2015-11-04, 12:45
Medlem
angladotters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nerdrage
Du fick redan ett svar. Man kan inte fastställa ett konkret dödsdatum genom att använda sig utav maginnehållet. Det är för ospecifikt.
Även om man inte kan fastställa exakt dödsdatum så bör man kunna avgöra hur lång tid efter sista måltiden som döden inträdde genom att se hur långt maten kommit i tarmarna. Om maten inte kommit längre än till magsäcken så har hon således avlidit mycket kort tid efter måltiden. Om hon varit i livet ett par dygn efter sista måltiden bör tunntarmen ha varit i stort sett tom.
2015-11-04, 12:45
Medlem
GilGrissom82s avatar
Citat:
Men är ni säkra på att det inte har undersökts? För det utförts som standard på obduktioner om kroppen är i sådant skick. Men på andra sidan ger det inte tillräckligt med information att fastställa ett exakt dödsdatum eftersom det är för ospecifikt.

Nej, jag är inte säker på att det inte har undersökts. Däremot finns det ingen (offentlig) information om att det har gjorts samt vad resultatet av analysen blev (vilken kan bero på att omfattas av det sekretessbelagda avsnittet av fup).

Det märkliga är dock att man inte nämnde någon sådan analys under rättegången, just med tanke på att tidpunkten för dödsögonblicket varit så pass avgörande rakt igenom hela LH-fallet.
Senast redigerad av GilGrissom82 2015-11-04 kl. 12:58.
2015-11-04, 12:46
Medlem
OldMKenseys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Judaland
Vad jag tror är väl inte relevant? Faktum är att termen är felanvänd.

I det här specifika fallet kan man kanske tala om olika grader av framskriden förruttnelse, men att enbart slentrianbruka "framskriden" som något slags mått är alltså felaktigt.

Långt gången förruttnelse säger väl en hel del om graden av förruttnelse, mongo.
2015-11-04, 12:47
Medlem
GilGrissom82s avatar
Citat:
Du fick redan ett svar. Man kan inte fastställa ett konkret dödsdatum genom att använda sig utav maginnehållet. Det är för ospecifikt.

Källa?
2015-11-04, 12:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SleepaZ
Om jag skulle bli kidnappad och medvetslös så ingen märkte det och sedan vakna upp bredvid en mördad person med kniven i min hand, och kroppen full av spår från mig. Ja då skulle ju förmodligen bevisen tala emot mig.
Ett skickligt utfört planterat mord kan fälla en person.

Fallet med Lisa Holm är liknande. Det kan mycket väl vara så att någon planterat ut gärningsmannens DNA på Lisa, så att det skall se ut som han mördat henne. Någon som dessutom vet att Nb brukar onanera i ladan. Någon som dessutom har stor kännedom om trakten, vet hur man skall gömma sig, vet vad platser finns osv.

Men det är också ett problematiskt antagande, betänkt alla risker det medför, eventuella vittnen som råkar se det hela. Det finns många aspekter där ett eventuellt planterat mord kan skita sig. Förmodligen måste de som isf utförde det maskera sig för att inte bli upptäckta, (om de blir upptäckta kan NB gå fri) Tänk om vittnen ser en svart maskerad person vid den aktuella tiden för mordet och samtidigt NB är hemma hos sin fru och bror. Mördaren kan ju inte på förhand veta att frun och brodern skall lämna tvivelaktiga uppgifter. Mördaren kan heller inte förutspå exakt hur NBs arbetsdag skall se ut, när han slutar arbeta, när han kommer hem etc.

Då är ju frågan om det är värt att utsätta sig för denna risk att själv begå ett mord, vars syfte att sätta dit någon annan? Det är så många led där det kan skita sig.

Alibit måste också skita sig för NB,, Hur visste mördaren att NBs alibi skulle vara luddigt? Hur visste mördaren att alla tre i familjen skulle gripas? Var mördarens hemliga plan att även sno en trosa av frun och kleta in på Lisas trosor så även hon skulle bli misstänkt, vilken i sin tur skulle leda till att hennes alibi skulle vackla?

