Citat:
Ursprungligen postat av
Moretex
Vad säger att snöret på diskbänken inte har varit i kontakt med golvet? Att snöret runt halsen inte varit i kontakt med golvet går att förstå.
Jag hade gärna velat utseluta denna möjlighet genom att polisen undersökt golvet där BO hängdes.
Spår som säkrats i förrummet.
s.716 (678)
5503/26565-15/S166 På golvet i förrummet till "slaktrum".
5503/26565-15/S167 På golvet i förrummet till "slaktrum".
5503/26565-15/S172 Betong under slanghärva i förrummet till "slaktrum".
5503/26565-15/S173 Kakelplatta fog och betong under slanghärva i förrummet till "slaktrum".
5503/26565-15/S174 Svart/orange slang i slanghärva i förrummet till "slaktrum".
5503/26565-15/S175 I ränna i "slaktrum"
5503/26565-15/S200 På dörr mellan slaktrum och förrum, sidan mot slaktrum, ca 115 cm ovanför golv.
5503/26565-15/S201 På dörr mellan slaktrum och förrum, sidan mot slaktrum, ca 115 cm ovanför golv.
Sakkunnigutlåtande Utlåtande från NFC, 2015-09-07
s.554 (516)
S166: Tops. Cirka 2 cm i diameter - På golvet i förrummet till "slaktrum".
För topsen erhölls indikation på blodförekomst. Vid utförd DNA-analys kunde DNA som kan jämföras mot person inte påvisas.
S167: Tops, besudling - På golvet i förrummet till "slaktrum".
Blod kunde inte påvisas.
S172: Tops - Betong under slanghärva i förrummet till "slaktrum".
På topsen kunde sperma inte påvisas. Vid utförd DNA-analys kunde DNA som kan jämföras mot person inte påvisas.
S173: Tops - Kakelplatta fog och betong under slanghärva i förrummet
till "slaktrum".
På topsen kunde sperma inte påvisas. Vid utförd DNA-analys
kunde DNA som kan jämföras mot person inte påvisas.
S174: Tops - Svart/orange slang i slanghärva i förrummet till "slaktrum".
På topsen kunde sperma inte påvisas. Vid utförd DNA-analys kunde DNA som kan jämföras mot person inte påvisas
S175: Cigarettfimp - I ränna i "slaktrum"
Materialet har enligt överenskommelse med uppdragsgivaren inte undersökts.
S200: Tops - På dörr mellan slaktrum och förrum, sidan mot slaktrum, ca 115 cm ovanför golv.
Indikation på blodförekomst erhölls, men DNA som kan jämföras mot person kunde inte påvisas.
S201: Tops - På dörr mellan slaktrum och förrum, sidan mot slaktrum, ca 115 cm ovanför golv.
Indikation på blodförekomst erhölls, men DNA som kan jämföras mot person kunde inte påvisas.
Av alla dessa spår så är det bara ett som kommer från den kvadratmeter Lisa hängdes (vad jag hittat), S175: Cigarettfimp. Fimpen är inte undersökt trots att den kan ha sugit upp en hel del. Inga andra prov har gjorts här och inga fler hårstån eller DNA hittade trots att det var här hon hängde, repet skars av, kroppen kanske föll till marken.
En miss i mina ögon i alla fall.
Förklara en sak för mig. Hur kom Lisas hårstrå in i knuten på snöret om snöret bara har legat på golvet och sen lagts på diskbänken?
Fup sidan 1584 Förhör med Nerijus
Inne i det rummet så har vi anträffat ett avskuret rep, som är likadant som det avskurna repet som sitter på Lisas kropp. I en knut på det repet, som anträffades i slaktrummet,
så har vi anträffat ett hårstrå, fast sittandes i knuten. Det är Lisas hår enligt DNA analys, på knuten så anträffas DNA från Lisa och dig.
Edit: Här är resten ur förhöret
Utöver det så på Lisas kropp har det anträffats ett rep. Inne i ladugården i det rum då som lite slarvigt vi kan kalla för slaktrum, det är det rummet man där man tar in och hänger upp djuren, då förstår du vilket rum jag menar?
Ja
Inne i det rummet så har vi anträffat ett avskuret rep, som är likadant som det avskurna repet som sitter på Lisas kropp.
I en knut på det repet, som anträffades i slaktrummet, så har vi anträffat ett hårstrå, fast sittandes i knuten. Det är Lisas hår enligt DNA analys, på knuten så anträffas DNA från Lisa och dig.
På repet?
På knuten, från dig, det vill säga ditt DNA finns på eh, repet som finns i slakthuset där Lisas hår sitter fast i knuten. Utöver detta som jag sa så finns det ytterligare DNA träffar, äh, det finns eh, också eh, sånt som vi då inte presenterar nu och de finns det som vi inte har fått svar på än som vi inte kan presentera nu som gäller både DNA och fingeravtryck, äh men jag väljer att presentera dom här tre DNA träffarna på byxorna, på jackan och på repet, för dom alla räcker för att binda dig till alla tre ställena. Och utifrån det så förstår jag att det här är jobbigt för dig att berätta men berätta nu för mig vad du gjorde.