2015-11-02, 14:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vanacal79
Vad gäller när man ska byta ut bolagsstyrelsenedlemmar?
Ett par st avgick nyligt från styrelsen varav 3 herrar valde in sig själva i styrelsen! Har ett eget möte och beslutar att avskeda verksamhetschefen! På uppsägningspapperet är de däremot 3 st från den ideella styrelsen som undertecknat.
Han är anställd enl avtal där 3 mån uppsägning gäller, han har fått 2 nu. Inget är brutet enl avtal!
Har han några möjligheter att kunna bestrida detta?

Styrelsen i ett aktiebolag ska utses på en bolagsstämma om inte annat anges i Bolagsordningen. Sedan ska detta anmälas till Bolagsverket.

Man kan be om att få registrera en temporär Styrelsemedlem om en befintlig avgår men en ordinarie ska utses på det sätt Bolagsordningen stipulerar snarast.
2015-11-04, 13:55
Medlem
Rokushikis avatar
Jobbar som personlig assistent, sovande jour mellan 22:30 - 7.

Ska man ha ordinare arbetstid + ob om man jobbar under tiden? Just nu så får jag bara jourersättning. Alltså även om jag går upp under natten för att brukaren behöver något. Dessutom så vill inte brukaren lägga sig förrän efter 23 ibland, då borde jag väl också få ordinare arbetstid?
2015-11-04, 21:08
Medlem
chuchucas avatar
Uppsagd 3 dagar innan prövotiden upphört
Jag jobbar på Ica (handelsavtal) och blev uppsagd 3 dagar innan prövotiden tog slut pga personliga skäl som inte ens är rimliga. Är detta korrekt?
Om inte, hur går jag till väga för att överklaga det här?
2015-11-04, 21:25
Medlem
Diablo1118s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chuchuca
Uppsagd 3 dagar innan prövotiden upphört
Jag jobbar på Ica (handelsavtal) och blev uppsagd 3 dagar innan prövotiden tog slut pga personliga skäl som inte ens är rimliga. Är detta korrekt?
Om inte, hur går jag till väga för att överklaga det här?

Vad ska du överklaga? Du har prövotid och arbetsgivaren behöver inte ens ange skäl.
2015-11-04, 21:47
Medlem
chuchucas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Diablo1118
Vad ska du överklaga? Du har prövotid och arbetsgivaren behöver inte ens ange skäl.

Uppsägningstiden? 3 dagar innan prövotiden skulle upphöra, har jag inte rätt till 14 dagar?
2015-11-04, 22:47
Medlem
Diablo1118s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chuchuca
Uppsägningstiden? 3 dagar innan prövotiden skulle upphöra, har jag inte rätt till 14 dagar?

Nej din prövotid slutar: Dock så ska arbetsgivaren meddela dig fjorton dagar innan så du skulle kunna hävda att du ska få betalt/jobba ytterligare 11 dagar. Kan kanske finnas en del olikheter mellan olika kollektivavtal....
2015-12-10, 19:35
Medlem
Jag har tydligen sju semesterdagar kvar att ta ut, såg jag nyss. Har inte haft tid att ta ut semestern tidigare och kommer inte ha det innan nyår heller. Dessa kommer brinna inne, utan ersättning eller vad händer med dem?
2015-12-10, 20:49
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av d.Anconia
Jag har tydligen sju semesterdagar kvar att ta ut, såg jag nyss. Har inte haft tid att ta ut semestern tidigare och kommer inte ha det innan nyår heller. Dessa kommer brinna inne, utan ersättning eller vad händer med dem?

Du får (enligt svensk lag) spara de dagar som överskjuter 20. Så har du 25 dagar så får du spara fem. Har du 31 så får du spara 11 och så vidare.

Vad som händer med överskjutande dagar regleras i kollektivavtal eller anställningsavtal, svensk lag säger inget om saken.

Men semesteråret löper ju oftast April till Mars. Inte Januari till December.
2015-12-15, 09:29
Avslutad
Att man måste varit arbetslös 3 månader för att få praktik genom arbetsförmedlingen är faan askorkat. Det går bara inte att motivera

Sen har jag en fråga: räknas det som betald praktik om man får ersättning från Arbetsförmedlingen istället för att få pengar från själva företaget?
2015-12-17, 20:11
Medlem
Hej,

En bekant jobbar på välkänt café i Sthlm.

