2015-11-05, 12:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Det troliga är ju att han haft handskar, men inte i övrigt "tät klädsel". Har små blodspår lämnats från skavsår på andra ställen än händerna kan ju detta ha förbisetts av någon som inte riktigt vet hur DNA-analys fungerar. Jag tror ju (till exempel) att ingen vanlig människa skulle ha hittat blodspåren på kläderna, utan att detta skett med forensiska hjälpmedel (UV-ljus).

Sammanfattningsvis kan det sägas att DNA-spår och mikroskopiska lämningar av kroppsvätskor är ett helvete för brottslingar nu för tiden.
Vad sägs om näsblod ? Riklig källa, svårt att konstatera efter en vecka (inte undersökt heller).
2015-11-05, 12:41
Medlem
KluvenTungas avatar
Jag undrar vad trådens alternavister har för förklaring att NB bett sina anhöriga att ljuga ihop ett alibi för den exakta tidpunkt då brottet förmodats begåtts?
2015-11-05, 12:43
Medlem
skaraborgskan1982s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alternativa
Antingen är jag trött eller nåt men jag förstår inte hela din text, kan det saknas ord eller exv kommatecken?

Det framgår inte av vittnet att millitären aldrig varit kommenderad dit.

Det framgår inte heller varför arbetskamraterna till Lisas pappa tar millitära fordon till söket. Redan där är det rörigt.

Försvarsmakten deltog inte i sök.

Men det gjorde deras fordon.

Jag utgår då ifrån att försvarsmakten var informerad om detta. Och att de godkänt detta.

Men vad hade dessa bilar för arbetsbeskrivning?
2015-11-05, 12:47
Medlem
develis avatar
Citat:
Återigen, diskhon
Och NEJ, jag är inte helt överens med att alla vittnen har rätt för sig.
Samt, HUR kunde NB vinka åt G i bilen och veta när han åkte förbi.
Svara mig angående NB:s DNA på jackan. +4.
Vi kan börja i den starkaste delen och gå nedåt i diskussionen. Del för del.

Ja, hur kunde NB komma på nåt sånt? Tänk så bra han beskriver det också?
Citat:
men däremot så kan jag fråga Arne, min arbetsgivare som bor mittemot och då kan han inte alltså, då, då kan han ju se äh,
då äh, mitt hus från sitt hus, ja och sen kan jag fråga även Arnes son Gustav som körde ut äh,
därifrån och äh, och han borde ju ha sett min bil men nu är jag osäker vilket äh, klockslag det
var när han alltså körde därifrån, och men det borde ha varit mellan klockan sju och åtta,
Citat:
Äh, ja att jag svar, jag kan inte svara exakt var klockslaget var men det var alltså nån gång
mellan klockan sju och åtta, antingen så var det alltså före samtalet med mamma eller efter
samtalet med mamma då jag gick, då jag gick ut för att röka, ja, jag alltså jag är säker på och,
och jag minns med säkert på att det var Gustav som körde därifrån, och äh, han såg äh, mig
säkert och han lyfte upp handen
2015-11-05, 12:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KluvenTunga
Jag undrar vad trådens alternavister har för förklaring att NB bett sina anhöriga att ljuga ihop ett alibi för den exakta tidpunkt då brottet förmodats begåtts?

En tänkbar förklaring är att han inser att han kommer att bli ifrågasatt som utlänning och som snickare (sexualbrottslingar är ju oftast hanterverkare sager psykiatriker Långström) som dessutom arbetade i ladan, väldigt nära platsen där Lisa försvann.

GW säger att han måste ha känt till något som han inte kunde ha vetat men det håller jag inte med om. Alla visste att cafeet stängde 18:00 och därför vore det bra att varit hemma 18:00.

Litauerna var kanske osäkra på sina tider, vem är inte det och NB tyckte kanske att det var battre att de kunde svara lite säkrare än bara "jag vet inte riktigt".

