2015-11-05, 02:14
Medlem
Fribbäs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moretex
Jag tolkar det som om det är en DNA-test och att det sen kan antas att det är NB:s blod. Det verkar alltså inte vara en test för att avgöra vems blodet är.

För att avgöra vems blod det är måste man väl kolla DNA? Om det var någon annans blod hade man skrivit att man hade hittat en blandning.
2015-11-05, 02:18
Medlem
Timeouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fribbä
"I en undersökt besudling vid vänster ficka fram påvisades blod.
Resultaten talar extremt starkt för att blodet/DNA:t kommer från Nerijus Bilevicius"

När jag läser detta tolkar jag det som att de säger att blodet som hittats tillhör NB.
Du behöver inte ens tolka för det framgår av texten på ett annat ställe och det är det starkaste av alla en +4 så det är ingen tvekan om att det är Nerijus blod.

Fup sid 860
DNA
I en undersökt besudling vid vänster ficka fram (g) påvisades blod. Resultaten talar extremt starkt för att blodet/DNA:t kommer från Nerijus Bilevicius (Grad +4), om man bortser från möjligheten att det kommer från en nära släkting. Resultaten talar extremt starkt för att blodet/DNA:t inte kommer från Aivaras Bilevicius (Grad +4).

Edit: Här kommer resten
I ytterligare en undersökt besudling på avigsidan baktill (h) påvisades blod. Resultaten talar extremt starkt för att blodet/DNA:t kommer från Lisa Holm (Grad +4), om man bortser från möjligheten att det kommer från en nära släkting.
I ytterligare en undersökt besudling på avigsidan vid knäppningen fram (f) påvisades blod. Analysen visar en blandning av DNA från minst två personer. Resultaten visar extremt starkt att huvuddelen av DNA:t kommer från Nerijus Bilevicius (Grad +4), om man bortser från möjligheten att det kommer från en nära släkting. Resultaten talar för att den mindre delen DNA:t kommer från Lisa Holm (Grad +2). Resultaten talar extremt starkt för att DNA:t inte kommer från Irina Bileviciene eller Aivaras Bilevicius (Grad -4).
Tre områden undersöktes avseende sekret/DNA varvid DNA påvisades.
Analysen för ett område vid knäppningen (c)visar en blandning av DNA från minst två personer. Resultaten talar starkt för att del av DNA:t kommer från Nerijus Bilevicius
(Grad +3)
, om man bortser från möjligheten att det kommer från en nära släkting.
Resultaten talar starkt för att del av DNA:t kommer från Lisa Holm (Grad +3), om man bortser från möjligheten att det kommer från en nära släkting. Resultaten talar extremt starkt för att DNA:t inte kommer från Irina Bileviciene eller Aivaras Bilevicius (Grad -4).

Ja det finns mer men inte många här orkar ju läsa mer än en rad...
Senast redigerad av Timeout 2015-11-05 kl. 02:33.
2015-11-05, 02:19
Medlem
hasselmuzs avatar
Citat:
Du listar och försöker förklara punkterna, och det är väl bra men jag vill ha dom i ett trovärdigt händelseförlopp.
Ja det finns graverande tekniska bevis. Vad jag vill ha fram är vem som dödade Lisa. Det går inte som jag ser det att bevisa att NB dödade henne utan bara att han hanterade kroppen. För mig är det här ett stort problem om nu mannen skulle få en mycket bättre advokat till hovrätten.

3. Tejpen var utan spår från NB.

Kan du redogöra för ett troligt händelseförlopp?

Med fantomen som dödade henne utan att lämna ett enda tekniskt spår. Varför är det troligt när det bevisligen finns DNA från NB i blod på Lisas kläder.? Både på utsidan och insidan, på flera ställen.

Det finns inget främmande DNA i blodet på Lisas kläder. Det finns inget främmande DNA på snörbitarna. Det finns inget främmande DNA på röret där hon hängdes. Det finns inget främmande DNA på tejpen.

Och när det tycks självklart att Fantomen inte har lämnat något DNA, så tycks det ändå mystiskt att NB inte har lämnat DNA på precis allt!

NB ska alltså, om han ska anses skyldig, lämna DNA på fler ställen än han gjort, men Fantomen behöver inte lämna något alls och ändå ha begått mord.

Förklara den logiken för mig.

Det finns alltså två helt galna personer på Kinnekulle, NB och en till.
2015-11-05, 02:26
Medlem
hasselmuzs avatar
Citat:
Jag tolkar det som om det är en DNA-test och att det sen kan antas att det är NB:s blod. Det verkar alltså inte vara en test för att avgöra vems blodet är.

DNA finns i alla kroppens celler. Även i blodkroppar. Blodet är från NB.
2015-11-05, 02:30
Medlem
larsingvarsfrus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hasselmuz

Med fantomen som dödade henne utan att lämna ett enda tekniskt spår. Varför är det troligt när det bevisligen finns DNA från NB i blod på Lisas kläder.? Både på utsidan och insidan, på flera ställen.

Det finns inget främmande DNA i blodet på Lisas kläder. Det finns inget främmande DNA på snörbitarna. Det finns inget främmande DNA på röret där hon hängdes. Det finns inget främmande DNA på tejpen.

Och när det tycks självklart att Fantomen inte har lämnat något DNA, så tycks det ändå mystiskt att NB inte har lämnat DNA på precis allt!

