2015-11-04, 23:00
Medlem
Timeouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Varför lades inte kroppen i rishögen direkt, och tändes på innan sökteamet var ens i närheten av Martorp?
Kroppen behövde inte sänkas i Vänern, den skulle hittas så småningom, precis som i boden, och all DNA hade varit borta.
Jag håller med, alla vet redan hur blåst trådens största idiot är.
Ja den blåsta har glömt bort BLÅSTEN den/dom här första dagen/dagarna... och sen blev det för torrt och för stort pådrag.
Hade Nerijus tänt på rishögen första dagarna hade det garanterat blivit stort pådrag för INGEN eldar när det blåser så!!!
Sen hade väl dom flesta byggnaderna på Martorp åkt med och brunnit ner och några hus till och han hade kunnat glömma mer jobb i den bygden...

Bränna ner en hel by är väl lagom idiotiskt men det har ju hänt förut när man eldat i stark blåst.
https://abandowest.wordpress.com/2013/03/30/brandkarens-katastrofala-ovning-2/
2015-11-04, 23:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Finns det en viss möjlighet för att NB fälls för endast griftefridsbrott, finns det utrymme i bevisningen för en medgärningsperson, jag tänker snarast på tejpen med AB:s DNA och trosan med IB:s DNA.
Det kan det väl knappast göra, när han själv inte lagt fram någon alternativ historia och inget i utredningen gett material för åklagaren att i opartiskhet peka på alternativ. Advokaten har ju pekat i alla väderstreck och på allt och alla, men det leder inte till någon sammanhängande historia. Man kan inte ens vara övertygad om att han själv tror att brodern är skyldig eller inte tror det men är beredd att sätta dit honom. Jag tror faktiskt att advokaten sett sig tvungen att svarva ihop något på egen hand.
2015-11-04, 23:01
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Timeout
Du glömmer en sak. Lisas hårstrå hittas i en KNUT på snöret!
Förhörsledaren säger det, men hårstrået, S163, sitter inte fast i en knut i snöret, S208.
2015-11-04, 23:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nantale
Jag tycker att Nerijus borde berätta om vad som hände. Om det är han som dödade Lisa borde han berätta om hur det gick till. Om det var hans bror, hans hustru eller någon annan som faktiskt dödade Lisa så var Nerijus i alla fall inblandad. Lisas föräldrar vill veta varför hon blev mördad. Det skulle jag också vilja veta om det var min dotter som hade blivit mördad. Nerijus kommer att dömas för mord. Han har ingenting att förlora om han berättar sanningen.

Jo, sin värdighet inför sina egan föräldrar, sin fru och sin bror. Skammen i Litauen. Han har däremt inget att vinna på att berätta så han kommer vara tyst ett tag till.

Som Arklöv ungefär. Hur många år tog det innan han kläckte att det va han som avlossade de dödande skotten? Det är ju en del i processen att vilja komma ut någon mer gång innan man packar ihop för gott.
2015-11-04, 23:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av krutkungen
Det vore fruktansvärt om en oskyldig människa
döms till livstid. Ännu hemskare vore om en galen
iskall mördare skulle springa lös på kullarna i Kinnekulle.
Önskar att man hade starkare bevis. Och att man inte
låst sig så i utredningen från första stund. Polisen kanske
hoppades på ett erkännande. Jag är rädd att fel man döms.

Du behöver inte vara orolig.
Det är inte en oskyldig man som döms.
2015-11-04, 23:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av krackelerar
Han har massor att förlora på att erkänna, sitt människovärde i omgivningens ögon, i mammans ögon, i släktens ögon för all framtid.
Bättre då att skylla på komplott, planterade bevis, rasistiskt svensk rättsapparat eller något annat och att efter avtjänat straff hoppas kunna återvända till Litauen som "oskyldig".
I det fall han erkänner vet alla vad som upptar hans tankar, hur perverterad han är i sitt inre och vad hsn är kapabel till = noll människovärde.

Exakt. Helt rätt analys. Dessutom vinner han inte ett skit på att erkänna något.
2015-11-04, 23:04
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Varför lades inte kroppen i rishögen direkt, och tändes på innan sökteamet var ens i närheten av Martorp?
Kroppen behövde inte sänkas i Vänern, den skulle hittas så småningom, precis som i boden, och all DNA hade varit borta.
Jag håller med, alla vet redan hur blåst trådens största idiot är.

Till skillnad från dig lägger jag mig inte i dina värderingar av andra tråddeltagares intellekt eller eventuella personangrepp du gör dig skyldig till. Jag vill bara påpeka att diskussioner om eventuell irrationalitet i hanteringen av kroppen efter mordet inte är ett indicium för den åtalades oskuld, lika lite som frånvaro av fingeravtryck eller DNA på kroppen är det. Beteendet är (till synes) lika irrationellt vem som än var mördaren.

Handlandet ligger däremot i linje med Nerijus beteende i övrigt efter mordet. Redan dagen efter säger han till sin bror och fru att ljuga vid eventuella frågor om var han befann sig vid tidpunkten kring försvinnandet. Han är också aktiv på direkt efter hemkomst med skypesamtal till mamma och en tur till affären. Att skynda sig hem för att inte väcka misstankar innebär att det inte finns tid att göra sig av med kroppen på ett mer permanent vis. Alltså blir det det ställe han funderat ut som någorlunda tryggt och säkert och i för honom välbekanta omgivningar: Den övergivna boden på Martorp.

