2015-11-04, 21:36
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moretex
Vad säger att snöret på diskbänken inte har varit i kontakt med golvet? Att snöret runt halsen inte varit i kontakt med golvet går att förstå.

Jag hade gärna velat utseluta denna möjlighet genom att polisen undersökt golvet där BO hängdes.

Spår som säkrats i förrummet.

s.716 (678)
5503/26565-15/S166 På golvet i förrummet till "slaktrum".
5503/26565-15/S167 På golvet i förrummet till "slaktrum".
5503/26565-15/S172 Betong under slanghärva i förrummet till "slaktrum".
5503/26565-15/S173 Kakelplatta fog och betong under slanghärva i förrummet till "slaktrum".
5503/26565-15/S174 Svart/orange slang i slanghärva i förrummet till "slaktrum".
5503/26565-15/S175 I ränna i "slaktrum"
5503/26565-15/S200 På dörr mellan slaktrum och förrum, sidan mot slaktrum, ca 115 cm ovanför golv.
5503/26565-15/S201 På dörr mellan slaktrum och förrum, sidan mot slaktrum, ca 115 cm ovanför golv.

Sakkunnigutlåtande Utlåtande från NFC, 2015-09-07
s.554 (516)

S166: Tops. Cirka 2 cm i diameter - På golvet i förrummet till "slaktrum".
För topsen erhölls indikation på blodförekomst. Vid utförd DNA-analys kunde DNA som kan jämföras mot person inte påvisas.

S167: Tops, besudling - På golvet i förrummet till "slaktrum".
Blod kunde inte påvisas.

S172: Tops - Betong under slanghärva i förrummet till "slaktrum".
På topsen kunde sperma inte påvisas. Vid utförd DNA-analys kunde DNA som kan jämföras mot person inte påvisas.

S173: Tops - Kakelplatta fog och betong under slanghärva i förrummet
till "slaktrum".
På topsen kunde sperma inte påvisas. Vid utförd DNA-analys
kunde DNA som kan jämföras mot person inte påvisas.

S174: Tops - Svart/orange slang i slanghärva i förrummet till "slaktrum".
På topsen kunde sperma inte påvisas. Vid utförd DNA-analys kunde DNA som kan jämföras mot person inte påvisas

S175: Cigarettfimp - I ränna i "slaktrum"
Materialet har enligt överenskommelse med uppdragsgivaren inte undersökts.

S200: Tops - På dörr mellan slaktrum och förrum, sidan mot slaktrum, ca 115 cm ovanför golv.
Indikation på blodförekomst erhölls, men DNA som kan jämföras mot person kunde inte påvisas.

S201: Tops - På dörr mellan slaktrum och förrum, sidan mot slaktrum, ca 115 cm ovanför golv.
Indikation på blodförekomst erhölls, men DNA som kan jämföras mot person kunde inte påvisas.

Av alla dessa spår så är det bara ett som kommer från den kvadratmeter Lisa hängdes (vad jag hittat), S175: Cigarettfimp. Fimpen är inte undersökt trots att den kan ha sugit upp en hel del. Inga andra prov har gjorts här och inga fler hårstån eller DNA hittade trots att det var här hon hängde, repet skars av, kroppen kanske föll till marken.

En miss i mina ögon i alla fall.
Två snörstumpar, S169 och S170 låg precis under röret. På S169 fanns DNA från Lisa och NB, på S170 DNA från Lisa.
2015-11-04, 21:37
Medlem
Theforeigners avatar
Ursprungligen postat av Theforeigner
Mitt fetande:

FUP sidan 183

Förhör med Jönsson, Arne; 2015-06-17
Gustav har sagt att då han körde förbi litauerna så vinkade de och klockan var då ca 19.15.
Detta är vad de tänkt på och som har kommit fram efter det hemska dådet, säger Arne.

Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Vem har han hört det av? - Sin hustru? - Och hustrun? - IB..?