NB ska alltså, om han ska anses skyldig, lämna DNA på fler ställen än han gjort, men Fantomen behöver inte lämna något alls och ändå ha begått mord.

Hur får man in Fantomen av alla seriefigurer och just den som inte dödar?
Fantomens hederskodex är ju att inte döda, utan märka skurkar med sin dödskallering.
2015-11-05, 02:39
Medlem
Timeouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av larsingvarsfru
Hur får man in Fantomen av alla seriefigurer och just den som inte dödar?
Fantomens hederskodex är ju att inte döda, utan märka skurkar med sin dödskallering.
Ett annat ord för spöke är fantom som på grekiska betyder "Den vandrande vålnaden" (φάντασμα fántasm, "fantasisyn") eller gast.
http://ansiktsmask.blogspot.se/2010/12/vad-betyder-fantom.html

Fantomen den vandrande vålnaden
https://sv.wikipedia.org/wiki/Fantomen

Lisa är dödad av en person som inte syns och som inte lämnar några spår efter sig enligt foliehattarna i den här tråden.
2015-11-05, 02:42
Medlem
hasselmuzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Timeout
Ett annat ord för spöke är fantom som på grekiska betyder "Den vandrande vålnaden" (φάντασμα fántasm, "fantasisyn") eller gast.

Lisa är dödad av en person som inte syns och som inte lämnar några spår efter sig enligt foliehattarna i den här tråden.

Tack tack. Precis så!
2015-11-05, 02:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fribbä
För att avgöra vems blod det är måste man väl kolla DNA? Om det var någon annans blod hade man skrivit att man hade hittat en blandning.
Ja, det är det som är frågan. DNA-testet är ju bara en markör ur en cell men det verkar inte säga något om vilken typ av cell. Har letat mycket på nätet om detta men inte funnit någon vettig information.

Du har rätt i det andra, det fanns ingen blandning i blodfläcken vid vänster ficka fram.
s.898 (860)
s.530 (492)

Han hade troligen handskar och jacka så varifrån kom detta blod. Handskarna kan ju kanske ha gått sönder i slutfasen eller att han tog av sig dom tillfälligt. Näsblod borde ha varit på golvet. Blod är på röret så mer torkat blod kan ha funnits under det fastsatta snöret och lossnat men då krävs vätska för att det ska lösas upp. Vätska kan ha funnits på handskarna eller kommit ur rörkopplingen.

Men troligast är att det är från NB och hans händer. Det bevisar fortfarande bara hantering av kroppen då byxorna var vrängda ut och in och nere vid knäväcken/fotlederna. Det stora problemet jag har är IB:s DNA på trosorna och frånvaron av NB:s DNA på snara och tejp som kan koppla honom till den dödande handligen.
2015-11-05, 03:06
Medlem
Citat:

Ja det har jag gjort och där kan NB ha städat upp efter en galen och svartsjuk fru. En historia ha skulle kunna dra om ha vill komma undan livstid. IB har heller inget vettigt alibi mellan 18:00 och 19:00 och hennes DNA finns på trosorna.

Någon har ju varit en fantom då inga spår finns på halsen, snaran eller tejpen, den dödande handlingen. Ja, det är bevisat att han lämnat blod på röret, sperma på väggar i rummet bredvid. Det är inte uteslutet att DNA finns på dörrar, dörrhantag, golv, flaskor, i papperskorgen etc. Tyvärr ska man då tilläga och det är därför jag tycker utredningen brister här.

Det är en sak att lämna utrymme till "foliehattar" en helt annan att göra det till en slipad advokat om han nu skaffar sig en sådan.

Han kan dömas utan tvivel för brott mot griftefrid men inte till mord i mina ögon (inte mitt fel att det ser ut så).
2015-11-05, 03:08
Medlem
Citat:

Är det argumenten som blir kvar?
Senast redigerad av Moretex 2015-11-05 kl. 03:11.
2015-11-05, 03:17
Medlem
larsingvarsfrus avatar
Citat:

MGM har synnerligen trasslat till det för sig med både bevis och spår. Hade han sänkt henne i vatten hade samtliga DNA-spår på LH försvunnit och åklagaren hade stått utan åtal.

Min tanke uppehåller sig kring att ha planerat ett dåd och ändå misslyckas så kapitalt.
Att vara så dum i planeringen som att använda upphittat emballeringssnöre, om han nu "bara" skulle hänga henne lite i en fantasi, medan han förgrep sig på henne. Om han inte avsåg att döda borde han förstått skillnaderna mellan snören och rep runt en hals. Att det sistnämnda kräver långt mer våld under längre tid jämfört med en vad ett tunt nylonsnöre åstadkommer på mindre. Dessutom kladda ner offret med DNA från sig själv. Nu kan det omöjligen vara några stora blodfläckar, ens prickar, men med tanke på sina eksemhänders svagheter borde han tänkt till via automatik. Jag tror inte MGM hade en plan utan bara en lust. Hur att komma dit hade han ingen aning om, utan tillfället avgjorde.
Helhetsbilden av dådet och efterkommande handlingar talar för att han är kognitivt efterbliven.
Brodern kommer väl inte långt därefter..
2015-11-05, 04:43
Medlem
Qwarts avatar
Citat:

Motivet till detta mord är så oerhört skamfyllt, nåt fruktansvärt!! Att han med sitt nätverk ska hitta en likasinnad är mindre sannolikt än att #XeniaOnatopp sitter på månen och äter grönmögelost.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in