2015-11-04, 22:13
Medlem
Titianas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vastmanlanning
Att vara rättshaverist är det att ifrågasätta enligt din mening? Det känns som att alla som över huvud taget vågar ifrågasätta polis och rättsväsende med en gång skall stämplas som "rättshaverister".

Även om man tycker att NB är självklart skyldig så tycker jag att man skall ifrågasätta fel som begås.
Att åklagare ljuger och poliser skrattar under rättegång tycker jag inte är OK.
Men det tycker kanske du?

Alltså, det är ingen av gud given rättighet att få vittna. Vittnen kallas och detta gjorde man även med henne men hon valde ju att avstå. Så du verkar tycka att hon ska då ha rätt att vittna igen..då hon har bestämt sig att HON vill?

Om poliser skrattar? Åt försvaret? Jahapp...det gjorde jag med och många med mig åt allt trams som försvaret plockat härifrån och en hel del av dina galna idéer. Det blir så dråpligt i detta sammanhang med en tung teknisk bevisning och annat som stödjer det samt en idiot till MGM. Om ordföranden i rätten tycker att skrattande poliser är ett problem kan hon visa ut dem men att en mupp till advokat känner sig lite stött....jaaha...hon gjorde helt enkelt inte bättre ifrån sig.
Medlem
gulaLejonets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Timeout
Det är helt ofattbart hur hon fick plats under klädhögen

http://postimg.org/image/704v5uf0t/

http://postimg.org/image/cdim300i5/

under klädhögen? stod hon inte upprätt i skåpet?
Medlem
Timeouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moretex
Vad säger att snöret på diskbänken inte har varit i kontakt med golvet? Att snöret runt halsen inte varit i kontakt med golvet går att förstå.

Jag hade gärna velat utseluta denna möjlighet genom att polisen undersökt golvet där BO hängdes.

Spår som säkrats i förrummet.

s.716 (678)
5503/26565-15/S166 På golvet i förrummet till "slaktrum".
5503/26565-15/S167 På golvet i förrummet till "slaktrum".
5503/26565-15/S172 Betong under slanghärva i förrummet till "slaktrum".
5503/26565-15/S173 Kakelplatta fog och betong under slanghärva i förrummet till "slaktrum".
5503/26565-15/S174 Svart/orange slang i slanghärva i förrummet till "slaktrum".
5503/26565-15/S175 I ränna i "slaktrum"
5503/26565-15/S200 På dörr mellan slaktrum och förrum, sidan mot slaktrum, ca 115 cm ovanför golv.
5503/26565-15/S201 På dörr mellan slaktrum och förrum, sidan mot slaktrum, ca 115 cm ovanför golv.

Sakkunnigutlåtande Utlåtande från NFC, 2015-09-07
s.554 (516)

S166: Tops. Cirka 2 cm i diameter - På golvet i förrummet till "slaktrum".
För topsen erhölls indikation på blodförekomst. Vid utförd DNA-analys kunde DNA som kan jämföras mot person inte påvisas.

S167: Tops, besudling - På golvet i förrummet till "slaktrum".
Blod kunde inte påvisas.

S172: Tops - Betong under slanghärva i förrummet till "slaktrum".
På topsen kunde sperma inte påvisas. Vid utförd DNA-analys kunde DNA som kan jämföras mot person inte påvisas.

S173: Tops - Kakelplatta fog och betong under slanghärva i förrummet
till "slaktrum".
På topsen kunde sperma inte påvisas. Vid utförd DNA-analys
kunde DNA som kan jämföras mot person inte påvisas.

S174: Tops - Svart/orange slang i slanghärva i förrummet till "slaktrum".
På topsen kunde sperma inte påvisas. Vid utförd DNA-analys kunde DNA som kan jämföras mot person inte påvisas

S175: Cigarettfimp - I ränna i "slaktrum"
Materialet har enligt överenskommelse med uppdragsgivaren inte undersökts.

S200: Tops - På dörr mellan slaktrum och förrum, sidan mot slaktrum, ca 115 cm ovanför golv.
Indikation på blodförekomst erhölls, men DNA som kan jämföras mot person kunde inte påvisas.

S201: Tops - På dörr mellan slaktrum och förrum, sidan mot slaktrum, ca 115 cm ovanför golv.
Indikation på blodförekomst erhölls, men DNA som kan jämföras mot person kunde inte påvisas.

