckande.
Bergakungen har ägnat ett antal inlägg till att pedagogiskt belysa skillanden mellan din hypotetiske GM och den NB som åtalats för mordet.
- NB har lämnat massor av spår på brottsplats och offer¨
- Alternativ GM har inte lämnat ett enda spår. Nada. Noll.
- NB har setts omkring mord- och fyndplats, planterat falskt alibi samt ljugit för MPs sökpatrull
- Ingen har sett en alternativ GM.
- NB har onanerat och ejakulerat i ett rum med utsikt mot det café där offret arbetade.

Inför dessa fakta fortsätter du att upprepa som en papegoja att det enda som skiljer NB från en alternativ GM är ett par handskar. Men det är ju helt ovidkommande:
NB har ju lämnat spår så han var bevisligen där!
Du och jag och Bergakungen kan hypotetiskt varit med alla tre, insvepta i skyddsdräkter och med ansiktsmask. Men det är inget som utgör rimligt tvivel in en friskt tänkande männinskas sinne.
Jag har argumenterat mot de två första punkterna nu på förmiddagen. Läs gärna på.
Var har du stöd för tredje punkten?
Ingen har sett NB.
Det är inget bevis för övergrepp, än mindre mord.
2015-11-05, 13:42
Medlem
Citat:
Märkligt att inte dessa två litauer följts upp, det låter väldigt intressant.

Dessa litauers DNA var inte tillgängligt tidigt i utredningen, förväxling och plantering var alltså inte möjligt.

För övrigt finns det många "främlingar" på Kinnekulle, dvs lituaer/polacker men inga vars DNA fanns tillgängligt tidigt.

De upphackade och ologiska dna-besudlingarna förstärker hypotesen att DNA:t är planterat.
De som är inblandade är en liten krets som har haft tid att fundera ut hur de ska lösa mordet/dråpet.
Att polisen är oprofessionell, fördomsfull, lättmanipulerad och främlingsfientlig har verkligen underlättat för den aktuelle dråparen och hans medhjälpare.
2015-11-05, 13:45
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Jag har argumenterat mot de två första punkterna nu på förmiddagen. Läs gärna på.
Var har du stöd för tredje punkten?
Ingen har sett NB.
Det är inget bevis för övergrepp, än mindre mord.
Som väntat hade du inget att säga, sorgligt men sant.
Hans bil har setts. Han har bett frun ge alibi. Och en mördad 17-åring är ett övergrepp i min bok.

Scenariot med NB och en alternativ GM som mördare skiljer sig åt med betydligt mer än användadet av ett par handskar, kan du åtminstone sträcka dig så långt?

Sedan är det en skrämmande tanke att du snart går vidare till en annan krim-tråd och spammar den med ett par tusen one-liners ad nauseam, före FUP, efter FUP, under TR-förhandling, efter TR-dom, ... Hjälp.
Senast redigerad av farbror_barbro 2015-11-05 kl. 13:47.
2015-11-05, 13:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blackmolly123
Här var några grundläggande frågor som det skulle vara mycket intressant att få svar på - gärna svar på alla frågorna i ett inlägg. Väntar med spänning.

Ja, vi är inne på samma tankebanor. Bra sammanfattning. När man reducerar all information till det saken handlar om så blir brist på svar, också svar.

De personer du frågar är inte intresserade av att svara, för de vet hur det ligger till, men de diskuterar bara för diskuterandets skull.

Vi vet att det är bevisningen och avsaknaden av alibi och förklaringar som binder Litauern till detta mord. Jag är fortfarande lite frågandes till Irinas trosor, tvättvanor och vad hon kan ha bidragit till i städhjälp.
2015-11-05, 13:50
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Som väntat hade du inget att säga, sorgligt men sant.
Hans bil har setts. Han har bett frun ge alibi. Och en mördad 17-åring är ett övergrepp i min bok.

Scenariot med NB och en alternativ GM som mördare skiljer sig åt med betydligt mer än användadet av ett par handskar, kan du åtminstone sträcka dig så långt?

Sedan är det en skrämmande tanke att du snart går vidare till en annan krim-tråd och spammar den med ett par tusen one-liners ad nauseam, före FUP, efter FUP, under TR-förhandling, efter TR-dom, ... Hjälp.
Hans bil har inte setts vid mordplatsen vid mordet. Vem är mest trovärdig, någon som vidhåller sin historia, eller den som ändrar? Sperman på väggarna var det jag kommenterade, det är inte bevis på övergrepp. Vad vore Flashback utan diskussioner?
2015-11-05, 13:53
Medlem
Citat:
Den här Claes, som NB säger berättat om att militären sökt på Martorp, han har ju sett att militären varit på Martorp, det berättar han för polisen, sida 231 i FUP.

"På torsdagen besökte Claes också Martorp och vad han minns så träffade han Nicklas där.
Känner du till om några sök gjorts efter flickan kring Martorp?
Jag minns att på torsdagen så stod tre Mercedes bilar som jag tror är från militären och några
civila bilar i backen ner, strax innan entrén till Martorp. Jag tror att de sökte området vid
Martorp. Om dom var inne på Martorp har jag ingen uppfattning om."

Varför säger militären från Missing People som vittnade på rättegången att de inte sökte där?
Om de av någon anledning inte gjorde det, utan bara parkerat där, är det väl ändå inte konstigt att NB fått uppfattningen att militären sökt där. Claes trodde ju det berättar han från utdraget ur FUP ovan.

Denne militär uttalar aldrig att de inte sökte där. Han säger att de inte var "grupperade". Detta militära uttryck tystar alla frågor. Militärer är vana att så händer.
Han säger dock att "de flängde runt". Och det var fyra militärbilar.
Denne militär vet inte ens vilket väderstreck han åkte i. Troligt?
Han borde utredas för mened eftersom han använde ordet "lögn" mot mgm´, något som han i nästa mening tar tillbaka med orden "mig veterligt". Han vet alltså INTE OM det var en lögn. För övrigt vet vi ens vilka ord som utväxlats.

MGM är tydlig och konsekvent genom alla dessa förhör där han t o m utsätts för tortyr (psykisk). Däremot kan en militär fara med uppenbar osanning i rättssalen utan problem.

Vi har inte likhet inför lagen.
Senast redigerad av nopomil 2015-11-05 kl. 14:08.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in