Ja det har väl Gustav sagt till Arne eftersom det står "Gustav har sagt" och det är Arne som säger det.
Det är i alla fall den mest logiska att det hänger ihop så.
2015-11-04, 21:38
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vallero
Ge upp! Din "suck" betyder ingenting, mer än att du gång på gång påvisas ljuga.
Ingen vill ta del av dina "budskap".
Du har fel i allt.
Du har fel i allt, nopomil är bekymrad över eventuell rättsröta. Alla nöjer sig inte med en ställföreträdande mördare som av prestigeskäl får skulden. En del vill att sanningen ska komma fram och att FUP ska vara sammanställd i den andan.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nopomil
Konstigt att det fortfarande tycks råda förvirring bland polis, åklagare och den i fallet aktuella ( av polis "omtyckt") rättsläkare om vad snara och anbringat snöre är.

snara är synonymt med slinga i svenska språket,
ingen har talat om löpsnara specifikt

de enda som är förvirrade är IR och du
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vastmanlanning
Denna rättegång var ingenting som förbättrade allmänhetens förtroende för rättsväsendet.
  • Att Irina inte fick information om att hon kunde vittna per telefon utan att Expressens rysktalande reporter var tvungen att ringa och berätta detta för henne så att hon kunde vittna, enligt den före detta åklagaren Alhem är det ett allvarligt rättegångsfel.
  • Jag håller också med om att man borde inväntat tolk som ville och kunde arbeta, det man gjorde denna gång kändes mycket rättssosäkert. Antingen så vittnar en person eller inte, det skall inte påverkas av att TR inte klarar att få fram tolkar. Ryska är ju dessutom ett relativt stort språk.
  • Att så många frågor lämnas obesvarade, att polisen enbart riktat in sig på att sätta dit balterna.
  • Att poliserna sitter och skrattar under rättegången.

Det fetade: Jag tror inte du ska göra misstaget att göra dig till tolk för allmänheten. Jag är övertygad om att den del av "allmänheten" som följt detta fall på någon nivå är lika övertygade som majoriteten i tråden om att rätt man kommer att dömas och att utredningen har skötts på ett professionellt och etiskt vis. Bevisningen är stark och solid och lämnar inget som helst utrymme åt något rimligt tvivel om att man har lagfört den skyldige. Jag har läst det allra mesta av det du har skrivit i tråden och så här långt har jag inte sett skymten av ett seriöst motargument. Bara konspirationsteoretiskt dravel och svepande, substanslösa anklagelser som inte leds i bevis.

Bara en sak angående den ryska tolken: Du missade kanske att åklagare och försvarare var ÖVERENS om att INTE fortsätta förhöret. Det stod nämligen klart t.o.m. för advokaten att värdet av detta "vittnesmål" var absolut noll och ingenting. Även om man fått dit Sveriges främsta expert i översättning mellan språken.
2015-11-04, 21:39
Medlem
Theforeigners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Timeout
HALLELUJA!!! Och sen tar vi och gör om det DNA från Lisa OCH Nerijus OCH Lisa hårstrå som återfanns på snöret till Markus. Klappar och klart!