Det har blivit tjafs om 15h outbetald lön från ca 4 månader sedan, personalliggaren är slängd och det enda som kan styrka min bekantas timmar är den "digitala personalliggaren" som är gjord med den fysiska slängda personalliggaren som underlag, där de missat hens 15h.

Tips på hur man ror detta hem?
Personalliggaren får väl inte bara slängas sådär? Den är väl Skatteverket något intresserade utav.

15h är väl inte något att bry sig om egentligen men blir så förbannad över dessa jävla pappersvändare som utnyttjar unga, precis utkomna från gymnasiet på deras som så ofta första jobb.
Senast redigerad av snyggadennis 2015-12-17 kl. 20:22.
2015-12-17, 22:20
Medlem
Brain Damages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snyggadennis
Hej,

En bekant jobbar på välkänt café i Sthlm.

Det har blivit tjafs om 15h outbetald lön från ca 4 månader sedan, personalliggaren är slängd och det enda som kan styrka min bekantas timmar är den "digitala personalliggaren" som är gjord med den fysiska slängda personalliggaren som underlag, där de missat hens 15h.

Tips på hur man ror detta hem?
Personalliggaren får väl inte bara slängas sådär? Den är väl Skatteverket något intresserade utav.

15h är väl inte något att bry sig om egentligen men blir så förbannad över dessa jävla pappersvändare som utnyttjar unga, precis utkomna från gymnasiet på deras som så ofta första jobb.
Om en arbetsgivare inte rättar en felaktig lön trots att man påpekar det är det i princip lönlöst att göra något om man inte har facket i ryggen. Att driva ett lönekrav som privatperson utan juridisk kompetens är mycket svårt och att anlita advokat är ett stort ekonomiskt risktagande.

Edit: Mitt tips är mao att släppa detta om hen inte är med i facket, gå med i facket och för egen dagbok så är hen bättre skyddad nästa gång det händer.
2015-12-21, 20:25
Medlem
BlackSundays avatar
Hej,

Jag har träffat ett avtal med en arbetsgivare, där min startdag är om ungefär 1 månad.
Mitt befintliga företag vill nu erbjuda mig en väldigt bra lösning och jag funderar på mina möjligheter att stanna kvar på mitt befintliga.

Jag undrar nu hur mina möjligheter ser ut att träda ur de avtal jag precis slöt och/eller hur lång uppsägningstid jag har på det nya avtalet.

Det nya avtalet handlar om en provanställning. (avtalet är på engelska men är för ett svenskt bolag/filial)

Fråga 1.
Där står under avsnitt uppsägning:
"In accordance with union agreement, but a subject not less than three months"
Kollektivavtalet företaget är anslutet till är Alemga IT (http://www.unionen.se/sites/default/files/69.01_avtalstryck_2013-2016_tolkning.pdf)
Men i det (sida 43) står det att det är 1 ömsesidig månads uppsägningstid?
Vad gäller här för mig som arbetstagare? - Att jag har 1 månad och de har tre månader?

Fråga 2.
Jag har som sagt en provanställning. Dock är det exakt samma tjänst som jag har på mitt nuvarande företag och har haft under många år även på andra företag tidigare.
I kollektivavtalet (http://www.unionen.se/sites/default/files/69.01_avtalstryck_2013-2016_tolkning.pdf) 3:2 sida 13 står det och jag citerar "Om tjänstemannens kvalifikationer inte tidigare prövats i just det aktuella befattningsområdet. I
detta fall är det tjänstemannens kvalifikationer som skall prövas, däremot inte hans prestation.
Det är viktigt att skilja på de två sakerna. Tjänstemannen skall i princip inte ha ha arbetsuppgier
inom befattningsområdet i någon tidigare anställning, vare sig hos annan arbetsgivare eller
hos den, som nu är aktuell. "
Betyder det att avtalet är ogiligt?
Det finns inga som helst tvivel på att jag inte har arbetat med detta förut.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in