Av alla dessa spår så är det bara ett som kommer från den kvadratmeter Lisa hängdes (vad jag hittat), S175: Cigarettfimp. Fimpen är inte undersökt trots att den kan ha sugit upp en hel del. Inga andra prov har gjorts här och inga fler hårstån eller DNA hittade trots att det var här hon hängde, repet skars av, kroppen kanske föll till marken.

En miss i mina ögon i alla fall.
Förklara en sak för mig. Hur kom Lisas hårstrå in i knuten på snöret om snöret bara har legat på golvet och sen lagts på diskbänken?

Fup sidan 1584 Förhör med Nerijus
Inne i det rummet så har vi anträffat ett avskuret rep, som är likadant som det avskurna repet som sitter på Lisas kropp. I en knut på det repet, som anträffades i slaktrummet, så har vi anträffat ett hårstrå, fast sittandes i knuten. Det är Lisas hår enligt DNA analys, på knuten så anträffas DNA från Lisa och dig.

Edit: Här är resten ur förhöret
Utöver det så på Lisas kropp har det anträffats ett rep. Inne i ladugården i det rum då som lite slarvigt vi kan kalla för slaktrum, det är det rummet man där man tar in och hänger upp djuren, då förstår du vilket rum jag menar?

Ja

Inne i det rummet så har vi anträffat ett avskuret rep, som är likadant som det avskurna repet som sitter på Lisas kropp. I en knut på det repet, som anträffades i slaktrummet, så har vi anträffat ett hårstrå, fast sittandes i knuten. Det är Lisas hår enligt DNA analys, på knuten så anträffas DNA från Lisa och dig.

På repet?

På knuten, från dig, det vill säga ditt DNA finns på eh, repet som finns i slakthuset där Lisas hår sitter fast i knuten. Utöver detta som jag sa så finns det ytterligare DNA träffar, äh, det finns eh, också eh, sånt som vi då inte presenterar nu och de finns det som vi inte har fått svar på än som vi inte kan presentera nu som gäller både DNA och fingeravtryck, äh men jag väljer att presentera dom här tre DNA träffarna på byxorna, på jackan och på repet, för dom alla räcker för att binda dig till alla tre ställena. Och utifrån det så förstår jag att det här är jobbigt för dig att berätta men berätta nu för mig vad du gjorde.
Senast redigerad av Timeout 2015-11-04 kl. 22:36.
2015-11-04, 22:15
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Nej, jag har inte glömt den artikeln, men jag ställer mig starkt frågande till om den är relevant, då texten ej passar ihop med ljuduppspelningen. Dessutom har P4 Gbg senare ändrat i texten till något som ser ut som en korrigerad egen tolkning, ännu längre ifrån ursprunget jämfört med vad det uppspelade ljudet säger.

Det uppspelade ljudet rör ifrågasättande ang varför inte auktoriserade rättstolkar använts, och inget annat.

P4 Gbg har fuckat upp i mina ögon, då dom ej beaktat att en auktoriserad tolk ej nödvändigtvis innebär att det är en rättstolk. Dom har inte ens förstått det efter textjustering.

Men,men.. Semantix använder även ickeauktoriserade tolkar - helt korrekt. Men jag undrar om en sådan ens kontaktas av nr1 bland offentligt upphandlade bolag när det gäller rättssak?
Ljudintervjuerna ger ej svar på det som anförs i den korrigerade texten, då P4as journalist uppenbarligen ej haft koll på skillnaden själv och frågeställningen blir därefter.

Sammanlagt var väl "omöjligtvis" ett starkt ord av mig att använda, men jag har skitsvårt att tro att Semantix skickat en icke-auktoriserad tolk till Tingsrättsförhandling.
Tingsrätten kontrollerade inte auktorisationen, det är illa nog. Korrektheten i artiklar är ingen idé att diskutera, vi får tids nog veta hur det förhåller sig. Omöjligtvis var ett alldeles för starkt ord att använda, kanske hade varit mer korrekt.
2015-11-04, 22:16
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gulaLejonet
Hon satt, med ryggen mot bakväggen.
2015-11-04, 22:17
Medlem
hasselmuzs avatar
Citat:

