2015-11-05, 00:48
Medlem
hasselmuzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Men hur kunde han få in henne i ladan?

Ja det är den stora frågan som bara han kan svara på. Eftersom jag tror på Adriana så har han, ( enligt sig själv) misslyckats dagen före så nu tog han i med hårdhandskarna snabbare.

Han körde in på parkeringen bakom cafeet nära Lisa, klev ur bilen och
närmade sig henne med kartan, sa på bruten svenska " kan du hjälpa" och Lisa sa "det är klart".

( Jag tycker tidsuppgifterna från de andra flickorna är vaga och ingen kommer ihåg att Lisa har sagt detta. )

Han grabbade tag i henne, slängde in henne i bilen och körde bilen till baksidan av ladan. Kniven var framme som hot.

Lisa var ung, naiv och hjälpsam. Adriana var äldre och tuffare.
2015-11-05, 00:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kris00tian
Hans DNA finns på tio ställen. Hur många ställen hade du velat ha DNA på, 25 ställen?

Det visar på något sätt att han haft med detta och göra. Han har fått chanser att prata om det men varit ganska ointresserad. Mitt DNA finns inte där och inte ditt heller. Hade vårt funnits där så hade vi nog försökt hitta en förklaring till det dag och natt, eftersom vi inte mördat henne.

Nerijus har mer eller mindre ryckt på axlarna i fem månader.

En livstid i TR kan ju förstås utlösa panik och han börjar prata i HR. Vi får väl se. Fri går han inte. Han är på något sätt inblandad i det här.

Jag tänker på att han nekar, trots att han har uppfattat att det finns omfattande bevisning som binder honom till brottet. Han blånekar men pekar ut sin bror som skyldig, trots att denne inte skvätt blod, sperma och andra kroppsvätskor omkring sig. Eller är det så illa att ingen förklarat för denne mördare vad 4+ betyder i sammanhanget?

Varför peka ut någon alls om man inget vet?

Min slutsats är att han fått en snabbkurs i vem som har bevisbördan utan djupare analys av det juridiska läget och dess konsekvenser.

Det blir absurt att inget veta och inte ha sett Lisa, men trots det veta vem mördaren är. Och sen när det verkligen skiter sig för advokaten, gå med på att peka ut sin egen bror som alternativ gärningsman!

Han kunde ju lika gärna peka ut vem som helst som jobbar på gården eftersom brodern inte lämnat spår. För att peka ut brodern trovärdigt så måste MGM tänka över vem som gett vem alibi tidigare och vem som saknar alibi. Min slutsats är att MGM och hans advokat förtjänar varandra.

En sak har jag uppfattat, och det är att Litauern inte vill få livstid och utifrån det skulle en skicklig advokat lagt upp ett försvar. Fast det är för sent nu.
2015-11-05, 00:54
Medlem
hasselmuzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moretex
Han var ju där med brodern på måndags morgon. Dom hittade handsken. Varför tog dom inte den och gjorde sig av med? Handsken ledde senare till övriga fynd och slaktutrymmet som han också kunnat tömma där på morgonen.

Han bad sin bror att lägga tillbaka handsken ...

Handsken var ju inte farlig längre efter att dom hade tagit i den. Inte konstigt att deras DNA fanns på handsken.
2015-11-05, 00:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moretex
Han var ju där med brodern på måndags morgon. Dom hittade handsken. Varför tog dom inte den och gjorde sig av med? Handsken ledde senare till övriga fynd och slaktutrymmet som han också kunnat tömma där på morgonen.

Han bad sin bror att lägga tillbaka handsken ...

Ja, det var hans bror som tog upp handsken och inte (löd NB) la tillbaka den som gjorde att den sedemera hamnade hos polisen.

Undra vad som hänt om NB varit den som såg den först? I något förhör säger han "då hade jag stoppat den i fickan" vilket jag tror han skulle gjort, eftersom han visste att den var Lisas (ber om ursäkt att jag inte kan sidhänvisa tii FUP). Men där tror jag han talade sant.

Tror inte min minnesbild är helt fel.
2015-11-05, 00:56
Medlem
GilGrissom82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gusselby
Erkänner. Har fel ang lör-sön. Personal dock kvar till 21.30. Kvittoinfon stämmer iaf inte vad gäller öppettider såg jag och kanske har de ändrat öppettiderna även för lö-sön eller så hann de inte stänga i tid p g a kunder före litauerna.

(Helt off topic så avskyr jag folk som knör sig in efter stängningsdags.)

I Expressen/GT framgick att bröderna var i butiken "runt klockan halv åtta på söndagskvällen". Naturligtvis gäller ju fup's tidsangivelser på kvitton och övervakningskamera (om än med vissa felinställda klockor), men ändå intressant ifall de, enligt GT, anlände redan runt kl. 19:30.

www.expressen.se/gt/broderna-kan-ha-fangats-pa-film/
2015-11-05, 00:57
Medlem
Sumpings avatar
Det finns några "skumma" oklarheter:
o Blodbesudlingar men inga sår varken på BO eller BN
o BNs hustrus dna på BOs underkläder
o Inga spår från BO i BNs bil
2015-11-05, 00:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hasselmuz
Hur påverkar en omständighet som att inte erkänna brottet omvandlingen till tidsbestämt straff?

Jag tror det är besvärande för en brottsling att inte vilja vidkänna sitt brott. Jag skulle tolka det som att brottslingen fortfarande är farlig för sin omgivning, och inte mottaglig för den vård kriminalvården har erbjudit. Vad jag vet har ingen som blånekat fått tidsbestämt straff. Men de flesta mördare blånekar inte när de blir överbevisade.
2015-11-05, 01:00
Medlem
ziracorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sumping
o BNs hustrus blod på BOs underkläder
Nr 2 och 3 är graverande!
2015-11-05, 01:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Jag tror det är besvärande för en brottsling att inte vilja vidkänna sitt brott. Jag skulle tolka det som att brottslingen fortfarande är farlig för sin omgivning, och inte mottaglig för den vård kriminalvården har erbjudit. Vad jag vet har ingen som blånekat fått tidsbestämt straff. Men de flesta mördare blånekar inte när de blir överbevisade.

Tror du han kommer att blåneka även i HR?

Jag får känslan att har "låst in sig" i denna förnekelsebild att han kommer vidhålla den i snudd på evighet.
2015-11-05, 01:06
Medlem
Qwarts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sumping
o BNs hustrus dna på BOs underkläder

Skitsnack, s.1726 i FUP kan du läsa om GM sår.
2015-11-05, 01:07
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Det är möjligt att detta har tagits upp utan att omnämnas i pressen. – Att fixera ett snöre med hjälp av vänsterhanden (genom att sno snöret flera varv runt handen) förhindrar att snöret glider – och bör i hög grad gälla balsnören. Fixeringen av snöret på detta sätt underlättar om man ska hissa upp (eller hålla emot/fast) något. Man har också möjlighet att reglera snörlängden genom att successivt minska snörvarven.

På något sätt har han hanterat snöret och av skadorna att döma så låter ett sånt tillvägagångssätt högst trovärdigt.

Märken i pannan och röd näsa som kan skönjas på övervakningskameran är möjligen färska skador de med.
2015-11-05, 01:11
Medlem
ziracorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Qwart
Skitsnack, s.1726 i FUP kan du läsa om GM sår.
Vi är väl hyfsat ense om att den åtalde saknar alibi den 7 juni i varje fall?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in