Är det bara ett gäng idioter kvar i den här tråden nu

Finns det något DNA bevis på att hårståen som hittades i slaktrummet var Lisa's ?
2015-11-04, 21:42
Medlem
valleros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Du har fel i allt, nopomil är bekymrad över eventuell rättsröta. Alla nöjer sig inte med en ställföreträdande mördare som av prestigeskäl får skulden. En del vill att sanningen ska komma fram och att FUP ska vara sammanställd i den andan.
Och du med vad jag förstår. Vad är rättsrötan? Förklara gärna.
2015-11-04, 21:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av krackelerar
Är det normalt att lägga satser med sperma på väggarna också då man smygtittar på flickor med brunbrända ben genom ett fönster som vetter mot kaféts ingång?
Är det normalt att tapetsera väggarna med sperma för att sedan inte torka bort den efter sig?
Jag anser att det indikerar en störning, tvångsmässig eller möjligen en skruvad hypersexualitet, för att inte tala om snusket, skithögen, den dåliga personliga hygienen > skitig och pervers litauer. GM.
Nej jag håller med att det är udda och äckligt, men så bor jag i en stad också. Vad bönder och drängar gör på landsbyggden numera vet jag inte riktigt. Är man less på frugan som är hemma hela dagarna och dessutom bor med sin bror så kanske man söker sig till ett avskillt ställe då behovet kommer. Med tanke på att innehållet i lampkupan såg ruttet ut så kan man tänka sig att festen höll på under kalla vintern. Han ville helt enkelt inte frysa snorren ute i naturen. Sen är det fullt möjligt att han tände och tyckte ladan utanför fönstret var fantastiskt (ironi).
2015-11-04, 21:46
Medlem
Titianas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av helsan
Dom blev undersökta utan resultat, inget som kunde jämföras mot person. Att NB inte använder handskar när han jobbar är väl inte väsentligt då han kan ha använt handskar när han "jobbade" med att mörda offret.

Citat:
Ursprungligen postat av Dripatologi
Han skulle aldrig baxa in liket, genom en 24cm bred dörröppning om tänket var att hämta det igen... I Byssjan fanns typ kökssoffa med mycket rymligare förvaring under locket etc

Han kanske hade tänkt att tex bränna henne men på grund av likstelhet så fick han inte ut henne igen så fick han vänta..och det kom bara mer och mer människor som sökte...
2015-11-04, 21:47
Medlem
Timeouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av powerwalk
Så fruktansvärt att man inte kan förstå. Den bilden med klädhögen.... vet jag sett den bilden nån stans. .. är deg här på FB? För i FUP är den ju svartad. ....
Det är helt ofattbart hur hon fick plats under klädhögen

http://postimg.org/image/704v5uf0t/

http://postimg.org/image/cdim300i5/
2015-11-04, 21:51
Medlem
hasselmuzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frijidpink
En sista då.
""Utredningsregistret
I utredningsregistret registreras DNA-profiler från skäligen misstänkta personer
som är registrerade på någon misstanke i misstankeregistret (MR), och
som lämnat DNA-prov för analys. Detta register hette med tidigare misstankeregistret.""
(fanns det fler skäligen misstänkta? Detta betyder att man inte kan köra DNA mot vem som helst)

Några länkar.

http://www.aklagare.se/PageFiles/3825/2008-05%20DNA%20som%20bevis.pdf

http://nfc.polisen.se/om-SKL/Organisation/SKLs-enheter/Biologienheten/

Register med DNA-profiler
Spårregistret
I spårregistret registreras DNA-profiler från spår som säkrats i samband med en brottsutredning och som inte kan kopplas till person. Om flera spår inom ett ärende har samma DNA-profil registreras enbart DNA-profilen från ett av spåren. Innan registrering, görs en rimlighetsbedömning om spåret kan komma från en gärningsman eller på annat sätt bidra till att brottet klaras upp vid en eventuell framtida träff.

Kopierat från den länk du angav.

http://www.aklagare.se/PageFiles/3825/2008-05%20DNA%20som%20bevis.pdf

Du blandar ihop hur DNA behandlas om det kommer från person eller spår.
Senast redigerad av hasselmuz 2015-11-04 kl. 22:02. Anledning: tillägg länk.
2015-11-04, 21:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Två snörstumpar, S169 och S170 låg precis under röret. På S169 fanns DNA från Lisa och NB, på S170 DNA från Lisa.
Ja, och dom på diskbänken. Ting som kan flyttas. Vad jag vill utesluta är att DNA på snörbitarna inte kommer från golvet eller tex. ett dörrhantag som GM tagit i och sedan överfört DNA till snörbitarna.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in