Citat:
Ursprungligen postat av
staffanwestberg
Nu har du avslöjat att du inte alls läst förundersökningen. Det är nämligen fotavtryck från TVÅ personer på balkongen, dels målsägaren, dels en kvinnlig granne som själv under förhör omtalade sig ha gått ut på balkongen direkt efter händelsen (hon var bekant med paret).
Det du skriver ändrar ju inte det faktum att den dömdes fotavtryck saknades där. Hivade han kvinnan från balkongdörrsöppningen menar du?
Jag förstår nu att du mest kan citera osv. Jag kan väl acceptera det också, men kom då inte med löjliga påhitt om andra, för att du saknar argument.
Mannen är oskyldigt dömd och det framkommer tydligt om man läser på. Det som fick mig att läsa protokollet från första början var bl a det att jag ville se mannens motiv till att försöka mörda sin fru, sitt barns mor. Det torde kräva ett särskilt och mycket starkt motiv. När jag sedan inte fann något sådant för fem öre läste jag vidare.
På balkongen har tekniker funnit
ett fotavtryck ca 24 cm långt.
http://i66.tinypic.com/wiafy1.jpg Såhär såg resten av balkongen ut, massor av olika skoavtryck men eftersom man inte har kunnat hitta eller urskilja ett från specifikt från BB så är det enligt dig det ett bevis för hans oskuld?
Motiv/bakgrund:
AI kan tänka sig att BB skulle bli arg om LI skulle bestämma sig för att lämna
honom. Detta då han älskar henne och då det skulle vara en skam. Speciellt då BB's far är
präst.
AI tillfrågas vad han känner till om sin syster LI och dennes man BB.
BB har tidigare visat på, att han har svårt att hantera sin ilska.
BB har vid något tillfälle
kastat något föremål mot LI:s öga, så att hon fick uppsöka sjukhus och sy. Ingen anmälan
upprättades. AI vet inte datum för detta, men det inträffade för ca 3 år sedan.
AI har sett att BB lätt kan få utbrott och bli aggressiv. Detta kan ske för småsaker.
AI vet att
systern tidigare har hotat med att lämna BB och att han då hotat henne till
livet om hon skulle lämna honom. Systern har berättat detta för föräldrarna.
AI har en bra relation med BB. Även med sin syster.
LI svarade att hon sagt: att jag tänker lämna dig. För har du gjort det en gång – kan du
göra det igen. Men, berättar LI, han lovade mig att det var en olyckshändelse.
Sedan hade
han sagt till henne: du får aldrig lämna mig, jag tänker aldrig släppa dig.
Pratade du med någon om det här?
LI svarade; med min mamma, min bror och min pappa.
LI fortsätter ; min svärmor sa att jag inte fick lämna honom
LI berättar efter en kort stunds eftertanke:
Jag minns en nyårsafton. Min bror hade bjudit sin bästa vän. Han hade kramat mig. Då hade
min man börjat tjafsa med mig om det. –Varför kramade han dig, vad har ni på gång, vad är
det mellan er. Jag sa att det var en oskyldig kram. Han ville bara säga gott nytt år. Då fick jag
också säga till min mamma om hon kunde få honom att förstå. Det var ganska pinsamt. All
min släkt satt där. Jag ville inte att han skulle ställa till med en scen.
BB har någon form av kontrollbehov. LI förklarar att om han ringer henne och hon inte svarar eller ringer upp försent, då kan han bli förbannad. Då kan han skälla ut mig sen. Det är sånt jag menar med "tjafs."
MI beskriver att BB hade en temperamentsfull sida. MI uppger att BB's temperament även kunde visa sig lite då hans son hellre ville vara med henne. BB's son kunde säga att han älskade sin mormor M och att han ville vara med henne och inte pappa. BB kunde då bli arg på sin son.
MI uppger att LI kommit hem till dem en natt för flera månader sedan.
Hon var ledsen
och sa att hon skulle lämna BB. MI och LI bor några portar bort från varandra på
samma gata. En liten stund efter så kom även BB hem till MI. Han var mycket ledsen och de pratade
med varandra om det som hänt. BB och LI sov hemma hos MI den natten.
Dagen efter så ville LI fortfarande att de skulle skilja sig. BB blev då förtvivlad och sa
att han skulle ta livet av sig. Han hade ingen anledning att leva om de inte var tillsammans.
BB och LI blev sams efter ett par dagar.
BB har sagt till MI "Jag kan inte hantera min ilska". MI säger även att hela hans
familj visste det. Hon beskriver BB som familjens (hans familj) svarta får.
"Jag kan inte tänka klart" kunde BB säga när han var arg. Vid minst 10 gånger har hon sett
honom ilsken. Hon har då sagt till honom att andas och inte tänka på det dåliga. Hon har
försökt att lugna ner honom.
MI beskriver att när BB blir ilsken kan han kasta saker
omkring sig. Hon har sett det. BB har även berättat det för henne.
MI och hennes man berättar att BB och LI inte skulle kunna skilja sig utan att skada
hans familjs rykte. LI:s pappa berättar att BB pappa medlar mellan kyrkans medlemmar för att övertala dom att inte skilja sig. Att prästens son skulle skilja sig, anser han som helt uteslutet.
Förhörsledaren frågar LI, OM hon hade tänkt på skilsmässa innan det här, hade du
kunnat skilja dig då.
Nej, svarar LI.
Han sa – det finns inte en chans i livet att du nånsin kommer att få lämna
mig. Får inte jag dig ska ingen annan få ha dig heller. Så brukade han säga.
Brukade säga, undrade förhörsledaren. Har han sagt det vid flera tillfällen?
LI svarar att det har hänt vid flera tillfällen att hon har försökt att lämna honom. Han
säger att "det finns inte". LI uppmanas att berätta och hon säger; om inte jag får dig ska
ingen få dig.