Nu vet inte jag om det var så, han kanske ljög för att han var skyldig, vad vet jag , jag var inte där. Men jag tycker inte att detta på något sätt vare sig bevisar eller ens indikerar att han var skyldig. Under liknande omständigheter hade jag gjort exakt samma sak.
2015-11-05, 12:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KluvenTunga

Någon sa ju vid ett tillfälle (AB?) att han uppfattade det som en sanning först. Typ som om man skulle säga: Vilken tur att jag var hemma halv 6 och att man utan att tänka sig för tar detta som en sanning.
Efter en tid i häkte och under mycket funderande (utan att ha andra fakta tillhands) så KAN det ju vara så att man ältar allt och börjar fundera på något och komma fram till en annan slutsats. Kanske för att man själv börjar tro att NB ÄR skyldig.
Därav sin ändring i uppfattning om NÄR NB kommer hem och tror att det är en lögn.
2015-11-05, 12:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skaraborgskan1982
Det framgår inte av vittnet att millitären aldrig varit kommenderad dit.

Det framgår inte heller varför arbetskamraterna till Lisas pappa tar millitära fordon till söket. Redan där är det rörigt.

Försvarsmakten deltog inte i sök.

Men det gjorde deras fordon.

Jag utgår då ifrån att försvarsmakten var informerad om detta. Och att de godkänt detta.

Men vad hade dessa bilar för arbetsbeskrivning?

KAN detta ligga i den sekretessbehandlade delen, tro?
Total avsaknad av militärens inblandning i fupen får mig att tro detta.
2015-11-05, 12:54
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skaraborgskan1982
Man behöver ju inte vara otrevlig för att man inte har samma åsikter/teorier om saker och ting.
Gilla läget eller scrolla förbi. Det är OERHÖRT dåraktigt att påstå saker utan förankring, utan att ta del av FUP som finns tillgängligt.
Det är för mycket av den varan i denna tråd. Samt paranoida diskussioner om fam Jönsson.
2015-11-05, 12:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Gilla läget eller scrolla förbi. Det är OERHÖRT dåraktigt att påstå saker utan förankring, utan att ta del av FUP som finns tillgängligt.
Det är för mycket av den varan i denna tråd. Samt paranoida diskussioner om fam Jönsson.

Jag har last hela FUPn.
2015-11-05, 12:58
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av A1HORNYLAD
Och detta är vad som är helt centralt i min hypotes:

Det är väldigt mystiskt att det inte hittats några DNA-profiler alls, förutom Lisas, på hennes kropp. (Detta talar f.ö. starkt emot ett sexbrott av något slag.)

På hennes tillhörigheter har inte något okänt DNA kunnat analyserats (dessa plagg är dock inte fullständigt analyserade, så det kan finnas).
Av de spår som hittats på dem, har hennes jacka, Adidasbyxor och jeans, alla besudlats av NB:s DNA i form av blod.

Sammantaget är detta rätt mystiskt.
Lisa borde ha massor av spårbara DNA-profiler på sig, såväl avs kropp som kläder: familjemedlemmars, kollegors, gästers och även andras som hon varit i närmare kontakt med under dagen, t.ex sådana som hon presenterats för...

Men det finns alltså DNA säkrat bara från NB (förutom den märkliga "kontaminationen" med IB:s).
Vart har allt annat främmande DNA tagit vägen?
Det kan man fråga sig...
En skicklig planterare vet väl att städa undan spår från andra än den som ska sättas dit?
Det går att ta bort analyserbart DNA t ex med Klorin. Det går att tillsätta DNA från någon som inte var med i sådana mängder att det dominerar totalt i ett prov, om man har lite utbildning och tillgång till en PCR-maskin. Men det är väldigt svårt att göra bådadera, också med tillgång till kunskap och utrustning, och i princip omöjligt att göra bådadera på en gång.
2015-11-05, 12:59
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vastmanlanning
Jag har last hela FUPn.
Med ett öga? Det är litauernas bil som de iakttar. Läs om, läs rätt.
2015-11-05, 13:00
Medlem
skaraborgskan1982s avatar
Citat:
KAN detta ligga i den sekretessbehandlade delen, tro?
Total avsaknad av militärens inblandning i fupen får mig att tro detta.

Ja, om millitären inte ens var där...

VARFÖR finns deras förehavanden då i den hemliga delen?????

Jag kan liksom inte se det hemliga i det.

Och det vore mer rimligt om millitären var inkallad och man redovisar kontakt å uppdrag i den ÖPPNA delen

Och redovisar MPs jobb i den hemliga delen.

För försvarsmakten brukar ju kallas in som stöd till polisen. De är ju en myndighet och man har väl utarbetat en väl förankrad tystnadsplikt tex.
De har ju också vitt skillda befogenheter jämfört med missing people.

Då är min fråga;

Millitären var inte där och hade knte uppdrag.

Vad är så hemligt??

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in