2015-11-05, 00:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LOE2
Spermafynd vid brottsplatsen hade varit betydelsefullt (jag utesluter inte att det kan finnas minimala fläckar att leta mer efter), de fynd som gjorts tycker jag inte kan användas till nånting. Tvångsmässigt ? All sex är väl tvångsmässig i den meningen att behovet styrs av hormoner. Rätt många helt ordinära män är faktiskt otrogna, ännu flera fantiserar om andra kvinnor. MGM var åtminstone trogen och onanera hemma kunde han ju inte med hemmafru. Utmärkande för den här mannen är väl snarast att han är barnslig och grisig. Att han har en allvarlig perversion styrks av handlingen, men att försöka rekonstruera en sådan bakgrund tycker jag är dels överambitiöst, dels i princip omöjligt. När detta brott begåtts tycker jag å andra sidan att man måste anta att perversionen funnits i många år och inleda eftersökning i hans förflutna.

Det stämmer ju överens med hans smak i porr. Och håller med angående de spermafynd som skett, de säger inte mycket.

Nja "tvånget" från hormoner är ju något som de flesta kan hantera. Om jag blir sexuellt upphetsad så kan jag hålla mig. När det rör sig om tvångsmässigt beteende(oavsett om det är sexuellt eller inte) så betyder det just det att man inte kan avstå.
Talar vi hypersexuell störning så innebar det att personen inte kan "hålla sig". Så en sådan person som blir sexuellt upphetsad behöver få sexuell tillfredsställelse i princip omedelbart och det är en impuls de inte kan trycka ner.
Det finns så klart stora gradskillnader allt från personer som måste onanera för att kunna sova till folk som våldtar.
2015-11-05, 00:31
Medlem
hasselmuzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Jobbade han i kopplingsstationen också?

Jag visste att du skulle fråga det!

Logisk som du är.

Vem vet vilket arbete han kunde ha sagt att han hade utfört där? Eller herdestund med frun nån gång, ensamma, förra sommaren.
2015-11-05, 00:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hasselmuz
Jag tror han utförde mordet i ladan just för att han skulle kunna skylla på att " mitt DNA finns ju överallt, jag jobbar ju där".

Han hade kanske ändå tänkt att återvända för att ta bort snöret, men av det blev intet för pappa Holm med flera häckade runt i omgivningarna.

Bara en teori
Ja så skulle det kanske kunnat vara om han vore en kall psykopat. Då hade ha sen under polisförhören överlägset glänst med sina förklaringar och tyckt att polisen är korkad. Han hade sedan valt en slipad advokat som drivit målet i hans rikting. Hade han gjort det så vore han en fri man nästa vecka.
2015-11-05, 00:32
Medlem
hasselmuzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fribbä
Du menar att om han blir dömd till livstid och sedan erkänner?

Jag tänkte mer på om han inte erkänner. Påverkar det beslutet att omvandla livstid till tidsbestämt straff. ? Om han nu blir dömd till livstid.
2015-11-05, 00:32
Medlem
Citat:
Jag tror han utförde mordet i ladan just för att han skulle kunna skylla på att " mitt DNA finns ju överallt, jag jobbar ju där".

Han hade kanske ändå tänkt att återvända för att ta bort snöret, men av det blev intet för pappa Holm med flera häckade runt i omgivningarna.

Bara en teori

Ja, han fick liksom aldrig tid till "städningen".

Han prioriterade att "bli av med kroppen" temporärt och skaffa sig alibi. Mitt i pizza ätandet var det full fart runt ladan. Det hade han inte räknat med helt enkelt. Sedan fick han inte chansen ..
2015-11-05, 00:35
Medlem
ieshos avatar
Citat:

Bara en teori
Men hur kunde han få in henne i ladan?
2015-11-05, 00:36
Medlem
hasselmuzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moretex
Ja så skulle det kanske kunnat vara om han vore en kall psykopat. Då hade ha sen under polisförhören överlägset glänst med sina förklaringar och tyckt att polisen är korkad. Han hade sedan valt en slipad advokat som drivit målet i hans rikting. Hade han gjort det så vore han en fri man nästa vecka.

Han hade kanske lite dunkla kunskaper om DNA men inte tillräckliga för att inse att det han lämnat inte kan förklaras med att han jobbat där oavsett advokat.
2015-11-05, 00:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark

Han prioriterade att "bli av med kroppen" temporärt och skaffa sig alibi. Mitt i pizza ätandet var det full fart runt ladan. Det hade han inte räknat med helt enkelt. Sedan fick han inte chansen ..
Hur kan man missa att kalkylera den överhängande risken att det skulle bli aktivitet i ladan - 50 meter från moped och arbete?
2015-11-05, 00:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark

Han var ju där med brodern på måndags morgon. Dom hittade handsken. Varför tog dom inte den och gjorde sig av med? Handsken ledde senare till övriga fynd och slaktutrymmet som han också kunnat tömma där på morgonen.

Han bad sin bror att lägga tillbaka handsken ...
2015-11-05, 00:40
Medlem
Fribbäs avatar
Citat:
Jag tänkte mer på om han inte erkänner. Påverkar det beslutet att omvandla livstid till tidsbestämt straff. ? Om han nu blir dömd till livstid.

Intressant fråga faktiskt. Det finns inga explicita bestämmelser om det. Hittade i alla fall inget när jag letade runt. Men jag misstänker att det är inbakat i "Risken att återfalla i grov brottslighet" (Krim.vårdens hemsida). Det är inte helt oviktigt hur en GM förhåller sig till det han är dömd för gissar jag.
2015-11-05, 00:44
Medlem
Gusselbys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Detta läste jag på sidan 393: "Affärens öppettider må-fr 08.00-21.00 o lö-sö 09.00-20.00". Jag vill minnas att Lisa försvann en söndag.
Erkänner. Har fel ang lör-sön. Personal dock kvar till 21.30. Kvittoinfon stämmer iaf inte vad gäller öppettider såg jag och kanske har de ändrat öppettiderna även för lö-sön eller så hann de inte stänga i tid p g a kunder före litauerna.

(Helt off topic så avskyr jag folk som knör sig in efter stängningsdags.)
2015-11-05, 00:44
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Det är alldeles för många DNA som pekar mot NB. Måste därför vara planterat.

Alternativt finns det för lite DNA på vissa specifika ställen. Därför är det inte NB som är GM.

Det går inte att vinna mot dessa.

Alla utom den alla bevis pekar mot kan vara GM. Vad hade hänt om situationen hade varit omvänd och AB vore den utan alibi? Gissar att NB hade legat pyrt till då.

I det här fallet finns blod och annat DNA på ställen som med enkelhet kan sättas in i ett mkt trovärdigt händelseförlopp. När försvarsadvokaten nämner "förklaringar" om att blodet skulle ha kunnat blötts upp eller att prover har blivit förväxlade på NFC, hugger den inbitne alternativteoretikern direkt. Att IR själv som privatperson skulle tro på vad hon insinuerar, är ganska naivt att anta - hon är smartare än så.

Fetad text: nej precis, eftersom förnuftsargument upplevs som ointressanta. Drivkraften bakom ändlösa motargument bara för argumentationens skull, kan nog se olika ut.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in