Hon var ihopvikt på nåt sätt så att benen var vända " åt fel håll". Oklart vad det betyder men kanske benen är knäckta på nåt sätt.
2015-11-04, 22:19
Medlem
Citat:

Icke. Hon var hopknycklad i nedre delen av skåpet. Skåpet gick inte att stänga ändå, så då doldes hennes kropp av en klädhög och med en bensindunk som stöd. Det behövdes fyra man för att lyfta ut henne efter upptäckten.
2015-11-04, 22:20
Medlem
joh80s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
Finns det något DNA bevis på att hårståen som hittades i slaktrummet var Lisa's ?
Det får vi hoppas!! Kommer inte ihåg men borde stå i FUP att det är bekräftat att komma från henne. Det vore ju skandal om det inte testats för fanns väl någon karl med långt ljust hår som var jägare som brukar använda det rummet också.
2015-11-04, 22:20
Medlem
krackelerars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ankia
En fråga:

Hur kan man ha funnit blod av både gärningsman och offer om det nu var så att de inte hade några synbara sår?

En annan fråga:

Om nu gärningsmannen bodde vid Kinnekulle och hade lokalkännedom så borde han väl ha gjort sig av med kroppen genom att dumpa den i närliggande Vänern och inte stoppat in den i ett skåp!?
1. GM hade skrapmärken på armarna, kanske från hanteringen av BO, från upphängning i röret där GM avsatt färskt blod, kanske skavsår av rep eller dylikt.
BO har säkert avlämnat en del blod blod, blod fanns i hjälmen, BO har sannolikt och blött från mun och/eller näsa från hängningen.

2. GM var stressad och ville ha ett så litet tidsglapp som möjligt för att kunna återvända till bostaden snabbt för att sätta sig och skypa till mamman i Litauen= försöka skaffa ett alibi.
Vänern funkar nog bra att dumpa en kropp i om man anser sig ha tid till detta, här var det brådis för att inte väcka misstankar hos frun och den yngre brodern med lång frånvaro och för att skaffa sig ett alibi med skypesamtal.

Då har jag en fråga till dig..........Är du totalt blåst?
2015-11-04, 22:22
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Finns det något DNA bevis på att hårståen som hittades i slaktrummet var Lisa's ?
FUP s.675-676:

S163 Hårstrå diskbänk: Lisa Holm +1
S165 Hårstrå under diskbänk: +0 (resultatet talar varken för eller emot)
S267 Hårstrå under rör: Lisa Holm +4

OBS: I FUP-kartan kallas hela det kaklade området 'slaktrummet', men i andra sammanhang kallas rummet med röret för 'mjölk-rummet'.

EDIT: Hårstrå S165 skulle alltså mycket väl kunna matchas mot jaktledare MW som du nämner i ett annat inlägg, men det skulle ju av lätt insedda skäl inte visa något överhuvud taget.
Senast redigerad av farbror_barbro 2015-11-04 kl. 22:28.
2015-11-04, 22:22
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Mitt fetande:

FUP sidan 183

Förhör med Jönsson, Arne; 2015-06-17
Gustav har sagt att då han körde förbi litauerna så vinkade de och klockan var då ca 19.15.
Detta är vad de tänkt på och som har kommit fram efter det hemska dådet, säger Arne.

Ja det har väl Gustav sagt till Arne eftersom det står "Gustav har sagt" och det är Arne som säger det.
Det är i alla fall den mest logiska att det hänger ihop så.
Det finns många alternativ: GJ kan ha vinkat till de rökande AB/IB, AJ kan ha misstagit sig på dag (GJ var där fre-sön), AJ kan ha misstagit sig på både dag och tid: GJ kan ha vinkat fre kl. 18.15, AJ:s hustru kan av IB fått veta att GJ vinkat, berättat detta för AJ (som hör lite dåligt) och AJ trott att GJ berättat detta för hans hustru, osv. - Det mest logiska är att GJ den tiden inte vinkat till NB eftersom NB då måste ha befunnit sig på en helt annan plats (FUP, s. 357).
Senast redigerad av letsdoit 2015-11-04 kl. 22:27.
2015-11-04, 22:24
Medlem
Var det samma dag som frun stekte pannkakor hela dagen och de sedan åkte och köpte pizza? Väldans vad de åt!

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in