Vad han tänkte sig göra därefter tror jag aldrig vi kommer att få veta. Att han från början haft avsikten att flytta den till något mer permanent gömställe är troligt. Att detta inte blivit av kan antas vara en kombination av psykiskt betingad handlingsförlamning och så småningom att det blivit för riskfyllt.

Det pekar sammantaget i mina ögon mot att dådet inte var planerat i den meningen att han iskallt överlagt och planerat det fullt ut, inklusive hur han skulle bära sig åt efteråt. Jag tror snarare det handlar om mycket starka, sexualsadistiska impulser av en art som satt ner omdömesförmågan på honom rejält och till slut - när ett "lämpligt" tillfälle plötsligt uppenbarar sig" handla mer eller mindre utan en tydlig tanke på konsekvenserna. Om hans avsikt verkligen var att döda offret eller inte vet jag inte och jag vet inte om han ens själv hade det klart för sig.

Jag utesluter inte heller att han när han väl kom ut ur "transen" han befann sig i under brottets utförande snabbt växlade sinnesstämning och kanske inte alls kände den tillfredsställelse han i sina fantasier trott. Kanske var det mest chock över att han faktiskt gjort detta och äckel över hela situationen. Det snabba undanskaffandet av kroppen, det planlösa vis han försökte göra sig av med hennes tillhörigheter på och att han sen inte gjorde något mer åt saken kan vara indikatorer på det.

Det förefaller dock inte otroligt att han besökt boden minst en gång med funderingar på att försöka göra sig av med kroppen. Dunken med tvåtaktsbränsle är ett intressant fynd som kan tyda på att han haft för avsikt att tända på, men av något skäl inte kunnat förmå sig att slutföra det.
2015-11-04, 23:04
Medlem
hasselmuzs avatar
[quote=Timeout|55278242]Du kanske skulle läsa alltihop! Den yngre kunden tog en dagens i stället och den andra kunden bytte till en Vårsoppa i stället.
Det är kunden som bytte soppa till Vårsoppa vittnesmålet om pojkvän kommer upp.
Maria är inte svenskfödd och pratar lite knagglig svenska. Därav trolig ett missförstånd från hennes sida.[/

Maria ville ju t.o.m ha tolk i rättssalen så en missuppfattning kan misstänkas. Någon kan ha frågat " vem var det som inte fick sin soppa" och Lisa svarat " det var pojkvännen", eller något liknande.

Polis vet ju vilka dessa är eftersom dom betalade med kreditkort tillhörande någon Hamilton. Allt finns troligtvis i slasken.

Hur kan detta bli så stort?
Senast redigerad av hasselmuz 2015-11-04 kl. 23:10. Anledning: P
2015-11-04, 23:06
Medlem
Timeouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moosky
Nej, det är inget jag glömt utan jag svarade konkret på en fråga. Det som bekymrar mig är hur man inte vet om detta då man engagerat sig i att ha ett uppbåd med andra alternativa gärningsmän.
Man diskuterar misstänkte men anser inte den vara skyldig, men man vet inte om vilka bevis som finns?
Jodå foliehattarna dom vet men har dragit ner hattarna så långt över ögonen så dom kan inte läsa om alla bevis för dom vill inte.. eller så läser dom fup som fan läser bibeln.
Citat:
Ursprungligen postat av Kris00tian
Hans DNA finns på tio ställen. Hur många ställen hade du velat ha DNA på, 25 ställen?

Det visar på något sätt att han haft med detta och göra. Han har fått chanser att prata om det men varit ganska ointresserad. Mitt DNA finns inte där och inte ditt heller. Hade vårt funnits där så hade vi nog försökt hitta en förklaring till det dag och natt, eftersom vi inte mördat henne.

Nerijus har mer eller mindre ryckt på axlarna i fem månader.

En livstid i TR kan ju förstås utlösa panik och han börjar prata i HR. Vi får väl se. Fri går han inte. Han är på något sätt inblandad i det här.
Det är 10 ställen enbart på jackan och så finns det ett antal till.
Oavsett om det hade varit 110 ställen så vill foliehattarna har något att tugga om. TRÖTTSAMT!

Nej han kommer aldrig att erkänna eller börja prata. Skammen är för stor!
2015-11-04, 23:06
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ziracorn
Hur i helvete finns enbart Irinas dna på trosorna!? Fallet är ju solklakt för övrigt!
Om jag minns rätt så vittnade IB och/eller NB att de haft sex på lördagen. Eftersom NB inte tvättade sig så kan han ha haft sekret från IB i form av närmast pulver intorkat på penis. Om han då då tog på sin penis med handen innan han han drog ner trosorna så kan ha fört över det då. Eller så var han där med själva penis som en del i den sjuka akten. Bara NB vet.
2015-11-04, 23:08
Medlem
hasselmuzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ziracorn
Hur i helvete finns enbart Irinas dna på trosorna!? Fallet är ju solklakt för övrigt!

Just det gör fallet ännu mer solklart. Det är svårt att tro att någon annan än Nerijus har tillgång till fruns DNA.
2015-11-04, 23:11
Medlem
Nerjius kommer att erkänna. Till mamma kommer han säga att han är tvungen för att de korkade svenskarna ens ska överväga släppa ut honom. Så till sin mamma kommer han säga att han fabricerar vad som har hänt utifrån hur polis och förhörsledare "lärt" honom händelseförloppet.

Mamma o pappa, bror och fru kommer givetvis gå på det. Han sitter på livstid och tar nu till alla medel för att påverka vad som händer sen. Med hjälp av alla medel vilket innefattar ett erkännande av ett brott han inte begått.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in