Om nu någon hatar NB så mycket att denne är beredd att döda någon för att sätta dit NB, som dessutom har slags hemlig agent förmåga att agera i det "osynliga". Det skapar ju fler frågor. Om nu en person har en sådan kapacitet att mörda "osynligt" för sitt hat mot NB. Varför inte bara döda NB istället då? Varför lägga så mycket kraft och energi på att mörda en ung flicka för att sätta dit NB, när det dessutom kan fallera på så många olika sätt.

Den teorin måste ju ställas i proportion till de fakta som ligger framme på bordet. NBs alibi är luddigt och ohållbart. NB har lämnat spår på brottsplatsen.
Då måste vi ju förhålla oss till det mest enkla alternativet här. Det är förmodligen NB som mördat flickan. Alternativt burit flickan, för att hjälpa någon annan som mördat henne.

Ja kanske, Tror Han utfört detta med sin bror helt klart men sitter inte och Golar ner honom.
2015-11-04, 12:48
Medlem
Om man tänker sig att måltiden intogs runt 15 (som jag tror att det stod i FUP)...det är 3,5 timma tills överfallet- då matspjäkningsprocessen avstannar under den fight-and-flight-reaktion, som man väl ändå får anta uppstod. På de 3,5 har inte ens maten lämnat själva magsäcken enligt sedvanliga uppgifter om matsmältning...
2015-11-04, 12:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OldMKensey
Långt gången förruttnelse säger väl en hel del om graden av förruttnelse, mongo.
Ja, definitivt. Har jag bestridit det?
2015-11-04, 12:49
Medlem
mjohan84s avatar
Får den misstänkte gå ut i friheten idag så vet iaf jag vad jag hade gjort i SHs fall
Finns inget annat än fortsatt häktning på denna galning .

Frågan är bara, är han förstagångsförbrytare? Eller finns det fler offer där ute? Typ i hans hemland ?
2015-11-04, 12:52
Medlem
angladotters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pythia_88
Källa på ovan påstående om DNA från brodern på silvertejpen som matchar tejp på offrets kropp samt källa på DNA från 35-åringens fru på offrets kläder?
Såvitt jag kunnat utröna har man inte undersökt huruvida ändarna på tejpbiten med lillebrors dna matchar ändarna på någon av de båda tejpbitar som satt runt Lisas huvud.

Den ena änden på den ena av dessa tejpbitar matchar den avrivna änden på rullen som låg i spiklådan, men den andra änden stämmer inte med den andra tejpbiten. Om det skulle vara så att tejpbiten med lillebrors dna passar in mellan de båda tejpbitarna som satt runt Lisas huvud, så måste han nästan ha varit närvarande när Lisa tejpades.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av angladotter
Även om man inte kan fastställa exakt dödsdatum så bör man kunna avgöra hur lång tid efter sista måltiden som döden inträdde genom att se hur långt maten kommit i tarmarna. Om maten inte kommit längre än till magsäcken så har hon således avlidit mycket kort tid efter måltiden. Om hon varit i livet ett par dygn efter sista måltiden bör tunntarmen ha varit i stort sett tom.
Rättsläkaren preciserade ju sitt utlåtande. Kan det ha varit baserat på just fynd av osmält mat ? Detta står i så fall i den sekretessbelagda bilagan.
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alldelesutmattad
Nu när du säger det? Varför har inte åklagaren tryckt på dessa skador under förhören? Eller gjorde han det?
Det är möjligt att detta har tagits upp utan att omnämnas i pressen. – Att fixera ett snöre med hjälp av vänsterhanden (genom att sno snöret flera varv runt handen) förhindrar att snöret glider – och bör i hög grad gälla balsnören. Fixeringen av snöret på detta sätt underlättar om man ska hissa upp (eller hålla emot/fast) något. Man har också möjlighet att reglera snörlängden genom att successivt minska snörvarven.
Medlem
OldMKenseys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Judaland
Ja, definitivt. Har jag bestridit det?

Ja, en mängd gånger. Framskriden förruttnelse = långt gången förruttnelse.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in